Rekrutujemy! Zaindeksujemy nowego SEO Speca w naszej ekipie! Zobacz szczegóły i aplikuj czym prędzej .
Jesteś tutaj: Baza wiedzy / Słownik SEO / Unikalny użytkownik

Unikalny użytkownik

Dzisiejsze zagadnienie, które poruszymy w słowniku SEO Samodzielni – unikalny użytkownik. Termin używany w analityce działań internetowych. Czy warto z niego korzystać?

Kim jest unikalny użytkownik?

Unikalny użytkownik (ang. unique user) to użytkownik identyfikowany na podstawie plików cookies w przeglądarce (czyli tzw. ciasteczek) lub rzadziej na podstawie adresu IP. Wskaźnik ma pomóc w ustaleniu, ile osób odwiedziło stronę internetową czy skorzystało z innego produktu cyfrowego.

Jeśli witryna uzyskała 10 odwiedzin, a unikalnych użytkowników było 5, to znaczy, że każdy z nich odwiedził ją średnio dwa razy.

Liczba unikalnych użytkowników – czy dane są rzetelne?

Wskaźnik określający liczbę unikalnych użytkownik ma pomóc właścicielom produktów cyfrowych między innymi w ustaleniu popularności strony oraz liczby osób powracających. Niestety dane nie są zbyt dokładne. Unikalny użytkownik to tak naprawdę jedna przeglądarka lub jeden komputer.

We wskaźniku nie uwzględniono więc faktu, że jeden użytkownik może korzystać z kilku przeglądarek lub kilku komputerów, a także że z jednego komputera może korzystać kilka osób. Do tego wielu internautów regularnie czyści pamięć przeglądarki – po wyczyszczeniu plików cookies kolejna wizyta na stronie będzie liczyła się jako unikalny użytkownik.

Unikalny użytkownik a realny użytkownik

W analityce internetowej można spotkać się również z wyrażeniem realny użytkownik. Czym różni się od unikalnego użytkownika? Otóż jest to po prostu jedna osoba fizyczna. Przy obliczaniu wskaźnika realnych użytkowników bierze się pod uwagę więcej zmiennych np. średnią liczbę osób korzystających z jednego komputera. Dzięki temu dane są bardziej zgodne z rzeczywistością.

Unikalny użytkownik – podsumowanie

W dzisiejszym wpisie wyjaśniliśmy, czym jest unikalny użytkownik. Wskaźnik został opracowany po to, aby mierzyć popularność strony i przyrost nowych użytkowników, jednak dane są niereprezentatywne, dlatego obecnie częściej używa się wskaźnika określającego liczbę realnych użytkowników.

SEO na luzie

Historia Twojego sukcesu może zacząć się dziś. Odbierz darmową analizę Twojej strony.

Bezpłatna oferta
  • Odezwiemy się w 24h
  • Otrzymasz analizę strony i porównanie z konkurencją
  • Przygotujemy strategię SEO dla Twojego biznesu
  • Pokażemy Ci na przykładach, jak wygląda współpraca i raporty miesięczne
  • Otrzymasz ofertę w formie video, współpraca od 1999 zł/mc

Społeczność

SEO Samodzielni

Narzędzia tworzone są z myślą o naszej społeczności SEO Samodzielnych. Dołączysz do nas?

Dołącz do społeczności

Kurs SEO

Przygotowaliśmy poukładane, praktyczne, wyczerpujące temat, po prostu kompleksowe artykuły o pozycjonowaniu.

SEO Samodzielni
Eksploracja kohort w GA4
Grzegorz Słoka, Adam Przybyłowicz, 01-04-2024
Eksploracja kohort w GA4 - SEO blog
SEO Samodzielni
Pokrywanie się segmentów w GA4
Grzegorz Słoka, Adam Przybyłowicz, 26-02-2024
Pokrywanie się segmentów w GA4 - SEO blog
SEO Samodzielni
Eksploracja sekwencji ścieżki w GA4
Grzegorz Słoka, Adam Przybyłowicz, 29-01-2024
Eksploracja sekwencji ścieżki w GA4 - SEO blog