Rekrutujemy! Zaindeksujemy nowego SEO Speca w naszej ekipie! Zobacz szczegóły i aplikuj czym prędzej .
Jesteś tutaj: Baza wiedzy / Kurs SEO Samodzielni / Pokrywanie się segmentów w GA4

26-02-2024

Pokrywanie się segmentów w GA4

Analizując pokrywanie się segmentów GA4 możesz wyciągnąć wnioski, które realnie przełożą się na efekty pozyskiwania ruchu i użytkowników.

Pokrywanie się segmentów w GA4 - SEO blog

Pokrywanie się segmentów GA4 występuje wtedy, gdy użytkownicy, zdarzenia lub sesje są wspólne dla różnych segmentów – czyli bardzo często. Śledząc to zjawisko możesz odkryć powiązania między nimi, na przykład wspólne cechy różnych grup użytkowników.

W tej części kursu GA4 wyjaśniamy, czym są pokrywające się segmenty. Pokazujemy jak stworzyć krok po kroku raport, który pozwoli Ci je śledzić. Wyjaśnimy też, po co i dlaczego warto to w ogóle robić.

Spis treści:

  1. Krótkie przypomnienie o segmentach
  2. Na czym polega pokrywanie się segmentów GA4
  3. Po co śledzić pokrywające się segmenty (raport)
  4. Jak stworzyć raport pokrywania się segmentów w GA4
  5. Jak analizować pokrywanie się segmentów GA4
  6. Podsumowanie

Następna część kursu:

Eksploracja kohort w GA4

Krótkie przypomnienie o segmentach

Żeby zabrać się pokrywanie się segmentów GA4, musimy wiedzieć najpierw, czym są i jak tworzyć segmenty danych w GA4.

Chodzi tylko o to, że jeśli nie wiemy, czym są segmenty, raport ich pokrywania się po prostu nic nam nie powie.

Na wszelki wypadek przypomnijmy więc krótko:

Zapamiętaj

Segmenty w GA4 to podzbiory danych, czyli grupy obejmujące użytkowników, sesje lub zdarzenia z jakąś wspólną cechą. To właśnie te grupy będziemy tutaj ze sobą porównywać.

Jeśli spotykasz się z pojęciem segmentów po raz pierwszy, zerknij najpierw do jednej z poprzednich części naszego kursu GA4.

Na czym polega pokrywanie się segmentów GA4

Pokrywanie się segmentów GA4 to zjawisko, które najłatwiej jest wyjaśnić za pomocą ilustracji:

pokrywanie segmentów w GA4

Występuje ono tam, gdzie co najmniej dwie określone wspólną cechą grupy użytkowników, sesji lub zdarzeń, nachodzą na siebie.

To, co pokazuje raport pokrywania się segmentów, to wspólne części grup z danymi cechami. Na przykład: użytkownicy w określonym wieku (cecha segmentu A), którzy trafili na stronę poprzez jej pozycjonowanie, z wyników organicznych Google (cecha segmentu B).

Po co śledzić pokrywające się segmenty (raport)

Pokrywanie się segmentów w Google Analytics 4 pozwala nam na badanie wzajemnych powiązań między segmentami użytkowników.

Mówiąc inaczej, odkrywamy dzięki niemu grupy użytkowników, sesji czy zdarzeń o wspólnych cechach. Sprawdzamy ich wzajemne relacje i na tej podstawie możemy tworzyć kolejne segmenty – już znacznie dokładniejsze.

Analizując pokrywanie się segmentów GA4 możemy na przykład:

  • badać zależności między kupującymi użytkownikami a źródłami ruchu,
  • weryfikować powiązania ruchu płatnego z różnymi przedziałami wiekowymi użytkowników,
  • albo sprawdzać jak sesje z mobile i desktop łączą się z sesjami, w których przesłano formularz kontaktowy.

A po co to wszystko robić?

Powodów może być wiele, ale najczęstszy jest jeden: jeśli umiejętnie wykorzystamy dane związane z przychodami i segmenty, raport pozwoli nam szybko dowiedzieć się, jakie grupy użytkowników najlepiej konwertują.

A to już informacje, które można realnie wykorzystać, np. w marketingu i całej komunikacji z potencjalnym klientem :)

Poniżej pokażemy Ci, jak stworzyć taki raport, a na końcu znajdziesz kilka zastosowań z praktyki, wraz z wnioskami.

Jak stworzyć raport pokrywania się segmentów w GA4

Raport pokrywania się segmentów w Google Analytics 4 możesz stworzyć na dwa sposoby:

  • wybierając gotowy szablon z galerii szablonów w zakładce eksploracji w GA4,
  • lub przechodząc do pustego raportu i wybierając w ustawieniach karty metodę „Pokrywanie się segmentów”.

My wybierzemy pusty raport i przejdziemy przez tworzenie raportu pokrywania się segmentów krok po kroku.

Mamy nową, pustą eksplorację. Dodajmy więc do niej następujące segmenty: mobile, desktop oraz kupujący.

Zapamiętaj

Nie wiesz, jak tworzyć segmenty? Zajrzyj do jednego z poprzednich artykułów kursu, w którym tłumaczymy to krok po kroku – link znajdziesz na początku tego tekstu.

Segmenty już mamy. Teraz do sekcji „Dane” dodajmy więc następujące metryki:

  • aktywni użytkownicy,
  • łączne przychody,
  • ARPU (średni przychód na użytkownika - przyp.),
  • ARPPU (średni przychód na płacącego użytkownika - przyp.).

No i dodajmy te dane do „Wartości” w ustawieniach karty.

W efekcie na Twoim ekranie powinien pojawić się gotowy raport pokrywania się segmentów:

raport pokrywania się segmentów w GA4

W takim podglądzie możemy w szybki sposób porównać liczbę aktywnych użytkowników, przychód oraz średnie wartości przychodów. Możemy więc przeanalizować, jak cenni są dla nas użytkownicy z mobile i desktop.

Zapamiętaj

Raport pokrywania się segmentów pozwala porównać ze sobą maksymalnie trzy segmenty użytkowników!

Jak analizować pokrywanie się segmentów GA4

Przyjrzyjmy się danym ze screenshotu raportu, który stworzyliśmy powyżej:

raport pokrywania się segmentów w GA4

Po krótkiej analizie z danych tych można łatwo wyciągnąć kilka wniosków:

  1. Na stronie więcej jest użytkowników z mobile, ale przynoszą oni niższy przychód niż użytkownicy desktopowi.
  2. Średnia wartość zakupów w grupach jest podobna, ale z lekką przewagą desktopu.
  3. Każdy pozyskany użytkownik desktopowy jest warty dla nas średnio 4-krotnie więcej niż użytkownik mobilny (144 zł vs 30 zł).

Jak widzisz, dzięki raportowi pokrywania się segmentów w jednym miejscu możemy porównać kilka grup użytkowników. W tym przypadku: użytkowników mobile i desktop, kupujących z mobile i kupujących z desktopów.

Na tym przykładzie bazowałem na danych związanych z e-commerce, ale „wyciągać” możemy tutaj najróżniejsze metryki. Wszystko zależy tylko od tego, co interesuje nas w użytkownikach.

Jak też pewnie udało Ci się już zauważyć, do podstawowego raportu nie potrzebowaliśmy żadnego wymiaru. To wcale nie znaczy, że się ich tutaj nie używa – możemy je dodać!

Dzięki wymiarom dostaniemy kolejną dawkę informacji, ale jest też minus: nasza tabela stanie się mniej czytelna.

pokrywanie się segmentów w GA4
Przykład raportu pokrywania się segmentów z uwzględnieniem wymiarów – jak widać, mamy więcej danych, ale tracimy na ich przejrzystości.

Dodając wymiary możesz porównywać użytkowników ze względu na ich płeć, wiek, i wiele innych cech.

Możesz np. stworzyć segmenty 18-34 i 35-65+ razem z ruchem mobilnym. Wybrać tylko jeden przedział wiekowy np. 18-24 i zobaczyć, jak wypadają oni na mobile i desktopie, albo sprawdzić, jak ruch płatny rozkłada się według płci użytkowników.

Jak widzisz, możliwości jest dużo. To, co i jak będziesz tutaj ze sobą zestawiać zależy tak naprawdę tylko od Ciebie i tego, czego chcesz się dowiedzieć.

Z naszej strony polecamy pobawić się różnymi konfiguracjami, żeby zrozumieć, o co chodzi, a potem sprawdzać przede wszystkim, w jakie grupy użytkowników najbardziej opłaca się inwestować.

Zapamiętaj

Pamiętaj, że z każdej grupy możesz łatwo stworzyć segment – wystarczy kliknąć prawym przyciskiem myszy w danym wierszu.

Podsumowanie

Metoda pokrywania się segmentów w GA4 odkrywa przed nami kolejne wartościowe dane o grupach użytkowników.

Odpowiednie zestawienie segmentów z danymi o konwersji czy przychodach może pomóc wyciągnąć najbardziej wartościowe grupy, stworzyć bardziej dopasowane listy odbiorców czy ogólnie: po prostu lepiej wydawać pieniądze na marketing.

Z drugiej strony jest to też jednak metoda wyjątkowo ciekawa, bo wymagająca trochę wprawy. Bez przygotowania do analizy i „dobrego oka” do danych się nie obejdzie, ale coś za coś.

W nagrodę za ten wysiłek włożony w analizę z raportu pokrywania się segmentów możemy wciągnąć naprawdę wartościowe informacje – czego Ci właśnie życzymy!

Z tego artykułu dowiedziałeś się:

  • Czym jest pokrywanie się segmentów GA4
  • Jak stworzyć raport pokrywania się segmentów
  • Jak analizować segmenty – raport i jego wskazania

Naprodukowaliśmy się nie lada. A czy szczena opada? (D)oceń nas!

Aktualna ocena:

5 / 5

Liczba ocen: 1

Twoja ocena:

Przeczytaj również:

Kurs SEO Samodzielni
Eksploracja kohort w GA4 - SEO Samodzielni
Kurs SEO Samodzielni
Eksploracja sekwencji ścieżki w GA4 - SEO Samodzielni
Kurs SEO Samodzielni
Analiza słów kluczowych - SEO Samodzielni

Społeczność

SEO Samodzielni

Wszystkie treści tworzymy z myślą o naszej społeczności SEO Samodzielnych. Dołączysz do nas?

Dołącz do społeczności

Kurs SEO

Przygotowaliśmy poukładane, praktyczne, wyczerpujące temat, po prostu kompleksowe artykuły o pozycjonowaniu.

Kurs SEO Samodzielni
Eksploracja kohort w GA4 - SEO Samodzielni
Kurs SEO Samodzielni
Pokrywanie się segmentów w GA4 - SEO Samodzielni
Kurs SEO Samodzielni
Eksploracja sekwencji ścieżki w GA4 - SEO Samodzielni

SEO na luzie

Historia Twojego sukcesu może zacząć się dziś. Odbierz darmową analizę Twojej strony.

Bezpłatna oferta
  • Odezwiemy się w 24h
  • Otrzymasz analizę strony i porównanie z konkurencją
  • Przygotujemy strategię SEO dla Twojego biznesu
  • Pokażemy Ci na przykładach, jak wygląda współpraca i raporty miesięczne
  • Otrzymasz ofertę w formie video, współpraca od 1999 zł/mc