Dzisiejsze zagadnienie, które poruszymy w słowniku SEO Samodzielni – domena TLD, czyli domena najwyższego poziomu, która nie ma nic „nad sobą”.
Czym jest domena TLD?
Domena TLD (ang. Top-Level Domain) lub inaczej domena najwyższego poziomu to segment znajdujący się po ostatniej kropce. Jest ona najwyżej w hierarchii systemu nazw domen.
TLD nazywana jest również rozszerzeniem lub końcówką domeny. Zazwyczaj składa się z dwóch lub trzech liter, ale istnieją też końcówki czteroliterowe (np. info).
Domena TLD – rodzaje
Domeny TLD można podzielić na dwa rodzaje: ccTLD oraz gTLD. Pierwsze to krajowe domeny najwyższego rzędu. Ich zadaniem jest przypisanie strony do konkretnego kraju i języka. W Polsce domena krajowa to „.pl”, w Niemczech „.de”, w Wielkiej Brytanii „.uk”, a w Kanadzie „.ca”.
Domeny gTLD to natomiast ogólne domeny najwyższego rzędu, zaliczane do funkcjonalnych. Informują one o tym, jaką funkcję pełni dany serwis. Najpopularniejszą końcówką jest „.com”, przeznaczone dla stron komercyjnych.
TLD – wpływ na SEO
John Mueller, Senior Webmaster Trends Analyst w Google przyznał, że TLD nie jest czynnikiem rankingowym, dlatego końcówka domeny nie wpływa na pozycjonowanie. Jednak może mieć ona znaczenie dla widoczności serwisu kierowanego za granicę.
Dlatego tworzenie domeny z końcówką „.pl” i kierowanie jej np. do Niemiec jest sporym błędem, przez który trudno będzie osiągnąć dobre wyniki. Oprócz tego rozszerzenie ma wpływ na CTR, czyli współczynnik klikalności. Anglicy chętniej klikną domenę z końcówką „.uk”, a Francuzi – z końcówką„.fr”.
Domena TLD – podsumowanie
W dzisiejszym wpisie wyjaśniliśmy, czym jest domena TLD, przedstawiliśmy przykładowe rozszerzenia, a także omówiliśmy wpływ końcówki domeny na SEO.
Społeczność
SEO Samodzielni
Wszystkie treści tworzymy z myślą o naszej społeczności SEO Samodzielnych. Dołączysz do nas?
Kurs SEO
Przygotowaliśmy poukładane, praktyczne, wyczerpujące temat, po prostu kompleksowe artykuły o pozycjonowaniu.