Żeby zrozumieć, jak bardzo istotny dla marketingu jest blog, musisz zmienić sposób myślenia o nim. Przede wszystkim nie traktować go jako osobnego bytu, ale integralną część Twojego sklepu lub strony. Część, która realnie wpływa na proces pozycjonowania oraz budowania więzi z czytelnikiem lub Klientem. A nawet potencjalnym Klientem. W poniższym tekście dowiesz się, dlaczego blog w marketingu jest tak ważny i dlaczego to właśnie Ty powinieneś go prowadzić!
Google lubi treść
Po pierwsze i najważniejsze: dla algorytmów Google najważniejszy jest wartościowy kontent. Przez „wartościowy” mamy na myśli oryginalną treść, która będzie atrakcyjna nie tylko dla wyszukiwarek, ale i dla czytelników. W tej chwili skupmy się jednak na wymogach wyszukiwarki: treść musi być autorska i niezduplikowana w obrębie serwisu, a także pod żadnym pozorem nie można tworzyć plagiatów. Roboty Google bezustannie przeszukują sieć i jeśli znajdą plagiatowaną treść, mogą zupełnie wykluczyć stronę z klasyfikacji jej w wynikach wyszukiwarki! Tego typu ręczne działania później trudno odkręcić, dlatego nie warto ryzykować.
Chcesz mieć na swojej stronie wartościową treść? Stwórz ją! Podczas tworzenia treści warto pamiętać o tym, by zawierać słowa kluczowe zarówno w samej treści, jak i nagłówkach H1 (najpewniej będzie to tytuł naszego posta na blogu) oraz H2 (tworzone przy akapitach). Nie można zapominać o uzupełnianiu atrybutów ALT w obrazkach dołączonych do posta – to kolejne miejsce na zawarcie frazy! – dzięki temu pozycjonujesz się również w Google Grafika. Ważnym jest również, by uzupełniać opisy dla wyszukiwarek (metatagi) takie jak description czy title – wiele edytorów postów pozwala na wykorzystanie odpowiednich pól, dzięki którym możesz również poprawić swoją widoczność w Google.
Roboty Google wiedzą, że pracujesz nad swoją stroną
Regularne pisanie postów jest również istotne z tego względu, że dzięki temu roboty Google widzą, że na stronie pojawia się nowa treść, a jej właściciel ciągle całą stronę udoskonala. W związku z tym częściej wchodzą na Twoją stronę i decydują się ją indeksować oraz polecać osobom wyszukującym konkretne słowa. Kiedy publikujesz nieregularnie, roboty Google odwiedzają Twoją stronę rzadziej, ponieważ rzadziej widzą aktywność na stronie. Podobnie gdy nie publikujesz wcale: roboty nie widzą sensu w polecaniu strony, która nie jest na bieżąco aktualizowana.
Lepiej jest pisać rzadziej, ale bardziej wartościowe posty – na przykład dłuższe, bardziej treściwe. Roboty Google doceniają Twoją pracę nad dłuższym tekstem, nad którym z pewnością musiałeś więcej pracować. Regularność jest tutaj niezwykle istotnym słowem – dzięki tej regularnej aktywności roboty Google równie regularnie zaglądają na Twoją stronę w celu poszukiwania aktualizacji.
Nawiązujesz kontakt z potencjalnym Klientem
Kiedy już potencjalny Klient lub osoba korzystająca z serwisu trafi na Twoją stronę, blog pomaga w tym, by zatrzymać go na dłużej. To Ty jesteś specjalistą w swojej dziedzinie i o swoich produktach czy usługach wiesz najlepiej – a wiedza, to najcenniejsze, co możesz zaoferować każdemu, kto odwiedza Twoją stronę. Dzięki temu budujesz pozytywny obraz marki otwartej na dzielenie się wiedzą, zmiany i gotową do słuchania opinii Klientów.
Ponadto wartościowe treści są doceniane przez Klientów, a nic nie działa tak dobrze jak tak zwana poczta pantoflowa. ;) Jeśli Twoje posty będą naprawdę wartościowe, na przykład będą zawierały instrukcje, cenną wiedzę na temat danego zagadnienia lub nowości z zakresu Twojej branży, użytkownicy Internetu chętniej będą się nimi dzielić.
Bloga piszą najlepsi
Jeśli nadal wątpisz w to, czy powinieneś prowadzić bloga dla swojej firmy, weź przykład z najlepszych! Artykuły umieszczają na swoich stronach największe firmy. Niekoniecznie robią to w formie klasycznego bloga, ale zamysł jest ten sam: częsta aktualizacja zawierająca wartościową treść. Artykuły umieszczają nawet tak duże serwisy jak Allegro. Ma to na celu nie tylko wspomaganie pozycjonowania, ale również wspomniane budowanie obrazu marki.
Jak powinien wyglądać modelowy wpis na bloga?
Odpowiedź, jak nierzadko się zdarza, brzmi: to zależy. Nie ma sztywnych wytycznych, poza tym, że treść powinna być wartościowa, estetyczna – czyli podzielona na akapity, które wyróżnia się nagłówkami H2. Nie nadużywaj słów kluczowych – roboty Google mogą uznać to za tak zwane Black SEO (niedozwolone działania) i spam, a w efekcie nałożyć na Twoją stronę dotkliwe kary – na przykład bana na wyświetlanie w wynikach wyszukiwania. Jeśli piszesz często, możesz pisać krótsze posty. Z kolei rzadsze publikowanie powinno prowadzić za sobą dłuższe posty.
Dobrze poprowadzony blog może dać Twojej firmie lub stronie naprawdę dużo korzyści. Możesz robić to samemu lub zlecić to wykwalifikowanemu copywriterowi. Pamiętaj jednak, że to Ty jesteś specjalistą w swojej branży i znasz się na tym najlepiej. Ponadto usługi copywritera będą trochę kosztować. Jeśli nie sądzisz, że masz lekkie pióro, możesz napisać tekst i zlecić jego korektę oraz redakcję. Cena będzie mniejsza, a ktoś zadba o to, by treść wyglądała profesjonalnie i była poprawna pod względem językowym. Warto się postarać, bo samo blogowanie nie niesie za sobą dużych kosztów, a może przynieść wiele korzyści!