Dzisiejsze zagadnienie, które poruszymy w słowniku SEO Samodzielni – testy A/B, czyli jedna z najchętniej wykorzystywanych metod analitycznych w przypadku produktów cyfrowych.
Czym są testy A/B?
Testy A/B to metoda badawcza w analityce internetowej, polegająca na porównaniu ze sobą przynajmniej dwóch wersji produktu cyfrowego np. strony internetowej, nagłówka wiadomości e-mail, przycisku Call To Action itp. Celem jest sprawdzenie, która z wersji przynosi lepsze efekty.
Najczęściej miernikiem jest współczynnik konwersji (np. liczba kliknięć przycisku czy Open Rate w przypadku e-maila), choć wykorzystuje się też inne parametry w zależności od rodzaju produktu cyfrowego i tego, jaki cel ma on spełniać.
Gdzie wykorzystuje się testy A/B?
Testy A/B można wykorzystać w przypadku niemal każdego kanału digital marketingu. Najprostszym przykładem wykorzystania tej metody analitycznej jest stworzenie dwóch różnych nagłówków reklamy Google Ads.
Dzięki testom A/B możemy sprawdzić, która wersja lepiej trafia do użytkowników i częściej zachęca ich do kliknięcia linku. Inne kanały, w których można wykorzystać testy tego typu to newsletter, landing page, reklama w social mediach, strona internetowa.
Jak przeprowadzić testy A/B?
Do przeprowadzania testów A/B zwykle wykorzystuje się specjalne narzędzia internetowe np. system do automatycznego wysyłania wiadomości w przypadku newslettera. Niektóre narzędzia umożliwiają łatwe przeprowadzenie testów porównawczych. Do analizowania skuteczności poszczególnych wersji strony internetowej sprawdzi się m.in. darmowe narzędzie Google Analytics.
Ogólny schemat w każdym przypadku wygląda prawie identycznie. Należy stworzyć dwie odmienne wersje jednego produktu lub elementu produktu cyfrowego, a następnie porównać ze sobą wyniki i odrzucić mniej efektywną wersję.
Testy A/B – podsumowanie
W dzisiejszym wpisie wyjaśniliśmy, czym są testy A/B. Jest to jedna z najczęściej wykorzystywanych metod analitycznych w przypadku marketingu internetowego. Wykorzystując odpowiednie narzędzia można w łatwy i szybki sposób sprawdzić skuteczność poszczególnych wersji reklamy, przycisków czy nawet całej strony.
SEO na luzie
Historia Twojego sukcesu może zacząć się dziś. Odbierz darmową analizę Twojej strony.
Bezpłatna oferta
Społeczność
SEO Samodzielni
Narzędzia tworzone są z myślą o naszej społeczności SEO Samodzielnych. Dołączysz do nas?
Kurs SEO
Przygotowaliśmy poukładane, praktyczne, wyczerpujące temat, po prostu kompleksowe artykuły o pozycjonowaniu.