Rekrutujemy! Zaindeksujemy nowego SEO Speca w naszej ekipie! Zobacz szczegóły i aplikuj czym prędzej .
Jesteś tutaj: Baza wiedzy / Kurs SEO Samodzielni / Czym jest Google Analytics 4?

27-02-2023

Czym jest Google Analytics 4?

GA4 to najnowsza wersja Google Analytics, czyli narzędzia, które jest w pewnym sensie synonimem śledzenia ruchu w sieci.

Czym jest Google Analytics 4? - SEO blog

Google Analytics 4 to darmowe narzędzie, z którego pomocą możesz zbierać i analizować dane o ruchu na swojej stronie. Jakie funkcje oferuje? Jakie są jego największe wady? Do czego możne je wykorzystać no i przede wszystkim… czy warto?

Ten artykuł jest pierwszym wpisem Kursu Google Analytics 4, w którym uczę, jak korzystać z Google Analytics 4 i powiązanych narzędzi od A do Z. Przedstawiam tutaj GA4, jego funkcje oraz mocne i słabe strony. Mówię też co nieco o wykorzystaniu tego rozwiązania w analityce.

Spis treści:

  1. Krótka definicja Google Analytics 4
  2. Dlaczego Google Analytics jest tak popularny, czyli zalety
  3. Wady GA4
  4. Alternatywy dla Google Analytics
  5. Funkcje GA4
  6. Wykorzystanie GA w analityce
  7. Potencjał Google Analytics w Twoim serwisie
  8. Naucz się Analytics z Akademią Analityczną!

Następna część kursu:

Jakie są różnice między Universal Analytics a GA4?

Krótka definicja Google Analytics 4

Mówiąc najprościej, Google Analytics 4 (GA4) jest narzędziem do analizy danych o ruchu na stronie internetowej i w aplikacjach.

GA4:

  • Jest zupełnie darmowe.
  • Pozwala zbierać informacje o pozyskiwaniu i zachowaniu użytkowników.
  • Układa dane w podstawowe raporty, ale pozwala też na zaawansowaną konfigurację.
  • Sprawdza się w weryfikacji tego, co dzieje się na małych stronach…
  • …i w analityce większych serwisów, gdzie każdy użytkownik jest źródłem dochodu.

Technicznie rzecz biorąc, Google Analytics 4 jest nowszą wersją bardzo popularnego Universal Analytics (GA UA), który to pojawił się w 2013 roku. Ten zdążył od wtedy na dobre zadomowić się w naszych głowach, ale kiedyś musiał w końcu zostać zastąpiony.

Dzisiaj każdy korzysta z internetu inaczej niż 10 lat temu, a przede wszystkim nie używa już tylko i wyłącznie komputera. Punktów styku z danym serwisem/marką jest coraz więcej, co wymaga innego podejścia do śledzenia użytkownika i rozwoju technologii. Większa zmiana była nieunikniona, stąd mamy GA4.

Więcej o różnicach między wersjami Google Analytics przeczytasz w kolejnym artykule.

Google Analytics 4

Dlaczego Google Analytics jest tak popularny, czyli zalety

Prawdopodobnie znasz już nazwę Google Analytics. Nie oszukujmy się – jeśli zapytasz kogoś o dane dotyczące ruchu na stronie, to zazwyczaj w odpowiedzi przewiną się dwie literki: GA.

Dlaczego tak właściwie Google prawie że zmonopolizowało analitykę internetową dla przeciętnego posiadacza strony? Przewaga wynika z zalet narzędzia.

zalety Google Analytics 4

Google Analytics jest darmowe

Google Analytics jest bezpłatne. Żeby zacząć z niego korzystać nie trzeba kupić żadnej usługi, wystarczy darmowe konto Google/Gmail. I tyle, używamy do woli.

Swoją drogą, gdyby nie to, że wszyscy już się z tym tak oswoili, to ogrom możliwości oferowanych przez GA, w połączeniu z ceną „gratis” pewnie nieźle by szokował.

Łatwe podpięcie

Podpięcie narzędzia wymaga podstawowej wiedzy o HTML i działaniu stron internetowych, ale zdecydowanie nie stanowi wyzwania. Nawet dla kogoś, kto w życiu nie napisał nic w HTML-u. W praktyce to wklejenie paru linijek w odpowiednie miejsce.

Jeszcze łatwiej jest na najbardziej popularnych platformach (np. WordPress, Shoper, SkyShop), które mają gotowe wtyczki lub moduły do podpięcia śledzenia. W nich wystarczy wkleić identyfikator usługi widoczny w GA i zapisać.

Dużo dostępnych danych

Google Analytics może zbierać masę przeróżnych danych. Jest tego tyle, że większość z nich nie jest nam zwykle potrzebna lub nawet nie wiemy, w jaki sposób mogłaby się przydać.

Potencjał jest ogromny. Duża ilość danych sprawia, że często, aby wyciągać nowe konstruktywne wnioski, nie trzeba planować zbierania informacji na kilka miesięcy czy rok. Wystarczy tylko odpowiednio poukładać to, co już mamy.

Integracja z innymi narzędziami

Google Analytics 4 możemy łatwo połączyć z Google Search Console, Google Ads czy BigQuery. To daje jeszcze więcej możliwości. Pozwala też zbierać wszystkie dane w jednym miejscu, dzięki czemu łatwo możemy mieć pełny ogląd na to, co się dzieje na stronie.

Popularność narzędzia

Myślisz analityka, mówisz Google Analytics. Popularność i powszechność GA wynikająca z jego zalet tylko napędza poszerzanie się grona użytkowników.

Spytasz o polecenie narzędzia? Najprawdopodobniej usłyszysz o GA. Dzięki popularności o wiele łatwiej też znaleźć pomoc, gdy czegoś nie wiemy. Zresztą… przecież właśnie jesteś w akademii dotyczącej Google Analytics 4!

Czy ta popularność utrzyma się po wdrożeniu nowej wersji narzędzia i wygaszeniu starej? Jestem przekonany, że w Google zrobią wszystko, co w ich mocy, żeby tak właśnie było, ale ciężko jednoznacznie stwierdzić. Szczególnie że…

Wady GA4

Niestety, Google Analytics 4 nie jest bez wad. Można powiedzieć, że jest jak wielka piaskownica. Możemy w niej zbudować bardzo dużo, ale musimy do tego wiedzieć, jak sprytnie używać poszczególnych narzędzi.

Bez wiedzy „co i jak” podbój analityki w GA4 zakończymy na sprawdzeniu, ile osób weszło na stronę. To trochę tak jakby nasza wiedza w piaskownicy ograniczyła się do tego, że łopatką się nabiera, a do wiaderka wsypuje.

Co najwyżej przeliczymy, ile mamy piasku, kompletnie omijając przy tym ogrom możliwości.

wady Google Analytics 4

Zaawansowana analityka wymaga kolejnych narzędzi

Jeśli chcemy korzystać z Google Analytics 4 w sposób zaawansowany – tj. wejść nieco głębiej w analitykę, to będziemy potrzebować innych narzędzi. „Ekosystem” GA4 jest skonstruowany tak, że w niektórych kwestiach bez nauki dodatkowych rozwiązań ani rusz.

Przykładowo: chcesz wiedzieć, w co klikają użytkownicy na stronie? A może chcesz poznać dokładne dane dotyczące sprzedanych produktów w swoim sklepie? Jeśli tak, to poza GA4 będziesz potrzebować też Google Tag Managera – inaczej się nie da.

Niekompletne dane

W GA4 coraz częściej spotykam niekompletne dane w raportach, zresztą nie tylko ja, bo skarży się na to mnóstwo osób.

Niekompletne dane przeszkadzają w pracy z analityką. Szczególnie w tzw. próbkowaniu, gdzie na podstawie mniejszej ilości danych szacujemy, jak powinien wyglądać szerszy obraz, a przez zaburzone dane możemy wyciągnąć nieprawdziwe wnioski.

Przyczyną tych „dziur” są np. kwestie związane z ciasteczkami (plikami cookies). Brakujące dane to najczęściej efekt ochrony prywatności użytkowników.

GA4 może odrzucać interfejsem

Pierwsze zetknięcie z Google Analytics 4 może odstraszać. Interfejs tego narzędzia nie jest zbyt intuicyjny. Na pierwszy rzut oka wywołuje poczucie zagubienia (i nie jest to tylko moja opinia). Szczególnie po przesiadce z Universal Analytics.

Ułożenie raportów jest tutaj nieprzyjazne i po prostu ciężko się odnaleźć. Na szczęście problem ten znika z czasem, w miarę przyzwyczajenia, ale i tak, początkowo może przytłaczać.

Coraz wyższy próg wejścia

Patrząc na różnice między GA UA a GA4, nietrudno stwierdzić, że próg wejścia (czyli zakres wiedzy potrzebnej do rozpoczęcia pracy z Analytics) znacznie wzrósł.

Nowa wersja narzędzia daje nam wiele nowych możliwości i indywidualne podejście do raportów, ale nie jest przyjazna dla początkujących. Widać, że została stworzona jako kontynuacja – głównie z myślą o tych, którzy znają już na wylot GA UA.

Alternatywy dla Google Analytics 4

Jak pewnie wiesz lub się domyślasz, Google Analytics 4 nie jest jedynym narzędziem do śledzenia ruchu dostępnym na rynku.

Jeśli chcemy dowiedzieć się, co dzieje się na naszej stronie, to możemy sięgnąć też po alternatywy. Są nimi między innymi Piwik PRO, Smartlook czy Mixpanel. Jeśli nie chcesz więc zaprzyjaźnić się z GA to zawsze masz jeszcze inne możliwości.

Niestety nie zdążyłem poznać tych rozwiązań na tyle dokładnie, aby napisać o nich coś konstruktywnego. Chcę Ci tylko zasygnalizować, że takie alternatywy istnieją.

Funkcje GA4

Co sprawdzimy w Google Analytics 4? Czas na przegląd funkcji. Jest tego sporo, dlatego w tym miejscu przyjrzyjmy się tylko tym najważniejszym.

Teraz zaprezentuję Ci tylko zajawkę tego, co czeka na Ciebie w narzędziu, ale spokojnie. Wszystkim funkcjom będę przyglądać się szczegółowo w kolejnych artykułach.

Zbieranie danych o pozyskiwaniu użytkowników

Dla każdego właściciela strony internetowej jedną z najważniejszych informacji jest to, skąd przychodzą użytkownicy i jak wygląda skuteczność każdego z kanałów (źródeł pozyskiwania).

Wymiar źródło / medium odpowie Ci na te pytania. Wskaże, ilu użytkowników pozyskał Facebook, ilu trafiło do Ciebie z Google, a ilu weszło bezpośrednio, np. wpisując link w przeglądarkę.

Google Analytics 4 - pozyskiwanie

Zbieranie danych o zachowaniu użytkowników

Użytkownicy wchodzą na stronę z konkretnych źródeł, to już wiemy. A jakie podstrony odwiedzają? Ile czasu spędzają w serwisie? Z jakich podstronach najczęściej go opuszczają? No i która z nich ma największy współczynnik odrzuceń?

Ponownie: Google Analytics 4 da Ci odpowiedzi. Zresztą nie tylko na te pytania, bo odpowiednia konfiguracja narzędzia dostarcza znacznie więcej przydatnych informacji.

Google Analytics 4 - zachowanie

Konwersje i E-commerce

Trochę pracy w Analytics plus ewentualna konfiguracja Google Tag Managera może dostarczyć kolejnych bardzo przydatnych danych o zachowaniach użytkowników.

Wypełnienia formularzy, zapisy do newslettera, kliknięcia pokazujące/kopiujące numer telefonu czy choćby w końcu zakup w sklepie. To tylko część czynności, które można mierzyć w GA4 jako konwersja.

Opcji jest tyle ile przycisków, formularzy i potencjalnych akcji na Twojej stronie. Do analizy konwersji włączyć można też dane dot. pozyskania użytkownika, jego ścieżki w serwisie prowadzącej do wykonania danego celu, czasu spędzonego na stronie i tak dalej…

Google Analytics 4 - raport ecommerce

Zbieranie danych o samych użytkownikach (demografia i technologia)

Jakby tego wszystkiego było jeszcze mało, to w GA4 możemy sprawdzić jeszcze, ile ruchu jest z urządzeń mobilnych, a ile z desktopowych. Do tego podział użytkowników na płcie, miasta czy wiek.

Danych tego rodzaju jest mnóstwo i jak się pewnie domyślasz, można przez nie swobodnie filtrować wszystkie powyższe informacje, jak np. konwersje czy wsp. odrzuceń.

Od razu jednak ostudzę zapał: im więcej zmiennych i danych, tym trudniej wykorzystać je w praktyce.

To trochę tak, jak z tymi walizkami/zestawami narzędziowymi, w których jest kilkadziesiąt rodzajów śrubokrętów, kluczy i innych narzędzi (kojarzysz je, no nie?). Wyglądają świetnie, a czasem nawet okazuje się, że warto byłoby mieć je pod ręką, ale i tak najczęściej będziemy potrzebować po prostu młotka, dwóch śrubokrętów i kombinerek.

Google Analytics 4 - użytkownicy

Wykorzystanie Google Analytics 4 w analityce

Google Analytics 4 powinien stać się dobrym przyjacielem każdego, kto prowadzi swój sklep czy stronę internetową. Jest szeroko wykorzystywany nie tylko do ogólnego prowadzenia serwisu, ale i przy wszelkich usługach marketingowych.

Analytics w marketingu stosowany jest głównie do weryfikowania skuteczności działań, ale nie tylko. W przypadku reklamy pomaga często dopasować grupę odbiorców. Przydaje się też, gdy chcemy wykorzystywać remarketing.

W SEO Google Analytics 4 jest niezbędny do sprawdzania ilości użytkowników pozyskanych z wyszukiwarki. Potrzebujemy go też do oceny jakości generowanego ruchu. Podczas pozycjonowania nie zawsze bowiem więcej użytkowników = większa sprzedaż.

Wzrost ruchu z Google może pokrywać się z rosnącymi wynikami biznesowymi, ale nie musi. Może się zdarzyć, że będziemy mieć na stronie np. mało, ale świetnie konwertujących użytkowników. Albo w drugą stronę: dużo ruchu, ale pustego, z którego nie ma żadnej konwersji. Bez analityki nie będziemy wiedzieć, czy nie trzeba czegoś poprawić.

Ja w moich artykułach skupiam się najczęściej właśnie na weryfikowaniu jakości ruchu organicznego, ale wszystkie umiejętności można spokojnie przełożyć na inne działania.

Potencjał Google Analytics 4 w Twoim serwisie

Jak widzisz, Google Analytics ma wielki potencjał co do dostarczania informacji o tym, co się dzieje na stronie.

Dla małego przedsiębiorcy wykorzystanie GA jest dobrą weryfikacją podejmowanych działań. Podpowiada na przykład, w który kanał najlepiej zainwestować dodatkowe pieniądze. Dla dużych serwisów jest z kolei kopalnią danych o tym, kim są odbiorcy i które segmenty przynoszą najwięcej dochodów.

W obu przypadkach podstawowe raporty są tak samo ważne, ale prawdziwa magia zaczyna się dopiero w momencie konfigurowania i wykorzystania mikro i makro konwersji.

Ale, ale… pamiętajmy o najważniejszej zasadzie w analityce: 80% pracy to odsiewanie niepotrzebnych danych. To, że będziemy mieli więcej informacji, wcale nie znaczy, że dowiemy się więcej. Wszystko zależy od tego, jak i po co będziemy je zbierać.

Naucz się Analytics z Kursem Google Analytics 4!

Zamiast podsumowania zapraszam Cię do kolejnych artykułów Kursu Google Analytics 4.

Jeśli chcesz odnaleźć się w GA4 i zacząć go używać, dowiedzieć się co i jak skonfigurować czy też stworzyć najważniejsze raporty (a potem wykorzystać je w praktyce), to nie nie dało się lepiej trafić.

Cała seria jest systematycznie rozwijana, a z czasem przejdziemy w niej też do bardziej skomplikowanych czynności. Pojawią się też teksty o kolejnych narzędziach, które można wykorzystać podczas pracy z Analytics.

Chcesz dostać informację o kolejnych częściach Akademii na maila? Zapisz się do naszego newslettera, a nic Cię nie ominie. Koniecznie wpadnij też na mojego LinkedIna!

Z tego artykułu dowiedziałeś się:

  • Czym jest Google Analytics 4
  • Jakie są najważniejsze wady i zalety tego narzędzia
  • Do czego można je wykorzystać (funkcje)
  • Dlaczego warto korzystać z GA4 do śledzenia ruchu na stronie

Artykuł się spodobał? Pamiętaj, żeby:

Obserwować nasz profil na FB

SEO, marketing, ecommerce, przedsiębiorczość. Bądź na bieżąco śledząc nas na FB.

Zobacz profil
Dopisać się do newslettera

Tylko najważniejsze informacje. Zero spamu. Samo "mięso".

Dołącz
Dołączyć do naszej grupy na FB

Zadawaj pytania, dyskutuj, ucz się.

Zobacz grupę

Przeczytaj również:

Kurs SEO Samodzielni
Pokrywanie się segmentów w GA4 - SEO Samodzielni
Kurs SEO Samodzielni
Eksploracja sekwencji ścieżki w GA4 - SEO Samodzielni
Kurs SEO Samodzielni
Analiza słów kluczowych - SEO Samodzielni

SEO na luzie

Historia Twojego sukcesu może zacząć się dziś. Odbierz darmową analizę Twojej strony.

Bezpłatna oferta

Społeczność

SEO Samodzielni

Narzędzia tworzone są z myślą o naszej społeczności SEO Samodzielnych. Dołączysz do nas?

Dołącz do społeczności

Kurs SEO

Przygotowaliśmy poukładane, praktyczne, wyczerpujące temat, po prostu kompleksowe artykuły o pozycjonowaniu.

SEO Samodzielni
Pokrywanie się segmentów w GA4
Grzegorz Słoka, Adam Przybyłowicz, 26-02-2024
Pokrywanie się segmentów w GA4 - SEO blog
SEO Samodzielni
Eksploracja sekwencji ścieżki w GA4
Grzegorz Słoka, Adam Przybyłowicz, 29-01-2024
Eksploracja sekwencji ścieżki w GA4 - SEO blog
SEO Samodzielni
Analiza słów kluczowych
Kamil Stasiak, Adam Przybyłowicz, 15-01-2024
Analiza słów kluczowych - SEO blog