Rekrutujemy! Zaindeksujemy nowego SEO Speca w naszej ekipie! Zobacz szczegóły i aplikuj czym prędzej .
Jesteś tutaj: Baza wiedzy / Słownik SEO / Uczenie maszynowe (Machine learning)

Uczenie maszynowe (Machine learning)

Dzisiejsze zagadnienie, które poruszymy w słowniku SEO Samodzielni – uczenie maszynowe. Coraz częściej wykorzystywane nie tylko w marketingu internetowym, ale też w wielu innych obszarach życia. Na czym polega?

Czym jest uczenie maszynowe?

Uczenie maszynowe (ang. machine learning) to rodzaj sztucznej inteligencji, który podejmuje decyzje i tworzy prognozy na podstawie zbioru danych historycznych oraz doświadczeń.

Algorytmy uczenia maszynowego nie są więc programowane przez człowieka do konkretnego celu, a jedynie „karmione” kolejnymi danymi. To właśnie dzięki nim uczą się i rozwijają.

Ten rodzaj sztucznej inteligencji wykorzystuje się w wielu obszarach życia, a cele jego wdrożenia to przede wszystkim:

  • automatyzacja procesów,
  • redukcja kosztów,
  • zwiększenie efektywności,
  • oszczędność czasu.

Rodzaje uczenia maszynowego

Uczenie maszynowe można podzielić na:

  • uczenie nadzorowane – algorytmy działają na podstawie dostarczonych szkoleń oraz etykietowanych zbiorów danych. Model składa się z par danych wejściowych i wyjściowych (np. konkretna wartość liczbowa). Przykładem tego modelu jest rozpoznawanie mowy;
  • uczenie nienadzorowane – w tym modelu algorytmy samouczące się odkrywają wzorce na podstawie nieoznakowanych zestawów danych. Przykładem tego modelu jest wykrywanie spamu w pocztowej skrzynce elektronicznej;
  • uczenie przez wzmacnianie – algorytmy uczą się na podstawie prób i błędów oraz informacji zwrotnej, a nie na podstawie oznaczonych zestawów danych.

Uczenie maszynowe w kampaniach Google Ads

System reklamowy Google Ads od dawna wykorzystuje uczenie maszynowe. Sztuczna inteligencja w tym wydaniu ma zastosowanie przede wszystkim w określaniu stawek i modeli rozliczeń, w inteligentnych kampaniach produktowych oraz w prognozowaniu kosztów kampanii.

Uczenie maszynowe – podsumowanie

W dzisiejszym wpisie wyjaśniliśmy, czym jest uczenie maszynowe. Już teraz ten rodzaj sztucznej inteligencji wykorzystuje się jest w różnych dziedzinach życia, jednak można się spodziewać, że w przyszłości jego zastosowanie będzie jeszcze szersze. Machine learning może ułatwić i przyspieszyć wiele procesów, a do tego zredukować koszty prowadzonych działań.

Społeczność

SEO Samodzielni

Narzędzia tworzone są z myślą o naszej społeczności SEO Samodzielnych. Dołączysz do nas?

Dołącz do społeczności

Kurs SEO

Przygotowaliśmy poukładane, praktyczne, wyczerpujące temat, po prostu kompleksowe artykuły o pozycjonowaniu.

SEO Samodzielni
Biblioteka raportów i kolekcje w GA4
Grzegorz Słoka, Adam Przybyłowicz, 11-09-2023
Biblioteka raportów i kolekcje w GA4 - SEO blog
SEO Samodzielni
Content gap – sposób na nowe treści
Kamil Stasiak, Adam Przybyłowicz, 28-08-2023
Content gap – sposób na nowe treści - SEO blog
SEO Samodzielni
Raporty standardowe w Google Analytics 4
Grzegorz Słoka, Adam Przybyłowicz, 14-08-2023
Raporty standardowe w Google Analytics 4 - SEO blog