Rekrutujemy! Zaindeksujemy nowego SEO Speca w naszej ekipie! Zobacz szczegóły i aplikuj czym prędzej .
Jesteś tutaj: Baza wiedzy / Słownik SEO / Błąd 302

Błąd 302

Dzisiejsze zagadnienie, które poruszymy w słowniku SEO Samodzielni – błąd 302, czyli odpowiedź HTTP należąca do klasy kodów przekierowań.

Przekierowania 302

Aby lepiej zrozumieć, czym jest błąd 302, w pierwszej kolejności warto poznać pojęcie „przekierowanie 302”. Jest to tzw. przekierowanie tymczasowe. Gdy zostaje wdrożone, boty wyszukiwarki otrzymują informację, że strona została na pewien czas przeniesiona w inne miejsce, jednak nie należy usuwać jej z indeksu Google.

Użytkownik zostaje automatycznie przeniesiony na inny adres, dlatego w większości przypadków wygląda to tak, że internauci nie mają pojęcia o przekierowaniu.

Przekierowanie 302 stosuje się na przykład, gdy właściwa strona jest w przebudowie lub gdy produkt w sklepie internetowym jest chwilowo niedostępny.

Czym jest błąd 302?

Jeśli przekierowanie zostanie wdrożone prawidłowo, użytkownik zostanie automatycznie przeniesiony na inny adres. Jednak czasami w tym obszarze mogą pojawić się nieprawidłowości. W takim przypadku mamy do czynienia z błędem 302, czyli z odpowiedzią HTTP, dotyczącą przekierowań.

błąd 302

Błąd 302 – przyczyny

Za błąd 302 najczęściej odpowiedzialny jest administrator strony. Problemy z tymczasowym przekierowaniem mogą pojawić się, gdy:

  • wystąpi konflikt wtyczek do CMS-a,
  • serwer nie jest poprawnie skonfigurowany,
  • plik .htaccess nie działa prawidłowo,
  • adresy URL zostaną wprowadzone niepoprawnie,
  • wystąpią problemy z hostingiem.

W przypadku problemów z przekierowaniem 302 bardzo często pojawia się błąd o nazwie ERR_TOO_MANY_REDIRECTS, oznaczający, że przekierowania się zapętliły, przez co roboty wyszukiwarki nie mogą dostać się do zawartości ani skierować do niej użytkownika. Po kilku pętlach przeglądarka przerwie przekierowywanie i wyświetli komunikat o błędzie (grafika w poprzedniej sekcji). Warto wspomnieć, że ten problem dotyczy również innych przekierowań np. 301.

Przyczyny leżące po stronie użytkownika zdarzają się zdecydowanie rzadziej, jednak mimo to występują. Najczęstsze powody błędu 302 to:

  • niewyczyszczone dane przeglądarki,
  • niekompatybilne rozszerzenia i wtyczki przeglądarki.

Błąd 302 a SEO

Przekierowanie 302 wykorzystuje się wówczas, gdy strona ma pozostać w indeksie Google, ale na razie dostęp do niej jest ograniczony. Dzięki takiemu rozwiązaniu witryna nie straci wypracowanej wcześniej pozycji. Jednak jednocześnie trzeba pamiętać, że przekierowanie 302 nie oddaje link juice, czyli mocy SEO nowemu adresowi. To znaczy, że przekierowanie ze strony z dobrą pozycją nie sprawi, iż strona tymczasowa będzie wyżej w rankingu.

A co z błędem 302? Odpowiedzi HTTP nie są na liście czynników rankingowych, jednak właściciel strony nie powinien ich ignorować. Przede wszystkim jakiekolwiek nieprawidłowości z przekierowaniami spowodują, że użytkownik nie uzyska dostępu do strony internetowej – jeśli ma ona generować konwersję, to jest to duży problem.

Oprócz tego często pojawiający się błąd 302 może powodować problemy z indeksowaniem, ale także pośrednio wpłynąć na pozycjonowanie. Jeśli użytkownicy często nie mogą dostać się na stronę, to charakteryzuje się ona niską dostępnością (ang. availability), czyli krótkim czasem bezawaryjnego działania w stosunku do całkowitego czasu działania. To nie wygląda dobrze w oczach wyszukiwarki.

Problem może pojawić się zwłaszcza wówczas, gdy roboty wyszukiwarki będą chciały zaindeksować zawartość strony, a trafią akurat na awarię.

Jak naprawić błąd 302?

Metoda naprawienia błędu 302 zależy od jego przyczyny. W pierwszej kolejności trzeba ustalić, na jakim poziomie występuje problem.

Jak naprawić błąd z poziomu użytkownika?

Gdy użytkownik trafi na błąd 302, powinien spróbować uzyskać dostęp do innych witryn, a następnie skorzystać z innej przeglądarki lub innego urządzenia. Jeśli błąd pojawia się np. tylko w jednej przeglądarce, należy wyczyścić pamięć podręczną, sprawdzić działanie wtyczek i rozszerzeń, a nawet przeinstalować przeglądarkę.

Jeśli błąd 302 dotyczy wyłącznie jednej konkretnej witryny i pojawia się w każdej przeglądarce, można mieć pewność, że problem leży po stronie serwisu. W takiej sytuacji użytkownik może jedynie skontaktować się z administratorem i poinformować go o pojawiającym się błędzie.

Jak naprawić błąd z poziomu administratora strony?

Właściciel serwisu w pierwszej kolejności powinien sprawdzić poprawność adresów URL. Być może występują w nich błędy, dlatego przekierowanie 302 nie działa prawidłowo. Jeśli wszystko jest w porządku, można przejść do sprawdzenia pozostałych obszarów.

Jedną z najczęstszych przyczyn błędu 302 są wtyczki do systemu zarządzania treścią (CMS). Problem może pojawić się np. w przypadku konfigurowania przekierowań za pomocą dwóch różnych wtyczek. Warto sprawdzić, czy nie kolidują one ze sobą.

Inne sposoby naprawy błędu 302 to:

  • sprawdzenie poprawności konfiguracji serwera,
  • zresetowanie dyrektyw w pliku .htaccess,
  • kontakt z firmą hostingową.

Błąd 302 – podsumowanie

W dzisiejszym wpisie omówiliśmy pojęcie błąd 302. Wyjaśniliśmy, czego dotyczy ta odpowiedź HTTP, kiedy się pojawia, czy ma wpływ na pozycję strony, a także, jak naprawić błąd.

Naprodukowaliśmy się nie lada. A czy szczena opada? (D)oceń nas!

Aktualna ocena:

5 / 5

Liczba ocen: 1

Twoja ocena:

Społeczność

SEO Samodzielni

Wszystkie treści tworzymy z myślą o naszej społeczności SEO Samodzielnych. Dołączysz do nas?

Dołącz do społeczności

Kurs SEO

Przygotowaliśmy poukładane, praktyczne, wyczerpujące temat, po prostu kompleksowe artykuły o pozycjonowaniu.

Kurs SEO Samodzielni
Eksploracja kohort w GA4 - SEO Samodzielni
Kurs SEO Samodzielni
Pokrywanie się segmentów w GA4 - SEO Samodzielni
Kurs SEO Samodzielni
Eksploracja sekwencji ścieżki w GA4 - SEO Samodzielni

SEO na luzie

Historia Twojego sukcesu może zacząć się dziś. Odbierz darmową analizę Twojej strony.

Bezpłatna oferta
  • Odezwiemy się w 24h
  • Otrzymasz analizę strony i porównanie z konkurencją
  • Przygotujemy strategię SEO dla Twojego biznesu
  • Pokażemy Ci na przykładach, jak wygląda współpraca i raporty miesięczne
  • Otrzymasz ofertę w formie video, współpraca od 1999 zł/mc