Rekrutujemy! Zaindeksujemy nowego SEO Speca w naszej ekipie! Zobacz szczegóły i aplikuj czym prędzej .
Jesteś tutaj: Baza wiedzy / Kurs SEO Samodzielni / Pokrywanie się segmentów w GA4

26-02-2024

Pokrywanie się segmentów w GA4

Analizując pokrywanie się segmentów GA4 możesz wyciągnąć wnioski, które realnie przełożą się na efekty pozyskiwania ruchu i użytkowników.

Pokrywanie się segmentów w GA4 - SEO blog

Pokrywanie się segmentów GA4 występuje wtedy, gdy użytkownicy, zdarzenia lub sesje są wspólne dla różnych segmentów – czyli bardzo często. Śledząc to zjawisko możesz odkryć powiązania między nimi, na przykład wspólne cechy różnych grup użytkowników.

W tej części kursu GA4 wyjaśniamy, czym są pokrywające się segmenty. Pokazujemy jak stworzyć krok po kroku raport, który pozwoli Ci je śledzić. Wyjaśnimy też, po co i dlaczego warto to w ogóle robić.

Spis treści:

  1. Krótkie przypomnienie o segmentach
  2. Na czym polega pokrywanie się segmentów GA4
  3. Po co śledzić pokrywające się segmenty (raport)
  4. Jak stworzyć raport pokrywania się segmentów w GA4
  5. Jak analizować pokrywanie się segmentów GA4
  6. Podsumowanie

Następna część kursu:

Eksploracja kohort w GA4

Krótkie przypomnienie o segmentach

Żeby zabrać się pokrywanie się segmentów GA4, musimy wiedzieć najpierw, czym są i jak tworzyć segmenty danych w GA4.

Chodzi tylko o to, że jeśli nie wiemy, czym są segmenty, raport ich pokrywania się po prostu nic nam nie powie.

Na wszelki wypadek przypomnijmy więc krótko:

Zapamiętaj

Segmenty w GA4 to podzbiory danych, czyli grupy obejmujące użytkowników, sesje lub zdarzenia z jakąś wspólną cechą. To właśnie te grupy będziemy tutaj ze sobą porównywać.

Jeśli spotykasz się z pojęciem segmentów po raz pierwszy, zerknij najpierw do jednej z poprzednich części naszego kursu GA4.

Na czym polega pokrywanie się segmentów GA4

Pokrywanie się segmentów GA4 to zjawisko, które najłatwiej jest wyjaśnić za pomocą ilustracji:

pokrywanie segmentów w GA4

Występuje ono tam, gdzie co najmniej dwie określone wspólną cechą grupy użytkowników, sesji lub zdarzeń, nachodzą na siebie.

To, co pokazuje raport pokrywania się segmentów, to wspólne części grup z danymi cechami. Na przykład: użytkownicy w określonym wieku (cecha segmentu A), którzy trafili na stronę poprzez jej pozycjonowanie, z wyników organicznych Google (cecha segmentu B).

Po co śledzić pokrywające się segmenty (raport)

Pokrywanie się segmentów w Google Analytics 4 pozwala nam na badanie wzajemnych powiązań między segmentami użytkowników.

Mówiąc inaczej, odkrywamy dzięki niemu grupy użytkowników, sesji czy zdarzeń o wspólnych cechach. Sprawdzamy ich wzajemne relacje i na tej podstawie możemy tworzyć kolejne segmenty – już znacznie dokładniejsze.

Analizując pokrywanie się segmentów GA4 możemy na przykład:

  • badać zależności między kupującymi użytkownikami a źródłami ruchu,
  • weryfikować powiązania ruchu płatnego z różnymi przedziałami wiekowymi użytkowników,
  • albo sprawdzać jak sesje z mobile i desktop łączą się z sesjami, w których przesłano formularz kontaktowy.

A po co to wszystko robić?

Powodów może być wiele, ale najczęstszy jest jeden: jeśli umiejętnie wykorzystamy dane związane z przychodami i segmenty, raport pozwoli nam szybko dowiedzieć się, jakie grupy użytkowników najlepiej konwertują.

A to już informacje, które można realnie wykorzystać, np. w marketingu i całej komunikacji z potencjalnym klientem :)

Poniżej pokażemy Ci, jak stworzyć taki raport, a na końcu znajdziesz kilka zastosowań z praktyki, wraz z wnioskami.

Jak stworzyć raport pokrywania się segmentów w GA4

Raport pokrywania się segmentów w Google Analytics 4 możesz stworzyć na dwa sposoby:

  • wybierając gotowy szablon z galerii szablonów w zakładce eksploracji w GA4,
  • lub przechodząc do pustego raportu i wybierając w ustawieniach karty metodę „Pokrywanie się segmentów”.

My wybierzemy pusty raport i przejdziemy przez tworzenie raportu pokrywania się segmentów krok po kroku.

Mamy nową, pustą eksplorację. Dodajmy więc do niej następujące segmenty: mobile, desktop oraz kupujący.

Zapamiętaj

Nie wiesz, jak tworzyć segmenty? Zajrzyj do jednego z poprzednich artykułów kursu, w którym tłumaczymy to krok po kroku – link znajdziesz na początku tego tekstu.

Segmenty już mamy. Teraz do sekcji „Dane” dodajmy więc następujące metryki:

  • aktywni użytkownicy,
  • łączne przychody,
  • ARPU (średni przychód na użytkownika - przyp.),
  • ARPPU (średni przychód na płacącego użytkownika - przyp.).

No i dodajmy te dane do „Wartości” w ustawieniach karty.

W efekcie na Twoim ekranie powinien pojawić się gotowy raport pokrywania się segmentów:

raport pokrywania się segmentów w GA4

W takim podglądzie możemy w szybki sposób porównać liczbę aktywnych użytkowników, przychód oraz średnie wartości przychodów. Możemy więc przeanalizować, jak cenni są dla nas użytkownicy z mobile i desktop.

Zapamiętaj

Raport pokrywania się segmentów pozwala porównać ze sobą maksymalnie trzy segmenty użytkowników!

Jak analizować pokrywanie się segmentów GA4

Przyjrzyjmy się danym ze screenshotu raportu, który stworzyliśmy powyżej:

raport pokrywania się segmentów w GA4

Po krótkiej analizie z danych tych można łatwo wyciągnąć kilka wniosków:

  1. Na stronie więcej jest użytkowników z mobile, ale przynoszą oni niższy przychód niż użytkownicy desktopowi.
  2. Średnia wartość zakupów w grupach jest podobna, ale z lekką przewagą desktopu.
  3. Każdy pozyskany użytkownik desktopowy jest warty dla nas średnio 4-krotnie więcej niż użytkownik mobilny (144 zł vs 30 zł).

Jak widzisz, dzięki raportowi pokrywania się segmentów w jednym miejscu możemy porównać kilka grup użytkowników. W tym przypadku: użytkowników mobile i desktop, kupujących z mobile i kupujących z desktopów.

Na tym przykładzie bazowałem na danych związanych z e-commerce, ale „wyciągać” możemy tutaj najróżniejsze metryki. Wszystko zależy tylko od tego, co interesuje nas w użytkownikach.

Jak też pewnie udało Ci się już zauważyć, do podstawowego raportu nie potrzebowaliśmy żadnego wymiaru. To wcale nie znaczy, że się ich tutaj nie używa – możemy je dodać!

Dzięki wymiarom dostaniemy kolejną dawkę informacji, ale jest też minus: nasza tabela stanie się mniej czytelna.

pokrywanie się segmentów w GA4
Przykład raportu pokrywania się segmentów z uwzględnieniem wymiarów – jak widać, mamy więcej danych, ale tracimy na ich przejrzystości.

Dodając wymiary możesz porównywać użytkowników ze względu na ich płeć, wiek, i wiele innych cech.

Możesz np. stworzyć segmenty 18-34 i 35-65+ razem z ruchem mobilnym. Wybrać tylko jeden przedział wiekowy np. 18-24 i zobaczyć, jak wypadają oni na mobile i desktopie, albo sprawdzić, jak ruch płatny rozkłada się według płci użytkowników.

Jak widzisz, możliwości jest dużo. To, co i jak będziesz tutaj ze sobą zestawiać zależy tak naprawdę tylko od Ciebie i tego, czego chcesz się dowiedzieć.

Z naszej strony polecamy pobawić się różnymi konfiguracjami, żeby zrozumieć, o co chodzi, a potem sprawdzać przede wszystkim, w jakie grupy użytkowników najbardziej opłaca się inwestować.

Zapamiętaj

Pamiętaj, że z każdej grupy możesz łatwo stworzyć segment – wystarczy kliknąć prawym przyciskiem myszy w danym wierszu.

Podsumowanie

Metoda pokrywania się segmentów w GA4 odkrywa przed nami kolejne wartościowe dane o grupach użytkowników.

Odpowiednie zestawienie segmentów z danymi o konwersji czy przychodach może pomóc wyciągnąć najbardziej wartościowe grupy, stworzyć bardziej dopasowane listy odbiorców czy ogólnie: po prostu lepiej wydawać pieniądze na marketing.

Z drugiej strony jest to też jednak metoda wyjątkowo ciekawa, bo wymagająca trochę wprawy. Bez przygotowania do analizy i „dobrego oka” do danych się nie obejdzie, ale coś za coś.

W nagrodę za ten wysiłek włożony w analizę z raportu pokrywania się segmentów możemy wciągnąć naprawdę wartościowe informacje – czego Ci właśnie życzymy!

Z tego artykułu dowiedziałeś się:

  • Czym jest pokrywanie się segmentów GA4
  • Jak stworzyć raport pokrywania się segmentów
  • Jak analizować segmenty – raport i jego wskazania

Artykuł się spodobał? Pamiętaj, żeby:

Obserwować nasz profil na FB

SEO, marketing, ecommerce, przedsiębiorczość. Bądź na bieżąco śledząc nas na FB.

Zobacz profil
Dopisać się do newslettera

Tylko najważniejsze informacje. Zero spamu. Samo "mięso".

Dołącz
Dołączyć do naszej grupy na FB

Zadawaj pytania, dyskutuj, ucz się.

Zobacz grupę

Przeczytaj również:

Kurs SEO Samodzielni
Eksploracja kohort w GA4 - SEO Samodzielni
Kurs SEO Samodzielni
Eksploracja sekwencji ścieżki w GA4 - SEO Samodzielni
Kurs SEO Samodzielni
Analiza słów kluczowych - SEO Samodzielni

SEO na luzie

Historia Twojego sukcesu może zacząć się dziś. Odbierz darmową analizę Twojej strony.

Bezpłatna oferta
  • Odezwiemy się w 24h
  • Otrzymasz analizę strony i porównanie z konkurencją
  • Przygotujemy strategię SEO dla Twojego biznesu
  • Pokażemy Ci na przykładach, jak wygląda współpraca i raporty miesięczne
  • Otrzymasz ofertę w formie video, współpraca od 1999 zł/mc

Społeczność

SEO Samodzielni

Narzędzia tworzone są z myślą o naszej społeczności SEO Samodzielnych. Dołączysz do nas?

Dołącz do społeczności

Kurs SEO

Przygotowaliśmy poukładane, praktyczne, wyczerpujące temat, po prostu kompleksowe artykuły o pozycjonowaniu.

SEO Samodzielni
Eksploracja kohort w GA4
Grzegorz Słoka, Adam Przybyłowicz, 01-04-2024
Eksploracja kohort w GA4 - SEO blog
SEO Samodzielni
Pokrywanie się segmentów w GA4
Grzegorz Słoka, Adam Przybyłowicz, 26-02-2024
Pokrywanie się segmentów w GA4 - SEO blog
SEO Samodzielni
Eksploracja sekwencji ścieżki w GA4
Grzegorz Słoka, Adam Przybyłowicz, 29-01-2024
Eksploracja sekwencji ścieżki w GA4 - SEO blog