Rekrutujemy! Zaindeksujemy nowego SEO Speca w naszej ekipie! Zobacz szczegóły i aplikuj czym prędzej .
Jesteś tutaj: Baza wiedzy / Słownik SEO / AIDA

AIDA

Dzisiejsze zagadnienie, które poruszymy w słowniku SEO Samodzielni – AIDA, czyli jeden z najpopularniejszych, a jednocześnie najstarszych modeli marketingowych.

Co to jest AIDA?

AIDA to schemat, obrazujący ścieżkę zakupową konsumenta lub też kolejne jego reakcje wobec produktu czy usługi. Sam termin to akronim składający się z pierwszych liter 4 wyrazów w języku angielskim:

  1. Attention/Awareness (uwaga/świadomość) – klient zwraca uwagę na daną markę lub dowiaduje się o niej pierwszy raz.
  2. Interest (zainteresowanie) – klient zaczyna interesować się konkretnym produktem lub usługą.
  3. Desire (pożądanie) – klient przekonuje się do produktu i zaczyna odczuwać potrzebę zakupową.
  4. Action (działanie) – klient jest przekonany do zakupu i podejmuje działanie.

Model AIDA często przedstawia się za pomocą lejka – szeroki na początku i wąski na samym końcu. Taki kształt obrazuje liczbę odbiorców na kolejnych etapach ścieżki zakupowej. Na początku jest ona największa, jednak na każdym kolejnym etapie zmniejsza się.

Jak wykorzystać model AIDA w swojej strategii marketingowej?

Stosowanie modelu AIDA w marketingu polega na dopasowaniu działań i rodzaju interakcji z odbiorcami to etapu ścieżki zakupowej, na którym aktualnie się oni znajdują.

Inne treści (a często także kanały marketingowe) będą potrzebne, kiedy potencjalny klient nie wie jeszcze o istnieniu marki (Attension) i inne, kiedy klient jest już przekonany do zakupu (Action).

AIDA – podsumowanie

W dzisiejszym wpisie wyjaśniliśmy, na czym polega model marketingowy AIDA. Dzięki niemu firma może zaplanować swoje działania pod kątem potrzeb odbiorców. Czy warto go stosować? Trzeba pamiętać, że nie ma jednego idealnego schematu działania dla każdej firmy. Opinie na temat AIDA są różne. Niektórzy uważają ten model za najskuteczniejszy we współczesnym marketingu, inni patrzą na niego z dozą nieufności.

SEO na luzie

Historia Twojego sukcesu może zacząć się dziś. Odbierz darmową analizę Twojej strony.

Bezpłatna oferta
  • Odezwiemy się w 24h
  • Otrzymasz analizę strony i porównanie z konkurencją
  • Przygotujemy strategię SEO dla Twojego biznesu
  • Pokażemy Ci na przykładach, jak wygląda współpraca i raporty miesięczne
  • Otrzymasz ofertę w formie video, współpraca od 1999 zł/mc

Społeczność

SEO Samodzielni

Narzędzia tworzone są z myślą o naszej społeczności SEO Samodzielnych. Dołączysz do nas?

Dołącz do społeczności

Kurs SEO

Przygotowaliśmy poukładane, praktyczne, wyczerpujące temat, po prostu kompleksowe artykuły o pozycjonowaniu.

SEO Samodzielni
Eksploracja kohort w GA4
Grzegorz Słoka, Adam Przybyłowicz, 01-04-2024
Eksploracja kohort w GA4 - SEO blog
SEO Samodzielni
Pokrywanie się segmentów w GA4
Grzegorz Słoka, Adam Przybyłowicz, 26-02-2024
Pokrywanie się segmentów w GA4 - SEO blog
SEO Samodzielni
Eksploracja sekwencji ścieżki w GA4
Grzegorz Słoka, Adam Przybyłowicz, 29-01-2024
Eksploracja sekwencji ścieżki w GA4 - SEO blog