Rekrutujemy! Zaindeksujemy nowego SEO Speca w naszej ekipie! Zobacz szczegóły i aplikuj czym prędzej .
Jesteś tutaj: Baza wiedzy / Słownik SEO / Page Rank

Page Rank

Dzisiejsze zagadnienie, które poruszymy w słowniku SEO Samodzielni – Page Rank, czyli jeden z algorytmów wyszukiwarki Google.

Czym jest Page Rank?

Page Rank (PR) to wskaźnik wartości strony internetowej, wykorzystywany przez wyszukiwarkę Google. Jego głównym pomysłodawcą był Larry Page (nazwa wskaźnika wzięła się od jego nazwiska), który w 1998 roku podczas studiów w Stanford doszukał się podobieństwa pomiędzy naukowym sposobem ustalania wiarygodności tekstów a określaniem wiarygodności stron w sieci.

W środowisku akademickim uznaje się, że im częściej dane źródło jest cytowane, tym większa jest jego wiarygodność i wartość. Page Rank opiera się na tej samej idei – im więcej linków prowadzi do jednej strony, tym większa jest jej jakość.

Co wpływa na Page Rank?

Algorytm Page Rank, za pomocą skali od 0 do 10 miał określać, w jakim stopniu witryna jest godna zaufania. Jego twórcy opracowali specjalny wzór. Do obliczenia wskaźnika PR brane były pod uwagę takie czynniki jak: liczba witryn odsyłająca do danej strony, Page Rank witryn odsyłających oraz liczba linków, do których odsyłają dane witryny.

Najprościej mówiąc – im więcej stron o wysokim Page Rank linkowało do danej strony, tym większe szanse miała ona na lepszą pozycję.

Czy Page Rank ma jeszcze znaczenie?

Niestety niektórzy właściciele stron internetowych zaczęli manipulować wskaźnikiem Page Rank i zdobywać duże ilości linków w nienaturalny sposób (np. poprzez spam). Dlatego firma Google z czasem zaczęła wycofywać swój algorytm. W 2009 wskaźnik zniknął z narzędzia Google Webmaster Tools (obecnie Google Search Console), a w 2016 został całkowicie usunięty z wyszukiwarki.

Niektórzy twierdzą jednak, że choć publicznie wyszukiwarka Google nie podaje wartości wskaźnika Page Rank, on nadal istnieje i jest brany pod uwagę przy ustalaniu rankingu.

Page Rank – podsumowanie

W dzisiejszym wpisie wyjaśniliśmy, na czym polega działanie jednego z najstarszych algorytmów Google, czyli Page Rank i jego wpływ na pozycjonowanie. Mimo że obecnie firma Google nie udostępnia informacji na jego temat, należy dbać o wartościowy profil linków.

Naprodukowaliśmy się nie lada. A czy szczena opada? (D)oceń nas!

Aktualna ocena:

Bądź pierwszą osobą, która (d)oceni treść.

5 / 5

Liczba ocen: 0

Twoja ocena:

SEO na luzie

Historia Twojego sukcesu może zacząć się dziś. Odbierz darmową analizę Twojej strony.

Bezpłatna oferta
  • Odezwiemy się w 24h
  • Otrzymasz analizę strony i porównanie z konkurencją
  • Przygotujemy strategię SEO dla Twojego biznesu
  • Pokażemy Ci na przykładach, jak wygląda współpraca i raporty miesięczne
  • Otrzymasz ofertę w formie video, współpraca od 1999 zł/mc

Społeczność

SEO Samodzielni

Wszystkie treści tworzymy z myślą o naszej społeczności SEO Samodzielnych. Dołączysz do nas?

Dołącz do społeczności

Kurs SEO

Przygotowaliśmy poukładane, praktyczne, wyczerpujące temat, po prostu kompleksowe artykuły o pozycjonowaniu.

Kurs SEO Samodzielni
Eksploracja kohort w GA4 - SEO Samodzielni
Kurs SEO Samodzielni
Pokrywanie się segmentów w GA4 - SEO Samodzielni
Kurs SEO Samodzielni
Eksploracja sekwencji ścieżki w GA4 - SEO Samodzielni