SEO, AdWords – co to takiego?
Definicja marketingowa tych dwóch form promocji brzmi następująco: SEO równa się pozycjonowaniu witryny w wyszukiwarce, AdWords (lub SEM) to reklama w Google. W rzeczywistości jednak podział jest nieco inny. Kampania SEM jest połączeniem zamieszczania płatnych reklam w Google i linków sponsorowanych oraz optymalizacji SEO. Natomiast pozycjonowanie to działania optymalizacyjne wzbogacone zamieszczaniem linków w witrynach internetowych.
SEO i AdWords – różnice
Przyjrzyjmy się teraz różnicom efektów każdej kampanii. Ich zestawienie pomoże podjąć decyzję, na jakie działania się zdecydować. A może korzystne będzie połączenie obu opcji?
- SEO: widoczne dopiero po kilku miesiącach; kampania optymalizacyjna jest procesem długofalowym.
- AdWords: widoczne właściwie od razu; wystarczy puścić kampanię w ruch.
- SEO: kampania długofalowa, więc by w danym sezonie osiągnąć efekty, trzeba ją zaplanować odpowiednio wcześniej.
- AdWords: kampania szybkiego reagowania; da efekt nawet w środku sezonu.
- SEO: ograniczeniem są rozmiary strony; jeśli jest mała, nie da się jej pozycjonować na dużą ilość fraz.
- AdWords: brak ograniczeń w liczbie fraz.
- SEO: ze zmianą słów kluczowych wiążą się konieczne do przeprowadzenia zmiany w treści strony, metatagach, nagłówkach, prowadzących do niej linkach.
- AdWords: brak ograniczeń.
- SEO: wyszukiwarki internetowe.
- AdWords: wyszukiwarki, portal YouTube, Google Maps, Gmail, witryny partnerów Google.
- SEO: na podstawie słów kluczowych, które internauci wpisują w wyszukiwarkę.
- AdWords: na podstawie treści reklamowej.
- SEO: poprzez wzrost pozycji oraz widoczności w wyszukiwarce, większy ruch organiczny i współczynnik konwersji.
- AdWords: przede wszystkim poprzez liczbę kliknięć w daną reklamę, a także konwersje.
- SEO: zależna od rozmiarów witryny, konkurencji w branży i wielu innych czynników.
- AdWords: mamy na nią wpływ poprzez ustalenie budżetu na reklamę oraz obsługę kampanii.
- SEO: efekty widoczne są przez długi czas, nawet po zakończeniu kampanii.
- AdWords: efekt zależy od widoczności reklamy, a co za tym idzie, od działania kampanii.
Czy SEO oddziałuje na AdWords?
Samo Google mówi, że SEO i AdWords to zupełnie inne kwestie. AdWords jest kampanią płatną, SEO opiera się na organicznych wynikach wyszukiwania. W obu przypadkach działają więc inne algorytmy – podejmując działania AdWords, nie doczekamy się wysokich pozycji w wyszukiwarce.
Warto też wspomnieć, że duża liczba użytkowników ignoruje płatne wyniki wyszukiwania, skupiając się jedynie na organicznych. AdWords więc daje nam pewność, że nasza strona pojawi się w wyszukiwarce, a działania SEO – że wzrośnie jej pozycja w wynikach wyszukiwania. Użytkownicy zobaczą więc naszą witrynę dwukrotnie częściej.
Połączyć czy nie?
Tutaj pojawia się ostatnie już pytanie: czy zatem poprzestać na jednej formie promocji strony internetowej, czy jednak połączyć dwie? Z badań wynika, że druga opcja jest bardziej korzystna, zwłaszcza jeśli opieramy zarówno działania SEO, jak i kampanię AdWords na tych samych słowach kluczowych. Dzięki temu mamy podwójne szanse na zachęcenie potencjalnego klienta do kliknięcia w link prowadzący do naszej witryny. Dobrym sposobem jest też skupienie działań optymalizacyjnych na frazach o dużej konkurencyjności, a kampanii reklamowej – na frazach long tail oraz niszowych.
Wysoka pozycja w wynikach wyszukiwania zwiększa szanse, że użytkownik wyszukiwarki wejdzie na naszą stronę, natomiast AdWords daje nam komfort: zapłaciliśmy – będziemy widoczni. Jednak warto pamiętać, że płatne wyniki wyszukiwania nie cieszą się tak dużym zaufaniem, jak organiczne.
Na jaką formę kampanii warto więc postawić? Na to pytanie najlepiej odpowiedzieć sobie samemu – specyfika branży, środki, jakie chcemy wydać na kampanię oraz preferowany czas na osiągnięcie wyników – to wszystko powie nam, czy lepsza w naszym przypadku będzie kampania AdWords, czy pozycjonowanie.