Rekrutujemy! Zaindeksujemy nowego SEO Speca w naszej ekipie! Zobacz szczegóły i aplikuj czym prędzej .
Jesteś tutaj: Baza wiedzy / Słownik SEO / Mobile First Index

Mobile First Index

Dzisiejsze zagadnienie, które poruszymy w słowniku SEO Samodzielni – Mobile First Index, czyli algorytm wyszukiwarki Google. Jak działa?

Co to jest Mobile First Index?

Roboty Google regularnie skanują sieć i dodają nowe treści do indeksu. Na podstawie tego, co na stronie zastanie Googlebot, ustalana jest pozycja w rankingu wyników organicznych.

Dawniej wyszukiwarka w pierwszej kolejności brała pod uwagę wersję desktopową witryny, jednak od kilku lat pierwszeństwo ma wersja na urządzenia mobilne. Dla każdego serwisu opublikowanego po 1 lipca 2019 roku domyślnie włączone jest indeksowanie mobilne. Ta inicjatywa wdrożona przez Google to właśnie Mobile First Index.

Dlaczego wyszukiwarka zdecydowała się na zmianę?

Powód jest banalnie prosty – drastycznie zmieniły się trendy w sposobie korzystania z Internetu. Jak podaje serwis StatCounter, obecnie ok. 60% ruchu pochodzi z urządzeń mobilnych.

rodzaje urządzeń w Internecie
Źródło: StatCounter, 2023

Nie jest tajemnicą, że Google nieustannie stara się poprawiać doświadczenia użytkowników. Właśnie dlatego światowy lider wśród wyszukiwarek zdecydował się na wdrożenie algorytmu Mobile First Index. Jego pojawienie się ma zmotywować właścicieli witryn do tworzenia serwisów atrakcyjnych dla użytkowników smartfonów.

Ważne: wyszukiwarka nie tworzy oddzielnego indeksu dla wersji mobilnej i desktopowej witryny!

Czy Mobile First Index wpływa na SEO?

Indeksowanie zoptymalizowane pod kątem urządzeń mobilnych ma wpływ na pozycjonowanie. Google podkreśla, że na potrzeby indeksowania i ustalania rankingów używa przede wszystkim mobilnej wersji zawartości serwisu.

A co, jeśli taka nie istnieje? Wówczas brana jest pod uwagę wersja desktopowa, choć trzeba pamiętać, że brak dbałości o doświadczenia użytkowników mobilnych może być sporą przeszkodą do uzyskania wysokich pozycji.

Jeśli natomiast Twoja witryna jest dostępna również w wersji mobilnej, ale nie dbasz o jej optymalizację pod kątem SEO, zmień to jak najszybciej!

To, czy dla Twojego serwisu włączone jest indeksowanie mobilne, sprawdzisz w narzędziu Google Search Console.

Google Search Console - status URL
Google Search Console – sprawdzanie stanu i sposobu indeksowania (zrzut ekranu)

Jak zoptymalizować stronę pod kątem Mobile First Index?

Niezależnie od tego, czy strona indeksowana jest w wersji mobilnej, czy desktopowej, proces pozycjonowania powinien obejmować podstawową optymalizację techniczną, budowanie profilu linkowego oraz tworzenie wartościowych treści. A co warto zrobić, aby algorytm Mobile First Index nie przyczynił się do nagłej utraty pozycji?

Najważniejsze zasady to:

Wersja mobilna i wersja desktopowa muszą zawierać taką samą treść

Jeśli wersja na urządzenia mobilne zawiera mniej treści niż wersja na komputer, po włączeniu indeksowania mobilnego trzeba spodziewać się pewnego spadku ruchu i pozycji.

Obie wersje powinny być więc identyczne pod kątem zawartego w nich contentu.

Używaj tych samych tagów robots meta w obu wersjach witryny

Tagi meta robots w mobilnej wersji witryny nie mogą różnić się od tych w wersji desktopowej. W przeciwnym wypadku wyszukiwarka Google nie będzie w stanie poprawnie przeskanować treści, a następnie dodać strony do indeksu.

Używaj prawidłowych elementów rel = canonical oraz rel = alternate

Jak podaje Google, adres URL strony desktopowej jest zawsze kanoniczny, natomiast adres wersji mobilnej to adres alternatywny. Zawsze pamiętaj o prawidłowym używaniu tych elementów.

Zadbaj o podstawowe wskaźniki internetowe

Core Web Vitals mają znaczenie również przy indeksowaniu wersji desktopowej, jednak w przypadku wersji na urządzenia mobilnej są jeszcze bardziej istotne. Podczas sesji Mobile First w SMX, która odbyła się w marcu 2017 roku, Gary Illyes z Google poinformował, że szybkość ładowania strony to czynnik uwzględniany podczas indeksowania mobilnego. Jeśli wersja na urządzenia mobilne nie ładuje się odpowiednio szybko i jest mało wydajna, trzeba liczyć się ze spadkiem pozycji.

Mobile First Index – podsumowanie

W dzisiejszym wpisie wyjaśniliśmy, czym jest algorytm Mobile First Index i jak zoptymalizować stronę pod jego kątem. Przede wszystkim trzeba pamiętać, że nie da się wyłączyć mobilnego indeksowania. Jest witryna przejdzie na takie indeksowanie, nie ma odwrotu. Dlatego dbałość o doświadczenia użytkowników mobilnych jest teraz tak istotna.

SEO na luzie

Historia Twojego sukcesu może zacząć się dziś. Odbierz darmową analizę Twojej strony.

Bezpłatna oferta
  • Odezwiemy się w 24h
  • Otrzymasz analizę strony i porównanie z konkurencją
  • Przygotujemy strategię SEO dla Twojego biznesu
  • Pokażemy Ci na przykładach, jak wygląda współpraca i raporty miesięczne
  • Otrzymasz ofertę w formie video, współpraca od 1999 zł/mc

Społeczność

SEO Samodzielni

Narzędzia tworzone są z myślą o naszej społeczności SEO Samodzielnych. Dołączysz do nas?

Dołącz do społeczności

Kurs SEO

Przygotowaliśmy poukładane, praktyczne, wyczerpujące temat, po prostu kompleksowe artykuły o pozycjonowaniu.

SEO Samodzielni
Eksploracja kohort w GA4
Grzegorz Słoka, Adam Przybyłowicz, 01-04-2024
Eksploracja kohort w GA4 - SEO blog
SEO Samodzielni
Pokrywanie się segmentów w GA4
Grzegorz Słoka, Adam Przybyłowicz, 26-02-2024
Pokrywanie się segmentów w GA4 - SEO blog
SEO Samodzielni
Eksploracja sekwencji ścieżki w GA4
Grzegorz Słoka, Adam Przybyłowicz, 29-01-2024
Eksploracja sekwencji ścieżki w GA4 - SEO blog