22-07-2021

Lokalne SEO - co to jest?

Poznaj tajniki działań, dzięki którym zbudujesz widoczność witryny na zapytania związane z danym regionem, miastem, a nawet jego dzielnicą!

Lokalne SEO - co to jest? - SEO blog

Lokalne SEO to działania mające budować pozycję strony w lokalnych wynikach wyszukiwania. Jest to bardziej precyzyjna odmiana pozycjonowania, pozwalająca zawęzić pozyskiwany z wyszukiwarki ruch organiczny do określonej lokalizacji. Pozwala ono budować widoczność witryny dla zapytań związanych z konkretnym miastem lub regionem.

W tej części Akademii SEO dowiesz się, na czym polega i co ma na celu lokalne SEO. Dowiesz się też, czym różni się ono od standardowego pozycjonowania, co wchodzi w jego zakres i jak Twoja strona może na tym skorzystać. Zrozumiesz więc, jak prowadzić skuteczne lokalne SEO.

Na czym polega lokalne SEO?

Po pierwszej lekcji wiesz już, co to jest SEO. Teraz omówimy jedną ze strategii, którą można przyjąć przy pozycjonowaniu. Podstawy lokalnego SEO są identyczne, jak przy standardowym pozycjonowaniu. Tak samo jak standardowe SEO obejmuje ono dobór słów kluczowych, optymalizację techniczną i optymalizację treści, link building i inne działania zewnętrzne. Przy lokalnym wariancie niektóre z tych działań prowadzi się jednak inaczej. SEO lokalne obejmuje też działania dodatkowe, dzięki którym możliwe jest skuteczniejsze wpływanie na lokalne wyniki wyszukiwania.

Podstawową różnicą jest tutaj dodawanie do słów kluczowych i tytułów stron nazw miejscowości. To właśnie dzięki nim wyszukiwarka może wyświetlać użytkownikom wyniki dopasowane do lokalizacji. By wyniki wyszukiwania korespondowały z konkretnym miejscem, użytkownik nie musi wcale go jednak wskazywać.

Zapamiętaj

SEO lokalne to nic innego, jak pozycjonowanie z uwzlędnieniem lokalizacji..

Jak działają lokalne wyniki wyszukiwania?

Lokalne wyniki wyszukiwania mogą odnosić się do konkretnej, wskazanej przez użytkownika miejscowości. Załóżmy, że znajdujesz się we Wrocławiu. Gdy wpiszesz w wyszukiwarkę frazę lokalną, np. "restauracja Wrocław", otrzymasz wyniki dotyczące Wrocławia. Jeśli wpiszesz jednak po prostu "restauracja", a Twoje urządzenie ma włączone usługi lokalizacyjne (GPS), to wyniki będą praktycznie identyczne.

lokalne wyniki wyszukiwania

Wynika to z tego, że przy dobieraniu wyników wyszukiwania Google uwzględnia Twoją lokalizację. Co ważne, mechanizm ten działa także przy wyszukiwaniu na urządzeniach bez GPS i wtedy, kiedy wyłączysz dane lokalizacji. Google może oszacować to, gdzie się znajdujesz bez tych danych, wyłącznie na podstawie geolokalizacji adresu IP, z którego wysyłasz zapytanie. Wyniki mogą być też dobrane w oparciu o Twoje wcześniejsze wyszukiwania i miejsca zapisane na Twoim koncie w Mapach Google.

Istnieją jeszcze zapytania geolokalizowane, czyli uwzględniające miejsce wskazane przez użytkownika, niezależnie od jego lokalizacji. Jeśli znajdując się we Wrocławiu, wpiszesz w wyszukiwarkę frazę lokalną dotyczącą innego miasta, np. "restauracja Kraków", otrzymasz wyniki dotyczące Krakowa. Będą one bardzo zbliżone do wyników na frazę "restauracja" wyświetlanych osobie znajdującej się w Krakowie.

Mechanizm ten pozwala łatwo odnajdywać firmy znajdujące się w konkretnym mieście lub działające na jego terenie. Lokalne SEO wpływa zarówno na wyniki uwzględniające lokalizację użytkownika, jak i na te wyświetlane dla zapytań wskazujących na konkretną miejscowość.

Kto powinien stosować lokalne SEO?

Lokalne SEO stosują najczęściej firmy, których działalność jest ograniczona do konkretnej lokalizacji. Jeśli dajmy na to, prowadzisz salon fryzjerski we Wrocławiu, to nie potrzebujesz przecież Klientów z innych miast. Nikt nie przyjedzie przecież do fryzjera z innego miasta, nie mówiąc już o innym województwie. W takim wypadku standardowe pozycjonowanie pod frazę "fryzjer", na cały kraj, będzie zwyczajnie nieopłacalne. Oczywiście, ono również pozwoli Ci zdobyć Klientów z Twojego miasta, nakład pracy i kosztów będzie jednak niewspółmierny do efektów. Po co skupiać się na całym kraju, jeśli interesuje Cię tylko jedno, konkretne miasto?

SEO regionalne może być też jednak użyteczne dla firmy działającej w całej Polsce, na przykład dla sklepu internetowego. Na lokalnych rynkach zazwyczaj mamy do czynienia z mniejszą konkurencją, dlatego łatwiej jest budować pozycję stron. W najbliższej okolicy możesz więc szybciej wypracować upragnione efekty. Przy standardowym pozycjonowaniu lokalne SEO może być też po prostu dobrym wsparciem. Wyższa pozycja na frazach lokalnych ułatwia budowanie pozycji na frazach ogólnych.

Zapamiętaj

Lokalne SEO jest idealnym rozwiązaniem dla biznesów stacjonarnych.

Lokalne SEO na początek

Ze względu na mniejszą konkurencję SEO regionalne może być też dobrym rozwiązaniem na początek. Budując widoczność lokalną, szybciej zdobędziesz ruch z wyszukiwarki, ale wzmocnisz też moc rankingową swojej strony. Mając dobrą pozycję na frazach związanych z Twoim miastem, łatwiej będzie Ci więc pozycjonować się na cały kraj. Zawsze możesz obrać też strategię SEO polegającą na stopniowym poszerzaniu zasięgu widoczności Twojej strony. Przy dużej konkurencji dla słów kluczowych, na które chcesz wypozycjonować stronę, strategia taka może być zwyczajnie skuteczniejsza.

Dlaczego Twoja strona powinna znaleźć się w lokalnych wynikach wyszukiwania?

By uświadomić Ci skuteczność i znaczenie lokalnego SEO, przedstawiamy kilka dających do myślenia, globalnych statystyk:

  • 78% wyszukiwań opartych o geolokalizację prowadzi do zakupu poza siecią,
  • 76% osób szukających za pomocą smartfona odwiedza znalezioną firmę w przeciągu 24h,
  • 28% wyszukiwań powiązanych z lokalizacją skutkuje zakupem,
  • 46% wszystkich zapytań kierowanych do Google dotyczy lokalnych firm,
  • 29% użytkowników Google szuka lokalnych firm przynajmniej raz w miesiącu.

Co wpływa na widoczność Twojej strony w lokalnych wynikach?

Na to, które miejsce zajmie Twoja strona w lokalnych wynikach wyszukiwania, wpływają przede wszystkim:

  • odpowiednio dobrane słowa kluczowe,
  • optymalizacja strony z uwzględnieniem czynników lokalnych,
  • wizytówka Google Moja Firma,
  • odnośniki pochodzące z lokalnych stron.

Czynniki te mają wpływ na wyniki lokalne, nie zapominaj jednak, że jeśli SEO regionalne ma być skuteczne, to musisz w nim zadbać o wszystkie elementy wpływające na pozycję. SEO lokalne bazuje na podstawach pozycjonowania, jego elementami nadal są więc optymalizacja techniczna i optymalizacja treści. Standardowy link building również jest tu pomocny.

Dobór słów kluczowych SEO lokalne

Dobieranie słów kluczowych do pozycjonowania lokalnego nie różni się szczególnie od tworzenia listy słów przy standardowym SEO. Jedyna różnica polega tu na kojarzeniu regionalnym fraz, czyli dołączaniu do nich nazwy miejscowości lub województwa. W celu ustalenia opłacalności tutaj też trzeba oczywiście sprawdzić popularność i konkurencyjność poszczególnych słów. Przy pozycjonowaniu lokalnym masz jednak większe możliwości. Jeśli np. fraza "fryzjer Wrocław" jest często używana przez konkurencję, możesz użyć frazy bardziej szczegółowej, np. "fryzjer Wrocław Stare Miasto". Oczywiście pod warunkiem, że jest ona wystarczająco popularna.

Jeśli posiadasz już listę fraz ogólnych dla swojej strony i chcesz stworzyć frazy lokalne poprzez dodanie do nich nazwy miasta, pamiętaj o ich sprawdzeniu. Popularne globalnie słowo kluczowe może nie cieszyć się zbyt wielkim zainteresowaniem lokalnie. Tak samo słowo popularne lokalnie może nie być wyszukiwane bez nazwy miasta. Dla zobrazowania:

  • fryzjer Wrocław - ok. 12 500 wyszukiwań
  • fryzjer Wrocław Stare Miasto - ok. 10 wyszukiwań

Jak widać różnica może być ogromna, dlatego warto dobrze sprawdzać potencjał słów kluczowych.

Lokalne SEO - optymalizacja strony

Optymalizacja strony w lokalnym SEO przebiega bardzo podobnie jak przy SEO standardowym. Różnica polega tu głównie na umieszczeniu na stronie nazwy miejscowości. Powinna ona pojawić się w tytule strony (znacznik title), możesz zawrzeć ją także w meta description. Na Twojej stronie powinny pojawić się też dokładne dane adresowe, warto uwzględnić pełny adres korespondencyjny i dane kontaktowe. Możesz dodać do nich też dane strukturalne (rich snippets). Oczywiście w treści muszą znaleźć się też naturalnie rozmieszczone lokalne frazy kluczowe.

Wizytówka Google Moja Firma

Odpowiednio skonfigurowana wizytówka Google Moja Firma jest jednym z najważniejszych elementów lokalnego SEO. To dzięki niemu Twoja firma może pojawić się na Mapach Google. To podstawa, jeśli chcesz zaistnieć w lokalnych wynikach wyszukiwania. Profil ten, nazywany też wizytówką, powinien zawierać wszystkie najistotniejsze informacje o firmie oraz oczywiście link do Twojej strony. Założenie wizytówki Google Moja Firma jest bezpłatne. Jednym warunkiem jest posiadania konta Gmail. Sam proces jej zakładania jest też bardzo prosty.

By założyć wizytówkę, zaloguj się do swojego konta Google i przejdź do Google Moja Firma. Po kliknięciu "Zarządzaj teraz" kreator poprosi Cię o wpisanie nazwy swojej firmy i przeprowadzi Cię przez proces rejestracji. Po uzupełnieniu wszystkich danych konieczne będzie także zweryfikowanie tożsamości. Jeśli wszystkie dane zostaną uzupełnione, to pozostaje nam czekać na kod weryfikacyjny, który Google prześle pod wskazany adres. Powinien on dotrzeć w ciągu 14 dni, a po jego wprowadzeniu, nasza wizytówka jest gotowa i widoczna w Mapach.

W trakcie procesu weryfikacji nie zmieniaj nazwy firmy ani kategorii jej działalności. Nie proś też o nowy kod. Może to znacznie wydłużyć cały proces. Weryfikację można przełożyć na później, bez niej Twoja firma nie będzie jednak widoczna dla użytkowników.

Jak Cię widzą*, tak Cię odwiedzają.

* W wynikach wyszukiwania Google

Optymalizacja wizytówki Google Moja Firma – krok po kroku

Jeśli posiadasz już wizytówkę Google Moja Firma, możesz przejść do jej optymalizacji. To ważny element lokalnego SEO, odpowiednio skonfigurowana wizytówka przekłada się na widoczność strony. Optymalizacji wizytówki Google podlegają praktycznie wszystkie jej elementy.

  • Nazwa firmy – tutaj powinna znajdować się nazwa Twojej firmy. Jeśli nie wskazuje jednak ona jednoznacznie na zakres Twojej działalności lub składa się wyłącznie z imienia i nazwiska, to warto ją zmodyfikować. Dodanie do nazwy informacji o tym, czym się zajmujesz, pomoże nie tylko potencjalnym Klientom. Będzie też użyteczne dla wyszukiwarki, która dzięki tej wiedzy będzie mogła lepiej dobrać Twoją stronę do konkretnych zapytań.
  • Kategoria – wskaż kategorie, które najlepiej opisują to, czym się zajmujesz. Dzięki temu wyszukiwarka będzie mogła wyświetlać Twoją firmę osobom szukającym usług z tej dziedziny. Pomocne może być tutaj sprawdzenie, w jakich kategoriach określają się firmy podobne do Twojej. Jako kategorię główną wybierz tę, która pojawia się najczęściej w pierwszych wynikach na Mapach Google pod interesującą Cię frazą.
  • Zdjęcia – fotografie nie mają kluczowego wpływu na pozycjonowanie, ale są one istotne w innych aspektach. Przedstawienie logotypu, zdjęć lokalu, czy produktów pozwoli zachęcić do skorzystania z Twoich usług. Zdjęcie budynku może być też przydatne w odnalezieniu konkretnej lokalizacji. Z kolei zdjęcia dodane przez Klientów mają bardzo duży wpływ na decyzje zakupowe. 62% osób uważa, że zdjęcia dodane przez innych pomagają im podjąć decyzję zakupową. (Źródło)
  • Adres – tu powinien znaleźć się dokładny adres Twojej siedziby, ważne, by był on identyczny z tym, który znajduje się na Twojej stronie. Możesz też dodać opis lokalizacji lub wskazówki dojazdu, ułatwią one Klientom odnalezienie Twojej firmy. Jeśli świadczysz usługi poza swoją siedzibą (np. prowadzisz firmę remontową), adres możesz też usunąć. Wtedy najważniejsze będzie wskazanie obszarów działania. Przy dużej konkurencji brak adresu może jednak utrudnić Ci budowanie widoczności.
  • Numer telefonu – aktualny numer telefonu pozwoli Klientom znajdującym Cię za pośrednictwem wyszukiwarki na łatwy kontakt. Ten sam numer, który zamieszczasz w wizytówce, powinien znaleźć się też na Twojej stronie.
  • Opis firmy – w opisie możesz umieścić 750 znaków, ważne jednak, by najważniejsze informacje o Twojej działalności znalazły się w pierwszych 250 znakach. To one są zawsze widoczne po wyświetleniu profilu firmy. Reszta zostaje ukryta pod przyciskiem "więcej". W opis ten warto wpleść frazy kluczowe i nazwę miejscowości.
  • Strona – wskaż adres swojej strony firmowej, dzięki temu będzie ona lepiej widoczna w lokalnych wynikach wyszukiwania. Użytkownicy szukający w Mapach Google będą mogli też do niej przejść przez jedno kliknięcie.
  • Godziny otwarcia – wskazanie aktualnych godzin pracy to jedna z najważniejszych informacji dla użytkowników. Dzięki temu będą oni wiedzieć, w jakich godzinach mogą oni odwiedzić Twój lokal, będą wiedzieć też, kiedy można się z Tobą skontaktować. Pamiętaj, by aktualizować te informacje przy każdej zmianie godzin otwarcia.
lokalne SEO - Google Moja Firma

Opinie w Google Moja Firma

Opinie Klientów w wizytówce Google Moja Firma są także ważnym elementem lokalnego SEO. Wpływają one na pozycję w wynikach wyszukiwania, ale mają też ogromne znaczenie pod względem budowania wiarygodności w oczach użytkowników. Dużo pozytywnych opinii świadczy też o jakości Twoich usług. Właśnie dlatego warto zachęcać swoich Klientów do zostawiania opinii.

Na opinie możesz też odpowiadać, co pozwala dodatkowo budować zaufanie i rozwijać relacje z Klientami. Często w opiniach pojawiają się też pytania potencjalnych Klientów. Warto więc robić to regularnie, nawet w przypadku opinii negatywnych.

Odpowiadanie na negatywne opinie często pozwala wyjaśnić problem, co skutkuje usunięciem lub zmianą niekorzystnej oceny. Jeśli odpowiesz na negatywne opinie, będziesz też wyglądać po prostu wiarygodnie.

Link building a SEO lokalne

Ważnym wsparciem SEO, zarówno standardowego, jak i lokalnego, jest zdobywanie zewnętrznych odnośników. Zawsze powinny być one jak najwyższej jakości, czyli zamieszczane naturalnie, w maksymalnie powiązanych tematycznie z Twoją stroną źródłach. Regionalne SEO off-site powinno skupiać się na zdobywaniu linków pochodzących z lokalnych stron internetowych. Odnośniki mogą pochodzić z regionalnych forów, serwisów informacyjnych i wizytówek NAP zamieszczanych w bazach firm i na oficjalnych stronach miast. Mogą jednak pochodzić też np. z blogów i stron zaprzyjaźnionych przedsiębiorstw działających w pobliżu.

SEO lokalne czy globalne?

Jeśli prowadzisz biznes opierający się na usługach świadczonych w najbliższej okolicy lub stacjonarnej sprzedaży, to SEO lokalne będzie zwyczajnie rozsądniejsze. W takim wypadku widoczność Twojej strony w całym kraju jest niepotrzebna.

Jeśli prowadzisz sklep internetowy lub świadczysz usługi w całym kraju, to wybór zależy już tylko od Ciebie. Musisz mieć jednak na uwadze to, że konkurencja na lokalne frazy jest o wiele niższa. Przy skupieniu się na najbliższej okolicy łatwiej będzie Ci więc uzyskać zadowalające efekty. Samo SEO regionalne może też pomóc Ci w zdobyciu pozycji na frazach ogólnych.

Z tego artykułu dowiedziałeś się:

  • Na czym polega pozycjonowanie lokalne
  • Co wpływa na SEO lokalne
  • Jak optymalizować wizytówkę w Google Moja Firma

Artykuł się spodobał? Pamiętaj, żeby:

Obserwować nasz profil na FB

SEO, marketing, ecommerce, przedsiębiorczość. Bądź na bieżąco śledząc nas na FB.

Zobacz profil
Dopisać się do newslettera

Tylko najważniejsze informacje. Zero spamu. Samo "mięso".

Dołącz
Dołączyć do naszej grupy na FB

Zadawaj pytania, dyskutuj, ucz się.

Zobacz grupę

Przeczytaj również:

SEO Samodzielni
Pozyskiwanie linków do witryny - SEO Samodzielni
SEO Samodzielni
Atrybuty linków - jak oznaczać adresy URL - SEO Samodzielni
SEO Samodzielni
Co to jest anchor i jego rodzaje - SEO Samodzielni

SEO na luzie

Historia Twojego sukcesu może zacząć się dziś. Zacznij darmowy miesiąc próbny.

Wypróbuj nas za darmo przez 30 dni.