Rekrutujemy! Zaindeksujemy nowego SEO Speca w naszej ekipie! Zobacz szczegóły i aplikuj czym prędzej .
Jesteś tutaj: Baza wiedzy / SEO News / SEO News #132 – Eko funkcje Google, nowe zabezpieczenia GSC i Meta AI

24-04-2024

SEO News #132 – Eko funkcje Google, nowe zabezpieczenia GSC i Meta AI

Jeśli z Twojego Search Console korzystał kiedyś ktoś więcej niż tylko Ty, to koniecznie sprawdź nową zakładkę w konsoli.

SEO News #132 – Eko funkcje Google, nowe zabezpieczenia GSC i Meta AI - SEO blog

Nowe funkcje w mapach i wyszukiwarce. Nowości dotyczące bezpieczeństwa usług w Search Console. Meta AI z dostępem do wyników wyszukiwania. Poza tym: status March 2024 Core Update, testy SGE nie tylko w USA, zmiany we wsparciu Schemy i historia pewnego artykułu na The Verge.

1. Nowe eko funkcje w mapach i wyszukiwarce

Google ogłosiło nowe funkcje w Google Maps i wyszukiwarce.

Pierwsza nowość to alternatywy dla podróży samochodem w nawigacji. Google Maps, przed przejściem do nawigacji, będzie mogło pokazywać inne opcje podróży (np. komunikacją miejską).

Alternatywna podróż w Gooogle Maps
Źródło: blog.google/products/search/find-more-sustainable-ways-to-get-around-with-new-maps-and-search-updates/

Co fajne, sugestie mają się wyświetlać tylko wtedy, gdy będą porównywalne czasowo i praktyczne. Funkcja ta na początek pojawi się w 15 miastach, m.in. w Amsterdamie, Paryżu, Rzymie czy Londynie (nie będzie dostępna w Polsce).

Druga nowość, zawita do Google Flights i wyszukiwania lotów. Pojawią się w nich bardzo podobne sugestie, tylko dotyczące podróży pociągiem. Ta funkcja będzie już globalna i ma się pojawić w „najbliższych miesiącach”.

Trzecia nowinka to z kolei Travel Impact Model, czyli automatyczne obliczanie emisji CO2 danej podróży. Wcześniej było ono dostępne w Google Flights, a od teraz Google udostępnia je także poprzez API, wtyczkę do Google Sheets oraz kalkulator emisji online.

Poza tymi nowościami firma rozszerza też o kolejne kraje dostępne już od dłuższego czasu w Polsce wsparcie dla rozkładów jazdy i cen biletów autobusów i pociągów bezpośrednio Maps.

W ostatnim tygodniu Google ogłosiło również nowe funkcje Maps dla samochodów elektrycznych. Między innymi generowane przez AI na podstawie recenzji szczegółowe instrukcje dojazdu do ładowarek i ulepszone formularze recenzji dla ładowarek.

Szczegóły funkcji dotyczących samochodów elektrycznych znajdziesz na blogu Google.

2. Nowości w zabezpieczeniach Search Console

Google Search Console pozwala teraz na przegląd nieużywanych tokenów własności usług w konsoli.

O co chodzi?

To proste: jeśli ktoś zweryfikował swój dostęp do usługi w GSC poprzez token (np. dodając do strony kod weryfikacji), a potem stracił uprawnienia właściciela, ale kod pozostał na stronie, to jego token jest nieużywany.

Tym samym – w każdym momencie może on odzyskać z jego pomocą własność usługi.

Jeśli więc np. agencja SEO zakładała Ci konto, ale już z nią nie współpracujesz i usunąłeś/aś jej dostęp do GSC, to najprawdopodobniej masz w serwisie taki nieużywany token. Od teraz, dzięki nowej funkcji, możesz go szybko namierzyć i usunąć.

Nieużywane tokenty w gsc
Nieużywane tokeny znajdziesz w Ustawienia > Użytkownicy i uprawnienia > Nieużywane tokeny własności

Szczegóły znajdziesz na blogu Google Search Central.

3. Meta.ai – asystent AI z dostępem do wyników Google i Bing

Meta AI, czyli asystent AI Facebooka, dostał dużą aktualizację i ma teraz dostęp do wyników wyszukiwania Google i Binga.

Z asystenta można korzystać bezpośrednio:

Meta Ai
Źródło: about.fb.com/news/2024/04/meta-ai-assistant-built-with-llama-3/

W Messengerze:

Meta Ai
Źródło: about.fb.com/news/2024/04/meta-ai-assistant-built-with-llama-3/

A nawet pod postami na Facebooku

Meta Ai
Źródło: about.fb.com/news/2024/04/meta-ai-assistant-built-with-llama-3/

Pozatym Meta AI ma być także dostępny na Instagramie i w WhatsApp.

Firma nie zdradza technikaliów co do działania wyszukiwania w asystencie.

Z obserwacji wynika jednak, że podejście jest mieszane. W zależności od intencji zapytań AI zwraca odpowiedzi wygenerowane na bazie wyników wraz z przypisami do źródeł, wyświetla linki bezpośrednio do znalezionych serwisów lub linki do stron wyników wyszukiwania.

Razem z nowościami Meta rozszerza dostępność swojego asystenta poza USA, ale nadal nie będzie on dostępny w Europie. Póki co nadal działa on też tylko w j. angielskim.

Więcej o wyszukiwaniu w Meta AI przeczytasz w oficjalnym wpisie na blogu firmy.

4. Status March 2024 Core Update

Jak tam March 2024 Core Update? Na dzień publikacji tego wydania newsów przypada okrągły 50 dzień wdrożenia aktualizacji. Z zapowiadanego miesiąca wprowadzania aktualizacji lada moment będziemy więc mieć dwa.

Od ostatniego tygodnia (SEO News #131), w którym też przyglądałem się Core Update, widoczny był jeden znaczny skok zmienności wyników, w piątek 19 kwietnia. Po nim wskazania narzędzi spadły do wartości najniższych od początku wdrożenia.

Zmienność semrush
Źródło: semrush.com/sensor
Zmienność rankingu stron
ŹŹródło: advancedwebranking.com/free-seo-tools/google-algorithm-changes

Tym razem nie ma jednak wątpliwości co do tego, że zmienność jest związana z aktualizacją.

Z doniesień SEO-wców i obserwacji wynika, że po raz kolejny na widoczności i ruchu straciły w dużej mierze serwisy, które spadły już po Helpful Content Update we wrześniu 2023 roku (SEO News #101).

5. Testy SGE (AI Overviews) poza Search Labs są globalne

Uruchomione w marcu (SEO News #128) testy AI Overviews, czyli odpowiedzi generowanych przez AI w stylu SGE w zwykłych wynikach wyszukiwania, nie są (jak zapowiadało Google) ograniczone tylko do USA.

Wyniki SGE
Porównanie wyników: normalnych, w SGE i testowych, z AI Overviews (Źródło: brodieclark.com/google-search-ai-overviews/)

Jak donosi Brodie Clark na swoim blogu, AI Overviews pojawiają na zapytania w j. angielskim także w Australii, Indiach, a nawet w Wielkiej Brytanii. Póki co są one wyświetlane tylko w panelach wiedzy na urządzeniach mobilnych.

6. Koniec wsparcia dla karuzeli wideo w wynikach

Google usunęło wsparcie dla testowej karuzeli filmów w wynikach. Jak pisze firma „przetestowaliśmy oznaczenie z grupą właścicieli stron i ostatecznie okazało się, że nie jest ono użyteczne”.

Zmiany w dokumentacji
Źródło: developers.google.com/search/updates?hl=en

Jeśli wdrożyłeś/aś dane ItemList dla filmów z myślą o tej funkcji, to, mimo zakończenia wsparcia, możesz spokojnie zostawić je w serwisie. Nadal będą one pomagać robotom w rozumieniu treści, co może nawet w jakimś stopniu wspierać pozycjonowanie.

Wycofany rozszerzony wynik
Element, którego wsparcie usunięto w polskiej dokumentacji Google (Źródło: developers.google.com/search/docs/appearance/structured-data/video)

7. The Verge znowu przechytrzył Google

Na koniec bardziej ciekawostka niż news. Jakiś czas temu redaktor naczelny The Verge, Nilay Patel, (po raz kolejny!) opublikował satyryczny poradnik wyboru drukarki, który pokazał słabe strony Google.

O co chodzi? O artykuł zoptymalizowany na słowo kluczowe „best printer 2024”, który wskoczył na TOP2/TOP3 na tej frazie.

The verge top3

Co w nim takiego niezwykłego?

A no to, że tekst opublikowany na The Verge składa się w połowie z wypowiedzi Nilaya na temat działania Google, a w połowie z generycznego tekstu o drukarkach Brother wygenerowanego przez Gemini. Zresztą, nie będę spojlerował, polecam przeczytać :)

Artykuł the verge
Źródło: theverge.com/2024/4/2/24117976/best-printer-2024-home-use-office-use-labels-school-homework

Jak myślisz, Nilay ośmieszył Google?

A może to właśnie wyszukiwarka zrobiła dobrą robotę?

W końcu, jakby nie patrzeć, tekst udziela odpowiedzi na frazę, i to (w porównaniu z konkurencją) wyjątkowo bezpośredniej i konkretnej.

Z tą myślą Cię zostawiam – do przeczytania za tydzień! :)


Artykuł się spodobał? Pamiętaj, żeby:

Obserwować nasz profil na FB

SEO, marketing, ecommerce, przedsiębiorczość. Bądź na bieżąco śledząc nas na FB.

Zobacz profil
Dopisać się do newslettera

Tylko najważniejsze informacje. Zero spamu. Samo "mięso".

Dołącz
Dołączyć do naszej grupy na FB

Zadawaj pytania, dyskutuj, ucz się.

Zobacz grupę

SEO na luzie

Historia Twojego sukcesu może zacząć się dziś. Odbierz darmową analizę Twojej strony.

Bezpłatna oferta
  • Odezwiemy się w 24h
  • Otrzymasz analizę strony i porównanie z konkurencją
  • Przygotujemy strategię SEO dla Twojego biznesu
  • Pokażemy Ci na przykładach, jak wygląda współpraca i raporty miesięczne
  • Otrzymasz ofertę w formie video, współpraca od 1999 zł/mc

Społeczność

SEO Samodzielni

Narzędzia tworzone są z myślą o naszej społeczności SEO Samodzielnych. Dołączysz do nas?

Dołącz do społeczności

Kurs SEO

Przygotowaliśmy poukładane, praktyczne, wyczerpujące temat, po prostu kompleksowe artykuły o pozycjonowaniu.

SEO Samodzielni
Eksploracja kohort w GA4
Grzegorz Słoka, Adam Przybyłowicz, 01-04-2024
Eksploracja kohort w GA4 - SEO blog
SEO Samodzielni
Pokrywanie się segmentów w GA4
Grzegorz Słoka, Adam Przybyłowicz, 26-02-2024
Pokrywanie się segmentów w GA4 - SEO blog
SEO Samodzielni
Eksploracja sekwencji ścieżki w GA4
Grzegorz Słoka, Adam Przybyłowicz, 29-01-2024
Eksploracja sekwencji ścieżki w GA4 - SEO blog