Rekrutujemy! Zaindeksujemy nowego SEO Speca w naszej ekipie! Zobacz szczegóły i aplikuj czym prędzej .
Jesteś tutaj: Baza wiedzy / SEO News / SEO News #130 – Perplexity vs TOP10, płatne SGE i Gemini w aplikacji Google

10-04-2024

SEO News #130 – Perplexity vs TOP10, płatne SGE i Gemini w aplikacji Google

Perplexity.ai dobiera wyniki podobnie do Google? Badanie rzuca światło na przyszłość SEO.

SEO News #130 – Perplexity vs TOP10, płatne SGE i Gemini w aplikacji Google - SEO blog

Czy TOP10 Google ma coś wspólnego z wynikami Perplexity.ai? Okazuje się że tak, i to całkiem sporo! Poza tym: SGE jako płatna wersja wyszukiwarki, Gemini ukryte w aplikacji, bug GSC, poradnik INP, przypomnienie o Analytics i miesiąc Core Update.

1. 60% źródeł w Perplexity.ai pokrywa się z TOP10 Google!

BrightEdge opublikowało pierwsze w historii badanie Perplexity.ai. Najważniejszy wniosek? Z zebranych danych wynika, że 60% źródeł cytowanych przez Perplexity w wygenerowanych odpowiedziach pokrywa się z TOP10 Google na wyszukiwaną frazę!

Dla porównania, w jednym z pierwszych badań SGE (SEO News #117) dla SGE liczba ta wyniosła… 6,2% (93,8% stron wykorzystywanych do generowania odpowiedzi przez Google pochodziła spoza TOP10 wyników organicznych).

Perplexity, chwalone za swoją jakość odpowiedzi, rzuca więc cień nadziei na przyszłość pozycjonowania, a zwłaszcza wypracowanych dotychczas pozycji.

Perplexity
Przykładowy wynik (odpowiedź) w Perplexity.ai

Co ciekawe, najwyższe pokrycie źródeł cytowanych w Perplexity z organicznym TOP10 wyników Google było na frazach związanych ze zdrowiem i było to 82%. Najniższe natomiast (27%) – na zapytaniach dotyczących restauracji.

Informacje o powyższych wynikach badań pojawiły się w notce prasowej, opublikowanej równolegle z poradnikiem dot. Perplexity, w którym znajdziesz więcej danych – w tym porównania z SGE.

2. Google planuje wypuścić SGE jako płatną wersję wyszukiwarki?

Financial Times opublikowało doniesienia mówiące o tym, że Google rozważa opublikowanie płatnych funkcji wyników AI – najpewniej takich jak Search Generative Experience czy AI Overviews (SEO News #128).

Powody mają być dwa: duży koszt operacyjny SGE oraz problemy z monetyzacją, a zwłaszcza z przychodami z reklam.

Wygenerowane wyniki wymagają znaczne większej mocy obliczeniowej – są więc droższe w codziennym działaniu.

Poza tym sprawiają, że szukający od razu dostaje odpowiedź, nie musi więc nigdzie klikać – a na tym tracą nie tylko właściciele stron, ale i Google, bo to także po prostu mniej kliknięć w reklamy.

Każdy, kto chociaż pobieżnie śledzi temat SGE wie, że Google bardzo ostrożnie podchodzi do swojej wyszukiwarki połączonej z generatywnym AI.

Financial Times donosi, że ta zachowawczość ma wynikać właśnie stąd. Google ma mieć problemy z tym, by wyszukiwanie generatywne stało się opłacalne.

Tekst źródłowy znajdziesz na stronie Financial Times (treść jest płatna).

3. Aplikacja Google z opcją przełączenia się na chat z Gemini na Androidach?

Możliwość przełączania się pomiędzy wyszukiwarką, a czatem z Gemini jest dostępna na iOS’ie od lutego 2024 (SEO News #122). Na Androidach mieliśmy dotychczas tylko osobną aplikację Gemini.

Teraz (najprawdopodobniej) ma się to jednak zmienić. Dwayne Cubbins odnalazł taką funkcję w kodzie aplikacji, o czym napisał we wpisie na swojej stronie.

Google app android Gemini toggle
Źródło: piunikaweb.com/2024/04/07/google-app-android-gemini-toggle/

Póki co Google nie wypowiedziało się o planach co do udostępnienia takiego przełączania się pomiędzy wyszukiwaniem a chatbotem na Androidzie – ale kod jest i działa. Pewnie niebawem zobaczymy go więc w aktywnej wersji aplikacji.

4. Bug raportowania w GSC

Nowy wpis na stronie pomocy dotyczącej anomalii danych w Google Search Console. Pomiędzy 28 marca a 2 kwietnia 2024 GSC miało problem z raportowaniem stron AMP oraz Web Stories.

Data anomalies
Źródło: support.google.com/webmasters/answer/6211453?hl=en

Serwisy korzystające z tych rozwiązań mogły odnotować w tym okresie spadek liczby kliknięć i wyświetleń w swoich danych. Błąd dotyczył jednak tylko raportowania i nie miał wpływu na realne efekty strony.

5. Jak szukać problemów z INP wg. Google

Na kanale YouTube Chrome for Developers pojawił się krótki filmik (Shorts) z instrukcją pokazującą jak odnaleźć źródło problemu z INP pod wskazanym adresem. Pokazuje on, jak krok po kroku „debugować” błędy INP w 59 sekund – krótko i na temat.

Co może zaskoczyć, wszystko, co do tego potrzebne, to po prostu przeglądarka Chrome i jej narzędzia deweloperskie. Streszczał nie będę – bo i tak nie zrobię tego lepiej, a filmik zawsze zobrazuje lepiej niż sam tekst. Po prostu polecam zerknąć!

Short Chrome
Fragment wspomnianego filmiku (Źródło: youtube.com/watch?v=hmVwPeaf_OI)

Wskaźnik INP stał się częścią Core Web Vitals (za pomocą których Google bada wydajność stron) niecały miesiąc temu: SEO News #126. Pierwszy raz pisałem o nim z kolei, gdy został ogłoszony jako wskaźnik eksperymentalny, w maju 2022 (SEO News #31).

6. March 2024 Core Update we wdrożeniu od miesiąca

Na temat aktualizacji nie mam żadnych gorących nowinek, więc tylko odświeżam sytuację: wdrożenie March 2024 Core Update nadal trwa. Czas aktualizacji przebił już zapowiadany przez Google „nawet miesiąc”.

Zmienność semrush
Źródło: semrush.com/sensor
Zmienność advancedweb
Źródło: advancedwebranking.com/free-seo-tools/google-algorithm-changes

Co tu dużo mówić, jak widać, przez ostatni tydzień zmienność wyników zdążyła się już ustabilizować. Najprawdopodobniej lada dzień zobaczymy więc informację o zakończeniu wdrożenia.

March 2024 Core Update rozpoczął się 5 marca 2024 roku (SEO News #125), razem z March 2024 Spam Update. Przebieg i efekty obu aktualizacji relacjonowałem z kolei już przez ostatnie trzy tygodnie, w SEO News #126, SEO News #127 i SEO News #128.

7. API Universal Analytics zostanie wyłączone 1 lipca 2024

Google Analytics Universal Analytics przestało działać 1 lipca 2023 roku (SEO News #90). Teraz, prawie rok później, wielkimi krokami zbliża się wyłączenie API oraz wszystkich pozostałych usług starszej wersji GA. Będzie ono miało miejsce 1 lipca 2024 roku.

Migrację na GA4 przeszli już chyba (mam nadzieję) wszyscy, ale zamieszczam tego newsa w ramach przypomnienia odnośnie wszelkich integracji ze starym GA.

To ostatni dzwonek, żeby zastanowić się dokładnie, czy „coś gdzieś” w naszych rozwiązaniach nie korzysta z przestarzałego interfejsu.

Jeśli np. używasz skryptów do pobierania statystyk, w których wysyłasz zapytania do starszej wersji analityki, to najwyższy czas na aktualizację do API GA4.


Artykuł się spodobał? Pamiętaj, żeby:

Obserwować nasz profil na FB

SEO, marketing, ecommerce, przedsiębiorczość. Bądź na bieżąco śledząc nas na FB.

Zobacz profil
Dopisać się do newslettera

Tylko najważniejsze informacje. Zero spamu. Samo "mięso".

Dołącz
Dołączyć do naszej grupy na FB

Zadawaj pytania, dyskutuj, ucz się.

Zobacz grupę

Przeczytaj również:

SEO na luzie

Historia Twojego sukcesu może zacząć się dziś. Odbierz darmową analizę Twojej strony.

Bezpłatna oferta
  • Odezwiemy się w 24h
  • Otrzymasz analizę strony i porównanie z konkurencją
  • Przygotujemy strategię SEO dla Twojego biznesu
  • Pokażemy Ci na przykładach, jak wygląda współpraca i raporty miesięczne
  • Otrzymasz ofertę w formie video, współpraca od 1999 zł/mc

Społeczność

SEO Samodzielni

Narzędzia tworzone są z myślą o naszej społeczności SEO Samodzielnych. Dołączysz do nas?

Dołącz do społeczności

Kurs SEO

Przygotowaliśmy poukładane, praktyczne, wyczerpujące temat, po prostu kompleksowe artykuły o pozycjonowaniu.

SEO Samodzielni
Eksploracja kohort w GA4
Grzegorz Słoka, Adam Przybyłowicz, 01-04-2024
Eksploracja kohort w GA4 - SEO blog
SEO Samodzielni
Pokrywanie się segmentów w GA4
Grzegorz Słoka, Adam Przybyłowicz, 26-02-2024
Pokrywanie się segmentów w GA4 - SEO blog
SEO Samodzielni
Eksploracja sekwencji ścieżki w GA4
Grzegorz Słoka, Adam Przybyłowicz, 29-01-2024
Eksploracja sekwencji ścieżki w GA4 - SEO blog