Zauważyłeś, że Twoja firma pojawia się w wynikach wyszukiwania nawet wtedy, kiedy wpisujesz frazę, na którą się nie pozycjonujesz? Zaskoczył Cię nagły skok widoczności strony? A może przeciwnie: zmartwił spadek? Zmiany mogą mieć związek z nowymi aktualizacjami algorytmu Google, skupionymi na wyszukiwaniu lokalnym. Sprawdź, czym jest dopasowanie neuronowe!
Czym jest dopasowanie neuronowe (neural matching) wprowadzone przez Google?
Z każdą aktualizacją algorytmu Google dąży nie tylko do lepszego odpowiedzenia na pytanie zadane przez użytkownika, ale także do lepszego zrozumienia jego intencji. Dopasowanie neuronowe jest rozwiązaniem opartym o sztuczną inteligencję, na rozwój której położono nacisk w 2019 roku, i wykorzystującym do działania "system super synonimów". Powstało w wyniku założenia, iż użytkownicy wyszukiwarki nie zawsze poprawnie formułują to, co rzeczywiście mają na myśli.
Last few months, Google has been using neural matching, --AI method to better connect words to concepts. Super synonyms, in a way, and impacting 30% of queries. Don't know what "soap opera effect" is to search for it? We can better figure it out. pic.twitter.com/Qrwp5hKFNz
— Danny Sullivan (@dannysullivan) September 24, 2018
W tweetach Danny'ego Sullivana padł przykład tego, co użytkownik wpisuje w wyszukiwarkę: "Why does my TV look strange?" ("Dlaczego mój telewizor wygląda dziwnie?"), oraz wyników, które dzięki dopasowaniu neuronowemu wyświetla mu Google: "The Soap Opera Effect" (jest to efekt wygładzania ruchu widoczny np. podczas scen akcji). Zmiana oznacza, że kiedy użytkownik szuka "butów zamszowych", może mu się wyświetlić Twoja strona, którą do tej pory pozycjonowałeś wyłącznie na "obuwie zamszowe" a fraza "buty zamszowe" nie pojawia się ani w nazwie, ani w opisie Twojego sklepu.
Dlaczego wprowadzono dopasowanie neuronowe w wyszukiwaniu lokalnym?
Aby najlepiej zrozumieć, jaki sens ma algorytm neural matching, zastanów się nad tym, w jaki sposób sam poszukujesz odpowiedzi w Google. Kiedy potrzebna jest Ci odpowiedź z zakresu medycyny, techniki bądź innego obszaru, którego języka nie znasz, możesz mieć problem ze sformułowaniem zapytania. Zamiast wpisać nazwę choroby, wypiszesz nękające Cię objawy. Zamiast podać nazwę usterki sprzętu RTV bądź AGD, opiszesz dźwięki lub komunikaty, które otrzymujesz.
Inteligentne dopasowanie neuronowe umożliwia użytkownikowi Google znalezienie odpowiedzi na pytanie, nawet jeśli sformułował je niepoprawnie bądź potocznie. W efekcie wzrasta znaczenie tematów poruszanych na stronie internetowej kosztem suchego wypisywania słów kluczowych. Inaczej mówiąc: możesz docierać także do tych odbiorców, którzy wpisali w wyszukiwarkę hasło bez uwzględnienia słów kluczowych, na które się pozycjonujesz. Niezwykle ważna staje się rozbudowa treści na stronie, o czym przeczytasz w dalszej części artykułu.
Czy dopasowanie neuronowe stanowi nowość w Google?
I tak, i nie. O wykorzystywaniu przez Google systemu dopasowania neuronowego pierwszy raz usłyszeliśmy już w 2018 roku, kiedy to neural matching odpowiadał za 30% wyszukań (w skali całego świata, ponieważ nowy system został wdrożony od razu we wszystkich krajach i językach). Jednak dopiero w listopadzie 2019 roku dopasowanie neuronowe powiązano z wyszukiwaniem lokalnym (aktualizacja nosi nazwę "Nov. 2019 Local Search Update").
In early November, we began making use of neural matching as part of the process of generating local search results. Neural matching allows us to better understand how words are related to concepts, as explained more here: https://t.co/ShQm7g9CvN
— Google SearchLiaison (@searchliaison) December 2, 2019
Nie dysponujemy danymi, dzięki którym moglibyśmy określić, jaki procent wyszukań wspiera algorytm neural matching obecnie. Skoro dwa lata temu było to 30%, a dziś dopasowanie neuronowe dotyczy także wyników lokalnych i postawiono na nie nacisk, można założyć, że jest co najmniej dwukrotnie częstsze.
Z jakimi zmianami możesz się spotkać i jakie działania powinieneś podjąć?
Podstawową i najważniejszą informacją dla Ciebie jest ta, że nie musisz wprowadzać żadnych zmian na stronie, by wynieść korzyści z nowej aktualizacji dotyczącej wyszukań lokalnych. Powinieneś kontynuować działania pozycjonujące, które podejmowałeś do tej pory. Wartościowe jest zwłaszcza rozbudowywanie treści na stronie. Im więcej słów odczytają roboty Google skanujące Twoją witrynę, tym więcej synonimów będą w stanie dla nich znaleźć, a co za tym idzie tym częściej będzie mogła zostać wyświetlona użytkownikom.
Zrób to sam: Skorzystaj ze strony synonim.net i sprawdź, ile wyrazów bliskoznacznych mają sprzedawane przez Ciebie produkty bądź oferowane usługi. Przy właściwym sposobie pozycjonowania strony każde z tych słów będzie pracowało na Twoją korzyść.
Dzięki dopasowaniu neuronowemu i szerszemu rozumieniu zapytań Google może częściej wyświetlać Twoją stronę użytkownikom, i to nawet na zapytania, na które wcześniej nie była widoczna. Odnosząc się do wcześniejszego przykładu zamszowych butów, od teraz Twój biznes może stać się widoczny również dla tych osób, które wpisały w Google "buty z miękkiego materiału z włoskami", ponieważ wyleciało im z głowy słowo "zamsz".
Pozycjonowanie po wprowadzeniu algorytmu neural matching
Pamiętaj, że algorytm neural matching nie zagwarantuje Ci stałej pozycji. Wzrosty i spadki są i zawsze będą nieuniknione. Zależą od czynników takich jak: bieżące aktualizacje Google, działania konkurencji, częstotliwość aktualizowania treści na stronie, liczba i jakość linków prowadzących do strony itd. Właśnie dlatego powinieneś zajmować się pozycjonowaniem nie okazjonalnie, nie co parę miesięcy, ale bez przerwy. Tylko dostarczając witrynie nowe treści i linki zewnętrzne, utrzymasz jej wartość dla użytkownika w ocenie Google.
Jeśli jesteś sprzedawcą – doskonale znasz się na sprzedaży. Jeśli prowadzisz firmę świadczącą usługi – to właśnie w nich jesteś najlepszy. Nasza firma zajmuje się pozycjonowaniem. Na bieżąco monitorujemy aktualizacje algorytmów i zamiany w sposobach wyszukiwania. Zaufaj nam, a wspólnie zadbamy o to, by neural matching okazał dla Twojego biznesu korzyścią i szansą na większą sprzedaż.