Sprawimy, że Twój sklep zakumpluje się z Google*
*i będzie to długa i owocna przyjaźń.
9 lat doświadczenia
Ponad 20 specjalistów w zespole
Partner popularnych platform
SEO
na luzie*
*Całkowicie za darmo przygotujemy wstępną analizę Twojej strony, sprawdzimy konkurencję i zaproponujemy skuteczną strategię działania. Wszystko w formie wideo, na przykładach, abyś nie musiał domyślać się o co chodzi.
Bezpłatna oferta
Nasze metody
Pracujemy po swojemu i robimy to z głową*
*Mamy własne sposoby na to, by wypracować dobre wyniki dla Twojej strony internetowej. Przećwiczyliśmy je na setkach stron i na własnych sklepach. Wiemy, co działa, a co nie. Własne umiejętności i metody pracy wzmacniamy autorskim oprogramowaniem. I to wszystko włożymy w Twój serwis.
Miesięczne raporty
Szczegółowo informujemy nie tylko o samych wynikach, ale też o tym, co dokładnie w danym miesiącu zrobiliśmy, by je osiągnąć. Zobaczysz tu wszystkie wykonane przez nas czynności, przykładowe zaplecze, katalog tekstów ze wskazaniem na ich autora, wykaz pozycji monitorowanych słów kluczowych oraz statystyki widoczności strony w wyszukiwarce. Nasze raporty nie pozostawiają miejsca na domysły.
Opiekunem Klienta zawsze jest wykwalifikowany specjalista SEO, który zajmuje się Twoją stroną, zna ją na wylot, a Ty masz do niego bezpośredni kontakt.
Merytoryczny kontakt
Reakcja w 24h
Jesteśmy szybcy i zwinni. Reagujemy na każde Twoje zgłoszenia i każdy pojawiający się problem. Większość z nich rozwiązujemy już w ciągu doby.
Analiza strony
Przeprowadzamy cykliczne i dokładne analizy stron wspierane przez autorskie narzędzia. Ich efektem są konkretne wskazówki i wytyczne gotowe do wdrożenia.
Inteligentny asystent SEO
Tworzymy własne narzędzia do analizy stron, które stale ulepszamy. Dzięki nim działamy dokładniej, szybciej, widzimy więcej, a na problemy reagujemy natychmiastowo. Twój serwis jest pod stałą opieką nie tylko specjalisty SEO, ale również naszych autorskich narzędzi.
Zobacz
Monitorowanie
Prowadzimy zautomatyzowany cykliczny monitoring strony. Każdy wykryty problem natychmiast badamy i zgłaszamy Tobie sugerując konkretne rozwiązania.
Copywriting
Posiadamy własny zespół kilkunastu copywriterów o różnorodnych zainteresowaniach. Tworzymy wartościowe treści, dotrzymujemy terminów, uwzględniamy Twoje uwagi.
Własne zaplecze SEO
Prowadzimy własne serwisy tematyczne, na których cyklicznie tworzymy dedykowany content, stale analizujemy linki zwrotne, a dokładny wykaz zaplecza przekazujemy w raportach.
Bezpieczne metody
Stosujemy wyłącznie bezpieczne metody pozycjonowania. Nie kupujemy linków, nie stosujemy ukrytych treści ani niedopuszczalnych przez Google praktyk, tropimy linki z niepożądanych źródeł. Nasze metody sprawiają, że Twój serwis staje się bardziej wartościowy w oczach Google i Twoich Klientów.
Panel Klienta 24H/7
Dajemy Ci stały wgląd do najbardizej aktualnych danych dotyczących Twojej strony. Oprócz kluczowych informacji dotyczących współpracy znajdziesz tu najnowsze wyniki pozycjononanych słów kluczowych wraz z ich pełną historią. Uzyskasz dostęp do pełnej listy miesięcznych raportów, a także wykresów ogólnej widoczności strony w wyszukiwarkach. W łatwy sposób sprawdzisz dane kontaktowe Twojego opiekuna oraz wyślesz pilne zgłoszenie przez przycisk szybkiego kontaktu. I to wszystko w jednym miejscu.
Zapracujemy na sukces Twojej strony. Zobacz jak .
Pozycjonowanie sklepów internetowych (SEO)
Pozycjonowanie sklepów internetowych to metoda promowania ich w sieci. Polega ona na dostosowywaniu i rozbudowywaniu serwisów e-commerce tak, by zwiększyć ich obecność w wyszukiwarkach internetowych. Mówiąc najprościej: ma ono sprawić, żeby ktoś szukający Twoich produktów w Google znalazł najpierw Twój sklep, a nie Twoją konkurencję.
Bardziej technicznie pozycjonowanie sklepów internetowych można nazwać jednym wielkim procesem. Procesem wspomnianego już dostosowywania (czyli optymalizacji) oraz rozbudowy sklepu. W praktyce jest to po prostu wiele powiązanych czynności, które koniec końców wpływają na ocenę sklepu przez wyszukiwarkę i zwiększają w nim ruch.
Regularnie pozycjonowany sklep zyskuje coraz wyższe pozycje na listach wyników na poszczególne zapytania (tzw. słowa kluczowe). Dzięki temu widzi go każdy, kto szuka danego produktu (wpisuje dane zapytanie w Google). Poprzez rozbudowę sklep pojawia się także w wynikach na kolejne, nowe słowa, dzięki czemu widzi go coraz więcej osób.
SEO = pozycjonowanie sklepów (i stron internetowych). SEO to skrót od Search Engine Optimization, czyli „optymalizacja na potrzeby wyszukiwarki internetowej”. Oznacza to dokładnie to samo co pozycjonowanie sklepów internetowych.
Efekty SEO wyróżnia stabilność. Raz wypracowany autorytet sklepu w wyszukiwarce będzie generował ruch, dopóki nie zostanie „przebity” przez konkurencje. Nie zniknie jednak od razu po zaprzestaniu działań, jak ma to miejsce w Google Ads.
Z jakich działań składa się pozycjonowanie sklepów?
Na pozycjonowanie sklepów internetowych składa się mnóstwo różnych czynności zahaczających między innymi o tworzenie stron, content marketing, UX, a nawet analitykę.
Czynności te można podzielić według miejsca wykonywania (w serwisie lub poza nim) lub ująć w trzy główne kategorie: optymalizację techniczną, optymalizację treści oraz linkowanie.
Optymalizacja techniczna i optymalizacja treści
Optymalizacja techniczna to wszystko to, co związane z technikaliami sklepu, który pozycjonujemy. Zarówno modyfikacje (np. znajdowanie i naprawianie błędów w kodzie czy poprawianie struktury adresów URL), jak i dodawanie elementów (np. uzupełnianie tagów HTML lub danych strukturalnych).
Poza nimi to też dbanie o elementy związane z samą wyszukiwarką i działaniem strony. Zarządzanie procesem zbierania danych o sklepie przez wyszukiwarkę – czyli indeksacją. Dostosowywanie do wyświetlania na urządzeniach mobilnych. Planowanie architektury informacji. To tylko kilka przykładów.
Optymalizacja treści to z kolei (jak się już pewnie domyślasz) wszystko to, co związane z treścią w sklepie. Odpowiednie formatowanie tekstów, uzupełnianie nagłówków Hx czy słów kluczowych, ale też planowanie i tworzenie zupełnie nowych tekstów oraz rozbudowywanie tych już istniejących.
Rozbudowa i tworzenie nowych treści zoptymalizowanych pod pozycjonowanie sklepów nie tylko podbija pozycję serwisu, ale pozwala też zwiększać widoczność sklepu na kolejne słowa kluczowe. Obecnie (w różnych formach) jest to podstawa większości strategii SEO.
*Po więcej szczegółów na temat optymalizacji technicznej i optymalizacji treści kliknij w przyciski poniżej.
Link building i inne działania zewnętrzne
Link building, czyli pozyskiwanie odnośników zewnętrznych, to proces prowadzony poza pozycjonowanym sklepem internetowym.
Chodzi w nim o zdobycie linków przychodzących do sklepu z innych witryn. Jednak nie byle jakich, a możliwe jak najlepiej dopasowanych tematycznie i odpowiednio umieszczonych. Najchętniej pochodzących z dobrze wypozycjonowanych serwisów o dużym autorytecie.
Zabieg ten wykorzystuje jeden z podstawowych mechanizmów oceny serwisów, z których korzysta Google, czyli ocenianie na podstawie ilości i jakości odnośników. Dawniej czynnik ten był w SEO kluczowy. Obecnie nadal ma znaczenie, ale już raczej dodatkowe (o wiele istotniejsza jest sama optymalizacja).
Pozycjonowanie sklepów internetowych wymaga także przygotowania. Między innymi dobrania odpowiednich słów kluczowych, opracowania elementów optymalizacji, zaplanowania tworzenia treści, strategii linkowania czy przeanalizowania serwisów konkurencji.
Jakby nie patrzeć, wszystkie te działania też nie dzieją się bezpośrednio w pozycjonowanym sklepie.
Działanie Google
Pozycjonowanie sklepów internetowych polega na wpływaniu na to, jak sklepy te są prezentowane w wyszukiwarkach. Żeby przedstawić, na czym polega ten proces, najlepiej będzie zacząć od nakreślenia sposobu działania Google.
Na początek trzeba zaznaczyć, że żadna wyszukiwarka nie pokazuje tego, co faktycznie znajduje się obecnie w sieci. To, co widzimy w wynikach to tylko odczyt z bazy danych. Różniący się od realnie dostępnych serwisów o nawet kilka dni czy tygodni, no i właściwie przesortowany.
Praktycznie każda wyszukiwarka internetowa, która nie jest specjalistyczna, działa prowadząc równolegle trzy procesy: skanowanie, indeksowanie oraz wyświetlanie.
Skanowanie
Indeksowanie
Wyświetlanie wyników
- Skanowanie polega na przeczesywaniu Internetu i pobieraniu zawartości serwisów do bazy danych. Skoro wyszukiwarka ma znajdować treści w sieci, to musi „wiedzieć”, co w niej tak właściwie jest.
- Indeksowanie to natomiast analiza i układanie pobranej treści w bazie danych. Bo żeby zapewnić szybki dostęp do informacji, to poza ich posiadaniem, trzeba je też efektywnie posortować.
- Wyświetlaniem nazywamy to, co zapewne doskonale znasz, czyli cały proces techniczny, który musi zajść od wpisania zapytania w Google i kliknięcia enter do wyświetlenia wyników wyszukiwania. To nic innego jak przeszukanie bazy danych.
Główne założenia są więc dość proste. Wyszukiwarka skanuje sieć, pobiera strony, analizuje ich treści i na jej podstawie układa adresy w swojej bazie danych, z której prezentuje później listy wyników pasujących do zapytań użytkowników. Diabeł tkwi w szczegółach.
Roboty internetowe i skanowanie stron
Wszystko zaczyna się od robotów internetowych, czyli automatycznego oprogramowania, które skanuje strony i sklepy. W sieci jest ich pełno i mogą one spełniać bardzo różne zadania (a nawet być szkodliwe!).
Za skanowanie do wyników Google odpowiada tzw. Googlebot. Porusza się on głównie po odnośnikach (linkach), przechodząc z jednego napotkanego adresu na drugi. Odwiedza też mapy witryn zgłoszone przez ich właścicieli (o czym piszemy więcej niżej) oraz skanuje serwery – w poszukiwaniu stron nigdzie nie podlinkowanych.
*Googlebot działa bardzo prosto: pobiera zawartość serwisu (adresu, który odwiedza), dodaje napotkane w niej odnośniki do kolejki wizyt, a całość wysyła na serwery Google, na których przebiega indeksacja. No i przechodzi dalej, do kolejnego adresu czekającego w kolejce.
Warto tutaj zaznaczyć, że taka pobrana strona nie przypomina tego, co widzimy w przeglądarce. Google widzi przede wszystkim kod źródłowy i zawartą w nim treść. Wygląd ma znaczenie drugorzędne. Wyszukiwarka śledzi przede wszystkim zawartość tekstową i elementy techniczne, jak choćby czas ładowania.
Indeksowanie, czyli zapis do bazy danych
*Indeksowanie polega na przeanalizowaniu zawartości znajdującej się pod danym adresem URL, sklasyfikowaniu jej i zapisaniu zgodnie z tą klasyfikacją w bazie danych.
Nie każda podstrona, którą odwiedzi Googlebot trafia do indeksu. Wyszukiwarka ocenia treść za pomocą wielu zautomatyzowanych systemów rankingowych. Analizują one między innymi język naturalny, powiązania tematyczne, wiarygodność czy użyteczność danej treści. Istotna jest też unikalność, bo Google porównuje content z tym, co posiada już w bazie danych.
W skrócie: Google stara się zrozumieć, o czym jest podstrona, co się na niej znajduje i jak ma się ona do całego serwisu. Wiedząc to ocenia, jak użyteczny może być dany adres dla szukających. Porównuje także na tej podstawie serwis z innymi najbardziej mu podobnymi, o których wie.
Skanowanie
podstrony
Analiza i ocena zawartości podstrony
Dodanie do indeksu (sklep pojawia się w wynikach Google)
Frazy kluczowe*
i widoczność
*Frazy kluczowe to słowa lub wyrażenia wpisywane przez użytkowników do wyszukiwarki.
Słowa kluczowe to słowa wskazujące na główną treść/temat strony. To one są wyszukiwane przez użytkowników i to do nich Google dopasowuje strony. Oczywiście w uproszczeniu, bo wyszukiwarka potrafi obecnie już interpretować język naturalny, a cały mechanizm jest o wiele bardziej złożony.
Po poprawnym zaindeksowaniu strona staje się widoczna w wynikach na określone zapytania. W ramach pozycjonowania sklepów dbamy z kolei o to, by były to zapytania wyszukiwane i związane z chęcią zakupu. No i o to, żeby pozycjonowany sklep był jak najwyżej na liście wyników na określone zapytanie.
Frazy kluczowe do pozycjonowania sklepu dobieramy na samym początku SEO. Przypisujemy je do konkretnych podstron, które mają być na nie widoczne, a kolejno wykorzystujemy w optymalizacji, np. umieszczając je odpowiednio w treści.
Wszystko po to, by w efekcie osoby wpisujące w Google „nazwa produktu” trafiali na nasz pozycjonowany sklep. A dokładniej: na stronę, na której można kupić dany produkt.
Efektem pozycjonowania sklepu internetowego jest nie tylko wyższa pozycja, ale i zwiększająca się systematycznie widoczność. Pozycja dotyczy bowiem widoczności na jedną, konkretną frazę, a widoczność to liczba fraz, na które pojawia się sklep.
Widoczność mierzy się ilością fraz kluczowych, na które sklep wyświetla się w wynikach Google.
Zwykle podaje się ją z podziałem na trzy przedziały pozycji:
1-3 (TOP3)
1-10 (TOP10)
11-50 (TOP50)
Audyt SEO sklepu internetowego
Audyt SEO sklepu internetowego to analiza serwisu, która pozwala ocenić jego sytuację pod kątem widoczności w Google i pozycjonowania. Weryfikuje się w nim trzy główne obszary:
elementy techniczne serwisu wpływające na pozycjonowanie
obecność i jakość treści na podstronach
widoczność sklepu w wynikach organicznych i zajmowane pozycje
Jeśli nie zaczynamy prac już na etapie powstawania serwisu, to pozycjonowanie sklepu internetowego zaczyna się właśnie od audytu SEO. Od niego też zaczyna się praktycznie każda współpraca z agencją. Mówiąc najprościej sprawdza się w jakim stanie jest dany serwis oraz ustala niezbędne poprawki i możliwości.
W ramach audytu weryfikacji podlegać mogą dziesiątki, a nawet setki elementów. Zawsze sprawdza się w nim jednak te podstawowe. Takie jak m.in. meta tagi, poprawność kodu źródłowego, stan indeksowania, strukturę adresów URL i serwisu, przekierowania 301 czy nagłówki Hx.
Audyt SEO proces pozycjonowania
Każde badanie tego typu prowadzi do powstania listy elementów wymagających poprawy lub uzupełniania. To właśnie głównie na podstawie wyników audytu (i dobranych wcześniej słów kluczowych) specjalista SEO tworzy strategię pozycjonowania sklepu.
Co ważne, podstawowy audyt SEO można dość łatwo przeprowadzić samodzielnie. Nawet bez wykorzystania płatnych narzędzi, o czym możesz dowiedzieć się więcej w tekstach dostępnych pod poniższymi przyciskami.
Audyt SEO Webinar: Audyt SEO domowymi sposobami Audyt SEO bez płatnych narzędzi
Pozycjonowanie sklepu samodzielnie czy z agencją
Pozycjonowanie sklepu internetowego można prowadzić nie tylko we współpracy z agencją SEO czy freelancerem, ale i samodzielnie. Taka opcja jest świetna przede wszystkim dla małych sklepów, które nie dysponują jeszcze zbyt dużym budżetem na marketing.
Dla portali bardziej rozwiniętych zdecydowanie rozsądniejsza jest jednak profesjonalna współpraca. Choćby ze względu na mniejsze ryzyko popełnienia błędów lub skalę wymaganych działań. Chodzi tutaj też o to, czego oczekujesz – bo samodzielne pozycjonowanie sklepów często stanowi tylko przygotowanie do profesjonalnego procesu.
Bardzo duże sklepy mogą też rozważać trzecią opcję, czyli zatrudnienie specjalisty SEO na stałe lub stworzenie całego wewnętrznego zespołu SEO. To już jednak opcja dla naprawdę ogromnych portali. Takich, które potrzebują dużych nakładów pracy i które są w stanie przeznaczyć na samo pozycjonowanie sklepu budżety równe nie tylko kosztom prowadzenia SEO, ale i pensjom za pełne etaty specjalistów.
Za samodzielne SEO nie zapłacimy, ale będzie ono wymagać od nas sporego nakładu czasu i pracy. I nie chodzi tylko o pracę nad serwisem, a także o edukację. Zanim przystąpimy do działania musimy przecież dowiedzieć się najpierw, co tak właściwie i w jaki sposób powinniśmy zrobić.
Takie podejście ma jednak swoje plusy. Pozwala zacząć korzystać z ruchu organicznego, zanim będziesz w stanie wygospodarować budżet na współpracę. Buduje autorytet Twojego sklepu w Google, co ułatwi jego późniejsze pozycjonowanie. No i będzie też dla Ciebie bezcenną nauką. Jedyny haczyk – trzeba mieć na nie czas.
O tym jak możesz uczyć się pozycjonowania sklepów napisaliśmy jednak więcej niżej, w kolejnej sekcji – bo to dość rozległy temat.
Tutaj pokrótce przedstawimy jeszcze jedną wyjątkowo ważną kwestię, czyli to jak wybrać wykonawcę do pozycjonowania sklepu.
Tak samo jak wybór każdego innego fachowca, wybór agencji jest kluczowy dla powodzenia inwestycji w SEO. Jak nie naciąć się na kiepską jakość usługi? Najlepiej wybierać w kilku etapach:
Zbieranie ofert
Na początek zawsze będziemy po prostu szukać agencji i zbierać od nich oferty. To pierwszy etap selekcji, na którym można od razu odsiać sporą część usług niskiej jakości.
Zwróć uwagę na to czy:
Oferta agencji zawiera zakres usługi (co konkretnie jest robione, w jakiej ilości/czasie).
Oferta agencji posiada określony uargumentowany cel współpracy (po co mamy pozycjonować i dlaczego ma się to udać).
Oferta agencji jest przejrzysta i po prostu zrozumiała (im bardziej niejasna treść, tym większa szansa, że coś nie gra).
W ofercie znajduje się zarys strategii pozycjonowania Twojego sklepu (jeśli tak, to jest to dobry znak wskazujący na zaangażowanie wykonawcy).
Pierwsze przefiltrowanie ofert przez te cztery cechy/pytania pozwala całkiem skutecznie pozbyć się najbardziej wątpliwych usług.
Kolejno, pozostałe firmy warto prześwietlić pod kątem ich efektów – które agencje SEO publikują najczęściej na swoich stronach, w formie tzw. case studies. Warto przyjrzeć się przede wszystkim temu, czy prezentowane w nich dane są rzeczywiste (udokumentowane screenshotami).
Bezpośredni kontakt ze specjalistami
W następnym etapie nie pozostaje już nic innego, jak odezwać się bezpośrednio do wybranych firm. Nie tylko po to, żeby dostać szczegółową ofertę, ale przede wszystkim po to, żeby sprawdzić, jak przebiega kontakt z daną firmą.
Chodzi głównie o to, żeby wymiana informacji z agencją przebiegała sprawnie i bez żadnych zgrzytów. Bardzo istotna jest też jednak kwestia tego, czy już w trakcie ew. współpracy będziemy mieć kontakt z osobą odpowiedzialną za SEO naszego serwisu.
W kwestii przepływu informacji bardzo istotne jest też raportowanie. Polecamy przepytać dokładnie agencję (lub freelancera) co do tego, jak będziemy dowiadywać się o wykonanych pracach, pozyskanych linkach, przygotowanych treściach itd. Możesz nawet poprosić o przykładowy raport.
*We współpracy nad pozycjonowaniem sklepu internetowego rzetelne raporty wykonanych działań są często jedynym sposobem na to, żeby wiedzieć, za co dokładnie płacimy.
Weryfikacja umowy
W ostatnim etapie zostają nam kwestie formalne, czyli umowy o współpracę. Tutaj zalecamy szczególną ostrożność i dokładne przeczytanie całej treści proponowanej umowy.
Szczególną uwagę zwracamy na zapisy dotyczące czasu trwania współpracy, oraz warunków wypowiedzenia i wiążących się z nim kar. Istotne są też dokładne zapisy odnośnie wynagrodzeń za usługę.
Najkorzystniejsze z punktu widzenia Klienta będą umowy na czas nieokreślony z możliwością wypowiedzenia ich w dowolnym momencie i bez negatywnych konsekwencji.
Podstawowa optymalizacja techniczna sklepu*
*Optymalizacja techniczna to wszystko to, co w pozycjonowaniu sklepów internetowych robimy na samej stronie (w sklepie), a co nie jest pracą z treścią. Mówiąc inaczej, są to wszystkie te czynności w SEO, które dotyczą działania witryny. Technikalia.
Niżej opisujemy pokrótce podstawowe elementy optymalizacji technicznej sklepu. To przede wszystkim je sprawdzamy w audycie SEO, a potem uwzględniamy we wskazówkach optymalizacyjnych dla klientów.
Hosting i domena
Hosting i domena to podstawowe elementy każdej strony. W pozycjonowaniu sklepów domena może mieć jednak znaczenie tylko w niektórych przypadkach. Zawsze, bez wyjątku, istotny jest za to hosting. Chodzi o to, że nie może on sprawiać problemów.
Występujące po stronie serwera (hostingu) opóźnienia i błędy ładowania, blokady ruchu czy przerwy w działaniu strony mogą utrudniać, a nawet kompletnie uniemożliwiać SEO. No i są uciążliwe dla użytkowników – którzy szybko rezygnują z kiepsko działających stron.
Wybór domeny natomiast jest ważny głównie ze względów wizerunkowych i użyteczności (domena powinna być łatwa do zapamiętania i jednoznaczna). Poprzez swoją historię w wyszukiwarce domena może też jednak wpływać bezpośrednio na pozycjonowanie sklepu.
Historia pozytywna (np. działający kiedyś pod daną domeną wartościowy blog o sporej widoczności w Google) może dawać sklepowi przewagę w wynikach. Negatywna z kolei, czyli choćby działający kiedyś pod domeną serwis spamerski, może szkodzić.
Adresy URL i linkowanie wewnętrzne
Adresy stron są ważne w pozycjonowaniu sklepów z kilku powodów. Przede wszystkim, same w sobie stanowią dla Google wskazówkę o zawartości strony. Ich konstrukcja i układ w sklepie pozwala też wyszukiwarce zrozumieć, co jest w danym serwisie czym.
Chodzi o to, żeby URL-e były zrozumiałe, możliwie jak najprostsze i logicznie uporządkowane. Tak, żeby tylko po jednym rzucie okiem, jasne było, co dany adres zawiera i jakim jest typem podstrony.
Konstrukcja takich „przyjaznych” adresów opiera się na unikaniu wszelkich technicznych automatycznie generowanych parametrów, stosowaniu zrozumiałych dla człowieka słów i przyjętych z góry schematów. Np. „/blog/tytul-wpisu” zamiast „/archive/posts/245”.
Nie ma tu jednej dobrej metody, chodzi tylko o zachowanie spójności i porządku.
Linkowanie wewnętrzne to z kolei zamieszczanie odnośników do swoich podstron. Ono również wymaga zachowania pewnej spójności i logiki, bo jest dla Google wyznacznikiem struktury serwisu. Pozwala też pokazać wyszukiwarce powiązania treści.
Aspekty technicznie linkowania wewnętrznego to przede wszystkim sprawdzenie, czy żaden z linków nie jest zepsuty. Istotna dla indeksacji jest też weryfikacja czy w serwisie nie ma podstron, do których nie prowadzi żaden odnośnik. Istotna jest także sama konstrukcja linków, które powinny być linkami względnymi, bez domeny (np. /blog zmiast example.com/blog).
Przekierowania
Przekierowania to automatyczne przeniesienia z jednego adresu na drugi, dzięki którym możemy uniknąć wyświetlania się na stronie błędów. Przekierowujemy każdy adres, który już nie istnieje, a który nadal może otrzymywać żądania.
Przykładowo: gdy wycofamy produkt ze sprzedaży i usuniemy jego podstronę, to jej adres i tak zostanie w bazie danych (indeksie) Google.
Przez to wyszukiwarka będzie mogła dalej wyświetlać go w wynikach, a w trakcie ponownego skanowania natrafi na błąd, który obniży ocenę naszego sklepu. Przekierowując taki adres na podobny produkt lub kategorię nie dopuszczamy do takiej sytuacji. Dajemy wyszukiwarce do zrozumienia, że tamta strona już nie istnieje. Unikamy też kierowania użytkownika na błąd 404.
W SEO stosujemy głównie dwa rodzaje przekierowań: 301 i 302. Numery te to kody odpowiedzi zwracane przez serwer. Oznaczają one kolejno przeniesienie stałe i przeniesienie tymczasowe.
Mechanizm przekierowań wykorzystuje się także do ujednolicania wersji adresów URL serwisu związanych z Trailing slash i Certyfikatem SSL, o czym przeczytasz niżej.
Kody odpowiedzi HTTP
Kody odpowiedzi HTTP to trzycyfrowe informacje zwracane przez serwer Twojego sklepu na każde przychodzące żądanie. Są one informacjami dla oprogramowania (np. przeglądarki), które mówią o tym, jaki rodzaj odpowiedzi został udzielony. Analizujemy je głównie po to, żeby wykryć błędy i sprawdzić wspomniane wyżej przekierowania.
Najczęstszy kod odpowiedzi HTTP to 200 (OK) znaczący, że żądanie (np. wyświetlenia strony) zostało zrealizowane. Najczęstszy kod błędu to z kolei 404 (Not found). Poza nimi występować może jednak także wiele innych kodów – np. świadczących o problemach z serwerem/hostingiem.
Żeby sprawdzić kody odpowiedzi serwera, wysyłamy zapytania na wszystkie URL-e sklepu internetowego. Oczywiście nie ręcznie, a za pomocą specjalnego oprogramowania, np. Screaming Frog SEO Spider.
Trailing slash
Trailing slash to ukośnik (/) na końcu adresu URL. Bez odpowiedniej optymalizacji ten pozornie nieistotny element może prowadzić do poważnych problemów z indeksowaniem, a w efekcie także z pozycjonowaniem sklepu.
Sprawa jest prosta: jeśli w sklepie występują różne wersje adresów URL (z i bez ukośnika na końcu), to wyszukiwarka każdą taką wersję będzie traktować jako osobną podstronę. No a każda z nich będzie zawierać to samo – co doprowadzi do szkodliwej duplikacji treści.
Certyfikat SSL
Certyfikat SSL to potwierdzenie własności naszej domeny, które pozwala na stosowanie szyfrowanego protokołu HTTPS. To dzisiaj podstawowe zabezpieczenie witryny, konieczny standard, który musimy spełniać.
Samo posiadanie certyfikatu nie wpływa na SEO, ale bez niego większość przeglądarek, zamiast sklepu będzie wyświetlać ostrzeżenie o niebezpiecznej witrynie. Z szyfrowanym protokołem łączy się też sprawa analogiczna do trailing slash – czyli ryzyko powstania wielu wersji adresów URL (z http:// i https:// na początku).
Wielu wersji adresów można uniknąć poprzez zastosowanie globalnych przekierowań (dotyczących wszystkich adresów) w konfiguracji serwera.
Robots.txt
Robots.txt to prosty plik tekstowy, który jest pierwszym elementem odczytywanym na każdej stronie internetowej (i w każdym sklepie internetowym) przez roboty internetowe. Zawiera on w sobie instrukcje dotyczące dostępu do witryny.
Plik robots pozwala nam zarządzać ruchem robotów wyszukiwarek, filtrować niechciany ruch botów czy wyłączać z widoczności w wynikach niektóre podstrony. Stąd też, co do zasady, umieszczamy go w każdym pozycjonowanym sklepie.
Mapa strony
Mapa strony też jest plikiem odczytywanym przez roboty internetowe, ale już nie w formacie TXT, a XML. Zawiera ona listę adresów URL witryny. Dzięki niej wyszukiwarki są w stanie znaleźć nowe podstrony i zrozumieć strukturę serwisu.
Map stron może być w sklepie wiele, ale podstawowo powinna być jedna: zawierająca wszystkie aktualne adresy, które chcemy wyświetlać w wyszukiwarce. Co ważne, plik ten możemy zgłosić bezpośrednio do Google, poprzez Search Console.
Meta tagi
Meta tagi to znaczniki HTML, które zawierają określone informacje. Przede wszystkim o zawartości podstrony oraz instrukcje dla robotów. Znaczniki te umieszamy w kodzie źródłowym. Są one niewidoczne dla przeglądających, ale wpływają na pozycjonowanie sklepów.
Najpopularniejsze meta tagi to tag title i tag description - tytuł i opis podstrony. Umieszczone w nich informacje są odczytywane przez Google i wyświetlane przy adresie w wynikach wyszukiwania. Elementy te optymalizujemy w całym sklepie internetowym – zgodnie z dobranymi do pozycjonowania frazami kluczowymi.
Nagłówki H1, H2, H3
Nagłówki Hx (H1-H6) są znacznikami HTML, którymi oznaczamy treści na stronie. Konkretnie: tytuły i śródtytuły (nagłówki). Podobnie jak meta tagi, nagłówki w tekstach powinny nie tylko występować, ale być też właściwie zoptymalizowane.
Istotnym aspektem jest również zachowanie struktury nagłówków – które podpowiada Google układ treści i nadaje tekstom przejrzystość. H1 to zwykle tytuł tekstu lub podstrony, H2 to główny nagłówek lub tytuł sekcji, a H3 i dalsze to nagłówki kolejnych stopni.
Optymalizacja grafik i ALT tagi
ALT tag to tekst alternatywny grafiki, czyli tekst, który wyświetla się w przypadku niepowodzenia jej ładowania. Informacja ta jest wykorzystywana przez Google. Wyszukiwarka może dzięki niej zrozumieć, co znajduje się na danym zdjęciu czy obrazku.
Poza weryfikacją i uzupełnieniem ALT tagów optymalizacja grafiki może obejmować także przygotowanie grafik o mniejszej rozdzielczości czy innym formacie. Sporadycznie konieczne są także zmiany w sposobie ładowania grafik z serwera.
PageSpeed
PageSpeed sklepu internetowego to szybkość jego ładowania. Wartości te mają znaczenie dla prawidłowej indeksacji i wpływają na ocenę serwisu przez wyszukiwarkę. Są także istotne z punktu widzenia użyteczności – bo nikt nie lubi przecież czekać na załadowanie się strony.
PageSpeed weryfikujemy najczęściej z tzw. Core Web Vitals, czyli podstawowymi wskaźnikami internetowymi opracowanymi przez Google.
Przyczyn problemów z czasem ładowania może być mnóstwo. Od zbyt dużych grafik, przez błędy konfiguracji serwera, aż po bałagan w kodzie (wywołany choćby nadmiarem wtyczek). Jednak niezależnie od źródła, zbyt wolnego działania strony nigdy nie ignorujemy.
Więcej o optymalizacji technicznej i o tym, jak ją przeprowadzić przeczytasz na naszej stronie, w kursie SEO Samodzielni.
Optymalizacja treści w pozycjonowaniu sklepów internetowych
Treści, czyli głównie teksty zamieszczone na stronie, odgrywają w pozycjonowaniu sklepu internetowego kluczową rolę. Sprawa jest prosta: wyszukiwarka analizuje technikalia witryn, ale te są tylko oprawą dla jej zawartości, czyli właśnie treści. Jedno bez drugiego nie zadziała.
Boty wyszukiwarki analizują treść po to, by zrozumieć, o czym jest dana strona, co ma ona na celu i w końcu: co może zaoferować użytkownikowi. Wszystko po to, by określić, na jakie zapytania dany adres powinien wyświetlać się w wynikach. No i żeby móc porównać go z innymi mu podobnymi (ustalić ranking wyników).
Słowa kluczowe to podstawa, ale wyszukiwarki rozumieją treść – nawet tę multimedialną, jak grafiki czy filmy. Stąd coraz ważniejsze jest nie tylko opisywanie wszystkiego z wykorzystaniem fraz, ale i tworzenie treści faktycznie przydatnych. Takich, które spełniają potrzeby użytkowników.
Webinar: Tworzenie treści dla ecommerce Optymalizacja treści Jak pisać teksty SEO?
Semantyczne SEO i intencje użytkowników*
*Google nie dobiera wyników wyszukiwania tylko na podstawie tego, że dane zapytanie, np. „buty sportowe” występuje na stronie (w sklepie). Od wielu lat kładzie coraz mocniejszy nacisk na tzw. intencje użytkowników, czyli nie to, co szukający wpisują, ale co chcą poprzez wpisanie tego czegoś osiągnąć.
Na podstawie treści strony wyszukiwarka jest w stanie zrozumieć, jakie cele pozwala osiągnąć dany adres URL (np. zakup, znalezienie określonej informacji, wykonanie określonej czynności). Dzięki swoim algorytmom i uczeniu maszynowemu te same cele potrafi też zidentyfikować we frazach wpisywanych i na podstawie danych o tych użytkownikach). No i oba potrafi ze sobą połączyć – przez co jest wyszukiwarką semantyczną, rozumiejącą znaczenie treści, a nie leksykalną – dopasowującą występowanie haseł.
Pociąga to za sobą sporo konsekwencji – z powstaniem koncepcji semantycznego SEO na czele. Niemniej, w praktyce, rozbija się to głównie o fakt, że nie wystarczy już tylko dobrać i użyć słów kluczowych, żeby zyskać widoczność w wynikach. Konieczne jest też rozpoznanie i prawidłowe dopasowanie intencji. Na przykład zakupowej do podstrony kategorii, a kolejno, napisanie treści tak, by odpowiadała na zidentyfikowaną potrzebę.
Opisy kategorii w sklepach*
*Opis kategorii to podstawowy element optymalizacji treści w pozycjonowaniu sklepów. Ten pozornie nieistotny tekst to podstawa w budowaniu widoczności w e-commerce. Głównie ze względu na specyfikę samych podstron kategorii.
To właśnie kategoria jest rodzajem podstrony, który w sklepie internetowym ma największy potencjał do pozyskiwania wartościowego ruchu z wyszukiwarki. W przeciwieństwie do podstron produktów kategoria jest bowiem bardziej stała i chętniej wyszukiwania.
Częściej niż konkretnego modelu ludzie szukają np. „butów sportowych” czy „butów do biegania”. Same kategorie i podkategorie można też tworzyć w zasadzie bez końca – dobierając asortyment na kolejne sposoby i rozbudowując w ten sposób widoczność o kolejne precyzyjne zapytania.
Sam opis kategorii jest źródłem wiedzy dla Google i użytkownika. Wyszukiwarce pomaga poprawnie zinterpretować podstronę i zrozumieć jej wartość dla użytkownika. Szukającemu może z kolei odpowiedzieć na pytania, dostarczyć wiedzy o produktach czy nawet pomóc w wyborze.
Opisy kategorii Opisy produktów
Blog firmowy*
*Artykuły blogowe pozwalają wykorzystywać słowa kluczowe związane z asortymentem, ale niedotyczące stricte produktów – przez co niemożliwe do przypisania w innych miejscach serwisu. To tutaj możemy też pozyskiwać użytkowników niezainteresowanych bezpośrednio zakupem, ale mogących zainteresować się nim w przyszłości.
W pozycjonowaniu sklepów internetowych blog firmowy pojawia się dość często. Prowadzenie go nie jest konieczne, ale mądrze poprowadzone może być bardzo pomocne.
Blogi w sklepach internetowych to najczęściej jakiegoś rodzaju bazy wiedzy. Na przykład o ogrodnictwie w sklepie ogrodniczym, czy o domowych remontach w sklepie budowlanym. Prowadzenie bloga na stronie sklepu poza samą widocznością może też zwiększać rozpoznawalność marki i wpływać pozytywnie na inne aspekty marketingu.
Czysto „technicznie” blogi są też świetnym miejscem na linkowanie wewnętrzne, które jest niezbędne w SEO.
Jak prowadzić bloga firmowego?
Architektura serwisu*
*Architektura informacji w sklepie internetowym to nic innego jak po prostu sposób ułożenia zawartości serwisu. Ten jest ważny dla pozycjonowania sklepów, bo dyktuje w pewien sposób możliwe później do wykorzystania frazy i determinuje użyteczność witryny.
Każdy sklep można ułożyć na kilka sposobów. Najbardziej oczywisty to konstrukcja oparta na nazwach produktów. Zbudowana od ogółu do szczegółu, według schematu „Grupa produktów > kategoria w grupie > podkategoria”. Na przykład „buty > buty sportowe > buty do tenisa”.
Częsta jest jednak także budowa sklepu według zastosowań, gdzie głównymi kategoriami stają się zastosowania produktów, a dopiero niżej w strukturze umieszczane są nazwy ich grup. Według schematu „Zastosowanie > grupa produktów > kategoria”. Na przykład: „Dla domu > Chemia gospodarcza > Płyny do mycia podłóg”.
Opcji jest mnóstwo, liczy się jednak przede wszystkim zachowanie spójności. No i oczywiście wybór takiej, która nie będzie ograniczać rozwoju widoczności, ani utrudniać poruszania się po sklepie. Architektura dotyczy też oczywiście innych podstron, w tym bloga.
Aspekt ten ma duże znaczenie dla SEO sklepu, bo architektura w połączeniu ze strukturą serwisu (adresami URL i linkowaniem wewnętrznym) stanowi wyznacznik tego, jak Google zrozumie nasz serwis.
Stąd też strategia tworzenia tzw. pillar pages, czyli stron łączących ze sobą w układzie sklepu powiązanych ze sobą treści. Tak, by Google wiedziało, że pokrywamy dany temat w szerokim zakresie.
Duplicate content*
*Duplicate content, czyli duplikacja treści to zjawisko, które może szkodzić pozycjonowaniu sklepu internetowego. Mówiąc najprościej, są to wszystkie treści powielające się pod kilkoma adresami URL. Nie chodzi o pojedyncze zdania czy akapity, ale o duplikaty większych fragmentów tekstów lub całych podstron.
Duplikacja może mieć miejsce zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz sklepu.
W tym pierwszym przypadku (w sklepie) powstaje zazwyczaj w efekcie błędów technicznych. Choćby przy braku wspomnianych wyżej przekierowań adresów z HTTP i HTTPS (Google uzna wtedy, że mamy po dwie takie same podstrony).
W tym drugim natomiast (poza sklepem) pojawia się najczęściej, gdy ktoś (lub my) opublikuje te same opisy produktów. Albo inne treści, jak opisy kategorii czy teksty blogowe.
W każdym razie, optymalizując treści dążymy do tego, by duplikacja w serwisie nie występowała.
Kanibalizacja słów kluczowych*
*Gdy występuje kanibalizacja, dwie podstrony naszego walczą ze sobą o widoczność. Szkodzą sobie nawzajem, przy okazji obniżając ogólną jakość całego sklepu.
Kanibalizacja słów kluczowych to kolejne szkodliwe dla SEO zjawisko związane z treścią w sklepie internetowym, na które zwracamy uwagę w optymalizacji contentu. Tym razem jest to jednak sprawa nieco bardziej złożona – dotyczy ona sytuacji, w której więcej niż jeden adres sklepu jest widoczny na to samo słowo kluczowe w wyszukiwarce.
Sytuacja ta objawia się najczęściej sporymi skokami pozycji na frazie. Gdy sklep raz jest widoczny na miejscu np. 5, a raz na 55. Wówczas razem z pozycją zmienia się wyświetlany adres. Wyszukiwarka nie jest w stanie zdecydować, który powinna pokazywać.
Najczęściej przyczyną jest zbyt intensywne wykorzystanie tych samych słów kluczowych na obu podstronach. Często też dwukrotne pokrycie tego samego tematu.
Topical authority*
*Topical authority to jedna z koncepcji tworzenia treści na potrzeby SEO, która zakłada, że Google analizuje pokrycie tematyczne danego serwisu.
Prawdziwość topical authority pod kątem działania systemów wyszukiwarki jest kwestią sporną. Mimo to jest to bardzo skuteczna strategia optymalizacji treści – bo pozwala m.in. budować bardzo użyteczny serwis.
Według tej koncepcji treści sklepu internetowego powinny kręcić się wokół jednego głównego tematu, np. naprawy komputerów w sklepie z częściami do laptopów. Powinny zawierać w sobie ekspercką wiedzę, spełniać intencje użytkowników i łączyć ze sobą tematy ściśle powiązane.
Jakie treści tworzyć w jakiej kolejności*
*Po dostosowaniu istniejących już tekstów do dobranych fraz optymalizacja treści w pozycjonowaniu sklepu internetowego opiera się głównie na tworzeniu nowych tekstów. Te można przygotowywać na nieskończoną ilość sposobów, ale my zwykle rekomendujemy najpierw opisanie kategorii.
Jeśli zasoby (finansowe lub czasowe) na to pozwalają, to najlepiej jest przygotować od razu opisy dla wszystkich kategorii. Najczęściej jest to jednak niemożliwe – dlatego wówczas, w zależności od potencjału fraz i konkurencji w danej branży wyznaczamy kolejność realizacji treści.
Wpisy na bloga firmowego realizujemy zwykle dopiero po opisaniu wszystkich kategorii lub ich znacznej części. Zwykle skupiamy się tutaj na tzw. evergreen content – czyli tematach, które nie tracą z czasem na swojej aktualności i użyteczności. Mogą być nimi choćby poradniki lub treści informacyjne, wyjaśniające jakieś zagadnienia.
Jak podchodzę do tworzenia treści SEO dla e-commerce Evergreen content
Linki w pozycjonowaniu sklepu*
*Linki (czyli odnośniki HTML) są jednym z wielu elementów SEO. Te wewnętrzne uwzględniamy w optymalizacji serwisów, te zewnętrzne natomiast są częścią pozycjonowania sklepów poza stroną (czyli SEO off-site).
Dawniej pozyskiwanie ich było główną czynnością w ramach pozycjonowania sklepów. Dzisiaj, po wielu zmianach w systemach rankingowych, mimo wszystko nadal są istotnym elementem pozycjonowania.
Link building i jego strategie
Link building (zwany też linkowaniem) to prowadzona w ramach pozycjonowania sklepów czynność pozyskiwania odnośników zewnętrznych do sklepu czy innej strony. Chodzi w niej o to, by sprawić, że adres URL serwisu znajdzie się w innym serwisie. Pod odpowiednim słowem kluczowym, w odpowiedniej treści i z odpowiednimi parametrami.
Linki takie mają być dla wyszukiwarki sygnałem świadczącym o użyteczności danej treści, co ma podbijać jej widoczność w wynikach wyszukiwania. W myśl założenia, że użytkownicy dzielą się między sobą wartościowymi stronami. To właśnie na tej zależności opierał się podstawowy mechanizm dobierania wyników Google – algorytm PageRank.
W miarę upływu lat i nadużywania tego mechanizmu przez użytkowników Google znacznie rozwinęło swoje systemy. W efekcie doprowadzając do zepchnięcia linków na dalszy plan. Dzisiejszy link building nadal stara się jednak je wykorzystać – i często się to udaje.
Niestety, obecnie pozyskiwanie linków jest dość złożone. Wymaga odpowiedniej częstotliwości, powiązań tematycznych treści w linkujących między sobą serwisach i wymienionych już parametrów czy słów kluczowych. Nie gwarantuje też wyników, bo ze względu na bycie tylko jednym z wielu analizowanych elementów linkowanie mimo technicznej poprawności może po prostu nie przynieść efektu.
Linki zewnętrzne pozyskuje się dzisiaj głównie poprzez artykuły sponsorowane (płatne publikacje) oraz tzw. zaplecza, czyli własne serwisy prowadzone w celu pozyskiwania odnośników. W małej skali, gdy prowadzimy np. samodzielne pozycjonowanie sklepu, stosować można też inne metody. Takie jak publikacje gościnne, udzielanie się na forach czy pozyskiwanie linków od partnerów.
Rodzaje linków
Linki możemy podzielić przede wszystkim na wewnętrzne i zewnętrzne. Te pierwsze są elementem optymalizacji sklepu i są odnośnikami wewnątrz serwisu, np. z kategorii do produktu czy z bloga do kategorii. Tutaj interesują nas głównie te drugie, czyli zewnętrzne.
Odnośniki zewnętrzne mogą być wychodzące (czyli prowadzące od naszego sklepu do innego serwisu) lub przychodzące (prowadzące z innego serwisu do naszego sklepu). W link buildingu skupiamy się oczywiście na pozyskiwaniu tych drugich.
Mogą być też naturalne (takie, które zostały opublikowane bez naszej ingerencji) oraz nienaturalne (pozyskane przez nas). Linkując staramy się, żeby pozyskiwane przez nas odnośniki były jak najbliższe tym naturalnym.
No i w końcu odnośniki mogą być też tekstowe (zamieszczone w tekście) lub graficzne (zamieszczone w obrazkach/grafikach). To już jednak bardziej ciekawostka, bo absolutna większość linków w sieci to linki tekstowe.
Istnieje też ważna klasyfikacja według atrybutów linków, o której piszemy niżej.
Atrybuty linków
Atrybuty linków to określone z góry rodzaje relacji zachodzących między stroną źródłową a docelową (linkującą i linkowaną). Relacje te określa się w specjalnym atrybucie HTML (“rel=”), wewnątrz znacznika łącza.
<a href="https://example.com/" rel="rodzaj relacji"></a>
Atrybut rel może przyjmować wiele różnych wartości, ale najważniejsze są dwie: follow i nofollow. Follow to atrybut domyślny (brak atrybutu Google traktuje jako Follow), który mówi wyszukiwarce: „ten link uważam za wartościowy, podążaj za nim”. Nofollow to natomiast jego przeciwieństwo, zakazujące wyszukiwarce kojarzenia linku z odsyłającą do niego witryną.
Przyjęło się, że linki follow to linki, które przekazują „moc rankingową”, a linki nofollow tego nie robią. W praktyce jednak, jeśli prowadzimy ozycjonowanie sklepów, to i jedne i drugie będą istotne. Głównie ze względu na tzw. dywersyfikację profilu linków – czyli urozmaicenie puli linków przychodzących do serwisu tak, by odnośniki wyglądały na linkowanie naturalne.
Inny istotny w SEO atrybuty to „noopener”, który zapobiega atakom phishingowym wykorzystującym mechanizm otwierania linku w nowej karcie (target=”_blank”). Warto wspomnieć także „norefferer”, który dodany do linku ukrywa stronę odsyłającą w danych Google Analytics.
Anchor text
Anchor text, a po polsku tekst zakotwiczenia, to tekst pod którym zamieszczony został odnośnik HTML – czyli nasz link. Google rekomenduje, by anchory linków były opisowe – tj. wskazywały, co użytkownik znajdzie pod danym linkiem.
W praktyce SEO anchor linku (zarówno tego wewnętrznego, jak i zewnętrznego) może jednak wpływać na widoczność linkowanej podstrony. Stąd w pozycjonowaniu sklepów internetowych funkcjonują pojęcia takie jak Exact Match Anchor, Partial Match Anchor czy Zero Match Anchor.
Exact Match Anchor to ścisłe dopasowanie słowa kluczowego podstrony w anchor tekście prowadzącego do niej linku. Partial to dopasowanie niedokładne, z naturalną odmianą słowa lub jego wariantami. Zero to natomiast brak dopasowania – gdy zamiast frazy pojawia się np. tekst nawigacyjny, jak „link”, albo „tutaj”. Istnieją też podziały dotyczące zawarcia w tekście zakotwiczenia marki i różne warianty mieszane.
Co do zasady: im lepiej dopasowany anchor text odnośnika zewnętrznego, tym „mocniej” pozycjonuje taki odnośnik. Zasada ta ma jednak wiele kruczków, bo anchory, tak jak same linki, muszą być różnorodne. Inaczej Google zorientuje się szybko, że są one próba manipulacji wynikami i je zignoruje.
Zaplecza pozycjonerskie
Zaplecze pozycjonerskie to serwis (lub zbiór serwisów) prowadzonych w celu pozyskiwania z nich wartościowych odnośników. Inna nazwa zaplecza to PBN – private blog network (sieć prywatnych blogów.
Idea jest prosta: tworzymy serwis, który zajmuje się określoną tematyką, jest zoptymalizowany, widoczny w Google i regularnie publikuje wartościowe treści. Następnie z serwisu takiego pozyskujemy odnośniki, nad którymi w przeciwieństwie do linków z publikacji sponsorowanych mamy pełną kontrolę.
Zaplecza są obecnie jednym z najbezpieczniejszych i najskuteczniejszych sposobów na pozyskiwanie linków. Niestety, nie są opłacalne w małej skali. Strona zapleczowa musi być bowiem ciągle utrzymywana i rozwijana, a nie da się na niej zamieścić więcej niż kilku skutecznych linków do jednego serwisu.
Ze względu na to zaplecza są najczęściej tworzone i utrzymywane przez agencje SEO pozyskujące odnośniki dla dziesiątek czy setek serwisów.
Jak sprawdzić moc linku?
Moc linku to pojęcie stworzone przez branżę SEO, oznaczające w uproszczeniu stopień, w jakim zamieszczony w jakiś określony sposób link z konkretnej strony może wpłynąć na ranking. Jest to pojęcie, które pozwala oszacować specjaliście wartość odnośnika, np. przy zakupie publikacji sponsorowanej.
Na moc linku składa się autorytet domeny / serwisu, z którego dany link ma wyjść – najczęściej mierzony zewnętrznymi wskaźnikami z narzędzi SEO. Często weryfikowany też analizą strony, jej profilu linkowanego czy widoczności.
Kolejno bardzo istotne jest powiązanie tematyczne z serwisem, do którego chcemy linkować – im bliższe, tym lepiej. Nie bez znaczenia są także aspekty techniczne odnośnika, jak jego atrybut, anchor, otoczenie linkowe czy lokalizacja w treści. Istotny może być też rozkład tzw. link juice w witrynie.
Link juice
Link juice to kolejne pojęcie stworzone przez SEO, również odnoszące się do „mocy” linku, ale tym razem bardziej w ujęciu tego, jak moc ta jest przekazywana.
Teoria ta mówi, że podstrony każdego serwisu akumulują w sobie tzw. link juice, czyli tę rzekomą „moc”. Jej ilość w podstronach ma zależeć od tego ile i jakich linków do nich prowadzi.
Im więcej linków przychodzących (wew. i zewnętrznych), tym więcej link juice na podstronie. A im więcej na niej linków wychodzących, tym mniej link juice przekazuje każdy z nich.
Obecnie koncept ten jest uważany za spore uproszczenie, a wielu specjalistów uważa go za przestarzały i nieistotny.
Kwestie zaawansowane
Pokryliśmy większość podstawowych czynności, które obejmuje pozycjonowanie sklepów internetowych. Teraz wspomnimy więc jeszcze o kilku kwestiach bardziej zaawansowanych. Co ważne, elementy te nie są potrzebne w wielu podstawowych procesach SEO sklepów – potrafią jednak być bardzo przydatne.
Paginacja w sklepie internetowym
Paginacja, czyli stronicowanie, to proces podziału podstrony sklepu na kilka powiązanych ze sobą stron. Stosuje się go tam, gdzie całej zawartości nie da się pokazać na raz w sposób użyteczny dla użytkownika. Na przykład w kategoriach sklepów internetowych zawierających w sobie dużo produktów.
Paginacja występuje w prawie każdym sklepie internetowym i ze względu na to jak działa Google, wymaga odpowiedniej optymalizacji. Po to, by wyszukiwarka nie zinterpretowała kolejnych stron kategorii czy bloga jako duplikatów.
W praktyce Google radzi sobie z paginacją, ale pod warunkiem, że dostosujemy się do kilku zasad. Chodzi między innymi o zastosowanie dynamicznych adresów URL dla paginacji, zweryfikowanie pierwszej strony, odpowiednie linkowanie, meta tagi i uzupełnienie pliku sitemap.
Crawl budget
Crawl budget to hipotetyczna wartość „uwagi”, którą roboty Google może poświęcić danej stronie na jej indeksowanie. Taka moc przerobowa. Składa się ona z tego jak często bot może odwiedzić i przeskanować serwis oraz z tego ile adresów może prześledzić przy jednej wizycie.
Wartość ta jest faktycznie ograniczona, ale w praktyce przejmować muszą się tym tylko naprawdę duże serwisy. W ich przypadku źle zoptymalizowana struktura czy błędy w optymalizacji mogą prowadzić do marnowania crawl budget, a przez to też problemów z indeksowaniem i budowaniem widoczności.
Logi serwera
Logi serwera to tworzone automatycznie rejestry zdarzeń (żądań do serwera/strony), które mogą być bardzo wartościową podpowiedzią w pozycjonowaniu sklepów internetowych. Szczególnie jeśli serwis ma wyraźne problemy z indeksowaniem lub pozyskiwaniem widoczności, a standardowe metody analizy nie wskazują na żadne przyczyny.
Logi są taką „czarną skrzynką” strony internetowej. Możemy z nich wyczytać wszystkie zdarzenia, błędy i ich źródła. Nie jest to jednak łatwe i wymaga drobiazgowej oraz czasochłonnej analizy. Potrafi jednak uratować sytuację.
W pozycjonowaniu sklepów internetowych analiza logów serwera obejmuje zwykle prześledzenie żądań robotów internetowych wyszukiwarek. Tego, czy żądania te występują (i jak często) oraz tego jak odpowiada na nie serwer.
Analiza content gap
Content gap to pojęcie określające wszystkie frazy kluczowe, na które widoczna jest konkurencja, ale nie pozycjonowany sklep. Jest to zbiór fraz (i tematów zarazem), które warto pokryć w danym serwisie w celu zwiększenia jego widoczności.
Analiza content gap polega naturalnie na ustaleniu jakie to frazy – w ujęciu całego serwisu, jego sekcji lub pojedynczej podstrony. Wybiera się do niej serwisy konkurujące z naszym w wyszukiwarce, analizuje ich widoczność, a następnie filtruje odpowiednio zebrane dane. Na koniec zestawiając je z widocznością naszego sklepu.
Jest ona jednym ze sposobów na znalezienie fraz pod pozycjonowanie sklepów internetowych. Można korzystać z niej jednak także w rozbudowie strategii, poszukiwaniu obszarów do poprawy lub weryfikacji dobranych już fraz.
Optymalizacja fontów
Optymalizacja fontów polega na odpowiednim dostosowaniu sposobu w jaki sklep internetowy serwuje web-font klientowi (przeglądarce). Koniec końców chodzi o to, by serwis działał szybko, był czytelny i prezentował się tak samo na każdym urządzeniu i systemie.
W praktyce optymalizacja fontów jest potrzebna w bardzo niewielkim odsetku sklepów. Większość obecnie stosowanych rozwiązań (platform e-commerce i systemów CMS) radzi sobie bardzo dobrze z tym aspektem domyślnie.
Nieszablonowe rozwiązania w pozycjonowaniu sklepów
Przeszliśmy przez podstawy, przeszliśmy przez kwestie zaawansowane… zostało nam więc jeszcze przyjrzeć się tym pozostałym. Poniżej przedstawiamy kilka nietypowych rozwiązań, które stosujemy w pozycjonowaniu sklepów internetowych naszych klientów. Większość z tych „patentów” to nasze autorskie metody!
Leksykony i słowniki pod SEO
Leksykon SEO to nasze autorskie rozwiązanie, które pozwala stworzyć dodatkowe tematyczne treści oraz miejsce do linkowania wewnętrznego w sklepie. Polega ono na stworzeniu jakby „branżowego słownika”.
Leksykon składa się zwykle z podstron przypisanych poszczególnym literom, definicji pojęć na dane litery oraz linków do powiązanych adresów w sklepie. Jego struktura obejmuje natomiast główną podstronę leksykonu/słownika, który ma krótki opis i ułożone w jakiś atrakcyjny wizualnie sposób oraz zlinkowane na niej podstrony poszczególnych liter. Treść może być w zasadzie dowolna: byle była związana tematycznie ze sklepem i nie duplikowała/nie kanibalizowała istniejących już tekstów.
W sklepie sprzedającym akcesoria kuchenne leksykon może nazywać się na przykład: „Akcesoria kuchenne od A do Z, czyli słowniczek sklepu NAZWA-SKLEPU”. Na podstronach liter mogą natomiast znaleźć się wszelkie akcesoria. A - akcesoria kuchenne, B - butelki na nalewki, C - Chochle/Chlebaki/Czajniki… chyba rozumiesz.
Do głównej podstrony leksykonu linkujemy najczęściej ze stopki serwisu. Do podstron haseł możemy linkować tylko z podstrony leksykonu, ale też z innych treści (jeśli chcemy kierować na nie ruch). Z każdej podstrony hasła linkujemy naturalnie do kategorii oraz do wpisów blogowych.
Poprzez wspomniane miejsce na linki i nową treść takie rozwiązanie pozwala wzmacniać autorytet serwisu, usprawniać indeksowanie, a nawet budować widoczność na nowe frazy.
Leksykon - autorskie rozwiązanie
Ukryte kategorie
Ukryte kategorie to kolejne z naszych autorskich rozwiązań, które stosujemy prowadząc pozycjonowanie sklepów internetowych naszych klientów. Założenie jest tutaj proste: tworzymy nowe kategorie produktowe. Po to, by budować widoczność sklepu na kolejne frazy kluczowe i zdobywać w ten sposób dodatkowy ruch z Google.
Cały „myk” polega na tym, że tworzymy tych podstron dużo. W zasadzie na wszelkie warte wykorzystania słowa kluczowe, które mogą być wyszukiwane przez potencjalnych klientów sklepu. No a możemy sobie na to pozwolić głównie dlatego, że kategorie te są ukryte – to znaczy, nie są widoczne w głównym menu sklepu. Użytkownik może do nich normalnie dotrzeć. Zwykle z menu bocznego głównych kategorii i podkategorii, ale nie „zawalają” one menu i nie niszczą użyteczności sklepu. Widać je za to w wyszukiwarce.
Wprowadzając do sklepu ukryte kategorie tworzymy drugie drzewo kategorii. Trochę tak, jakbyśmy mieli menu główne (widoczne na stronie) i menu ukryte (widoczne dla robotów i dostępne przez linki poza menu głównym).
To rozwiązanie jest genialne w swojej prostocie i niesamowicie skuteczne. Google (i szukający) dostaje bowiem dzięki niemu perfekcyjnie dopasowane do fraz podstrony, np. zawierające wyłącznie „zielone garnki emaliowane”, a sklep sam w sobie nie traci przez tą optymalizację na użyteczności.
Pillar pages
O pillar pages wspomnieliśmy już przy architekturze serwisu. Są to podstrony spinające znaczeniowo treści w danym serwisie. Można o nich myśleć trochę jak o odpowiednio opisanych regałach w bibliotece. Bez nich mielibyśmy tylko stertę książek, może nawet jakoś poukładaną, ale i tak ciężko byłoby się w niej szybko odnaleźć.
Pillar page, jako ten „regał”, po pierwsze pozwala robotom wyszukiwarki błyskawicznie pojąć, że mamy dużo „książek” (treści) w danym temacie, a po drugie, pozwala im łatwo je prześledzić. Dzięki temu wyszukiwarka jest więc w stanie lepiej ocenić wartość naszego serwisu dla użytkownika. Zresztą, dla niego taki pillar page również może być przydatny.
W praktyce strony tego typu są zwykle jakiegoś rodzaju przekrojem treści uzupełnionym o linkowanie wewnętrzne. Mogą być to opisy jednego pojęcia (jak podstrona opisująca pozycjonowanie sklepów internetowych, którą właśnie czytasz). Mogą to być też jednak po prostu rozbudowane artykuły blogowe, albo podstrony przedstawiające przekrojowo asortyment sklepu internetowego.
W gruncie rzeczy chodzi o to, żeby stworzyć jedną „centralną” podstronę w strukturze sklepu, które swoim tekstem i linkami będzie prezentować w treści dokładne pokrycie danego tematu.
Dynamiczne nazwy produktów
Dynamiczne nazwy produktów to rozwiązanie, które pozwala wyświetlać różne nazwy produktów w zależności od tego, w jakiej kategorii te są akurat wyświetlane.
Cały „patent” polega tu na wyświetlaniu w kategorii nazw produktów z prefiksem nazwy kategorii lub jej wariantu. Po to, by np. „kubek XYZ” w kategorii „kubki ceramiczne” nazywał się „kubek ceramiczny XYZ”, a w kategorii „kubki 500ml” – „kubek 500ml XYZ”.
Po co wdrażać coś takiego? To proste: takie dynamiczne nazwy produktów zwiększają w naturalny sposób nasycenie fraz kluczowych w kategoriach. W sposób zupełnie naturalny i niezależny od opisu danej podstrony. Stosując taki mechanizm możemy więc zyskać dodatkową przewagę nad konkurencją w wynikach.
Jak już pewnie się domyślasz, takie rozwiązanie świetnie współgra ze wspomnianymi wyżej ukrytymi kategoriami.
Automatyzacja w SEO sklepów
Niektóre z czynności optymalizacyjnych są powtarzalne, dzięki czemu można je całkiem łatwo zautomatyzować. W ten sposób zyskamy ogromną oszczędność czasu i kosztów pracy. Automatyzacja w pozycjonowaniu sklepów internetowych wcale nie musi też ograniczać się do tego co najprostsze.
Automatyczne meta tagi
Automatyczne meta tagi to jedna z najprostszych automatyzacji w SEO sklepów. Polega ona na zastosowaniu w meta tagach zmiennych zależnych od innych elementów serwisu, takich jak np. nagłówek H1. To na ich podstawie generowane są nastepnie meta tagi title i description.
W większości sklepów działających na popularnych systemach automatyczne meta tagi można wdrożyć dosłownie kilkoma kliknięciami. Wystarczy przygotować schematy tagów, a następnie wybrać odpowiednie opcje z ustawień oprogramowania serwisu.
Jako efekt zyskujemy wszystkie tagi wszystkich adresów zoptymalizowane w paru kliknięciach. Korzyści takiego mechanizmu nie trzeba chyba tłumaczyć.
Automatyczna indeksacja zapytań
Automatyczna indeksacja zapytań to rozwiązanie, które pozwala wykorzystywać do pozycjonowania sklepu internetowego zapytania wpisywane przez jego użytkowników w wewnętrznej wyszukiwarce. Chodzi tutaj o to, by odłowić te frazy, których użytkownicy szukają wielokrotnie, a których nie wykorzystujemy w SEO sklepu.
Na przykład: jeśli w sklepie z porcelaną użytkownicy będą wpisywać wielokrotnie „błękitne filiżanki”, to będzie to znaczyło, że dana fraza cieszy się zainteresowaniem. Warto więc stworzyć taką kategorię i zebrać w niej wszystkie błękitne filiżanki. Nie tylko dla tych szukających wewnątrz, ale i (przede wszystkim!) dla tych szukających na zewnątrz, w Google.
W praktyce działa to tak, że tworzymy skrypt, który będzie zapisywał wszystkie zapytania trafiające do wewnętrznej wyszukiwarki sklepu i śledził liczbę ich wystąpień. Dodajemy do niego regułę. Na przykład: „gdy jakaś fraza zostanie wpisana 10 razy, to ma zostać uruchomiony inny skrypt”. Ten może z kolei wysłać nam powiadomienie o frazie, ale i od razu utworzyć nową podstronę na bazie podstrony wyników wyszukiwania na danej frazie.
Automatyczne monitorowanie efektów
Automatyczne monitorowanie efektów pozycjonowania sklepu może przyjmować różne formy. Najprostszą jest jednak zastosowanie gotowych rozwiązań, takich jak narzędzie Automatyczne Sprawdzanie Pozycji Strony (ASPS).
Korzystając z rozwiązań tego typu możemy np. otrzymywać mailowe powiadomienia o spadkach pozycji na kluczowe frazy. Dzięki nim z kolei będziemy w stanie szybko zareagować na błędy w sklepie czy działania konkurencji. Bez konieczności nieustannego analizowania widoczności i pozycji. To takie automatyczne trzymanie ręki na pulsie.
Sztuczna inteligencja w tworzeniu treści
Sztuczna inteligencja może być kluczem do stworzenia wielu automatyzacji. Ta najpopularniejsza to jednak generowanie za jej pomocą treści. Takie rozwiązanie może być przydatne, ale nigdy nie powinno być stosowane bez ścisłego nadzoru człowieka.
W skrócie: nie ma nic złego w tym, że AI pokroju ChatGPT pomoże Ci zredagować tekst czy napisać jakąś definicję. Nadal jednak to na Tobie, jako publikującym spoczywa odpowiedzialność za merytorykę i użyteczność treści.
Podobnie jak do bezpiecznych efektów SEO nie wystarczy napisać byle jakiego opisu, tak samo nie ma co też łudzić się, że wygenerowany na szybko tekst będzie użyteczny i zapewni widoczność. Nie ważne kto (czy co) tworzy content, ważne, żeby był on naprawdę wartościowy i przydatny dla użytkownika.
Inteligentny Asystent SEO w Top Online
W Top Online korzystamy z wielu różnych automatyzacji i autorskich rozwiązań. Nie tylko tych dotyczących stricte pozycjonowania sklepów internetowych, ale i naszej codziennej pracy w agencji. Tworzą one jeden wielki system, który nazywamy Inteligentnym Asystentem SEO – IGNAS-iem.
Ignaś między innymi automatycznie monitoruje serwisy naszych Klientów, bada ich widoczność i wykrywa błędy. Zbiera też szczegółowe informacje, przygotowuje drobiazgowe raportowanie naszej pracy i podpowiada poszczególne czynności naszym specjalistom. Dzięki niemu nasi ludzcy pracownicy nie muszą zajmować się nudnymi i powtarzalnymi czynnościami – mogą robić to, w czym są najlepsi.
Pozycjonowanie sklepów w Top Online
W Top Online prowadzimy pozycjonowanie sklepów między innymi:
- Pozycjonowanie IdoSell
- Pozycjonowanie Magento
- Pozycjonowanie PrestaShop
- Pozycjonowanie Shoper
- Pozycjonowanie ShopGold
- Pozycjonowanie Shopify
- Pozycjonowanie Shoplo
- Pozycjonowanie SkyShop
- Pozycjonowanie SOTE
- Pozycjonowanie WooCommerce
- Pozycjonowanie Wordpress
Ale pamiętaj, że to nie wszystkie platformy, które obsługujemy :)