Dzisiejsze zagadnienie, które poruszymy w słowniku SEO Samodzielni – AIDA, czyli jeden z najpopularniejszych, a jednocześnie najstarszych modeli marketingowych.
Co to jest AIDA?
AIDA to schemat, obrazujący ścieżkę zakupową konsumenta lub też kolejne jego reakcje wobec produktu czy usługi. Sam termin to akronim składający się z pierwszych liter 4 wyrazów w języku angielskim:
- Attention/Awareness (uwaga/świadomość) – klient zwraca uwagę na daną markę lub dowiaduje się o niej pierwszy raz.
- Interest (zainteresowanie) – klient zaczyna interesować się konkretnym produktem lub usługą.
- Desire (pożądanie) – klient przekonuje się do produktu i zaczyna odczuwać potrzebę zakupową.
- Action (działanie) – klient jest przekonany do zakupu i podejmuje działanie.
Model AIDA często przedstawia się za pomocą lejka – szeroki na początku i wąski na samym końcu. Taki kształt obrazuje liczbę odbiorców na kolejnych etapach ścieżki zakupowej. Na początku jest ona największa, jednak na każdym kolejnym etapie zmniejsza się.
Jak wykorzystać model AIDA w swojej strategii marketingowej?
Stosowanie modelu AIDA w marketingu polega na dopasowaniu działań i rodzaju interakcji z odbiorcami to etapu ścieżki zakupowej, na którym aktualnie się oni znajdują.
Inne treści (a często także kanały marketingowe) będą potrzebne, kiedy potencjalny klient nie wie jeszcze o istnieniu marki (Attension) i inne, kiedy klient jest już przekonany do zakupu (Action).
AIDA – podsumowanie
W dzisiejszym wpisie wyjaśniliśmy, na czym polega model marketingowy AIDA. Dzięki niemu firma może zaplanować swoje działania pod kątem potrzeb odbiorców. Czy warto go stosować? Trzeba pamiętać, że nie ma jednego idealnego schematu działania dla każdej firmy. Opinie na temat AIDA są różne. Niektórzy uważają ten model za najskuteczniejszy we współczesnym marketingu, inni patrzą na niego z dozą nieufności.
Społeczność
SEO Samodzielni
Wszystkie treści tworzymy z myślą o naszej społeczności SEO Samodzielnych. Dołączysz do nas?
Kurs SEO
Przygotowaliśmy poukładane, praktyczne, wyczerpujące temat, po prostu kompleksowe artykuły o pozycjonowaniu.