Rekrutujemy! Zaindeksujemy nowego SEO Speca w naszej ekipie! Zobacz szczegóły i aplikuj czym prędzej .
Jesteś tutaj: Baza wiedzy / Słownik SEO / White Hat SEO

White Hat SEO

Dzisiejsze zagadnienie, które poruszymy w słowniku SEO Samodzielni – White Hat SEO, czyli grupa działań wykorzystywanych do pozycjonowania. Czym się charakteryzuje, czy można bezpiecznie ją stosować? Wyjaśniamy!

Co to jest White Hat SEO?

White Hat SEO to działania zwiększające widoczność strony w organicznych wynikach wyszukiwania w etyczny i dozwolony sposób. Do tej grupy zalicza się wszystkie praktyki zgodne z wytycznymi wyszukiwarek dla webmasterów.

Przeciwieństwem White Hat SEO jest Black Hat SEO, czyli pozycjonowanie strony w sposób nieetyczny i niezgodny z zaleceniami twórców wyszukiwarek. Za stosowanie takich praktyk grozi kara w postaci bana, usunięcia z indeksu lub obniżenia pozycji.

Celem White Hat SEO jest nie tylko dopasowanie strony do algorytmów wyszukiwarki, ale też zadowolenie użytkownika. Witryna ma być przede wszystkim wartościowa i użyteczna dla odbiorcy. Inaczej mówiąc, ma uczciwie zasłużyć na to, aby znaleźć się na wysokiej pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania.

Czy White Hat SEO jest ryzykowne?

Wszystkie działania White Hat SEO są jak najbardziej bezpieczne, a ich stosowanie nie wiąże się z żadnym ryzykiem. Jeśli strona została ukarana przez wyszukiwarkę, to znaczy, że jej właściciel lub specjalista SEO zastosował nie do końca uczciwe działanie – celowo lub nieświadomie.

Jakie działania należą do White Hat SEO?

Działania SEO mają poprawiać widoczność strony, ale nie kosztem zadowolenia użytkowników. Do White Hat należą praktyki takie jak:

Optymalizacja meta opisów i tytułów SEO

Optymalizacja meta danych to podstawowy element procesu pozycjonowania strony. Opis (meta description) powinien być unikalny, zawierać najważniejsze słowo kluczowe, zawierać wezwanie do działania oraz opisywać rzeczywistą zawartość danej podstrony.

Tytuł SEO (meta title) jest krótszy i wyświetla się większą czcionką w wynikach wyszukiwania na stronie SERP. Zasady jego optymalizacji są podobne. Należy przede wszystkim umieścić w nim frazę kluczową oraz przyciągnąć uwagę użytkownika.

Tworzenie atrakcyjnych, merytorycznych treści

Treści odgrywają główną rolę w procesie pozycjonowania, zwłaszcza w Google. Wyszukiwarka wymaga od właścicieli witryn, aby serwowali użytkownikom merytoryczne, unikalne i wartościowe treści. Tworzenie contentu to jedno z najważniejszych działań White Hat SEO.

Nasycenie treści słowami kluczowymi powiązanymi z zawartością witryny

Słowa kluczowe to fundament pozycjonowania. Dzięki nim użytkownik może odnaleźć Twoją stronę w wyszukiwarce, dlatego umieszczenie ich w treści jest konieczne. Trzeba to jednak robić z rozwagą.

Nasycenie tekstu kilkoma frazami kluczowymi, zgodnymi z jego treścią, to działanie jak najbardziej dozwolone przez Google. Jednak spamowanie frazami, umieszczanie ich w dużej ilości lub, co gorsza, ukrywanie ich na stronie to praktyki z grupy Black Hat SEO.

Linkowanie wewnętrzne

Linkowanie wewnętrzne poprawia nawigację strony, ułatwia robotom wyszukiwarki indeksowanie zawartości, wydłuża czas sesji, zmniejsza współczynnik odrzuceń, a do tego pozwala ustalić hierarchię adresów URL w obrębie domeny. Jest to działanie dozwolone, zgodne z wytycznymi dla webmasterów.

Poprawa podstawowych wskaźników internetowych

Wyszukiwarka Google zwraca uwagę na to, jak użytkownicy odbierają daną stronę. Aby zwiększyć swoje szanse na wysoką pozycję w SERP-ach, należy zadbać przede wszystkim o podstawowe wskaźniki internetowe, a zwłaszcza szybkość i wydajność witryny.

Optymalizacja Core Web Vitals to działanie z grupy White Hat SEO. Im sprawniejsza i wydajniejsza jest Twoja strona, tym lepiej.

Naturalne pozyskiwanie backlinków

Linki prowadzące do pozycjonowanej witryny to jeden z najważniejszych czynników rankingowych SEO. Profil linkowy powinien być jak najbardziej rozbudowany, ale jednocześnie naturalny. Kupowanie czy sztuczne pozyskiwanie odnośników w inny sposób jest niedozwolone.

Do White Hat SEO zalicza się natomiast tworzenie wartościowych treści (takich, które użytkownicy będą chcieli dobrowolnie udostępniać), wpisy gościnne na blogach czy publikowanie eksperckich treści na forach branżowych.

Skąd czerpać informacje na temat dobrych praktyk SEO?

Informacje na temat podstawowych czynników rankingowych warto czerpać u źródła, czyli w Centrum Wyszukiwarki Google. Znaleźć tam można kompleksowy przewodnik po procesie pozycjonowania – zarówno dla osób niedoświadczonych, jak i zaawansowanych pozycjonerów.

Warto też pamiętać, że wyszukiwarka Google regularnie aktualizuje swoje algorytmy i wprowadza zmiany, które mogą zmienić pozycję witryny z dnia na dzień. Dlatego warto również śledzić oficjalnego bloga Google i na bieżąco zapoznawać się ze wprowadzanymi zmianami.

White Hat SEO – podsumowanie

W dzisiejszym wpisie wyjaśniliśmy, czym jest White Hat SEO. To wszystkie działania pozycjonujące, zgodne z wytycznymi twórców wyszukiwarek internetowych. Ich stosowanie nie wiąże się z ryzykiem, dlatego jest to najlepszy sposób na zwiększenie widoczności witryny.

Jeśli nie masz pewności, czy dana praktyka należy do White Hat SEO, zapoznaj się z poradnikiem w Centrum Wyszukiwarki Google, zapytaj bardziej doświadczoną osobę lub całkowicie zrezygnuj ze stosowania takiej metody. Pamiętaj, że Google nie łatwo wybacza błędy.

Naprodukowaliśmy się nie lada. A czy szczena opada? (D)oceń nas!

Aktualna ocena:

Bądź pierwszą osobą, która (d)oceni treść.

5 / 5

Liczba ocen: 0

Twoja ocena:

Społeczność

SEO Samodzielni

Wszystkie treści tworzymy z myślą o naszej społeczności SEO Samodzielnych. Dołączysz do nas?

Dołącz do społeczności

Kurs SEO

Przygotowaliśmy poukładane, praktyczne, wyczerpujące temat, po prostu kompleksowe artykuły o pozycjonowaniu.

Kurs SEO Samodzielni
Eksploracja kohort w GA4 - SEO Samodzielni
Kurs SEO Samodzielni
Pokrywanie się segmentów w GA4 - SEO Samodzielni
Kurs SEO Samodzielni
Eksploracja sekwencji ścieżki w GA4 - SEO Samodzielni

SEO na luzie

Historia Twojego sukcesu może zacząć się dziś. Odbierz darmową analizę Twojej strony.

Bezpłatna oferta
  • Odezwiemy się w 24h
  • Otrzymasz analizę strony i porównanie z konkurencją
  • Przygotujemy strategię SEO dla Twojego biznesu
  • Pokażemy Ci na przykładach, jak wygląda współpraca i raporty miesięczne
  • Otrzymasz ofertę w formie video, współpraca od 1999 zł/mc