Rekrutujemy! Zaindeksujemy nowego SEO Speca w naszej ekipie! Zobacz szczegóły i aplikuj czym prędzej .
Jesteś tutaj: Baza wiedzy / Słownik SEO / Błąd 500

Błąd 500

Dzisiejsze zagadnienie, które poruszymy w słowniku SEO Samodzielni – błąd 500. Jest to błąd dotyczący wewnętrznego problemu podczas łączenia z serwerem, komunikujący ogólny kod stanu HTTP.

Błąd 500 – co to jest?

Błąd 500 jest sygnałem informującym internautę o wewnętrznym problemie uniemożliwiającym odwiedzenie konkretnej witryny. Oznacza, że jakiś proces związany z serwerem strony internetowej poszedł nie tak, jednak serwer nie był w stanie określić, co to było. Dlatego jest to bardzo ogólna odpowiedź HTTP.

Błąd 500 może wyświetlać się na różne sposoby. Oto kilka przykładów:

  • 500 Error,
  • Internal Server Error,
  • HTTP 500 – Internal Server Error,
  • HTTP Error 500,
  • 500 Internal Server Error,
  • Temporary Error (500).

Każdy z nich wyświetlany jest zarówno na urządzeniach mobilnych, jak i na komputerach, i oznacza dokładnie to samo.

błąd 500
Przykładowa strona błędu 500

Błąd 500 – dlaczego występuje?

Czym jest spowodowane występowanie błędu 500? Jak wspominaliśmy wcześniej, jest to bardzo ogólna odpowiedź HTTP, dlatego znalezienie przyczyny problemu wymaga szczegółowej analizy serwisu, a niekiedy także hostingu. Teoretycznie Error 500 najczęściej spowodowany jest nieprawidłową konfiguracją serwera, uniemożliwiającą udzielenie poprawnej odpowiedzi na kierowane żądanie przez internautę.

W praktyce natomiast serwery są często przeciążone liczbą zapytań – jest to popularne zjawisko szczególnie podczas sezonowych wyprzedaży lub promocji typu black friday. Występowanie HTTP 500 może być również spowodowane:

  • błędem w pliku .htaccess,
  • brakiem dostępu do przeglądania plików i katalogów,
  • niepoprawnie działającymi wtyczkami,
  • nieaktualną wersją oprogramowania,
  • błędami w skrypcie.

Warto również wspomnieć, że problem nie zawsze leży po stronie właściciela serwisu. Przyczyną pojawienia się odpowiedzi 500 Error może być również niska jakość hostingu np. zbyt słabe parametry, które nie odpowiadają na potrzeby serwisu, lub brak zabezpieczeń, czego konsekwencją jest włamanie do skryptu.

Błąd 500 – wpływ na UX i SEO

Wewnętrzny błąd po stronie serwera to dla użytkowników sytuacja frustrująca. Obecnie świadomość internautów dotycząca produktów cyfrowych jest znacznie większa niż kilkanaście czy nawet kilka lat temu. Od serwisów internetowych wymagają oni dużej wydajności. Jeśli strona zbyt długo się ładuje lub występują na niej inne błędy techniczne, użytkownik opuszcza ją i przechodzi do konkurencji. Dla właściciela witryny oznacza to utratę klienta/konwersji.

Oprócz tego często pojawiający się błąd 500 negatywnie wpływa na pozycjonowanie. Wprawdzie nie jest to bezpośredni czynnik rankingowy, jednak przy ustalaniu rankingu wyszukiwarka Google bierze pod uwagę zachowania użytkowników. Wysoki współczynnik odrzuceń spowodowany częstymi błędami po stronie serwera nie wygląda dobrze w oczach wyszukiwarki, dlatego może przyczynić się do obniżenia pozycji – Google nie chce promować stron, które nie spełniają oczekiwań użytkowników.

Jak naprawić błąd 500?

Naprawę HTTP 500 Internal Server Error można rozpatrywać z dwóch perspektyw – użytkownika odwiedzającego stronę oraz właściciela witryny. Internauta, który natknie się na taką odpowiedź serwera, powinien wykonać standardowe kroki profilaktyczne. Na początku warto ponownie załadować wybraną witrynę i wyczyścić pamięć podręczną przeglądarki razem z plikami cookies. Problem ten można także rozwiązać, kontaktując się z wybraną stroną internetową.

Jednak błąd 500 może dotyczyć wszystkich użytkowników, wtedy problem leży po stronie administratora strony. Co może zrobić właściciel serwisu w takiej sytuacji? W pierwszej kolejności należy przeprowadzić analizę i zastanowić się, co mogło wywołać wyświetlenie takiego błędu.

Jeśli przyczyną jest przeciążenie serwera spowodowane zbyt dużą liczbą zapytań, w danym momencie niewiele można zrobić. Nagminnie powtarzająca się sytuacja tego typu to natomiast informacja, że prawdopodobnie parametry hostingu są niewystarczające.

Najpopularniejsze sposoby naprawy błędu 500:

  1. Sprawdzenie poprawności konfiguracji pliku .htaccess.
  2. Skontrolowanie wtyczek do CMS-a i wyeliminowanie tych działających niepoprawnie.
  3. Skontrolowanie uprawnień dostępu do plików lub folderu.
  4. Przywrócenie poprzedniej wersji systemu.
  5. Kontakt z firmą hostingową lub pomocą techniczną CMS-a.

Jak zapobiec pojawianiu się błędu 500?

Aby zmniejszyć prawdopodobieństwo wystąpienia 500 Internal Server Error, należy przede wszystkim zadbać o dobre parametry i bezpieczeństwo serwera. Dla dużych sklepów internetowych, które odwiedzają dziennie tysiące użytkowników, hosting współdzielony nie będzie dobrym rozwiązaniem. Serwisy generujące spory ruch powinny zdecydować się raczej na VPS lub serwer dedykowany. Korzystając z usług firmy hostingowej warto też upewnić się, jak wygląda kwestia bezpieczeństwa, a także rozwiązywanie problemów technicznych.

Co może zrobić administrator strony we własnym zakresie? Przede wszystkim rozważnie dobierać wtyczki i moduły do CMS-a i upewniać się, że wszystkie są ze sobą kompatybilne. Oprócz tego należy dbać o aktualną wersję oprogramowania.

Błąd 500 – podsumowanie

W dzisiejszym wpisie wyjaśniliśmy znaczenie pojęcia pt.: „błąd 500”. Podpowiedzieliśmy, jak może się wyświetlać to zjawisko i dlaczego występuje, a dodatkowo poruszyliśmy temat naprawy HTTP 500. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej – śledź nas na bieżąco. Regularnie publikujemy wartościowe materiały edukacyjne.

Naprodukowaliśmy się nie lada. A czy szczena opada? (D)oceń nas!

Aktualna ocena:

5 / 5

Liczba ocen: 1

Twoja ocena:

Społeczność

SEO Samodzielni

Wszystkie treści tworzymy z myślą o naszej społeczności SEO Samodzielnych. Dołączysz do nas?

Dołącz do społeczności

Kurs SEO

Przygotowaliśmy poukładane, praktyczne, wyczerpujące temat, po prostu kompleksowe artykuły o pozycjonowaniu.

Kurs SEO Samodzielni
Eksploracja kohort w GA4 - SEO Samodzielni
Kurs SEO Samodzielni
Pokrywanie się segmentów w GA4 - SEO Samodzielni
Kurs SEO Samodzielni
Eksploracja sekwencji ścieżki w GA4 - SEO Samodzielni

SEO na luzie

Historia Twojego sukcesu może zacząć się dziś. Odbierz darmową analizę Twojej strony.

Bezpłatna oferta
  • Odezwiemy się w 24h
  • Otrzymasz analizę strony i porównanie z konkurencją
  • Przygotujemy strategię SEO dla Twojego biznesu
  • Pokażemy Ci na przykładach, jak wygląda współpraca i raporty miesięczne
  • Otrzymasz ofertę w formie video, współpraca od 1999 zł/mc