Od marca ubiegłego roku pozycjonujemy sklep internetowy haribi.pl. Sklep powstał kilka miesięcy prędzej i był totalnie niewidoczny w wyszukiwarkach internetowych. Fakt, że jest to świeży sklep i brak w nim jakichkolwiek działań związanych z optymalizacją stworzył nam ogromne pole do popisu. Jesteś ciekawy jak nam poszło? Chcesz poznać konkretne liczby, statystyki i wyniki naszych działań? Zapraszamy do przeczytania poniższego artykułu.
Celujemy wysoko
Jest marzec 2015. Haribi to sklep z zabawkami marki Bruder, który ma kilkadziesiąt produktów (na 300 oferowanych przez markę Bruder!). Rozwija się dosyć szybko i z każdą dostawą pojawia się coraz więcej produktów na sklepie. Sklep z zabawkami - te słowa oznaczają, że największa sprzedaż jest generowana od października do grudnia. Cel więc jest jasny: wypozycjonować sklep jak najlepiej do tego czasu. Średniej trudności frazy miały być koniecznie w top10. Do dzieła!
Optymalizacja
Zanim zabraliśmy się za pozycjonowanie i budowę zaplecza, przeanalizowaliśmy sklep i jego asortyment. W momencie kiedy zaczynaliśmy działania, sklep miał kilkadziesiąt produktów marki Bruder. Nic dziwnego, bo dopiero rozpoczynał swój żywot w „Internetach”. Sklep oparty jest o platformę Shoplo. Sklepy na tej platformie się bardzo przyjemnie modyfikuje. Skorzystaliśmy z automatycznego uzupełnienia meta tagów - aplikacja SEO Optimizer w App Store Shoplo. Swoją drogą, aplikacja jest naszego autorstwa :) Wprowadziliśmy też zmiany w adresach URL kategorii i podkategorii. Zaleciliśmy też, aby sklep kreował się na „Klub zabawek Bruder”. Aby sklep był bardziej nasycony słowami kluczowymi, dodane zostały opisy do kategorii i automatycznie zmodyfikowane nazwy produktów.
Sama optymalizacja spowodowała pojawienie się w Google na pozycjach 20-40 :) Przypominamy, że prędzej, sklep był totalnie niewidoczny. Pierwszy, ale jakże podstawowy krok za nami. Najważniejsze, że pierwsze efekty są już widoczne!
Pierwsze miesiące
Pierwsze miesiące to systematyczne budowanie dedykowanego zaplecza. Nie jest to najprzyjemniejsza rzecz, ale na pewno niezbędna. Tylko własne zaplecze pozwoli zachować wypracowane efekty. Ponadto, tylko dedykowane zaplecze pozwala na osiągnięcie dobrych wyników w pozycjonowaniu na stałe. Krok po kroku, artykuł po artykule i tak stworzyliśmy 4 wartościowe „zapleczówki”, w których pojawiały się również dyskusje użytkowników.
Wyniki po 3 miesiącach systematycznej pracy były … bardzo optymistyczne!
W lipcu 2015 średnia pozycja z badanych fraz (a badaliśmy ich sporo) urosła do cyfry 16! Nieźle, prawda? Z totalnie niewidocznego sklepu, zaczęliśmy gonić konkurencję.
Poprawki i ponowna optymalizacja
Zbliżaliśmy się do stawiania kolejnych stron zapleczowych. Rozszerzenie asortymentu przez sklep i dodanie nowych kategorii zmusiło nas do wprowadzenia kolejnych zmian optymalizacyjnych na sklepie. Sklep pojawił się również w social media. Sporadycznie organizowane były tam konkursy, ogłaszane nowości i ciekawostki ze świata zabawek. Coś się działo! Niestety sklepy z zabawkami to nie sklepy z modnymi ubraniami. Nie jest to temat aż tak chwytliwy. Zabawki dla dzieci kupuje się zdecydowanie rzadziej, niż ubrania. Nie ma co więc liczyć w tym przypadku na duży ruch z Facebooka, nie wspominając już o konwersji sprzedażowej. Wiadomo, że najlepszy Klient przyjdzie z wyszukiwarki - z wyników organicznych.
Kto pierwszy ten lepszy
Nowości, czyli nowe produkty lub ich zapowiedzi to najbardziej pomijany w pozycjonowaniu aspekt, a przecież to może być klucz do sukcesu - w szczególności w takich sklepach jak Haribi. Postanowiliśmy wykorzystać fakt, że niebawem marka Bruder zamierza wprowadzić totalną nowość. Zabawki policyjne. Zabawki te zostały wprowadzone na sklep. Był to pierwszy sklep, który wprowadził informację o tych zabawkach. Dodaliśmy też informację na stronie głównej sklepu. W naszych artykułach zapleczowych uwzględniliśmy nowość, czyli „Policja Bruder”. Efekty naszych działań były niesamowite! 1 pozycja na frazy takie jak Policja Bruder, wóz policyjny Bruder, samochód policyjny Bruder. Sklep zaopatrzył się w dużą ilość tych produktów i … sprzedał ich najwięcej ze wszystkich sklepów w 2015 roku!
Pamiętaj, jeżeli producent asortymentu, który sprzedajesz zamierza wprowadzić nowości, a Ty masz już o tym informacje, wykorzystaj to!
Cel osiągnięty - statystyki i analiza
Porównajmy 3 najważniejsze miesiące w roku 2014 i 2015. Zanim to nastąpi, to zwróćmy uwagę na fakt, że w 2014 roku odwiedziny na sklepie były generowane w 70% przez reklamy AdWords, na które wydano sporo pieniędzy. W 2015 roku, wydano tylko 400 zł na tę formę reklamy! Pozostałe wejścia były z wyników organicznych.
Ilość odwiedzin z wyników organicznych wzrosła 7-krotnie (w 2014 roku 70% wejść było z płatnych reklam). Konwersja sprzedażowa wzrosła z 1,87% do 2,96%. Współczynnik odrzuceń zmalał o 21%. W 2015 roku nie było potrzeby inwestowania w reklamy, ponieważ 7-krotnie więcej użytkowników przychodziło na sklep z wyszukiwarek.
Pomarańczowa linia: 2015 rok. Niebieska linia: 2014 rok.
Średnia pozycja z badanych fraz
Zielona, ciągła linia wskazuje średnią pozycję sklepu. Pozostałe 2 linie to 2 najważniejsze sklepy konkurencji.
Wykaz fraz i pozycji
Bruder policja - 1
Policja Bruder - 1
Samochód policyjny Bruder - 1
Wóz policyjny Bruder - 1
bword Bruder - 1
Figurki Bruder - 2
maszyny budowlane Bruder - 2
samochody ciężarowe Bruder - 2
roadmax Bruder - 1
nowości bruder - 3
Katalog Bruder - 3
samochody terenowe Bruder - 2
Straż pożarna Bruder - 3
Bruder nowości 2015 - 3
Traktory Bruder - 1
zabawki budowlane - 4
Bruder straż - 4
Bruder straż pożarna - 4
Bruder nowości - 4
Bruder traktory - 1
maszyny rolnicze Bruder - 4
Bruder sklep - 7
Bruder new holland - 7
walec drogowy Bruder - 2
spychacz Bruder - 7
zabawki traktory - 5
zabawki rolnicze - 5
Bruder - 6
Kombajny Bruder - 6
śmieciarka Bruder - 7
przyczepa Bruder - 10
koparki Bruder - 9
Bruder zabawki - 6
Zabawki Bruder - 6