Dzisiejsze zagadnienie, które poruszymy w słowniku SEO Samodzielni – deindeksowanie, czyli termin związany z widocznością strony w wyszukiwarce.
Czym jest deindeksowanie?
Deindeksowanie to przeciwieństwo indeksowania. Polega na pozbyciu się strony internetowej z zasobów wyszukiwarki. W konsekwencji nie jest ona widoczna w SERP-ach, a użytkownicy nie mogą do niej trafić za pomocą fraz kluczowych.
Deindeksowanie można rozpatrywać z dwóch perspektyw:
- właściciela witryny – czasami właściciele serwisów świadomie decydują się na usunięcie strony lub podstrony z indeksu wyszukiwarki. Powodem może być nieaktualna treść, kanibalizacja słów kluczowych lub duplikaty. Niektóre strony w ogóle nie powinny znaleźć się w indeksie, ponieważ nie mają znaczenia dla pozycjonowania np. strona logowania do panelu administracyjnego czy polityka prywatności;
- wyszukiwarki – niekiedy usunięcie strony z indeksu to kara wyszukiwarki za nieetyczne działanie webmastera.
Jak usunąć stronę z indeksu Google?
Aby tymczasowo usunąć witrynę z indeksu Google, należy zalogować się do Google Search Console, przejść do zakładki Indeksowanie, następnie Usunięcia i wysłać nową prośbę o zablokowanie danego adresu URL. Po 6 miesiącach adres znów zostanie dodany do indeksu Google.
Sposobem na trwałe deindeksowanie strony jest wykorzystanie dyrektywy noindex:
<meta name=”robots” content=”noindex”>
Deindeksowanie – podsumowanie
W dzisiejszym wpisie wyjaśniliśmy, na czym polega deindeksowanie. Usunięcie strony z indeksu Google oczywiście nie sprawia, że zostaje ona całkowicie usunięta z zasobów Internetu, a jedynie z wyników wyszukiwania Google. Deindeksowanie przydaje się przede wszystkim w przypadku duplikatów, kanibalizacji oraz gdy w indeksie znajdą się strony, które szkodzą SEO.
Społeczność
SEO Samodzielni
Wszystkie treści tworzymy z myślą o naszej społeczności SEO Samodzielnych. Dołączysz do nas?
Kurs SEO
Przygotowaliśmy poukładane, praktyczne, wyczerpujące temat, po prostu kompleksowe artykuły o pozycjonowaniu.