Rekrutujemy! Zaindeksujemy nowego SEO Speca w naszej ekipie! Zobacz szczegóły i aplikuj czym prędzej .
Jesteś tutaj: Baza wiedzy / Słownik SEO / JSON-LD

JSON-LD

Dzisiejsze zagadnienie, które poruszymy w słowniku SEO Samodzielni – JSON-LD, czyli dane strukturalne wykorzystywane przez wyszukiwarkę Google.

JSON-LD – co to jest?

JSON-LD (ang. JavaScript Object Notation for Linked Data) to format danych strukturalnych, umieszczanych w kodzie strony w tagu <script>. Wykorzystywany jest przez Google – dzięki niemu wyszukiwarka lepiej rozumie zawartość strony internetowej.

Jak działa to w praktyce? Otóż dzięki JSON-LD na frazę dotyczącą danego produktu w sklepie internetowym wyszukiwarka może wyświetlić wyniki rozszerzone np. o cenę, opinię czy dane dotyczące dostawy. Na stronie internetowej dane strukturalne w tym formacie nie są jednak widoczne dla użytkownika, a jedynie dla robotów.

Dane w formacie JSON-LD implementowane są dynamicznie w postaci kodu JavaScript lub przy użyciu widżetów dostępnych w wykorzystywanym CMS-ie.

JSON-LD a SEO

Dane strukturalne w formacie JSON-LD nie tylko pomagają wyszukiwarce lepiej zrozumieć treść i trafniej wyświetlać wyniki użytkownikom. Dzięki nim możliwe jest rozszerzenie wyników wyszukiwania, czyli dodanie tzw. rich snippets.

Prezentacja linków na stronie SERP ma duże znaczenie dla CTR, czyli współczynnika klikalności. Rozszerzony wynik przede wszystkim bardziej rzuca się w oczy, do tego w pewnym stopniu pomaga użytkownikowi zdecydować, czy warto wejść na daną stronę, czy też nie.

JSON-LD – podsumowanie

W dzisiejszym wpisie wyjaśniliśmy, czym jest JSON-LD. Dane strukturalne umieszczane w tym formacie w kodzie strony to rozwiązanie rekomendowane przez samą wyszukiwarkę Google.

Społeczność

SEO Samodzielni

Narzędzia tworzone są z myślą o naszej społeczności SEO Samodzielnych. Dołączysz do nas?

Dołącz do społeczności

Kurs SEO

Przygotowaliśmy poukładane, praktyczne, wyczerpujące temat, po prostu kompleksowe artykuły o pozycjonowaniu.

SEO Samodzielni
Dwell time – czym jest? Czy wpływa na SEO?
Kamil Stasiak, Adam Przybyłowicz, 27-03-2023
Dwell time – czym jest? Czy wpływa na SEO? - SEO blog
SEO Samodzielni
Stworzenie usługi i podpięcie śledzenia w Google Analytics 4
Grzegorz Słoka, Adam Przybyłowicz, 14-03-2023
Stworzenie usługi i podpięcie śledzenia w Google Analytics 4 - SEO blog
SEO Samodzielni
Jakie są różnice między Universal Analytics a GA4?
Grzegorz Słoka, Adam Przybyłowicz, 13-03-2023
Jakie są różnice między Universal Analytics a GA4? - SEO blog