Wynik wyszukiwania wyświetlany w Google nie zawsze wygląda tak samo. Często oprócz tytułu i meta opisu zawiera on także dodatkowe informacje, zdjęcia, pytania związane z tematem, gwiazdki świadczące o dobrych opiniach użytkowników lub daty nadchodzących wydarzeń. Są to właśnie rich snippets, które możesz uzyskać, wdrażając na swojej stronie dane strukturalne. Kolejna lekcja Akademii SEO o optymalizacji strony internetowej, wyjaśnia, czym są i jakie mają zastosowanie rich snippets. Jako że nazwa zobowiązuje, zajmiemy się także oczywiście ich znaczeniem dla pozycjonowania. Przedstawimy też sposoby wdrażania.
Spis treści:
- Co to jest rich snippets?
- Czym są dane strukturalne?
- Czy rich snippets mają znaczenie w SEO?
- Breadcrumbs w rich snippets
- Gwiazdki przy wyniku wyszukiwania
- Artykuł opisany poprzez dane strukturalne
- Karuzela podstron w wynikach wyszukiwania
- FAQ jako rich snippets
- Dane strukturalne dla produktów
- Przepisy kulinarne pod postacią rich snippets
- Rich snippets przedstawiające nadchodzące wydarzenia
- Inne rich snippets, które mogą pojawić się w wyniku Twojej strony
- Jak używać rich snippets?
- Jak sprawdzić, czy dane strukturalne zostały wdrożone poprawnie?
- Korzystaj z rich snippets!
Co to jest rich snippets?
Rich snippets, czyli fragmenty rozszerzone, to dodatkowe informacje o stronie wyświetlane w wynikach wyszukiwania. Mają one za zadanie dostarczać użytkownikom istotnych informacji na temat zawartości i jakości stron już z poziomu wyszukiwarki. W zależności od tego, co przedstawiają, mogą one występować w wielu przeróżnych formach. Niektóre z nich są generowane automatycznie, większość nie pojawi się jednak, jeśli w kodzie HTML strony nie zostaną wdrożone dane strukturalne. To właśnie za ich pomocą roboty Google pobierają dodatkowe informacje.
Zapamiętaj
Rich snippets to dobre rozwiązanie, aby urozmaicić swoje wyniki wyszukiwania w wyszukiwarce.
Czym są dane strukturalne?
Dane strukturalne to specjalne, zdefiniowane z góry znaczniki, które służą do opisywania zawartości stron. Pozwalają one określić kategorię poszczególnych elementów treści (np. produkt, artykuł, autor) w sposób zrozumiały dla robotów indeksujących. Dzięki ich zastosowaniu wyszukiwarka może kategoryzować zawartość strony i dokładniej dopasowywać ją do zapytań, poprzez wyświetlanie rich snippets.
Czy rich snippets mają znaczenie w SEO?
Pojawienie się rich snippets przy Twojej stronie w wynikach wyszukiwania nie ma żadnego wpływu na jej pozycję. Dane strukturalne nie są czynnikiem rankingowym, nie znaczy to jednak, że nie warto ich stosować. W pozycjonowaniu czasem trzeba skupić się na aspektach pobocznych. Nie chodzi przecież tylko o jak najwyższą pozycję, ale o to, by zdobywać dzięki niej ruch.
Fragmenty rozszerzone sprawiają, że strona wyświetlana w wynikach wyszukiwania zajmuje wizualnie znacznie więcej miejsca i wygląda atrakcyjniej. Ściąga więc na siebie uwagę, a to może znacznie podnosić współczynnik klikalności. Dodatkowo, informacje zawarte w rich snippets mogą po prostu zainteresować użytkownika lub zdobyć jego zaufanie.
Standardowy wynik wyszukiwania
Wynik wyszukiwania z fragmentami rozszerzonymi
Wszystko to przekłada się na to, że prowadzone przez Ciebie SEO przynosi lepsze efekty, nie w postaci lepszej pozycji, ale w postaci większego ruchu. Zadbanie o dane strukturalne jest świetnym (i w pełni darmowym!) sposobem na dodatkowe zachęcenie szukających do odwiedzenia Twojej strony.
Breadcrumbs w rich snippets
Rich snippets przybierają przeróżne formy w zależności od przedstawianych danych. Jedną z najczęściej spotykanych jest breadcrumbs, czyli menu okruszkowe lub nawigacyjne. Znalezienie się tego elementu na stronie jest przydatne zarówno dla robotów, jak i użytkowników. W postaci fragmentu rozszerzonego okruszki pomagają szukającym szybko zrozumieć, z jaką sekcją strony mają do czynienia.
Przykład:
Widząc taką ścieżkę w wynikach wyszukiwania, użytkownik od razu ma pewność, że strona jest podkategorią sklepu. Samo pojawienie się słów kluczowych w nazwie podstrony często utwierdza też w przekonaniu o znalezieniu właściwej strony. Może być to także dodatkowa informacja mówiąca o tym, że oprócz kolorowych skarpetek, w sklepie prawdopodobnie dostępne są też inne powiązane produkty, np. kolorowe stopki.
Gwiazdki przy wyniku wyszukiwania
Rich snippet przedstawiający ocenę w postaci gwiazdek (rating stars) pojawia się bardzo często. Z pewnością zdarzyło Ci się spotkać z nim przy okazji wyszukiwania produktów, usług lub artykułów na konkretny temat. Ten fragment rozszerzony ma ogromne znaczenie pod względem zwiększania klikalności. Dobre opinie skutecznie przekonują użytkowników.
Załóżmy, że widzisz w Google, na pierwszym i drugim miejscu wyników, dwie zbliżone strony oferujące tę samą, potrzebną Ci usługę. Wszystkie mają przy wyniku gwiazdki, takie jak wyżej. Jedna ma ocenę 4.7, druga 2.8. Którą wybierzesz? Prawdopodobnie tę mającą 4.7, słaba ocena nie wzbudza zaufania, wręcz przeciwnie.
Artykuł opisany poprzez dane strukturalne
Kolejne popularne rich snippets to fragmenty przedstawiające dodatkowe informacje przy wszelkiego rodzaju artykułach. Dane strukturalne dla tego rodzaju treści pozwalają robotom indeksującym łatwiej zrozumieć analizowaną treść. Dzięki temu wyszukiwarka może wyświetlać odpowiednie nagłówki, datę publikacji lub ostatniej modyfikacji, autora i grafikę artykułu przy wyniku.
Dane takie warto stosować w praktycznie każdym tekście blogowym i artykule. Rozszerzone fragmenty uatrakcyjniają je w wyszukiwarce i przekazują dodatkowe informacje dotyczące zawartości. Sprawia to, że użytkownicy chętniej w nie klikają. Sama data publikacji lub modyfikacji jest też bardzo przydatna w przypadku wszelkich newsów i tekstów, których aktualność może być istotna dla szukających.
Karuzela podstron w wynikach wyszukiwania
Karuzela jest jednym z najczęściej spotykanych rich snippets. Przedstawia kilka stron z jednej witryny na jednym miejscu listy wyników wyszukiwania. W celu przeglądania poszczególnych wyników ją dowolnie przesuwać (stąd nazwa). Karuzela może zawierać wiadomości, przepisy, filmy (np. wyświetlane w danym kinie) oraz wszelkie kursy (np. językowe). Szczególnym przypadkiem jest też karuzela restauracji, w której w jednym wyniku pojawiają się różne lokale (strony).
Karuzela jest bardzo przydatnym fragmentem rozszerzonym, który pozwala użytkownikom poruszać się po Twojej stronie bez konieczności odwiedzania jej. Skutkuje to często lepszym dopasowaniem wyniku, ponieważ użytkownik może wybrać spośród kilku opcji. Jeśli chcesz uzyskać ten snippet, musisz wdrożyć dodatkowe, tworzące listę dane strukturalne.
FAQ jako rich snippets
FAQ, czyli najczęściej zadawane pytania i odpowiedzi to kolejny element, który może zostać przedstawiony w postaci rich snippets. W zależności od charakteru strony zastosować można dwa zestawy danych strukturalnych, QAPage (pytania i odpowiedzi) oraz FAQPage. QAPage stosuje się tylko w przypadku stron, na których to użytkownicy odpowiadają na pytania (1 pytanie – kilka odpowiedzi). FAQPage natomiast wszędzie tam, gdzie to strona odpowiada na pytania, np. w sekcji FAQ dowolnej strony firmowej.
Tego rodzaju rich snippet jest równie przydatny, ponieważ pozwala lepiej trafiać w dokładne, nurtujące użytkownika kwestie. Oprócz tego zwraca też na siebie uwagę.
Dane strukturalne dla produktów
Rich snippets generowane dzięki danym strukturalnym dla produktów są niezwykle przydatne dla sklepów internetowych. Pozwalają one wyszczególnić w wynikach wyszukiwania specyfikę konkretnego produktu. Wyróżniają także podstronę spośród standardowych wyników, w połączeniu z gwiazdkami mogą więc stanowić świetną reklamę. Produkt opisany danymi strukturalnymi będzie mógł też pojawiać się w wynikach grafiki Google.
Przepisy kulinarne pod postacią rich snippets
Dane strukturalne pozwalają opisywać także przepisy kulinarne. Dzięki temu mogą one wyświetlać się w wynikach wyszukiwania w postaci fragmentów rozszerzonych. Rich snippets przedstawiające przepisy kulinarne mogą przekazywać użytkownikom mnóstwo użytecznych informacji. Od składników i zdjęć potraw, przez czas ich przygotowania i wartości odżywcze, aż do ocen użytkowników.
To świetna opcja pomagająca w pozyskiwaniu ruchu z wyszukiwarki dla wszelkich blogów kulinarnych i stron agregujących przepisy.
Rich snippets przedstawiające nadchodzące wydarzenia
Za pomocą danych uporządkowanych można opisywać także wszelkie zbliżające się wydarzenia, takie jak koncerty, mecze, wystawy czy sztuki teatralne. Dzięki temu ich nazwy, daty i miejsca, w których są organizowane, mogą być wyświetlane już w wyszukiwarce. Rich snippets przedstawiające wydarzenia mogą zawierać także ceny biletów.
Taki dodatek jest bardzo praktyczny dla użytkowników, dzięki temu, pozwala stronom zbierać dodatkowy ruch.
Inne rich snippets, które mogą pojawić się w wyniku Twojej strony
Ze względu na ilość przeróżnych danych strukturalnych i generowanych na ich podstawie wyników rozszerzonych pozwoliliśmy sobie nie wymieniać wszystkich. Wymieniliśmy te najczęściej spotykane i najbardziej uniwersalne. Niektóre z rich snippets są bowiem dedykowane bardzo wąskim zakresom tematycznym lub branżom.
Przykładem takiego wyniku rozszerzonego mogą być wyniki wyszukiwania lotów powiązane z systemem Google Flights.
Pod względem pozyskiwania ruchu tego rodzaju snippet jest niesamowicie przydatny. Istnieje tylko jeden malutki szkopuł. Żeby z niego skorzystać musisz mieć własne linie lotnicze.
Jak używać rich snippets?
Wyświetlenie rozszerzonego wyniku dla strony jest możliwe tylko wtedy, gdy zostały na niej zastosowane odpowiednie dane strukturalne. Jeśli chcesz zacząć korzystać z zalet rich snippets, musisz więc wdrożyć w kodzie swojej strony odpowiednie znaczniki. Możesz to zrobić na kilka sposobów. Pamiętaj jednak, że zastosowanie danych strukturalnych nie daje gwarancji pojawienia się rozszerzonych wyników. Ostateczna decyzja o ich wyświetleniu zawsze pozostaje po stronie wyszukiwarki.
Zaznacz dane strukturalne w Google Search Console
Pierwszym, popularnym sposobem na wdrożenie rich snippets jest skorzystanie z narzędzia "Marker danych" w Google Search Console. Z jego pomocą szybko i bezproblemowo wskażesz podstawowe dane na stronie. Metoda ta nie wymaga ingerencji w kod strony, posiada jednak pewne ograniczenia.
https://www.google.com/webmasters/markup-helper/
Marker danych pozwala wdrożyć tylko najpopularniejsze dane strukturalne. Może więc nie sprawdzić się w przypadku bardziej rozbudowanych serwisów. Dodatkowo wprowadza on oznaczenia wyłącznie dla robotów Google, dla innych wyszukiwarek dane strukturalne będą zwyczajnie niewidoczne.
Jak to zrobić?
- Wejdź w narzędzie Marker danych i podaj adres URL konkretnej podstrony,
- Po załadowaniu strony oznacz konkretne elementy,
- Stwórz zestaw stron poprzez podanie schematu adresów URL np. example.com/oferta (wszystkie strony, których adres zaczyna się tym fragmentem znajdą się w zestawie),
- Sprawdź poprawność oznaczeń w przykładach stron ze stworzonego zestawu,
- Zatwierdź zestaw.
To wszystko, pamiętaj jednak, że przy korzystaniu z automatycznego zaznaczania całego zestawu zawsze istnienie prawdopodobieństwo błędnego oznaczenia elementów na kolejnych podstronach.
Wprowadź dane strukturalne ręcznie
Dowolne dane strukturalne możesz wdrożyć manualnie. Możesz w tym celu wykorzystać trzy formaty:
- JSON-LD (JavaScript Object Notation for Linked Data) – format zalecany przez Google, pozwala na dodanie wszystkich danych za pomocą jednego, zbiorczego kodu,
- Microdata – specyfikacja HTML pozwalająca umieszczać dane bezpośrednio w kodzie strony za pomocą znaczników HTML,
- RDFa – rozszerzenie HTML5, również pozwalające na dodanie danych bezpośrednio w kodzie.
W przykładzie przedstawimy rekomendowany JSON-LD. Jest on najpraktyczniejszy i pomaga zapobiegać komplikacji kodu wynikającej z dodawania znaczników do poszczególnych elementów. Jest jednym fragmentem.
Przykład JSON-LD, dane strukturalne dla artykułu blogowego:
<script type="application/ld+json">
{
"@context": "https://schema.org",
"@type": "BlogPosting",
"mainEntityOfPage": {
"@type": "WebPage",
"@id": "https://www.example.com/blog/przykladowy-artykul/"
},
"headline": "Nagłówek artykułu, czyli zazwyczaj jego tytuł",
"image": " https://www.example.com/blog/content/uploads/zdjecie-artykulu.png",
"author": {
"@type": "Person",
"name": "Jan Kowalski"
},
"publisher": {
"@type": "Organization",
"name": "example.com",
"logo": {
"@type": "ImageObject",
"url": "https://www.example.com/blog/content/uploads/zdjecie-artykulu.png",
"width": 50,
"height": 50
}
},
"datePublished": "2019-05-01",
"dateModified": "2021-05-01"
</script>
Niezwykle przydatnym przy wdrażaniu danych strukturalnych narzędziem jest słownik schema.org. Znajdziesz w nim wszystkie funkcjonujące znaczniki wraz z objaśnieniami oraz pełne listy znaczników dla konkretnych typów stron i branż. Możesz też podejrzeć w nim przykłady zastosowania danych strukturalnych takie jak ten powyższy, we wszystkich trzech formatach.
Jak sprawdzić, czy dane strukturalne zostały wdrożone poprawnie?
Jeśli chcesz mieć pewność, że dodane przez Ciebie dane strukturalne są odczytywane poprawnie, możesz sprawdzić to w darmowym narzędziu Google. Test wyników z elementami rozszerzonymi pokaże Ci, czy dane uporządkowane zostały wdrożone prawidłowo. Wykaże też wszelkie błędy, które mogą zaburzać prawidłowy ich odczyt robotom indeksującym.
https://search.google.com/test/rich-results
Test ten sprawdza konkretny adres URL. Jeśli wdrażasz dane strukturalne w całym serwisie, sprawdź więc z osobna wszystkie najważniejsze podstrony. Dzięki temu będziesz mieć pewność, że znaczniki zostały dodane prawidłowo.
Korzystaj z rich snippets!
Rich snippets są świetnym sposobem na wyróżnienie strony w wynikach wyszukiwania. Jeśli chcesz zwiększyć współczynnik kilkalności swojego serwisu i osiągać lepsze wyniki, to dodaj do niego dane strukturalne. Dzięki temu algorytm będzie miał możliwość zaprezentowanie rozszerzonych wyników, a w dłuższej perspektywie SEO Twojej strony będzie przynosiło lepsze efekty. Naprawdę warto poświęcić na to trochę czasu. Powodzenia!
Z tego artykułu dowiedziałeś się:
- Czym są rich snippets
- Rodzaje rich snippets
- Jak wdrożyć dane strukturalne, aby korzystać z rich snippets