Czasy, w których pozycjonowanie polegało przede wszystkim na dodawaniu linków dawno minęły. Teraz, by strona osiągała dobre pozycje w wynikach wyszukiwania, konieczne jest zoptymalizowanie jej elementów tak, by była "przyjazna" dla wyszukiwarek. Podpowiemy, co zmienić, by sklep internetowy zyskał większy ruch, a użytkownicy łatwiej i częściej trafiali na jego stronę.
Zakładki odpowiadające frazom i ofercie
Przejrzysty podział produktów pozwala użytkownikom łatwo odnaleźć to, czego szukają, ale takie przemyślane rozwiązania doceniają nie tylko internauci, ale także roboty wyszukiwarki Google.
Warto dokładnie przyjrzeć się oferowanym produktom i przygotować drzewo kategorii. Jakie kategorie produktów można wyróżnić? Które z nich posiadają podkategorie? Najlepiej odpowiedzieć na te pytania i rozpisać schemat. Jest to szczególnie ważne w sytuacji, gdy sklep oferuje wiele różnych produktów.
Jeżeli sklep jest pozycjonowany na frazę koszule damskie, warto żeby na stronie sklepu znalazła się odpowiadająca frazie podstrona Koszule damskie. W kategorii powinny się znajdować adekwatne produkty. Jeśli w sklepie są sprzedawane również innego rodzaju koszule, można stworzyć kategorię Koszule, a w niej wyróżnić podkategorie np. takie jak Koszule damskie, Koszule męskie, Koszule unisex.
Adresy URL
Najlepiej, żeby adresy URL odzwierciedlały zawartość danej podstrony. Należy unikać adresów typu www.nazwasklepu.pl/849234h3221342. Po adresie strony głównej najlepiej dodać nazwę danej kategorii lub wyrażenia związane z frazami kluczowymi, czyli np. www.nazwasklepu.pl/koszule-damskie
Gdy zmieniamy adres URL na bardziej przyjazny dla użytkowników i robotów wyszukiwarki, należy pamiętać o ustawieniu przekierowania 301 ze starego adresu na nowy.
Nazwy produktów i kategorii
Jeżeli sprzedajemy koszule damskie, to zamiast w nazwach produktów podawać jedynie konkretny modelu koszuli, np. Laura czy Claire, znacznie lepiej będzie zawrzeć w nazwie produktu informację o kategorii produktu, czyli np. Koszula damska Laura, Koszula damska Claire.
Nie ma sensu używać bardzo ogólnych nazw kategorii, np. Produkty, gdy oferujemy produkty określonego rodzaju. Jeśli prowadzimy sklep z koszulami, lepiej nazwać kategorię Koszule albo dodać jeszcze jakieś określenie, związane z charakterem asortymentu, np. Eleganckie koszule, Koszule biznesowe, Koszule w kratę. Podsumowując: wybierajmy konkretne nazwy kategorii, najlepiej związane z frazami kluczowymi, na które pozycjonujemy stronę.
Wartościowe teksty
Content is king – mawiają. W przypadku optymalizacji i pozycjonowania stron publikowane treści mają niebagatelne znaczenie. Wyszukiwarki premiują witryny bogate w wartościowe teksty, a Google zaleca, by na każdej podstronie serwisu znalazło się ok. 300 słów. W przypadku niektórych podstron (np. Kontakt) nie ma sensu na siłę tworzyć treści, jednak zdecydowanie warto umieścić w sklepie internetowym ciekawy tekst na stronie głównej, opisy poszczególnych kategorii, podkategorii, produktów, a także w innych zakładkach, np. O nas.
Nawet jeśli produkty są do siebie podobne, warto opisać je innymi słowami. Duplikacja treści ma negatywny wpływ na pozycje w wynikach wyszukiwania zajmowane przez witrynę, dlatego najlepiej zadbać o to, by każdy oferowany produkt miał inny opis.
Stosowanie fraz kluczowych
Teksty na stronie sklepu warto nasycić frazami kluczowymi, tematycznie powiązanymi np. z kategorią danego produktu. Na podstronie dotyczacej koszul nie ma sensu pisać o sukienkach, nawet jeśli znajdują się one w ofercie sklepu, za to warto opublikować tekst o koszulach, używając adekwatnych fraz kluczowych.
Optymalne zagęszczenie danej frazy kluczowej to 3-7%. Najlepiej umieścić daną frazę kluczową w tekście kilkakrotnie i napisać długi tekst, by zagęszczenie fraz nie było zbyt duże. Frazy kluczowe w treści warto pogrubić, ponieważ pogrubienie to dla robotów wyszukiwarek wskazówka, że to treść ważniejsza od tej, która nie została wyróżniona.
Blog z ciekawymi wpisami
By strona sklepu zawierała odpowiednią ilość wartościowych tekstów, warto prowadzić bloga i publikować na nim wpisy związane tematycznie z ofertą, które zaciekawią potencjalnych klientów. Blog może mieć charakter poradnikowy, zawierać odpowiedzi na pytania użytkowników, informacje o najczęściej poszukiwanych produktach. Warto, by wpisy odpowiadały aktualnym wyszukiwaniom – np. były związane z porą roku, nowościami w ofercie, dostępnymi promocjami czy rabatami.
Tak, jak w przypadku innych tekstów, wpisy na blogu powinny zawierać frazy kluczowe i wyrażenia z nimi związane – wtedy pozycjonowanie będzie jeszcze skuteczniejsze!