Najbardziej opłacalne formy reklamy a przeprowadzone badania
- Pozycjonowanie sklepów internetowych – 21,8%
Informacje zebrane na podstawie określonych danych ze sklepów internetowych w Stanach Zjednoczonych mówią, że najwięcej, bo ponad 20%, sprzedaży generują organiczne wyniki wyszukiwania. Przekładając to na formy reklamy, zwrócić należy więc uwagę na pozycjonowanie sklepów internetowych (głównie SEO). To proces długofalowy, który wymaga stałej obserwacji, lecz obecnie rzeczywiście dobre efekty przynosi również w przypadku polskich sklepów internetowych.
- Reklama AdWords, czyli płatne reklamy w wyszukiwarkach – 19,9%
Na równie stosunkowo dobrej pozycji znalazła się reklama AdWords, co jest niejako konsekwencją tego, że to wyniki wyszukiwania generują najwięcej sprzedaży. W odróżnieniu jednak od pozycjonowania płatne reklamy w wyszukiwarkach opierają się na innych zasadach, przynosząc korzyści jedynie w trakcie trwania promocji (niejednokrotnie przy tym zwiększając całkowite koszty). O tym, co korzystniejsze będzie dla danego sklepu internetowego, zadecydują indywidualne uwarunkowania. W tym fakt, jakie produkty i w jakim czasie mają zostać sprzedane.
- E-mail marketing – 19,8%
E-mail marketing rzeczywiście dobrze wpływa na sprzedaż, jednak obecnie ma też kilka minusów. Wyniki przedstawianych przez nas badań pochodzą z 2016 roku od firmy Custora. Dziś pewnie odrobinę inaczej wyglądałaby sytuacje e-mail marketingu, jednak w przypadku stałych klientów pewnie nadal wciąż nie najgorzej. Głównym minusem jest fakt, że do rozsyłania newsletterów, które byłyby formą reklamy, potrzebujemy zgody właściciela danego adresu. Zanim więc możliwe będzie zastosowane tego rodzaju marketingu, konieczne jest poprzedzenie go np. pozycjonowaniem sklepu internetowego, by więcej osób trafiło na stronę www i mogło wyrazić zgodę na wysyłanie ofert.
Najskuteczniejsze formy reklamy według właścicieli sklepów internetowych
Badania wyciągnęły więc pewną średnią, którą możemy potraktować jako znaczącą informację do planowania kampanii marketingowej dla konkretnego sklepu internetowego. Skuteczność danych metod różniła się będzie pewnie w zależności od rodzaju oferty sklepu, grupy docelowej itp. Dla jednych pozycjonowanie sklepów internetowych będzie skuteczne nawet i w ponad 50%, dla innych ważniejsze okaże się coś innego, np. porównywarki cenowe.
Co jeszcze możemy wziąć pod uwagę, planując zwiększenie sprzedaży?
- Porównywarki cenowe
W niektórych branżach rzeczywiście dość skuteczne. Przyniosą korzyści przede wszystkim wtedy, gdy potencjalni klienci poszukują konkretnej rzeczy. Często wcześniej decydują się na porównanie cen w celu znalezienia najtańszej oferty. Takimi porównywarkami cenowymi są na przykład Ceneo i Skąpiec.
- Afiliacja
W poprzednim badaniu zdobyła ona 11,4%. W niektórych przypadkach faktycznie okaże się skuteczna. Sieci afiliacyjne warto przede wszystkim przetestować, aby przekonać się, jak programy partnerskie sprawdzą się w przypadku konkretnego sklepu internetowego. Na podstawie uzyskanych informacji będzie można zadecydować, czy warto z tej formy reklamy dalej korzystać.
Jakie formy reklamy wypadają najkorzystniej?
Pozycjonowanie stron internetowych, kiedy mamy na myśli działania z obszaru SEO, nie tylko przynoszą najczęściej największy zysk, ale i wypadają najkorzystniej. Pomimo wielu innych metod reklamy SEO pozostaje tym najtańszym, ponieważ rozliczanie odbywa się za określone frazy. Wiadomo, że cenowo prezentuje się to różnie w zależności od konkurencyjności fraz itp., lecz dobrze przeprowadzona kampania SEO rzeczywiście może być traktowana w kategoriach inwestycji.
Również popularne jest łączenie SEO z płatnymi reklamami w wyszukiwarkach, co określić łącznie możemy jako SEM. Nawet porównując wyżej przedstawione wyniki badań z 2016 widać, że połączenie tego byłoby najbardziej skuteczne. Cenowo będzie to droższe od samego SEO, bo dorzuca koszty reklamy AdWords, lecz mimo to nie da się zaprzeczyć zadowalającym efektów.
Social media a reklama – czy jest to opłacalne?
Pojawianie się firm na Facebooku i w innych mediach społecznościowych w którymś momencie zaczęło być silnie odczuwalne. Jednak czy social media i reklama to dobre połączenie? Według rankingu, w którym wyniki organiczne i reklamy w wyszukiwarkach wypadały najlepiej, social media generowały jedynie 2,1% wszystkich zamówień. Jeśli więc nawet założyć, że social media bywają opłacalne, to i tak przy innych sposobach pozyskiwania klientów będą wypadały słabo.
Najważniejsza zasada: dbać o klienta
Social media lepiej od miejsca na reklamę wypadają jako sposób na utrzymywanie kontaktu ze stałymi klientami. Ponieważ w każdym e-commerce ważna będzie dbałość o klienta, prowadzenie kont na Facebooku czy Instagramie rzeczywiście może być z tej perspektywy przydatne. Równie jednak dobrze sprawdzi się e-mail marketing, który za pomocą newsletteru dotrze do tych, którzy zainteresowani są nowościami od firmy.
Żaden jednak sposób, który generuje sprzedaż w sklepach internetowych, nie będzie na dłuższą metę opłacalny, jeśli nie zadbamy o klienta – o to, aby zarówno sposób składania zamówienia, jak i dostawa produktu były dla niego wygodne.
Tutaj mówić możemy o budowaniu wizerunku marki w sieci oraz jej świadomości. Dbanie o klienta oraz wysoką jakość oferowanych produktów przyniesie zysk, a przede wszystkim sprawi, że zyskamy stałych klientów, którzy chętniej będą polecali nas innym.