W tym, dlaczego content marketing jest tak ważny dla pozycjonowania nie ma żadnej tajemnicy. Treść, która jest zamieszczona na Twojej stronie stanowi dla użytkownika jej największą wartość, dlatego Google przygląda się jej nadzwyczaj czujnie. Stąd właśnie wynika konieczność jej ciągłej optymalizacji. Z tej części Akademii SEO dowiesz się, jaką rolę odgrywa w pozycjonowaniu optymalizacja treści. Przedstawimy jej najważniejsze elementy i przyjrzymy się temu, co wyznacza wartość contentu. Ten artykuł jest wstępem do trzeciej części naszej Akademii, poświęconej w całości zagadnieniom związanym z treścią.
Spis treści:
- Wszyscy kochają wartościowy content – optymalizacja treści a SEO
- Czym tak właściwie jest optymalizacja treści?
- Dlaczego optymalizacja treści ma tak duże znaczenie w pozycjonowaniu?
- Optymalizacja treści pod kątem SEO w praktyce
- Kiedy treść jest wartościowa dla SEO?
- Zlecać czy pisać samodzielnie?
- Tworzenie i optymalizacja treści pod SEO – jak robić to dobrze?
- Optymalizacja treści to podstawa!
Wszyscy kochają wartościowy content – optymalizacja treści a SEO
Popularne i powtarzane nieustannie „Content is King” nie mija się z prawdą. W kwestii promocji jakiejkolwiek strony jej treść jest kluczowa. Oczywiście, sama się nie obroni, ale bez niej wszelkie pozostałe działania mające na celu budować pozycję zazwyczaj nie mają większego sensu. Nie ważne jak duży nie byłyby ruch, bez skutecznej treści będzie bezużyteczny.
Wartościowa treść jest tym, co przyciąga ludzi na Twoją stronę. Wysokiej jakości artykuły, opisy usług, kategorii czy produktów mogą dostarczać informacji, rozwiązywać problemy, budować zaufanie i jednocześnie sprzedawać. Ze względu na tę użyteczność uwielbia je także Google, którego algorytmy premiują strony zawierające najlepszy content.
Mówiąc inaczej, jakość treści jest niezwykle istotnym czynnikiem rankingowym, który bezpośrednio przekłada się na widoczność strony. To dlatego optymalizacja treści razem z optymalizacją techniczną jest fundamentem skutecznego SEO. Jeśli chcesz osiągać wysokie pozycje, bez niej ani rusz.
Czym tak właściwie jest optymalizacja treści?
Na pierwszy rzut oka mogłoby się wydawać, że optymalizacja treści to głównie modyfikacje tekstu zawartego na stronie zgodnie z zasadami SEO. Jest to prawdą, ale tylko po części. Równie ważnym elementem tego procesu jest skrupulatne planowanie i tworzenie nowych treści, czyli content marketing. Skupia się on na takim przygotowaniu zawartości, by była ona jak najlepiej dostosowana do potrzeb użytkowników i wyszukiwarek.
Dlaczego optymalizacja treści ma tak duże znaczenie w pozycjonowaniu?
Wpisując w Google dowolne pytanie, otrzymasz prawdopodobnie co najmniej kilkanaście stron oferujących odpowiedź. Przy popularnych frazach liczba ta może sięgać nawet setek. Jeśli chcesz przebić się przez ten gąszcz, to sam dobór słów kluczowych i ich zastosowanie może nie wystarczyć. Twoja strona musi pokazać wyszukiwarce, że to właśnie ona posiada najlepszą i najbardziej użyteczną zawartość. To między innymi temu służy optymalizacja treści pod kątem SEO.
Odpowiednio zoptymalizowana treść pozwala zdobywać wysokie pozycje, zwiększać ruch, budować zaufanie użytkowników i autorytet marki. Ze względu na to, pozwala też uzyskiwać wartościowe linki zwrotne, co dodatkowo przekłada się na skuteczniejsze pozycjonowanie. Wraz z prawidłowo zoptymalizowanymi aspektami technicznymi strony optymalizacja treści jest więc kluczem do efektywnego SEO.
Jeśli content jest królem,
SEO jest najbardziej wpływową kochanką na dworze.
Optymalizacja treści pod kątem SEO w praktyce
Pewnie domyślasz się już, że optymalizacja treści nie jest czymś jednorazowym. To ciągły proces, nie tylko w kwestii przygotowywania nowej zawartości, ale i w kwestii modyfikowania tej już istniejącej. Podobnie jak w przypadku optymalizacji technicznej, składa się na nią mnóstwo pomniejszych czynności.
Dostosowanie istniejącej treści pod kątem SEO
Choć wszystkie elementy wchodzące w skład tego procesu można wykonywać równolegle, to optymalizacja treści powinna zacząć się od zweryfikowania i dostosowania tego, co znajduje się już na stronie. Podstawą jest nadanie tekstom odpowiedniej struktury za pomocą nagłówków Hx, poprawienie nasycenia frazami kluczowymi i ich rozbudowanie.
Weryfikacja duplikacji treści
Równie ważne jest także sprawdzenie, czy treści znajdujące się już na stronie nie są powielone. Duplikacja jest jednym z najczęściej spotykanych problemów przy pozycjonowaniu stron, szczególnie trzeba uważać na nią w sklepach internetowych. Powtarzające się treści mogą być odebrane jako spam, dlatego trzeba je usunąć lub, jeśli to niemożliwe, zastosować na stronie linki kanoniczne. W jednej z kolejnym lekcji dowiesz się co to jest duplicate content i dlaczego musisz go unikać.
Weryfikacja kanibalizacji
Kanibalizacja treści występuje wtedy, gdy dwie lub więcej podstron jednego serwisu walczy ze sobą o pozycję na te same frazy. Jest zazwyczaj efektem niedokładnego planowania słów kluczowych. Rozwiązaniem tego problemu jest zazwyczaj połączenie treści lub przekierowanie jednej z podstron na drugą. W niektórych przypadkach rozsądne może być także przeredagowanie jednego z tekstów pod inne, pasujące do tematu i użyteczne dla serwisu frazy.
Optymalizacja prezentacji treści w wyszukiwarce
Optymalizacja treści zahacza także o elementy techniczne, które pozwalają zwiększać współczynnik klikalności. Podstawą jest dodanie skutecznych i unikalnych meta opisów oraz tytułów. Warto zadbać też o dane uporządkowane, które pozwolą wyszukiwarce wyświetlać rozszerzone wyniki wyszukiwania.
Tworzenie nowych treści
Idąc dalej, optymalizacja treści pod kątem SEO zawsze będzie wiązać się również z przygotowaniem nowych materiałów, które będą umieszczane w serwisie. Jeśli efekty pozycjonowania mają być długofalowe, to prędzej czy później będziesz potrzebować nowych treści. Jest to najskuteczniejszy sposób na rozbudowywanie strony i zwiększanie jej autorytetu. Teksty możesz przygotowywać samodzielnie, ale nie jest to jedyna opcja. Możesz też korzystać z usług copywriterów.
Planowanie treści
Przygotowanie planu treści to przede wszystkim znalezienie na stronie elementów, które powinny zostać opisane (np. kategorii, usług czy produktów) i dobranie do nich odpowiednich słów kluczowych. W przypadku blogów wymaga ono najpierw znalezienia odpowiednich tematów. Warto stworzyć całą listę pytań związanych z tematyką strony i branżą, na które Twoi docelowi użytkownicy mogliby chcieć poznać odpowiedź.
W planowaniu ważna jest też analiza konkurencji, na której podstawie można nie tylko dobrać odpowiednie frazy czy tematy, ale także docelową długość tekstów. Analizę znacznie ułatwiają profesjonalne narzędzia, takie jak Asystent Contentu SEMSTORM.
Dzięki liście tekstów i ich tematów wraz z frazami kluczowymi, docelową częstotliwością ich występowania i długością całości będziesz mieć możliwość systematycznego i efektywnego rozbudowywania serwisu. Oczywiście możesz też przygotowywać treści bez planu, zazwyczaj jest to jednak po prostu stratą czasu lub pieniędzy. Pamiętaj, że wszystkie działania związane z SEO powinny być zawsze starannie przemyślane i zaplanowane.
Kiedy treść jest wartościowa dla SEO?
Powiedzieliśmy już całkiem sporo o jakości i wartości tekstów, takie ogólne pojęcia mogą jednak dla każdego oznaczać coś innego. Przyjrzyjmy się więc teraz temu, w jaki sposób tę jakość/wartość definiuje się w SEO.
Jakościowa treść to przede wszystkim taka, która jest wpisuje się w tematykę strony. Czynnik ten jest odczytywany przez roboty m.in. na podstawie fraz, sposobu ich użycia i częstotliwości występowania. Nie bez znaczenia jest też unikalność i warstwa merytoryczna.
Każda treść na stronie powinna przekazywać kompletne informacje, czyli wyczerpywać temat, być w pełni unikalna, odpowiednio sformatowana i bezbłędna. Musi też posiadać logiczną strukturę.
Roboty Google potrafią sprawdzić:
- adekwatność tytułu i nagłówków do treści tekstu,
- unikalność tekstu,
- poprawność formatowania,
- poziom redakcyjny (nawet błędy stylistyczne!),
- podstawową poprawność merytoryczną (np. daty wydarzeń historycznych),
- poprawność wyświetlania treści na urządzeniach mobilnych,
- to jak dany tekst wypada na tle najlepiej ocenianych tekstów konkurencji.
Wszystkie te aspekty, wraz z częstotliwością występowania fraz kluczowych i jakością linków prowadzących do strony, na której znajduje się tekst, wpływają na jej ostateczną pozycję. Prawidłowa optymalizacja treści jest więc niezbędna. Nie warto publikować materiałów przygotowanych „na pół gwizdka”. Zazwyczaj nie przynosi to żadnego efektu, a w skrajnych przypadkach może nawet skutkować obniżeniem pozycji.
Zapamiętaj
Google kładzie coraz większy nacisk na jakościową treść na stronie, co sprawia, że stale stają się one bardziej istotne.
Zlecać czy pisać samodzielnie?
Niestety nie ma tu wyjścia idealnego. Jeśli prowadzisz stronę internetową i chcesz mieć na niej najwyższej jakości teksty, musisz poświęcać dużo czasu na ich pisanie lub komuś za to płacić. Wśród osób prowadzących biznesy mało kto może pozwolić sobie na tę pierwszą opcję, w większości wypadków pozostaje więc copywriting. Miej jednak z tyłu głowy, że najtańsze usługi nigdy nie będą oferować zadowalającej jakości.
Jeśli zależy Ci na treściach jak najlepiej przystosowanych do potrzeb wyszukiwarek, możesz pokusić się o znalezienie wykonawców specjalizujących się w tekstach przystosowanych do pozycjonowania. Dla dobrych SEO copywriterów optymalizacja treści powinna być tak naturalna, jak gramatyka czy ortografia.
Dobra rada: Zanim zlecisz komuś przygotowanie treści przygotuj dokładne wytyczne i zasady współpracy. Zapoznaj się też z przepisami dotyczącymi przekazywania praw autorskich. Dzięki temu unikniesz wielu ewentualnych problemów i nieścisłości w trakcie realizacji zleceń.
SEO to sztuka formułowania odpowiedzi na pytania,
które mają dopiero paść.
Tworzenie i optymalizacja treści pod SEO – jak robić to dobrze?
Poniżej przedstawiamy zestaw dobrych praktyk i wskazówek, które mogą przydać Ci się w trakcie optymalizacji treści. Możliwe, że część z nich jest dla Ciebie oczywista, staraliśmy się jednak nie pomijać zbyt wielu informacji ze względu na kompletność (i oczywiście jakość!) naszego tekstu.
Zdobądź zaufanie użytkowników
Prawidłowa strategia treści pozwala budować zaufanie użytkowników i pozytywny wizerunek Twojej marki. Jeśli planujesz listę tematów na swój blog firmowy, nie kieruj się wyłącznie popularnością fraz. Zawsze staraj się tworzyć teksty o tym, co interesuje Twoją grupę docelową. Dostarczaj aktualne i merytoryczne treści, publikuj poradniki i artykuły skupiające się na tym, co chcą czytać użytkownicy Twojej strony. Dzięki temu zapadniesz w pamięć i zyskasz potencjalnych Klientów.
Nie skupiaj się tylko na sprzedaży
Celem optymalizacji treści jest sprawienie, by Twoja strona przekazywała wartościowe informacje. Tworzenie tekstów, których jedynym celem będzie zachwalanie usług czy produktów nie przynosi żadnych korzyści, nikt nie chce ich przecież czytać. Wspominaj o tym co masz do zaoferowania, ale nie rób tego nagminnie. Skup się na temacie.
Słowa kluczowe to nie wszystko
Optymalizacja treści od dawna nie polega już na upychaniu słów kluczowych. Google nie zwraca na nie tak dużej uwagi jak kiedyś. Znacznie ważniejsze są czynniki, o których wspominaliśmy przy jakości treści. Oczywiście, frazy są nadal niezbędne, pamiętaj jednak by z nimi nie przesadzać. Oprócz obniżenia jakości całego tekstu może to zostać odczytane jako próba manipulacji wynikami.
Linkowanie jako uzupełnienie treści
Jeśli poruszasz w tekście jakiś wątek, ale nie planujesz go rozwijać, odeślij użytkowników do innej, pokrywającej ten temat podstrony. Dokładnie taki zabieg stosujemy w całej Akademii SEO, dzięki niemu my nie musimy martwić się o duplikację. Ty, z kolei, jako nasz użytkownik, nie musisz czytać kilkakrotnie o tym samym, a nadal masz dostęp do pełnych informacji (jeśli ich potrzebujesz).
Gdy nie masz tekstu, do której możesz się odnieść, dobrym zabiegiem może być też zamieszczanie linków do innych stron. Dzięki temu dostarczysz użytkownikowi kompletną treść, pomożesz też wyszukiwarce w porządkowaniu treści. Pamiętaj jednak, z linkowaniem nie można przesadzać.
Ludzie czytają nagłówki!
Zadbaj o to, by zarówno meta title strony, jak i zawarte w treści nagłówki były odpowiednio dopracowane i trafne. Dzięki temu zwiększysz zainteresowanie użytkowników i ułatwisz im odnajdywanie informacji w tekście. Poprawi się więc współczynnik klikalności i ogólna jakość treści.
Nie stosuj jednak zbyt często tzw. clickbaitów. Zazwyczaj wprowadzają one w błąd, mogą być więc uznane za szkodliwe.
Nie pomijaj żadnego aspektu
Na sam koniec „oczywista oczywistość”. Optymalizacja treści pod kątem SEO, podobnie jak optymalizacja aspektów technicznych, nie przyniesie zakładanych efektów, jeśli będzie prowadzona niedokładnie. Może być niezwykle skuteczna, musi jednak być jednak skrupulatna i ciągła. Nie ma tu dróg na skróty.
Optymalizacja treści to podstawa!
Prawidłowo prowadzona optymalizacja treści wraz z ciągłym jej rozwijaniem niesie ze sobą mnóstwo korzyści. Pozwala wzmacniać pozycję strony, zdobywać zaufanie użytkowników i budować ekspercki wizerunek w oczach użytkowników oraz robotów Google. W dłuższej perspektywie skutkuje też przyrostem naturalnych linków, opinii i komentarzy, które dodatkowo pracują na autorytet Twojego serwisu. Jeśli chcesz osiągać dzięki SEO długofalowe efekty, to bez treści ani rusz.
Jeśli czujesz niedosyt, to po więcej konkretów zapraszamy do dalszych lekcji Akademii SEO! Wyjaśniamy w nich szczegółowo aspekty takie jak prowadzenie bloga, tworzenie skutecznych opisów czy duplikacja treści.
Z tego artykułu dowiedziałeś się:
- Czego dotyczy optymalizacja treści
- Znaczenie optymalizacji treści pod kątem SEO
- Jak zoptymalizować treść na stronie pod pozycjonowanie