Jesteś tutaj: Baza wiedzy / Blog i aktualności / Pozycjonowanie stron internetowych

03-09-2023

Pozycjonowanie stron internetowych

Pozycjonowanie (SEO) to zestaw działań technicznych, optymalizacyjnych i treściowych, w serwisie oraz poza nim, który zwiększa widoczność strony w Google, generuje większy ruch organiczny i lepiej odpowiada intencjom użytkowników.

Pozycjonowanie stron internetowych - SEO blog

Pozycjonowanie (SEO) to zestaw działań technicznych, optymalizacyjnych i treściowych prowadzonych na stronie i poza nią. Zwiększa ono widoczność w Google i generuje w ten sposób większy ruch z wyszukiwarki. W tym tekście dowiesz się czym konkretnie jest pozycjonowanie i jak działa. Mówimy wprost ile to kosztuje i od czego zależy cena oraz podpowiadamy jak zacząć robić SEO samodzielnie lub z agencją. Wyjaśniamy także jak długo to trwa i kiedy się opłaca.

Spis treści:

  1. Czym jest pozycjonowanie i co oznacza skrót SEO?
  2. Z czego składa się pozycjonowanie stron?
  3. Czym jest pozycjonowanie lokalne?
  4. Ile kosztuje pozycjonowanie strony?
  5. Jak pozycjonować stronę samodzielnie?
  6. Jak długo trwa pozycjonowanie?
  7. Kiedy SEO się opłaca?
  8. Jak wybrać agencję SEO lub freelancera?
  9. Podsumowanie w punktach

Zobacz też:

SEO Samodzielnych

Czym jest pozycjonowanie i co oznacza skrót SEO?

Pozycjonowanie to działania, które mają poprawić widoczność organiczną strony w wynikach Google.

Skrót SEO rozwija się jako Search Engine Optimization, czyli optymalizacja stron do potrzeb wyszukiwarki internetowej, na którą po polsku mówimy właśnie pozycjonowanie stron.

Pozycjonowana strona stopniowo zyskuje na jakości w “oczach Google”, dzięki czemu jest pokazywana wyżej i częściej w wynikach wyszukiwania, co przekłada się na zwiększenie ruchu.

To z kolei sprawia, że wyświetla się ona większej liczbie użytkowników, a Ci odwiedzają ją - rośnie więc ruch.

Warto wiedzieć

Pozycjonując robimy różne rzeczy, żeby zmienić to, jak serwis jest postrzegany przez wyszukiwarkę. Im lepiej będzie oceniany, tym wyżej będzie się wyświetlał, więc będzie też “zbierał” z Google więcej ruchu.

W skrócie, w SEO chodzi o to, by pomóc stronie czy sklepowi internetowemu znaleźć się w jak najkorzystniejszym dla niego miejscu wyników Google.

Nie na chwilę, jak poprzez płatną reklamę, która znika gdy skończy się budżet, a na dłużej. Dopóki nie pojawi się serwis, który Google uzna za lepszy.

Z czego składa się pozycjonowanie stron?

Na pozycjonowanie składają się działania on-site (zmiany na stronie), off-site (głównie pozyskiwanie linków) oraz content marketing (tworzenie i publikowanie treści).

On-site SEO, czyli działania na stronie

Na on-site SEO składa się optymalizacja elementów technicznych serwisu oraz optymalizacja zawartych w nim treści. To właśnie te działania prowadzimy na stronie.

W dużym skrócie, to dostosowywanie wszystkiego, co może wpłynąć na widoczność i pozycję w wynikach wyszukiwania.

W działaniach on-site staramy się dopasować serwis do wytycznych Google i potrzeb naszych użytkowników. Zarówno pod kątem technicznym, jak i w kwestii treści.

Optymalizacja techniczna może obejmować np. naprawianie błędów, poprawę struktury strony lub uzupełnianie meta tagów.

Optymalizacja treści z kolei to zwykle modyfikacja i rozbudowa tekstu znajdującego na stronie na potrzeby pozycjonowania.

W działaniach on-site dbamy też o indeksację, czyli kluczowy w pozycjonowaniu proces zbierania i przetwarzania danych o stronie, prowadzony przez wyszukiwarkę.

Off-site SEO – pozycjonowanie poza stroną

Off-site SEO to pozycjonowanie, które nie jest prowadzone na stronie internetowej. Czyli: wszystko to, co robimy “na zewnątrz” serwisu w ramach SEO.

W praktyce jest to jeden proces: link building, czyli pozyskiwanie linków zewnętrznych do pozycjonowanej strony.

Linki te (odnośniki HTML) są dla Google sygnałem mówiącym o jakości witryny, do której kierują. Kluczowy w tym procesie jest jednak nie sam fakt ich zamieszczenia, a odpowiedniego “otoczenia”, czyli strony i treści, w której się pojawiają.

Warto wiedzieć

W praktyce linkowanie zewnętrzne od lat staje się coraz mniej istotne i teraz jest już tylko działaniem dodatkowym, bez którego spokojnie można pozycjonować strony.

Do SEO prowadzonego poza stroną zalicza się też sporadycznie wszystkie inne działania podejmowane poza serwisem “przy okazji” pozycjonowania.

Może to być np. dobór słów kluczowych, analiza konkurencji czy tworzenie strategii SEO, ale i np. prowadzenie social media czy wysyłanie newslettera.

Włączanie tych działań do definicji pozycjonowania poza stroną to już jednak bardziej spór o definicję niż realny podział. Czysto praktycznie off-site SEO to tylko i wyłącznie linkowanie zewnętrzne.

Content marketing w SEO

Content marketing w SEO to tworzenie nowych treści na strony internetowe. Po to, by rozbudowywać serwis o kolejne podstrony, a tym samym zwiększać jego widoczność o kolejne zapytania i pozyskiwać nowych użytkowników.

Tylko tyle i aż tyle.

Można by się tutaj rozwodzić jeszcze sporo o planowaniu treści, o jej jakości, wartości i angażowaniu użytkowników, ale w praktyce chodzi o jedno.

Warto wiedzieć

Treść na stronie, która spełnia intencję użytkownika (czyli pozwala mu zdobyć szukane informacje lub zrobić coś, co chce osiągnąć) to podstawa SEO.

Zresztą, za przykład niech służy ten wpis, który kiedyś liczył przeszło 80 tysięcy znaków (żeby maksymalnie wyczerpać temat), a dzisiaj jest maksymalnie krótki (żeby dać Ci jak najlepszą i jak najbardziej wartościową odpowiedź) i dzięki temu osiąga dobre wyniki w Google.

Czym jest pozycjonowanie lokalne?

Pozycjonowanie lokalne to SEO, które uwzględnia lokalizację użytkownika. To nieco inny rodzaj SEO, który pozwala na pozycjonowanie stron tylko w określonym regionie.

Pozycjonowanie lokalne:

  • Jest bardzo podobne do zwykłego SEO.
  • Różni się od niego głównie tym, że skupia się na słowach kluczowych zawierających nazwy miejscowości.
  • Dzięki temu pozwala na widoczność w Google tylko w określonych miejscowościach czy regionach (nie musi być to tylko jeden region).
  • Korzystają z niego biznesy stacjonarne lub uzależnione od lokalizacji (restauracje, siłownie, usługi z dojazdem do klienta).
  • Obejmuje dodatkowo optymalizację wizytówki Google Moja Firma.

Efekty zwykłego SEO są "globalne" dla danego języka - tego, w którym działa strona. Oznacza to, że strona będzie widoczna dla wszystkich użytkowników wyszukujących dane hasło, niezależnie od ich lokalizacji.

Przykładowo, jeśli pozycjonujemy stronę na frazę "warsztat samochodowy" i osiągniemy dobrą pozycję, zobaczy nas każdy szukający warsztatu w Google. Jeśli jednak zależy nam tylko na klientach z konkretnego miasta, lepszym rozwiązaniem będzie pozycjonowanie lokalne.

Pozycjonowanie lokalne skupia się na frazach zawierających nazwy miejscowości (np. "warsztat samochodowy Kraków") oraz wykorzystuje funkcje geolokalizacyjne Google. Dzięki temu strona pojawia się w wynikach głównie dla użytkowników z danego regionu.

Pozycjonowanie lokalne pozwala dzięki temu pozyskiwać tylko tych Klientów, których fizycznie da się obsłużyć (z okolicy w której działa firma). Mogą więc korzystać z niego firmy działające lokalnie.

To także dobra alternatywa dla branż, w których ogólne zapytania są bardzo mocno oblegane przez konkurencję.

Czym różni się SEO lokalne od SEO na cały kraj?

Co do przebiegu i elementów procesu pozycjonowanie lokalne różni się od “zwykłego” SEO właściwie tylko wykorzystaniem specyficznych słów kluczowych zawierających nazwy miejscowości.

Pojawiają się w nim jednak także elementy nieobecne w pozycjonowaniu na cały kraj, jak np. optymalizacja profilu Google Moja Firma (Firma w Mapach Google).

Warto wspomnieć też, że niektóre z czynności w pozycjonowaniu lokalnym prowadzone są nieco inaczej.

Przykładowo: w optymalizacji bardzo istotna staje się obecność i spójność adresów publikowanych na stronie.

Jakie strony wybierają pozycjonowanie lokalne?

pozycjonowania lokalnego najczęściej korzystają serwisy, których oferta dotyczy tylko konkretnego miejsca.

To oczywiście biznesy stacjonarne, do których Klient musi fizycznie przyjść, np. restauracje czy siłownie, ale też firmy usługowe, które działają np. tylko w danym mieście i okolicach lub kilku miejscowościach.

Co warto mieć z tyłu głowy: pozycjonowanie lokalne nie wymaga ograniczania się ani wyłącznie do jednego miasta, ani nawet do jednego “regionu”.

W praktyce więc, z powodzeniem możemy pozycjonować stronę jednocześnie na Gdańsk, Gdynię, Sopot i choćby... Zakopane. Pełna dowolność.

Podsumowując:

  • Pozycjonowanie (SEO) to działania, które mają na celu poprawę widoczności strony w Google, co prowadzi do zwiększenia ruchu organicznego na stronie.
  • Pozycjonowanie stron składa się z trzech głównych elementów: działań on-site (optymalizacja techniczna i treściowa strony), działań off-site (głównie pozyskiwanie linków) oraz content marketingu (tworzenie nowych treści).
  • Pozycjonowanie lokalne to specyficzny rodzaj SEO skupiony na konkretnych lokalizacjach, wykorzystujący geolokalizację i frazy z nazwami miejscowości, szczególnie przydatny dla firm działających w określonych regionach.

Ile kosztuje pozycjonowanie strony?

Ceny pozycjonowania kształtują się mniej więcej w taki sposób:

  • Pozycjonowanie dla małej firmy: 1000 - 2000 zł miesięcznie
  • Średni sklep internetowy: 2500 - 5000 zł miesięcznie
  • Duży portal lub sklep: 5000 - 15000 zł miesięcznie i więcej.

Od czego to zależy?

Od wielu czynników, ale najważniejsze z nich to:

  • Konkurencyjność branży,
  • Stan techniczny strony,
  • Aktualna sytuacja serwisu w wynikach,
  • Jakość i ilość treści na stronie.

W wielu przypadkach kluczowe znaczenie dla ostatecznej ceny usługi będzie mieć też liczba słów kluczowych, na które agencja czy freelancer będzie pozycjonować serwis.

Jak dokładnie wygląda to w przypadku Top Online (ile i za co konkretnie się u nas płaci) możesz przeczytać w cenniku na stronie z naszą ofertą.

Jak pozycjonować stronę samodzielnie?

SEO nie jest trudne, wymaga tylko sporo czasu i zaangażowania — jeśli je masz, ale nie dysponujesz zbyt dużym budżetem na zatrudnienie agencji czy specjalisty, to może być to całkiem dobra opcja.

etapy nauki samodizelnego SEO
Etapy nauki samodzielnego SEO w skrócie

Samodzielne pozycjonowanie najlepiej zacząć od wczytania się w podstawy teorii SEO w dowolnym kursie (np. nasz darmowy kurs SEO Samodzielni). Dobrymi źródłami wiedzy są też webinary (na YouTube znajdziesz nagrania tych naszych!).

Sięgnąć możesz również po książki (np. naszą — będącą pierwszym pełnym kursem SEO na polskim rynku wydawniczym).

No ale dość tego promowania naszej działalności edukacyjnej — przejdźmy do rzeczy.

Od podstaw teorii najlepiej jest dotrzeć do podstawowych audytów i dobierania fraz kluczowych. Na tym etapie polecamy włączyć do nauki teorię — czyli pierwsze samodzielne prace nad własną stroną.

Nie musi to być od razu strona naszego biznesu — zawsze, dla bezpieczeństwa, można założyć serwis testowy!

Oczywiście możesz też zacząć od samej teorii, ale im szybciej zaczniesz działać i uczyć się w trakcie, tym lepiej. Ta dziedzina to głównie praktyka.

Warto wiedzieć

W nauce pozycjonowania na potrzeby swojej strony internetowej zawsze najwięcej i najszybciej nauczysz się, próbując konkretnych działań SEO “na żywo”.

Wiemy, że wygląda to banalnie, ale takie właśnie jest. Najlepiej po prostu zacząć i próbować rozwiązywać napotkane problemy. Nie ma lepszej metody na samodzielną naukę pozycjonowania.

Jak długo trwa pozycjonowanie?

Prawda jest taka, że nie da się na 100% wskazać żadnej konkretnej “długości trwania” SEO. Pozycjonowanie to proces długofalowy, który prowadzi się cały czas (bo zawsze można coś dopracować czy rozbudować na swojej stronie, a konkurencja nie śpi).

Pierwsze efekty SEO pojawiają się zwykle po 3-4 miesiącach, ALE zwykle są to efekty, które nie przynoszą jeszcze żadnego ruchu.

Na przykład: strona zaczyna być widoczna na nowe zapytania, ale na razie na odległych pozycjach, lub pozycje poprawiają się, ale z miejsca 50 (5 strony wyników) na 30 czy 20 (3 lub 2 stronę wyników — gdzie użytkownik i tak ich nie widzi).

O pierwszych efektach w postaci rosnącego ruchu na stronie można mówić dopiero po pół roku pozycjonowania, a w trudniejszych i bardziej konkurencyjnych branżach nawet po roku.

Warto wiedzieć

Efekty SEO wymagają sporo czasu, ale zostają na dłużej. W przeciwieństwie do Google Ads, wypracowane pozycje nie znikają z dnia na dzień, a pozyskiwany ruch jest darmowy (płacisz/pracujesz po to, by wprowadzać zmiany na stronie, a nie pozyskiwać ruch).

Czynniki wpływające na czas potrzebny do wypracowania efektów SEO to przede wszystkim:

  • Konkurencyjność branży,
  • Kondycja startowa strony,
  • Intensywność działań,
  • Budżet na pozycjonowanie,
  • Jakość implementowanych zmian,
  • Czas potrzebny na przetworzenie zmian przez Google,
  • Działania SEO konkurencji.

Kiedy SEO się opłaca?

SEO jako usługa jest opłacalne wtedy, gdy już na starcie wiemy, że spokojnie możemy inwestować w nie w dłuższym okresie, np. przez rok czy dwa lata.

SEO samodzielne z kolei może opłacić się zawsze — co więcej, optymalizację w podstawowym zakresie powinien przejść absolutnie każdy serwis firmowy.

Bardzo ważny jest też profil działalności firmy i to, czy usługi/produkty przez nią oferowane mają potencjalnych klientów w wyszukiwarce.

Co do zasady SEO jest bardzo opłacalne dla sklepów internetowych oraz firm usługowych, które mogą skalować swoją działalność i nie opierają się tylko i wyłącznie na pracy jednej osoby.

Każdy przypadek jest jednak indywidualny, bo i od tej reguły znajdą się wyjątki. Pamiętajmy też, że SEO nigdy nie sprawdzi się jako jedyna forma marketingu internetowego.

Tak samo jak w przypadku Google Ads, social media czy newslettera — zawsze najlepsze efekty daje łączenie kilku źródeł ruchu.

Jak wybrać agencję SEO lub freelancera (samodzielnego specjalistę SEO)?

Przy wyborze agencji SEO najlepiej zwrócić uwagę na kilka elementów:

  1. Oferta — rzetelna oferta zawsze będzie przejrzysta i będzie zawierać dokładny zakres usługi oraz konkretny cel współpracy.
  2. Historie współprac i referencje — przykładowe efekty i przebieg pozycjonowania (case studies) agencje SEO umieszczają zwykle na swoich stronach, warto przyjrzeć się w nich statystykom (czy są konkretne) oraz poszukać przykładu serwisu podobnego choć trochę do naszego (np. też sklepu internetowego).
  3. Kontakt — powinien przebiegać sprawnie i bezproblemowo, istotne jest też to, czy jako klient, w trakcie współpracy, będziemy mogli porozmawiać bezpośrednio ze specjalistą, który będzie pozycjonował przy nasz serwis.
  4. Sposób raportowania prac — rzetelne raporty to w SEO jedyna opcja, żeby zobaczyć, czy faktycznie robione jest to, za co płacimy.
  5. Umowa — prześwietlamy ją dokładnie, głównie pod kątem okresu współpracy, warunków wypowiedzenia, warunków dot. wynagrodzeń i kar umownych (długie umowy bez możliwości wcześniejszego wypowiedzenia czy nieścisłości odnośnie kwot mogą być bardzo ryzykowne dla klienta).

Szczegółowo o tym, czy warto kierować się przy wyborze agencji SEO przeczytasz w tym artykule. Jeśli przymierzasz się do zebrania ofert, zobacz też co powinien zawierać raport SEO.

Podsumowanie w punktach

  1. Pozycjonowanie to działania techniczne i treściowe poprawiające widoczność strony w Google.
  2. SEO składa się z optymalizacji na stronie, pozyskiwania linków oraz tworzenia treści.
  3. Pozycjonowanie lokalne pozwala na widoczność strony tylko w wybranym regionie geograficznym.
  4. Miesięczny koszt pozycjonowania dla małej firmy zaczyna się od 1000 złotych, ale zwykle jest znacznie wyższy.
  5. SEO można jednak prowadzić za darmo — samodzielnie.
  6. Samodzielne SEO najlepiej zacząć od nauki teorii i testowania na własnej stronie.
  7. Pierwsze znaczące efekty SEO pojawiają się po około 6 miesiącach działań.
  8. SEO opłaca się przy długoterminowej inwestycji i pod warunkiem, że pasuje do rodzaju prowadzonego biznesu.
  9. Dobra agencja SEO oferuje zawsze przejrzystą ofertę i szczegółowe raportowanie działań oraz jasne warunki umowy bez niekorzystnych zapisów.

Naprodukowaliśmy się nie lada. A czy szczena opada? (D)oceń nas!

Aktualna ocena:

4.7 / 5

Liczba ocen: 76

Twoja ocena:

Przeczytaj również:

Pozycjonowanie
9 wtyczek do przeglądarki, których używam w SEO - SEO blog
Pozycjonowanie
Badanie: Ile ruchu AI pojawiło się na 100 serwisach? - SEO blog
Pozycjonowanie
Jak tworzę i optymalizuję adresy URL zawierające daty? - SEO blog

SEO na luzie

Historia Twojego sukcesu może zacząć się dziś. Odbierz darmową analizę Twojej strony.

Bezpłatna oferta
  • Odezwiemy się w 24h
  • Otrzymasz analizę strony i porównanie z konkurencją
  • Przygotujemy strategię SEO dla Twojego biznesu
  • Pokażemy Ci na przykładach, jak wygląda współpraca i raporty miesięczne
  • Otrzymasz ofertę w formie video, współpraca od 1999 zł/mc