Rekrutujemy! Zaindeksujemy nowego SEO Speca w naszej ekipie! Zobacz szczegóły i aplikuj czym prędzej .
Jesteś tutaj: Baza wiedzy / Słownik SEO / Błąd 404

Błąd 404

Dzisiejsze zagadnienie, które poruszymy w słowniku SEO Samodzielni – błąd 404. Jest to często spotykane zjawisko zarówno w odniesieniu do blogów, stron, serwisów, jak i sklepów internetowych.

Błąd 404 – co to jest?

Błąd 404 to odpowiedź na wybrane żądanie. Informuje użytkowników o nieistniejącej lokalizacji domeny, na którą chcieli się dostać. Wystąpienie error 404 oznacza, że przeglądarka została połączona z serwerem, który nie odnalazł wybranego zasobu pod wysłanym przez użytkownika żądaniem.

błąd 404 - Allegro
Źródło: serwis Allegro – po wpisaniu nieprawidłowego adresu URL

Czym jest spowodowany błąd 404?

Błąd 404 może być spowodowany nieprawidłowymi działaniami po stronie użytkownika lub właściciela serwisu. O co dokładnie chodzi? Otóż internauta mógł kliknąć URL zawierający literówkę lub błędnie wpisać dany adres. Błąd 404 jest również nieunikniony, gdy administrator usunął podstronę, przeniósł ją w inne miejsce lub jest ona aktualnie wyłączona (np. z powodu wykonywanych prac edytorskich). Inne przyczyny to:

  • modyfikacja adresu URL danej podstrony (np. gdy nazwa produktu w sklepie internetowym została zmieniona),
  • niewyczyszczone pliki cache i pliki cookies,
  • wprowadzenie zmian w pliku .htaccess.

Jak zidentyfikować błąd 404?

Na stronę 404 można trafić przypadkiem, jednak przy bardzo rozbudowanych serwisach (np. sklepach internetowych z szerokim asortymentem) takich błędów może pojawić się sporo. Dlatego warto regularnie kontrolować ten obszar. Jak?

Aby zidentyfikować błąd 404, należy dokonać audytu witryny wykorzystując narzędzia tj. Google Search Console, Screaming Frog SEO Spider lub Ahrefs. Dobrym sposobem jest również analiza ręczna serwisu za pomocą komendy „site:twojserwis.pl”.Metoda ta sprawdzi się wyłącznie w kontekście serwisów z niewielką ilością URL-i.

Czy błąd 404 wpływa na SEO?

Według firmy Google błąd 404 nie wpływa bezpośrednio na pozycję strony w wynikach wyszukiwania. Jednak częste pojawianie się takiej odpowiedzi serwera może wpłynąć na zachowanie użytkowników, a mianowicie przyczynić się do wysokiego bounce rate, czyli współczynnika odrzuceń. To natomiast jest już informacja dla wyszukiwarki, że strona nie spełnia oczekiwań użytkowników, dlatego nie warto wyświetlać jej na wysokich pozycjach.

W ten sposób błąd 404 może pośrednio mieć negatywny wpływ na pozycjonowanie.

Błąd 404 a UX

UX, czyli wrażenia użytkowników mają znaczenie nie tylko dla widoczności w wyszukiwarce, ale również samego procesu generowania konwersji. Emocje, jakie towarzyszą użytkownikowi podczas korzystania z produktu cyfrowego (w tym przypadku strony WWW), wpływają na jego decyzje, czyli to, czy podejmie korzystne dla właściciela serwisu działanie.

Błąd 404, który wyświetla się zamiast szukanej przez internautę zawartości, osłabia wiarygodność serwisu, a jednocześnie zmniejsza szansę na to, że użytkownik dokona zakupu czy wykona inną wartościową akcję. Bagatelizowanie nagminnie pojawiających się błędów 404 w obrębie serwisu to zatem świadome marnowanie cennego ruchu, zdobytego w długim i pracochłonnym procesie pozycjonowania.

Jak naprawić błąd 404?

Sposób naprawienia błędu 404 zależy od jego przyczyny. Jeśli problem występuje „na zewnątrz” – np. inny serwis linkuje do danej strony, ale podaje adres URL z błędem, można skontaktować się z osobą za to odpowiedzialną i poprosić o poprawę.

Jeśli problem leży wewnątrz witryny (np. podstrona została usunięta, produkt został wycofany), należy wykorzystać przekierowanie 301, które automatycznie przenosi ruch na nowy/inny adres URL. Dzięki temu użytkownik nie zobaczy strony błędu 404, a od razu wyświetli mu się zawartość nowego adresu URL. Przekierowanie 301 jest również informacją dla botów wyszukiwarki. Jednak warto pamiętać, że nie przenosi ono w 100% mocy starej podstrony na nową.

Przekierowanie najłatwiej wdrożyć, gdy dla podstrony zmienia się tylko adres (np. w przypadku zmiany nazwy produktu). A co zrobić, gdy cała podstrona wraz z zawartością zostaje usunięta? Wtedy warto przenieść użytkownika do najbardziej podobnej tematycznie sekcji strony np. podobnego artykułu na blogu.

Jak wykorzystać stronę błędu 404?

Wyeliminowanie raz na zawsze wszystkich stron z błędem 404 jest niemożliwe. Od czasu do czasu taka odpowiedź HTTP może się pojawić – zwłaszcza jeśli problem leży po stronie użytkownika. Właściciel serwisu nie jest w stanie zapanować na tym, jakie błędy w adresie URL popełniają internauci. Dlatego warto wykorzystać stronę 404 i stworzyć niestandardową kreację, która będzie miała szansę zainteresować użytkownika. Dzięki temu, zamiast opuszczać serwis, przejdzie on do innej jego sekcji, a może nawet podejmie wartościowe działanie.

W szablonie strony 404 można umieścić odnośniki do najważniejszych sekcji w serwisie np. do strony kontaktowej lub strony głównej.

błąd 404 - Top Online

Ciekawym rozwiązaniem jest również umieszczenie na stronie 404 wewnętrznej wyszukiwarki, dzięki czemu użytkownik może przenieść się w miejsce, które najbardziej go interesuje.

błąd 404 - Olx
Źródło: olx.pl

Niektóre serwisy wykorzystują błąd 404 do promocji produktów czy usług lub umieszczają w szablonie ciekawe slogany powiązane ze swoją działalnością.

błąd 404 - Multikino
Źródło: multikino.pl

Błąd 404 – podsumowanie

W dzisiejszym wpisie wyjaśniliśmy znaczenie pojęcia pt.: „błąd 404”. Podpowiedzieliśmy, czym jest spowodowane to zjawisko, jak je zidentyfikować za pomocą konkretnych narzędzi, a także jak je naprawić.

Naprodukowaliśmy się nie lada. A czy szczena opada? (D)oceń nas!

Aktualna ocena:

5 / 5

Liczba ocen: 1

Twoja ocena:

Społeczność

SEO Samodzielni

Wszystkie treści tworzymy z myślą o naszej społeczności SEO Samodzielnych. Dołączysz do nas?

Dołącz do społeczności

Kurs SEO

Przygotowaliśmy poukładane, praktyczne, wyczerpujące temat, po prostu kompleksowe artykuły o pozycjonowaniu.

Kurs SEO Samodzielni
Eksploracja kohort w GA4 - SEO Samodzielni
Kurs SEO Samodzielni
Pokrywanie się segmentów w GA4 - SEO Samodzielni
Kurs SEO Samodzielni
Eksploracja sekwencji ścieżki w GA4 - SEO Samodzielni

SEO na luzie

Historia Twojego sukcesu może zacząć się dziś. Odbierz darmową analizę Twojej strony.

Bezpłatna oferta
  • Odezwiemy się w 24h
  • Otrzymasz analizę strony i porównanie z konkurencją
  • Przygotujemy strategię SEO dla Twojego biznesu
  • Pokażemy Ci na przykładach, jak wygląda współpraca i raporty miesięczne
  • Otrzymasz ofertę w formie video, współpraca od 1999 zł/mc