Rekrutujemy! Zaindeksujemy nowego SEO Speca w naszej ekipie! Zobacz szczegóły i aplikuj czym prędzej .
Jesteś tutaj: Baza wiedzy / Słownik SEO / Błąd 403

Błąd 403

Dzisiejsze zagadnienie, które poruszymy w słowniku SEO Samodzielni – błąd 403. To odpowiedź HTTP, która negatywnie wpływa na wrażenia użytkowników, a także może zaszkodzić SEO.

Czym jest błąd 403?

Błąd 403 (Forbidden) oznacza, że serwer zrozumiał żądanie użytkownika, ale dostęp do określonego zasobu jest dla niego zabroniony, ze względu na ustawienia bezpieczeństwa. Ta odpowiedź HTTP może pojawiać się w każdej przeglądarce internetowej, i to w różnej postaci np.:

  • HTTP 403,
  • Error 403 – Forbidden,
  • HTTP Error 403.14 – Forbidden,
  • Dostęp zabroniony: nie masz zezwolenia na dostęp do tego serwera.
błąd 403 błąd 403
Przykładowe strony błędu 403

Przyczyny błędu 403

Błąd 403 należy do kodów HTTP z kategorii 4xx, które raczej powodowane są przez użytkownika. Jednak w tym przypadku częściej przyczyną są niepoprawne ustawienia serwera i inne komplikacje wynikające z niedopatrzenia administratora strony.

Przykładowe przyczyny błędu 403 po stronie admina:

  • zablokowanie dostępu do konkretnych treści wszystkim użytkownikom (celowe i niecelowe),
  • zablokowanie dostępu do całej strony niektórym użytkownikom (celowe lub niecelowe),
  • błędna konfiguracja pliku .htaccess,
  • niepoprawne działanie wtyczek,
  • pusty katalog witryny,
  • brak pliku indeksu strony,
  • blokowanie adresu IP użytkownika,
  • ograniczenie dostępu do danego zasobu ze względu na lokalizację.

Przykładowe przyczyny błędu 403 po stronie użytkownika:

  • złośliwe oprogramowanie,
  • nieaktualne dane w pamięci podręcznej przeglądarki i komputera,
  • błędny adres URL,
  • brak uprawnień do danego zasobu.

Błąd 403 a SEO

Częste pojawiania się błędu 403 nie jest obojętne dla witryny pod względem pozycjonowania, ale także UX, czyli wrażeń użytkownika. Gdy błąd pojawi się, akurat, gdy robot Google będzie chciał sprawdzić stronę, nie uda się zaindeksować zawartości. Trzeba także pamiętać, że dla każdej witryny crawl budget (ilość podstron lub czas indeksowania) jest ograniczony. Jeśli chcemy dobrze go wykorzystać, powinniśmy umożliwić robotowi sprawdzenie najważniejszych pod kątem SEO zasobów.

Regularne pojawianie się błędu 403 może zatem pośrednio negatywnie wpłynąć na widoczność strony w wynikach wyszukiwania.

Taki komunikat nie jest też obojętny dla użytkowników, ponieważ każdy błąd techniczny i brak możliwości dostępu do strony są po prostu frustrujące. Firma bardzo łatwo może zniszczyć sobie profesjonalny wizerunek, jeśli nie wyeliminuje błędów ze swojej witryny.

Jak naprawić błąd 403 z poziomu użytkownika?

1. Odświeżenie witryny

Niezależnie od kodu błędu, w pierwszej kolejności zawsze należy odświeżyć witrynę, a dopiero później przystąpić do bardziej skomplikowanych metod naprawy. Jeśli błąd 403 jest tymczasowy, odświeżenie strony lub próba ponownego uzyskania dostępu po pewnym czasie powinny pomóc rozwiązać problem.

2. Sprawdzenie adresu URL

Niepoprawny adres URL, zawierający literówki lub dodatkowe znaki również może być przyczyną błędu 403. Dlatego należy go dokładnie sprawdzić.

3. Wyczyszczenie danych przeglądarki

Dane zapisywane w przeglądarce mogą być nieaktualne lub nawet uszkodzone. Jeśli wcześniej błąd 403 został zapisany w pamięci podręcznej, istnieje możliwość, że będzie wyświetlał się za każdym razem. Aby to naprawić, trzeba usunąć pamięć podręczną przeglądarki oraz ciasteczka.

4. Wyczyszczenie danych DNS

Podobnie działa pamięć podręczna DNS, czyli baza danych w systemie operacyjnym komputera. Warto ją wyczyścić i sprawdzić, czy to właśnie w tym leży problem.

5. Wyłączenie rozszerzeń w przeglądarce

Niekompatybilne ze sobą lub niepoprawnie działające wtyczki i rozszerzenia w przeglądarce internetowej to kolejna potencjalna przyczyna błędu 403. Warto je tymczasowo usunąć i sprawdzić, czy komunikat o błędzie nadal się pojawia.

6. Korzystanie z poprawnego konta

Jeśli użytkownik zarejestrował wiele kont w jednej witrynie, istnieje szansa, że zalogował się na niewłaściwe. Należy zatem spróbować zalogować się na inne konto.

Jak naprawić błąd 403 z poziomu właściciela strony?

1. Tymczasowe usunięcie pliku .htaccess

Wdrażanie zmian w pliku .htaccess często jest przyczyną problemów z funkcjonalnością strony. Aby sprawdzić, czy błąd 403 spowodowany jest właśnie przez ten plik, należy go tymczasowo usunąć.

2. Sprawdzenie ustawień plików i folderów

Brak uprawnień do plików i katalogów to częsta przyczyna błędu 403. Niestety takie ustawienia mogły zostać wdrożone przypadkowo. Dlatego należy przeanalizować uprawnienia do wszystkich zasobów witryny. Powinny mieć one konkretną wartość:

  • katalogi – 755,
  • pliki – 644,
  • zawartość dynamiczna – 700.

3. Odinstalowanie wtyczek i rozszerzeń

W przypadku stron utworzonych na podstawie systemów zarządzania treścią, przyczyną błędu 403 mogą być wadliwe lub niekompatybilne wtyczki. W celu rozwiązania problemu należy wyłączyć po kolei każdą z nich i kontrolować, czy coś się zmienia.

Warto też pamiętać, że przy konfiguracji i optymalizacji strony powinniśmy wykonać jak najwięcej czynności samodzielnie, a jeśli kolejne kroki są niemożliwe, dopiero wtedy sięgnąć po wtyczki.

4. Kontakt z firmą hostingową

Jeśli powyższe metody nie przynoszą oczekiwanych rezultatów, warto skontaktować się z dostawcą hostingu. Być może to właśnie tam leży problem.

Błąd 403 – podsumowanie

W dzisiejszym wpisie omówiliśmy pojęcie „błąd 403 (Forbidden)”. Wyjaśniliśmy, czym jest, kiedy się pojawia, jak wpływa na widoczność strony w wyszukiwarce oraz jak się go pozbyć.

Naprodukowaliśmy się nie lada. A czy szczena opada? (D)oceń nas!

Aktualna ocena:

5 / 5

Liczba ocen: 1

Twoja ocena:

Społeczność

SEO Samodzielni

Wszystkie treści tworzymy z myślą o naszej społeczności SEO Samodzielnych. Dołączysz do nas?

Dołącz do społeczności

Kurs SEO

Przygotowaliśmy poukładane, praktyczne, wyczerpujące temat, po prostu kompleksowe artykuły o pozycjonowaniu.

Kurs SEO Samodzielni
Eksploracja kohort w GA4 - SEO Samodzielni
Kurs SEO Samodzielni
Pokrywanie się segmentów w GA4 - SEO Samodzielni
Kurs SEO Samodzielni
Eksploracja sekwencji ścieżki w GA4 - SEO Samodzielni

SEO na luzie

Historia Twojego sukcesu może zacząć się dziś. Odbierz darmową analizę Twojej strony.

Bezpłatna oferta
  • Odezwiemy się w 24h
  • Otrzymasz analizę strony i porównanie z konkurencją
  • Przygotujemy strategię SEO dla Twojego biznesu
  • Pokażemy Ci na przykładach, jak wygląda współpraca i raporty miesięczne
  • Otrzymasz ofertę w formie video, współpraca od 1999 zł/mc