Pokrywanie się segmentów GA4 występuje wtedy, gdy użytkownicy, zdarzenia lub sesje są wspólne dla różnych segmentów – czyli bardzo często. Śledząc to zjawisko możesz odkryć powiązania między nimi, na przykład wspólne cechy różnych grup użytkowników.
W tej części kursu GA4 wyjaśniamy, czym są pokrywające się segmenty. Pokazujemy jak stworzyć krok po kroku raport, który pozwoli Ci je śledzić. Wyjaśnimy też, po co i dlaczego warto to w ogóle robić.
Spis treści:
Następna część kursu:
Krótkie przypomnienie o segmentach
Żeby zabrać się pokrywanie się segmentów GA4, musimy wiedzieć najpierw, czym są i jak tworzyć segmenty danych w GA4.
Chodzi tylko o to, że jeśli nie wiemy, czym są segmenty, raport ich pokrywania się po prostu nic nam nie powie.
Na wszelki wypadek przypomnijmy więc krótko:
Zapamiętaj
Segmenty w GA4 to podzbiory danych, czyli grupy obejmujące użytkowników, sesje lub zdarzenia z jakąś wspólną cechą. To właśnie te grupy będziemy tutaj ze sobą porównywać.
Jeśli spotykasz się z pojęciem segmentów po raz pierwszy, zerknij najpierw do jednej z poprzednich części naszego kursu GA4.
Na czym polega pokrywanie się segmentów GA4
Pokrywanie się segmentów GA4 to zjawisko, które najłatwiej jest wyjaśnić za pomocą ilustracji:
Występuje ono tam, gdzie co najmniej dwie określone wspólną cechą grupy użytkowników, sesji lub zdarzeń, nachodzą na siebie.
To, co pokazuje raport pokrywania się segmentów, to wspólne części grup z danymi cechami. Na przykład: użytkownicy w określonym wieku (cecha segmentu A), którzy trafili na stronę poprzez jej pozycjonowanie, z wyników organicznych Google (cecha segmentu B).
Po co śledzić pokrywające się segmenty (raport)
Pokrywanie się segmentów w Google Analytics 4 pozwala nam na badanie wzajemnych powiązań między segmentami użytkowników.
Mówiąc inaczej, odkrywamy dzięki niemu grupy użytkowników, sesji czy zdarzeń o wspólnych cechach. Sprawdzamy ich wzajemne relacje i na tej podstawie możemy tworzyć kolejne segmenty – już znacznie dokładniejsze.
Analizując pokrywanie się segmentów GA4 możemy na przykład:
- badać zależności między kupującymi użytkownikami a źródłami ruchu,
- weryfikować powiązania ruchu płatnego z różnymi przedziałami wiekowymi użytkowników,
- albo sprawdzać jak sesje z mobile i desktop łączą się z sesjami, w których przesłano formularz kontaktowy.
A po co to wszystko robić?
Powodów może być wiele, ale najczęstszy jest jeden: jeśli umiejętnie wykorzystamy dane związane z przychodami i segmenty, raport pozwoli nam szybko dowiedzieć się, jakie grupy użytkowników najlepiej konwertują.
A to już informacje, które można realnie wykorzystać, np. w marketingu i całej komunikacji z potencjalnym klientem :)
Poniżej pokażemy Ci, jak stworzyć taki raport, a na końcu znajdziesz kilka zastosowań z praktyki, wraz z wnioskami.
Jak stworzyć raport pokrywania się segmentów w GA4
Raport pokrywania się segmentów w Google Analytics 4 możesz stworzyć na dwa sposoby:
- wybierając gotowy szablon z galerii szablonów w zakładce eksploracji w GA4,
- lub przechodząc do pustego raportu i wybierając w ustawieniach karty metodę „Pokrywanie się segmentów”.
My wybierzemy pusty raport i przejdziemy przez tworzenie raportu pokrywania się segmentów krok po kroku.
Mamy nową, pustą eksplorację. Dodajmy więc do niej następujące segmenty: mobile, desktop oraz kupujący.
Zapamiętaj
Nie wiesz, jak tworzyć segmenty? Zajrzyj do jednego z poprzednich artykułów kursu, w którym tłumaczymy to krok po kroku – link znajdziesz na początku tego tekstu.
Segmenty już mamy. Teraz do sekcji „Dane” dodajmy więc następujące metryki:
- aktywni użytkownicy,
- łączne przychody,
- ARPU (średni przychód na użytkownika - przyp.),
- ARPPU (średni przychód na płacącego użytkownika - przyp.).
No i dodajmy te dane do „Wartości” w ustawieniach karty.
W efekcie na Twoim ekranie powinien pojawić się gotowy raport pokrywania się segmentów:
W takim podglądzie możemy w szybki sposób porównać liczbę aktywnych użytkowników, przychód oraz średnie wartości przychodów. Możemy więc przeanalizować, jak cenni są dla nas użytkownicy z mobile i desktop.
Zapamiętaj
Raport pokrywania się segmentów pozwala porównać ze sobą maksymalnie trzy segmenty użytkowników!
Jak analizować pokrywanie się segmentów GA4
Przyjrzyjmy się danym ze screenshotu raportu, który stworzyliśmy powyżej:
Po krótkiej analizie z danych tych można łatwo wyciągnąć kilka wniosków:
- Na stronie więcej jest użytkowników z mobile, ale przynoszą oni niższy przychód niż użytkownicy desktopowi.
- Średnia wartość zakupów w grupach jest podobna, ale z lekką przewagą desktopu.
- Każdy pozyskany użytkownik desktopowy jest warty dla nas średnio 4-krotnie więcej niż użytkownik mobilny (144 zł vs 30 zł).
Jak widzisz, dzięki raportowi pokrywania się segmentów w jednym miejscu możemy porównać kilka grup użytkowników. W tym przypadku: użytkowników mobile i desktop, kupujących z mobile i kupujących z desktopów.
Na tym przykładzie bazowałem na danych związanych z e-commerce, ale „wyciągać” możemy tutaj najróżniejsze metryki. Wszystko zależy tylko od tego, co interesuje nas w użytkownikach.
Jak też pewnie udało Ci się już zauważyć, do podstawowego raportu nie potrzebowaliśmy żadnego wymiaru. To wcale nie znaczy, że się ich tutaj nie używa – możemy je dodać!
Dzięki wymiarom dostaniemy kolejną dawkę informacji, ale jest też minus: nasza tabela stanie się mniej czytelna.
Dodając wymiary możesz porównywać użytkowników ze względu na ich płeć, wiek, i wiele innych cech.
Możesz np. stworzyć segmenty 18-34 i 35-65+ razem z ruchem mobilnym. Wybrać tylko jeden przedział wiekowy np. 18-24 i zobaczyć, jak wypadają oni na mobile i desktopie, albo sprawdzić, jak ruch płatny rozkłada się według płci użytkowników.
Jak widzisz, możliwości jest dużo. To, co i jak będziesz tutaj ze sobą zestawiać zależy tak naprawdę tylko od Ciebie i tego, czego chcesz się dowiedzieć.
Z naszej strony polecamy pobawić się różnymi konfiguracjami, żeby zrozumieć, o co chodzi, a potem sprawdzać przede wszystkim, w jakie grupy użytkowników najbardziej opłaca się inwestować.
Zapamiętaj
Pamiętaj, że z każdej grupy możesz łatwo stworzyć segment – wystarczy kliknąć prawym przyciskiem myszy w danym wierszu.
Podsumowanie
Metoda pokrywania się segmentów w GA4 odkrywa przed nami kolejne wartościowe dane o grupach użytkowników.
Odpowiednie zestawienie segmentów z danymi o konwersji czy przychodach może pomóc wyciągnąć najbardziej wartościowe grupy, stworzyć bardziej dopasowane listy odbiorców czy ogólnie: po prostu lepiej wydawać pieniądze na marketing.
Z drugiej strony jest to też jednak metoda wyjątkowo ciekawa, bo wymagająca trochę wprawy. Bez przygotowania do analizy i „dobrego oka” do danych się nie obejdzie, ale coś za coś.
W nagrodę za ten wysiłek włożony w analizę z raportu pokrywania się segmentów możemy wciągnąć naprawdę wartościowe informacje – czego Ci właśnie życzymy!
Z tego artykułu dowiedziałeś się:
- Czym jest pokrywanie się segmentów GA4
- Jak stworzyć raport pokrywania się segmentów
- Jak analizować segmenty – raport i jego wskazania