W dzisiejszym artykule przedstawiamy Wam sporą dawkę informacji o bardzo głośnej aktualizacji Google, czyli algorytmie MUM, prosto z konferencji Search On oraz przedstawiamy nowości dotyczące wyników wyszukiwania.
Algorytm MUM - wiemy więcej!
W zeszłą środę (29.09) odbyła się druga coroczna konferencja Search On. Google zaprezentowało na niej zmiany, które niebawem trafią do wyszukiwarki. Jak nietrudno się domyślić, większość z nich jest bezpośrednio powiązana z algorytmem MUM, który może mieć wpływ na pozycjonowanie.
Czym jest algorytm MUM?
MUM, czyli Multitask Unified Model, to jedna z najgłośniejszych zmian w tym roku, o której z pewnością już słyszeliście. Wspomnę więc tylko pokrótce, dla niewtajemniczonych, że jest to algorytm korzystający ze sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego.
Jego “supermocą” jest to, że potrafi rozpoznawać, tłumaczyć i generować treści w 75 językach. Dodatkowo ma rejestrować i interpretować różne źródła informacji (nie tylko tekst, ale też grafikę, a w dalszej przyszłości również audio i wideo). Wszystko po to, by łączyć ze sobą źródła w wielu językach i tym samym udzielać użytkownikom precyzyjnych odpowiedzi na złożone pytania, na które nie da się odpowiedzieć poprzez tradycyjne wyszukiwanie.
Google nazywa MUM “redesignem wyszukiwania” i pokazuje, co się zmieni
Pierwszy news to właściwie potwierdzenie tego, czego wszyscy się już domyślali. Wprowadzenie algorytmu MUM może znacznie zmienić z czasem to, jak myślimy dzisiaj o wyszukiwaniu. Głównie poprzez możliwość zadawania o wiele bardziej złożonych zapytań i zmianę prezentacji wyników, w tym uwzględnianie w nich grafik.
Aktualnie dowiedzieliśmy się, że w wynikach wyszukiwania zobaczymy niebawem:
- “Things to know”, czyli tematy, o których warto wiedzieć - w wynikach wyszukiwania będzie pojawiać się lista “warto wiedzieć”, przedstawiająca najbardziej odpowiednie lub popularne “ścieżki”, jakie użytkownicy obierają w celu zgłębiania tematu powiązanego z wyszukiwaną frazą.
- Powiązane tematy w wideo - kolejnym zastosowaniem MUM będzie identyfikowanie i wyświetlanie pokrewnych tematów przy filmach. Nawet wtedy, gdy nie są one wyraźnie zaznaczone.
- Rozszerzenie i zawężenie wyników wyszukiwania - kolejnym elementem, który za jakiś czas zobaczymy na stronach wyników Google, są zaawansowane propozycje tematów. Pozwolą one szukającym łatwiej doprecyzować lub poszerzyć zakres wyszukiwania.
W kilku słowach: poprzez MUM, wyszukiwarka będzie przewidywać powiązane tematy i wyświetlać dodatkowe treści, ułatwiając tym samym użytkownikom zrozumienie tematu, z którym chcą się zapoznać.
W kilku słowach: MUM będzie w stanie zrozumieć oglądany przez nas film i zasugerować nam powiązanie tematy.
MUM ulepszy Google Lens
Google zapowiada na Twitterze, że MUM zostanie zintegrowany z Google Lens (Obiektywem Google). To pierwsze spełnienie obietnicy na temat zaawansowanego wyszukiwania za pomocą grafiki. Zmiana ma zostać wprowadzona początkiem przyszłego roku.
Co więcej, wraz z tą zapowiedzią, na konferencji Search On, dowiadujemy się więcej na temat sztucznej inteligencji i wyszukiwania graficznego.
Pojawił się m.in. przykład nowych możliwości wyszukiwania, które zostaną wprowadzone do Google Lens. W skrócie mówi on o tym, że z nowymi, powiązanymi bezpośrednio z algorytmem MUM funkcjonalnościami będziemy mogli wykorzystać obiektyw choćby do... szybkiego znalezienia skarpetek o tym samym wzorze, co przeglądana przez nas w danej chwili koszulka. Nie poprzez metodę prób i błędów, a poprzez zaznaczenie fragmentu zdjęcia i dosłownie poproszenie Google o znalezienie podobnych skarpetek.
To świetnie pokazuje, w jaki sposób algorytm MUM ułatwi użytkownikom wyrażanie swoich zapytań w sposób bardziej naturalny. Tj. Bez konieczności dobierania słów i wypróbowywania kilku różnych fraz. Wskazuje też na to, w jakim kierunku będzie w przyszłości zmierzać wyszukiwanie.
Można powiedzieć, że powoli zaczynamy odchodzić od prostego schematu tekstowych, opartych na frazach kluczowych pytań i odpowiedzi, a idziemy w kierunku inteligentnego asystenta, który będzie nam pomagał w wykonywaniu różnych czynności.
Więcej nowości z Search On
Ostatnia konferencja to kopalnia nowości. Tym razem jednak zmiany niepowiązane już bezpośrednio z MUM, ale równie ważne. Co obejmują? Między innymi wprowadzenie większych i bardziej widocznych wizualnie wyników wyszukiwania, ulepszenie funkcji przedstawiającej informacje o wyniku oraz zmiany w wyświetlaniu wyników dla zapytań powiązanych z odzieżą.
Nowy interfejs wyników wyszukiwania
Google wprowadza nowy interfejs dla niektórych wyników wyszukiwania. Uwzględnia on nie tylko same strony, ale także zamieszczone na nich zdjęcia. Będą one tutaj o wiele większe niż dotychczas. Interfejs ten ma ułatwiać użytkownikom odnalezienie dokładnie tego, czego szukają, poprzez uzupełnienie wyświetlanych odpowiedzi o grafikę.
Zmiana ta dotyczy, póki co, przede wszystkim zapytań powiązanych z pomysłami na coś, np. malowanie, jak w przykładzie powyżej. W przyszłości obejmie jednak także inne zapytania.
Ulepszenia funkcji “O tym wyniku”
Funkcja prezentująca informacje o wyniku wyszukiwania początkowo została uruchomiona w lutym. W lipcu rozszerzono ją o informacje o rankingu. Teraz będzie obejmować jednak także to, co dana witryna mówi sama o sobie.
Wyświetlane w niej będą informacje pobierane z podstron takich jak “O nas”. Funkcja będzie mogła również wyświetlać inne wyniki dotyczące samej strony. Dotyczące tego, co mówią o niej inni lub zwyczajnie, powiązane tematycznie.
Google zaznacza przy tym, że nie będziemy mogli w żaden sposób kontrolować tego, co pojawi się w powiązanych wynikach. Wyszukiwarka będzie dobierać te informacje na podstawie nowych, niejawnych wytycznych. Firma zapewnia też, że w wynikach tych pojawią się wyłącznie strony spełniające określone kryteria jakości, a sama będzie pilnować prób manipulacji nową funkcją. Póki co nie istnieje jednak żadna możliwość bezpośredniego poinformowania Google o nieprawidłowościach w tym polu.
Wyniki wyszukiwania z możliwością zakupu
Ta zmiana dotyczy wyłącznie zapytań dotyczących odzieży. Google będzie wyświetlać wizualne wyniki dotyczące powiązanych produktów, w różnych kolorach i stylach. Całość będzie też uzupełniona o inne informacje, takimi jak powiązane poradniki, artykuły, filmy lub znajdujące się w pobliżu użytkownika sklepy. Funkcja będzie obecnie dostępna wyłącznie w Stanach Zjednoczonych.
Zakupy w domu
Google dodaje nową funkcję pozwalającą prezentować asortyment w sklepach znajdujących się w pobliżu szukającego. Ma to na celu sprawić, by zakupy online bardziej przypominały zakupy osobiste w sklepie. Opcja ta ma pozwalać użytkownikom łatwo sprawdzić, czy pobliskie sklepy posiadają aktualnie określone produkty na półkach. Całość, póki co, będzie dostępna jednak wyłącznie w języku angielskim. Przede wszystkim w USA, Kanadzie, Wielkiej Brytanii, Australii i na kilku wybranych europejskich rynkach.
Zakupy z Google Lens
Już niedługo, użytkownicy aplikacji Google na iOS mają zobaczyć nowy przycisk, który umożliwi zaawansowane wyszukiwanie za pomocą wszystkich obrazów na stronie przy użyciu Google Lens. Niestety, całość jest obecnie planowana wyłącznie dla użytkowników w USA.
Podobna funkcjonalność pojawi się również w Chrome na komputery. Użytkownicy będą mogli wybrać obrazy, wideo lub tekst w witrynie, aby użyć go w celu wyszukiwania i wyświetlić wyniki na tej samej karcie.
W przeciwieństwie do funkcji na iOS, Google Lens w Chrome ma pojawić się w nadchodzących miesiącach na całym świecie.
Podsumowanie
Jak widać, jest to kolejny krok w stronę rozwoju wyników wyszukiwania i zmian, które Google sukcesywnie wprowadza. Ma to na celu coraz lepsze dopasowanie wyników do wpisywanych w wyszukiwarkę zapytań. Potwierdza to również tendencję do stawiania na coraz lepszą treść, którą trzeba będzie optymalizować również o aspekty wizualne w postaci zdjęć, czy wideo.