Dzisiejsze zagadnienie, które poruszymy w słowniku SEO Samodzielni – feed produktowy, czyli element niezbędny do tworzenia kampanii produktowych online poza sklepem.
Co to jest feed produktowy?
Feed produktowy (plik produktowy) to dokument zawierający specyfikację wszystkich produktów dostępnych w sklepie internetowym. Znajdują się w nim zarówno ich nazwy, zdjęcia, jak i atrybuty. Najczęściej zapisywany jest w formacie XML i służy do prezentowania danych w strukturalizowany sposób, dzięki czemu zarówno ludzie, jak i roboty mogą je odczytać.
Feed produktowy jest niezbędny do utworzenia kampanii produktowej np. za pomocą Google Ads. Dzięki niemu system ma wgląd w listę produktów i może wyświetlać reklamy użytkownikom, gdy wpiszą związane z produktami frazy.
Z takiego pliku korzystają również inne systemy reklamowe np. Facebook Ads, a także porównywarki cenowe np. Ceneo. Plik z listą produktów pozwala zewnętrznym systemom sprawnie pobierać informacje na temat asortymentu w sklepie, a następnie prezentować go w atrakcyjny sposób konsumentom.
Co zawiera feed produktowy?
Feed produktowy zawiera takie informacje jak:
- nazwa i opis produktu,
- identyfikator produktu (ID),
- adres URL prowadzący do karty produktowej w sklepie,
- adres URL do zdjęcia,
- informacje na temat dostępności.
Jak stworzyć feed produktowy?
Jeśli korzystasz z popularnych platform e-commerce, prawdopodobnie możesz wygenerować feed produktowy automatycznie w swoim panelu administracyjnym. W każdym CMS-ie wygląda to nieco inaczej, dlatego najlepiej sprawdzić instrukcje na oficjalnej stronie oprogramowania. Zwykle wystarczy kilka kliknięć i plik z opisem produktów jest gotowy.
Można utworzyć go również samodzielnie, choć w przypadku bardzo rozbudowanego sklepu będzie to zajęcie czasochłonne. Jak to zrobić? Potrzebny będzie arkusz kalkulacyjny. W pliku należy umieścić wszystkie potrzebne informacje (w zależności od wymagań systemu), a następnie zapisać go w formacie XML.
Feed produktowy – podsumowanie
W dzisiejszym wpisie wyjaśniliśmy, czym jest, do czego służy i jak stworzyć feed produktowy. Bez niego promowanie produktów poza platformą sprzedażową byłoby niemożliwe.
Społeczność
SEO Samodzielni
Wszystkie treści tworzymy z myślą o naszej społeczności SEO Samodzielnych. Dołączysz do nas?
Kurs SEO
Przygotowaliśmy poukładane, praktyczne, wyczerpujące temat, po prostu kompleksowe artykuły o pozycjonowaniu.