Dzisiejsze zagadnienie, które poruszymy w słowniku SEO Samodzielni – testy A/B, czyli jedna z najchętniej wykorzystywanych metod analitycznych w przypadku produktów cyfrowych.
Czym są testy A/B?
Testy A/B to metoda badawcza w analityce internetowej, polegająca na porównaniu ze sobą przynajmniej dwóch wersji produktu cyfrowego np. strony internetowej, nagłówka wiadomości e-mail, przycisku Call To Action itp. Celem jest sprawdzenie, która z wersji przynosi lepsze efekty.
Najczęściej miernikiem jest współczynnik konwersji (np. liczba kliknięć przycisku czy Open Rate w przypadku e-maila), choć wykorzystuje się też inne parametry w zależności od rodzaju produktu cyfrowego i tego, jaki cel ma on spełniać.
Gdzie wykorzystuje się testy A/B?
Testy A/B można wykorzystać w przypadku niemal każdego kanału digital marketingu. Najprostszym przykładem wykorzystania tej metody analitycznej jest stworzenie dwóch różnych nagłówków reklamy Google Ads.
Dzięki testom A/B możemy sprawdzić, która wersja lepiej trafia do użytkowników i częściej zachęca ich do kliknięcia linku. Inne kanały, w których można wykorzystać testy tego typu to newsletter, landing page, reklama w social mediach, strona internetowa.
Jak przeprowadzić testy A/B?
Do przeprowadzania testów A/B zwykle wykorzystuje się specjalne narzędzia internetowe np. system do automatycznego wysyłania wiadomości w przypadku newslettera. Niektóre narzędzia umożliwiają łatwe przeprowadzenie testów porównawczych. Do analizowania skuteczności poszczególnych wersji strony internetowej sprawdzi się m.in. darmowe narzędzie Google Analytics.
Ogólny schemat w każdym przypadku wygląda prawie identycznie. Należy stworzyć dwie odmienne wersje jednego produktu lub elementu produktu cyfrowego, a następnie porównać ze sobą wyniki i odrzucić mniej efektywną wersję.
Testy A/B – podsumowanie
W dzisiejszym wpisie wyjaśniliśmy, czym są testy A/B. Jest to jedna z najczęściej wykorzystywanych metod analitycznych w przypadku marketingu internetowego. Wykorzystując odpowiednie narzędzia można w łatwy i szybki sposób sprawdzić skuteczność poszczególnych wersji reklamy, przycisków czy nawet całej strony.
Społeczność
SEO Samodzielni
Wszystkie treści tworzymy z myślą o naszej społeczności SEO Samodzielnych. Dołączysz do nas?
Kurs SEO
Przygotowaliśmy poukładane, praktyczne, wyczerpujące temat, po prostu kompleksowe artykuły o pozycjonowaniu.