Dzisiejsze zagadnienie, które poruszymy w słowniku SEO Samodzielni – CPC, czyli termin związany z kampaniami reklamowymi w świecie digital. Co dokładnie oznacza?
CPC – co to jest?
CPC (ang. Cost Per Click) to pojęcie związane z modelem rozliczeniowym PPC (ang. Pay Per Click) wykorzystywanym w kampaniach reklamowych np. Google Ads, Facebook Ads, LinkedIn Ads czy Allegro Ads.
CPC to stawka za jedno kliknięcie (linku, reklamy, banera), czyli koszt, jaki ponosi reklamodawca za każdym razem, gdy użytkownik kliknie treść reklamową.
Dzięki reklamom typu PPC można lepiej zarządzać budżetem i pozyskiwać bardziej wartościowy ruch. Jest to forma tzw. marketingu efektywnościowego, gdzie płaci się za efekt (np. konwersję), a nie za samo działanie.
Od czego zależy stawka CPC?
Im niższa stawka CPC, tym lepiej dla reklamodawcy. W prawie wszystkich systemach reklamowych możliwe jest ustalenie maksymalnej stawki, jaką chcemy przeznaczyć za kliknięcie, jednak rzeczywisty koszt może być niższy.
Warto też pamiętać, że mimo dużej swobody w określaniu maksymalnej stawki trzeba brać pod uwagę działania konkurencji. Jeśli inne firmy będą płacić więcej, ich reklama będzie miała większą szansę na wyświetlenie.
Na CPC wpływ mają takie czynniki jak jakość reklamy, jakość strony docelowej, miejsce wyświetlania, przewidywany współczynnik klikalności oraz trafność w stosunku do słów kluczowych.
Stawki za kliknięcie będą różniły się też w zależności od branży oraz popularności fraz – może być to kilkanaście groszy, a nawet kilkadziesiąt złotych.
CPC – podsumowanie
W dzisiejszym wpisie wyjaśniliśmy, czym jest CPC. To jedno z najważniejszych pojęć w płatnych kampaniach marketingowych. Jednym z czynników wpływających na efektywność reklamy jest właśnie ustalenie odpowiedniej stawki CPC.
Społeczność
SEO Samodzielni
Wszystkie treści tworzymy z myślą o naszej społeczności SEO Samodzielnych. Dołączysz do nas?
Kurs SEO
Przygotowaliśmy poukładane, praktyczne, wyczerpujące temat, po prostu kompleksowe artykuły o pozycjonowaniu.