Rekrutujemy! Zaindeksujemy nowego SEO Speca w naszej ekipie! Zobacz szczegóły i aplikuj czym prędzej .
Jesteś tutaj: Baza wiedzy / Kurs SEO Samodzielni / Nagłówki H1-H6 w SEO

07-08-2021

Nagłówki H1-H6 w SEO

Stosowanie nagłówków to konieczność w prawidłowym pozycjonowaniu stron internetowych. Poniżej garść informacji o tym, po co je stosować i których używać.

Nagłówki H1-H6 w SEO - SEO blog

O konieczności stosowania nagłówków H1-H6 na stronie internetowej słyszał chyba każdy, kto próbował dowiedzieć się czegokolwiek o SEO. Nie bez powodu są one tematem poruszanym tak często, nagłówki Hx to bardzo ważny element optymalizacji. Prawidłowe ich wdrożenie pozwala poprawić nie tylko pozycję, ale i odbiór strony przez użytkowników. Tylko jak to zrobić? Tę część naszej Akademii SEO poświęcamy nagłówkom HTML. Dowiesz się z niej, czym tak właściwie są nagłówki H1-H6, jakie jest znaczenie poszczególnych z nich i jak je prawidłowo stosować. Wyjaśnimy Ci też, w jaki sposób wpływają one na SEO Twojej strony.

Spis treści:

  1. Czym są nagłówki H1-H6?
  2. Nagłówki Hx jako hierarchia treści
  3. Dlaczego nagłówki H1-H6 mają wpływ na SEO?
  4. Słowa kluczowe a nagłówki H1-H6
  5. Nagłówki H1 – tytuły artykułów i tytuły na stronach
  6. Nagłówki H2 – podział treści
  7. Nagłówki H3 – dodatkowe śródnagłówki
  8. Nagłówki H4 – podtytuły dla bardzo rozbudowanych treści
  9. Nagłówki H5 – głównie w esejach i pracach naukowych
  10. Nagłówki H6 – czy ktoś ich w ogóle potrzebuje?
  11. Które nagłówki Hx stosować na stronie?
  12. Nagłówki Hx w artykułach
  13. Nagłówki H1-H6 na stronie głównej
  14. Nagłówki Hx od strony technicznej, czyli jak ich użyć
  15. Jak stosować nagłówki H1-H6? Najważniejsze zasady
  16. Podsumowanie

Powiązane:

Optymalizacja treści - dlaczego content marketing jest elementem SEO?

Czym są nagłówki H1-H6?

Nagłówki H1-H6 to znaczniki HTML służące do wyznaczania struktury treści. Zawarty w nich tekst wyróżnia się na tle całej zawartości, co pozwala logicznie podzielić i uszeregować treść na stronie. Tekst podzielony nagłówkami wygląda estetycznie i jest znacznie przystępniejszy w odbiorze. Dzięki temu o wiele łatwiej jest też odnaleźć w nim konkretne informacje.

Nagłówki H1-H6 mają informować o strukturze strony, zarówno użytkownika, jak i wyszukiwarkę, co sprawia, że są elementem pozycjonowania. Ich numeracja nie jest przypadkowa. Najłatwiej zrozumieć jej znaczenie przyrównując je do elementów książki. W takiej analogii tytułem dzieła byłby nagłówek H1, rozdziałami nagłówki H2, podrozdziałami nagłówki H3... i tak dalej.

Nagłówki Hx jako hierarchia treści

Zastanów się nad tym, jak przeglądasz strony internetowe. W przypadku artykułów z pewnością nie czytasz ich zawsze od deski do deski, a właśnie przeglądasz, szukając interesującego Cię elementu. Wyobraź sobie teraz, że trafiasz na artykuł, który ma jedynie tytuł i dosłownie "ścianę" tekstu, czyli jeden, wielki blok niepodzielony w żaden sposób na akapity czy nagłówki. Znalezienie w nim konkretnej informacji będzie uciążliwe, prawdopodobnie nie będziesz też go czytać, tylko od razu wrócisz do wyników wyszukiwania i klikniesz w inny link.

Takiej sytuacji zapobiegają nagłówki H1-H6, które organizują treść w przyjazny sposób i pozwalają błyskawicznie zorientować się, czego dotyczą poszczególne akapity. Ich hierarchia daje możliwość zorganizowania treści tak, by była ona po prostu użyteczna. Jeśli chcesz zapobiec wysokiemu współczynnikowi odrzuceń i zatrzymać użytkowników na swojej stronie, musisz stosować nagłówki Hx. Dzięki nim tekst jest łatwiejszy w odbiorze, łatwiej też znaleźć w nim konkretne sekcje czy do nich wrócić.

Przykładowa hierarchia treści stworzona z pomocą nagłówków Hx:
<h1>Jak tworzyć treści blogowe na potrzeby SEO</h1>
<h2>Znajdź popularny temat</h2>
<h2>Jak szukać tematów?</h2>
<h3>Jak sprawdzać popularność słów kluczowych?</h3>
<h2>Zaplanuj swoją pracę</h2>
<h3>Dobór słów kluczowych</h3>
<h3>Szkielet artykułu - hierarchia treści</h3>
<h2>Praca nad tekstem krok po kroku</h2>
<h2>Korekta i optymalizacja treści pod kątem SEO</h2>

Dlaczego nagłówki H1-H6 mają wpływ na SEO?

Na nagłówkach Hx korzystają nie tylko użytkownicy. Wdrożenie ich pozwala wskazać robotom najważniejsze słowa kluczowe i tematykę poszczególnych sekcji. Dzięki temu są one w stanie lepiej "zrozumieć" zawartość, a to przekłada się na lepsze dobieranie wyników i lepsze efekty SEO. Oprócz tego stosowanie nagłówków samo w sobie jest czynnikiem rankingowym, który wskazuje na jakość i przydatność serwisu. Użytkownicy zainteresowani przystępną treścią spędzają też na stronie więcej czasu, co również może przekładać się na lepszą pozycję. Co więcej, dzięki nagłówkom zyskujesz także dodatkową możliwość naturalnego nasycenia treści słowami kluczowymi.

Jeśli Twoja witryna ma zajmować wysokie pozycje, to nagłówki Hx w treści są absolutnie obowiązkowe.

Słowa kluczowe a nagłówki H1-H6

Umieszczanie słów kluczowych w nagłówkach to popularna i polecana praktyka. Pozwala ona nasycać treść frazami i wskazywać wyszukiwarce jej tematykę, co przekłada się razem na lepsze pozycje. Nagłówki H1 zawsze powinny zawierać najważniejsze i nieodmienione frazy kluczowe. Nagłówki H2 i dalsze również, mogą jednak równie dobrze zawierać frazy odmienione lub long taile.

Tworząc śródtytuły, skup się przede wszystkim na tym, by oddawały one rzeczywistą treść tekstu, do którego się odnoszą. Każdy nagłówek H1 – H6 musi brzmieć też naturalnie, nie może być jedynie zlepkiem słów kluczowych. Nagłówki z frazami wciśniętymi na siłę odpychają użytkowników, tak samo jak te wprowadzające w błąd.

Nagłówki H1 – tytuły artykułów i tytuły na stronach

Spośród sześciu internetowych śródtytułów, nagłówki H1 są najważniejsze. Stanowią one tytuł strony lub zawartego na niej artykułu i przedstawiają główny temat. Ze względu na to mają one też największy wpływ na SEO. Podobnie jak książka ma tylko jeden tytuł, tak na stronie powinien znaleźć się tylko jeden nagłówek H1. Powinien zawierać on najważniejsze słowa kluczowe, być zwięzły i zrozumiały. Formułowanie go można przyrównać do formułowania znacznika meta tag title.

Możesz mi skoczyć

Na H1.

Nagłówki H2 – podział treści

Drugie w hierarchii nagłówków są nagłówki H2, pełniące rolę śródtytułów. Ze wszystkich znaczników Hx H2 używa się zdecydowanie najczęściej. Dzielą one treść na najważniejsze sekcje i pozwalają wyznaczać jej podstawową strukturę. Co za tym idzie, są one równie ważne pod względem SEO. W niektórych przypadkach (np. gdy nagłówki H1 są pomijane ze względu na charakter strony) często stosuje się wyłącznie nagłówki H2. Taka sytuacja zdarza się w niektórych sklepach internetowych.

Nagłówki H3 – dodatkowe śródnagłówki

Nagłówki H3 to podtytuły przydatne przy rozbudowanych treściach, np. obszernych artykułach blogowych. Pozwalają wyszczególnić zawartość poszczególnych akapitów wchodzących w zakres tekstu obejmowany przez nagłówki H2. Bardzo często stosuje się je w artykułach, dla których tworzone są spisy treści. Pomagają w segregowaniu rozbudowanych tekstów. Nagłówki H1, H2 i H3 są najczęściej i najpowszechniej używane. Dalsze poziomy śródtytułów mają już znacznie mniejsze znaczenie.

Nagłówki H4 – podtytuły dla bardzo rozbudowanych treści

Nagłówki H4 to kolejny poziom podtytułu, który stosuje się do jeszcze większego wyszczególniania treści. W tym wypadku zawartych w nagłówku H3. To chyba ostatni ze śródtytułów, z którymi można spotkać się na co dzień na stronach internetowych. Stosuje się go w bardzo mocno rozbudowanych i szczegółowych artykułach i treściach wymagających dokładnego podziału (np. opisach technicznych i skomplikowanych poradnikach).

Nagłówki H5 – głównie w esejach i pracach naukowych

Nagłówki H5, analogicznie do H4, są kolejnym, jeszcze głębszym znacznikiem rozdzielającym strukturę treści. Większość tekstów nie wymaga podziału bardziej szczegółowego niż do H3, dlatego nagłówek H5 raczej nie będzie Ci potrzebny. Można spotkać go przede wszystkim w pracach naukowych i na stronach zawierających przeróżne, dogłębnie analizujące temat eseje.

Nagłówki H6 – czy ktoś ich w ogóle potrzebuje?

Chyba nie trzeba już tłumaczyć, czemu służą nagłówki H6. Potrzeba zastosowania tak dużej szczegółowości występuje bardzo rzadko, głównie w opracowaniach naukowych. Nagłówek H6 (podobnie jak H5) można spotkać najczęściej jako nieprawidłowo użyty śródtytuł, wynikający z niezrozumienia celu wspomnianej już hierarchii.

Które nagłówki Hx stosować na stronie?

Na potrzeby pozycjonowania swojej strony stosuj przede wszystkim nagłówki H1, H2 i H3. Pozostałe nie mają już wielkiego znaczenia dla SEO. Używanie ich "na siłę" kończy się najczęściej nadmiernym rozbiciem tekstu, które zmniejsza jakość treści i utrudnia czytanie. Oczywiście istnieją też nagłówki H7, H8 i dalsze, ich stosowanie nie ma już jednak kompletnie żadnego celu, nawet przy pisaniu encyklopedii.

Nagłówki Hx w artykułach

Hierarchiczną strukturę treści, poprzez nagłówki H1-H6, najłatwiej zastosować do wszelkich tekstów blogowych i artykułów znajdujących się na stronie. Warto zaplanować ją jeszcze przed przystąpieniem do pracy nad tekstem. Dzięki z góry określonym nagłówkom niczego nie pominiesz, a samo pisanie przebiegnie też znacznie sprawniej. We wszelkich artykułach nagłówki H1-H6 mogą posłużyć też do zwrócenia uwagi użytkownika, nie tyle opisując treść, ile wzbudzając ciekawość.

Nagłówki H1-H6 na stronie głównej

Hierarchia treści dotyczy jednak całej witryny, nie tylko artykułów. Zastosowanie jej na stronie głównej jest równie ważne. Pamiętaj jednak, żeby nagłówki Hx nie były umieszczane sztucznie, a faktycznie oddawały zawartość poszczególnych sekcji. Zamiast nadmiaru śródtytułów, przy niewielkiej ilości treści, często lepiej jest zastosować np. wyłącznie nagłówek H1 i dwa – trzy nagłówki H2. Nadmiar śródtytułów lub zamieszczanie w nich tekstu kompletnie niezwiązanego z zawartością strony jest bardziej szkodliwe niż pomocne.

Nagłówki Hx od strony technicznej, czyli jak ich użyć

Nagłówek H1 powinien znajdować się jak najwyżej w sekcji body strony. Kolejne umieszczaj po prostu w treści, jako śródtytuły zawarte w znacznikach <h2>, <h3> itd. Nagłówki H1-H6 możesz wstawiać też z poziomu edytora wbudowanego w system CMS.

nagłówki Hx

Jak stosować nagłówki H1-H6? Najważniejsze zasady

Na koniec mamy dla Ciebie jeszcze kilka przydatnych zasad i wskazówek, które pomogą Ci w prawidłowym stosowaniu nagłówków:

  • Nie pomijaj kolejności nagłówków, zachowaj hierarchię,
  • Stosuj krótkie i zrozumiałe nagłówki Hx,
  • Nie twórz nagłówków na siłę, użyj tylko tylu, ilu wymaga rozsądne, tematyczne podzielenie treści,
  • Nie używaj zbyt wielu poziomów, nagłówki H6 są absolutnym maksimum,
  • Postaraj się, by słowa kluczowe w nagłówkach zostały użyte naturalnie,
  • Nie stosuj samych słów kluczowych jako nagłówków (z wyjątkiem fraz long tail w formie pytania),
  • Używaj znaczników <strong> w sekcjach, które nie wymagają osobnego nagłówka,
  • Zadbaj, by nagłówki H1-H6 były widoczne, nie zmniejszaj ich do wielkości reszty tekstu,
  • Tworząc nagłówki, skup się na czytelności tekstu, nie traktuj ich wyłącznie jako czynnik rankingowy,
  • Zadbaj, by wszystkie nagłówki H1 w Twoim serwisie były unikalne,
  • Nie używaj nagłówków wyłącznie w celu nadania treści estetycznego wyglądu.

Podsumowanie

Wdrażając nagłówki H1-H6, podobnie jak przy całej optymalizacji treści na swojej stronie, zachowaj umiar. Skup się przede wszystkim na użytkownikach i tym, jak będzie odbierana przez nich Twoja witryna. Zastosowanie się do powyższych zasad i stworzenie logicznej struktury treści z pewnością wyjdzie stronie na dobre. Zarówno pod kątem doświadczeń użytkowników, jak i samego SEO. O nagłówki Hx z pewnością warto zadbać.

Z tego artykułu dowiedziałeś się:

  • Czym są nagłówki H1-H6
  • Jak stosować nagłówki Hx na stronie

Artykuł się spodobał? Pamiętaj, żeby:

Obserwować nasz profil na FB

SEO, marketing, ecommerce, przedsiębiorczość. Bądź na bieżąco śledząc nas na FB.

Zobacz profil
Dopisać się do newslettera

Tylko najważniejsze informacje. Zero spamu. Samo "mięso".

Dołącz
Dołączyć do naszej grupy na FB

Zadawaj pytania, dyskutuj, ucz się.

Zobacz grupę

Przeczytaj również:

Kurs SEO Samodzielni
Eksploracja kohort w GA4 - SEO Samodzielni
Kurs SEO Samodzielni
Pokrywanie się segmentów w GA4 - SEO Samodzielni
Kurs SEO Samodzielni
Eksploracja sekwencji ścieżki w GA4 - SEO Samodzielni

SEO na luzie

Historia Twojego sukcesu może zacząć się dziś. Odbierz darmową analizę Twojej strony.

Bezpłatna oferta
  • Odezwiemy się w 24h
  • Otrzymasz analizę strony i porównanie z konkurencją
  • Przygotujemy strategię SEO dla Twojego biznesu
  • Pokażemy Ci na przykładach, jak wygląda współpraca i raporty miesięczne
  • Otrzymasz ofertę w formie video, współpraca od 1999 zł/mc

Społeczność

SEO Samodzielni

Narzędzia tworzone są z myślą o naszej społeczności SEO Samodzielnych. Dołączysz do nas?

Dołącz do społeczności

Kurs SEO

Przygotowaliśmy poukładane, praktyczne, wyczerpujące temat, po prostu kompleksowe artykuły o pozycjonowaniu.

SEO Samodzielni
Eksploracja kohort w GA4
Grzegorz Słoka, Adam Przybyłowicz, 01-04-2024
Eksploracja kohort w GA4 - SEO blog
SEO Samodzielni
Pokrywanie się segmentów w GA4
Grzegorz Słoka, Adam Przybyłowicz, 26-02-2024
Pokrywanie się segmentów w GA4 - SEO blog
SEO Samodzielni
Eksploracja sekwencji ścieżki w GA4
Grzegorz Słoka, Adam Przybyłowicz, 29-01-2024
Eksploracja sekwencji ścieżki w GA4 - SEO blog