Wstęp
Zbliża się sezon świąteczny, czyli czas zaopatrywania się w prezenty i jednocześnie najważniejszy okres sprzedażowy w całym roku. Okres, który jest poprzedzony dodatkowo popularnymi Black Friday i dniem darmowej dostawy (DDD). Większość z Was - właścicieli sklepów internetowych - już teraz układa swoją ofertę według produktów, w których dostrzega największy potencjał i które będą się po prostu dobrze sprzedawały w tym czasie. W tym artykule chciałbym podsunąć Wam pewien pomysł na wykorzystanie bardzo silnego trendu i stworzenie produktu cyfrowego w postaci karty podarunkowej.
Karty podarunkowe - początek czy koniec?
1. Rosnące zainteresowanie w wyszukiwarkach
Pierwszą czynnością, którą zawsze wykonuję, żeby sprawdzić zainteresowanie tematem, to wpisanie w Google Trends kilku ogólnych frazy. W tym przypadku użyłem trzech:
- karta podarunkowa,
- voucher,
- bon podarunkowy.
Jeżeli temat mnie zainteresuje, a ten zainteresował bardzo, analizuję dokładnie większą ilość słów kluczowych (dokładną ilość wyszukań oraz historię/trend) za pomocą KW Findera.
Poniżej chciałbym pokazać Wam wyniki takiej analizy dla trzech głównych i kilku pobocznych fraz.
Wnioski są oczywiste. Temat kart podarunkowych jest bardzo ciekawy, a same karty są z roku na rok coraz chętniej wyszukiwane. W samym grudniu 2020 roku powyższe trzy frazy były wyszukiwane 70 tysięcy razy.
Przeglądając statystyki zaniepokoił mnie jednak fakt, że w grudniu 2020 fraza “voucher” miała mniejszą ilość wyszukiwań, niż w roku 2019. Głębsza analiza tematu wykazała jednak, że wynika to z mocno obniżonego (około -40%) zainteresowania voucherami do restauracji (raport InComm). W przypadku restauracji częściej używamy bowiem słowa “voucher”, niż “karta podarunkowa”. Zaznaczam jednak, że jest to tylko moja hipoteza. W pozostałych przypadkach ilość wyszukań w 2020 była większa niż w 2019.
2. Młodsze pokolenia kupują online
Pokolenie X (osoby urodzone pomiędzy latami 1965 - 1980) wolało fizyczne karty podarunkowe, ale pokolenie Z (osoby urodzone pomiędzy latami 1995 - 2010) woli kupować i wykorzystywać je online. Nie ma się co dziwić, nasi dziadkowie wysyłali listy, a my wysyłamy maile. Zresztą ja też kiedyś kupowałem gry na płytach cd, a dzisiaj robię to bezpośrednio na playstation lub kupuję sam klucz do gry.
3. Pandemia mocno przyspieszyła trend
W dobie pandemii wiele branż (również tych online) ucierpiało, z kolei wiele tym samym zyskało. Jestem przekonany, że karty podarunkowe kupowane online są w tym drugim gronie.
Przejście na pracę zdalną również wpłynęło na fakt, że coraz więcej firm przed świętami decyduje się na tego rodzaju upominek dla swoich pracowników.
Według badania (Blackhawk Network) 69% konsumentów postrzega otrzymanie kart podarunkowych od swoich pracodawców jako nagrodę.
W przypadku wprowadzenia przez rząd dodatkowych obostrzeń w okresie świątecznym, kartę podarunkową można także wysłać mailem. Prezent fizyczny wprawdzie można nadać kurierem, jednak w przypadku większej ilości lub nadawania paczki z domu, może to być problematyczne lub zniechęcające.
Według Digital Commerce 360 w samym grudniu średnia liczba sprzedanych kart podarunkowych online na jednego detalistę wzrosła o 106,2% z 14 926 w 2019 r.
4. Przerwanie łańcuchów dostaw
Niejednokrotnie spotkałem się z twierdzeniem, że przerwane łańcuchy dostaw mogą mieć znaczący wpływ na zakupy przedświąteczne w tym roku. Po prostu mogą być problemy z dostępnością produktów. Jeżeli takie przewidujesz, wprowadzenie kart podarunkowych z długim terminem realizacji może być zbawiennym rozwiązaniem.
Kto kupuje karty podarunkowe?
Według raportu przygotowanego przez inComm Payments, przygotowanego w 2020 roku, po karty podarunkowe najczęściej sięgały zamężne kobiety bez dzieci. 50% badanych mieszka pod miastem, a 68% z nich posiada własne domy. Co ciekawe większość kupujących, bo 64% posiada wykształcenie średnie.
Jeśli zaś porównamy, które pokolenie najchętniej kupuje karty podarunkowe, to na pierwszym miejscu znajdziemy millenialsów (37% ankietowanych), pokolenie X (28%) oraz baby boomers - tylko 25% badanych.
Karta podarunkowa jest łatwa do wdrożenia
Karta podarunkowa to produkt cyfrowy, więc możesz go umieścić w sklepie bardzo szybko. Większość platform ma do tego gotowe moduły lub dodatki. Np. Shopify w 2020 roku, chcąc pomóc swoim Klientom w pandemii, udostępniło możliwość sprzedaży kart podarunkowych w każdym planie. Wcześniej, funkcjonalność nie była dostępna dla każdego.
Karta podarunkowa powinna być dobrze widoczna na sklepie.
Dobrze jest umieścić informację o dostępności karty podarunkowej w widocznym miejscu na sklepie i dodać odpowiednią pozycję w menu głównym.
Rozliczanie kart podarunkowych
Dobrze by było, gdybyś skonsultował sprzedaż kart podarunkowych ze swoją księgowością. Chodzi o rozliczenia, które różnią się od sprzedaży fizycznych produktów i nie generują podlegającego opodatkowaniu przychodu. Przy sprzedaży karty, nie wydajesz produktu ani nie świadczysz usługi. Przychód uzyskujesz dopiero w momencie realizacji dokumentu (karty podarunkowej). Przy sprzedaży nie wystawiasz również paragonu - robisz to dopiero w momencie realizacji vouchera. Jak widzisz, nawet pod kątem podatkowym, jest tutaj sporo plusów. Zostawiam ten temat jednak dla Ciebie i Twojego biura księgowego.
Jak rozpocząć reklamowanie karty podarunkowej?
Za chwilę opowiem Ci jak w prosty i ciekawy sposób można wykorzystać rozpędzający się na lata trend i wyprzedzić konkurencję w wyszukiwarce - czyli mały TIP odnośnie SEO ode mnie. Zanim to jednak nastąpi... przygotowałem dla Ciebie niespodziankę, zapraszając najlepszego specjalistę social media jakiego tylko znam, czyli Franciszka Georgiewa, właściciela agencji Tigers i założyciela najbardziej zaangażowanej społeczności na FB (grupa Tygrysy Socialu), żeby wcielił się w rolę właściciela sklepu internetowego i napisał, w jaki sposób rozpocząłby promowanie karty podarunkowych za pomocą social media - w szczególności w okresie przedświątecznym.
Promocja w social media
Jak wykorzystać SEO, żeby wyprzedzić konkurencję?
Na sam koniec, chciałbym Ci powiedzieć, jak można wykorzystać SEO, żeby wyprzedzić konkurencję w wyszukiwarkach.
Na frazę “karta podarunkowa” lub “vouchery” w TOP10 będą wyświetlały się serwisy typu Groupon, czyli miejsca zbierające informacje o voucherach i kartach podarunkowych z różnych źródeł. Spodziewam się, że będzie wysyp takich serwisów w najbliższych latach, jeżeli trend się utrzyma.
Wypozycjonowanie się na frazę “karta podarunkowa” byłoby więc bardzo trudne, czasochłonne, kosztowne i raczej nieskuteczne (z małą konwersją). Znacznie lepiej byłoby wypozycjonować się na frazy bardziej precyzyjne, póki jest to jeszcze bardzo proste. Przyjmijmy, że zajmujesz się sprzedażą kosmetyków. Dobrą frazą w takim przypadku okaże się “karta podarunkowa kosmetyki”.
Na chwilę obecną ilość wyszukań tych słów jest znikoma, jeżeli jednak “boom” na karty podarunkowe wybuchnie na dobre, ilość ta zwiększy się diametralnie. Podobnie było z Black Friday. W jego przypadku na początku popularna była fraza ogólna, czyli “black friday”. Z czasem na popularności zaczęły jednak zyskiwać frazy związane z konkretnymi markami, np. “black friday media markt”.
W momencie, kiedy Czarny Piątek zagościł na dobre w naszej świadomości, często szukano konkretnych okazji, np. “buty black friday” (3 tysiące wyszukiwań w listopadzie). Pamiętajmy jednak, że Black Friday to jeden dzień w roku. Karty podarunkowe mogą być kupowane znacznie częściej.
Po utworzeniu kilku kart podarunkowych, dodasz je pewnie do kategorii “karty podarunkowe” - i słusznie, bo kategorie to element, który najlepiej indeksuje się w wyszukiwarkach.
W kategorii tej zadbaj jednak o kilka podstawowych elementów, takich jak:
- meta title (zacznij od frazy “karta podarunkowa”),
- meta description (zacznij od frazy “karta podarunkowa”),
- nagłówki H1, H2, H3…,
- nazwy produktów (niech zaczynają się od frazy “karta podarunkowa”),
- atrybuty ALT obrazków,
- atrybuty TITLE linków,
- długi opis kategorii (umieść go pod listą produktów).
Takich kategorii powinno być jednak znacznie więcej w Twoim sklepie - w szczególności, kiedy sprzedajesz kilka rodzajów produktów. W przypadku sklepu z ubraniami, warto będzie utworzyć kategorie typu: “karty podarunkowe ubrania”, “karty podarunkowe buty”, “karty podarunkowe koszulki”. Samo utworzenie tych kategorii oraz zadbanie o kilka podstawowych elementów, o których wspomniałem wyżej, zaowocuje tym, że Twój sklep na te kilka fraz będzie w TOP3 wyników - i to już na bardzo długo (możliwe, że na lata)!
Nowe kategorie, które utworzysz nie powinny być widoczne w menu głównym sklepu. Duża ich ilość w tym miejscu, mogłaby pogorszyć użyteczność tego ważnego elementu. Warto jest więc “ukryć” te kategorie - czyli po prostu zadbać o to, żeby nie wyświetlały się w nawigacji. Jest na to wiele sposobów, np. za pomocą plików *.css.
Proste prawda? Wypozycjonowanie się na frazy związane z kartami podarunkowymi może przynieść Ci ogromne korzyści w niedalekiej przyszłości - z każdym rokiem coraz większe.
Metoda z tworzeniem ukrytych kategorii to mój ulubiony i jeden z najbardziej skutecznych sposobów na zwiększanie widoczności sklepu. Możesz je zastosować również w innych przypadkach. Poniżej umieszczam webinar, który miałem przyjemność ostatnio prowadzić dla Cyber Folks. Pokazuję w nim między innymi:
- statystyki (ruch, sprzedaż, ilość zamówień, źródła zamówień) z 2 sklepów, które prowadziłem,
- statystyki widoczności,
- jak tworzyć “ukryte kategorie”,
- jak wyglądają kategorie na stronach gigantów (Allegro, Empik),
- jak opanować niszowy rynek na przykładzie sklepu z kolorowymi skarpetkami.
Podsumowując
- Choć mogłoby się wydawać, że popularność kart podarunkowych minęła już dawno, to nic bardziej mylnego. Dziś takie karty można nabyć nie tylko stacjonarnie, ale także w sklepach online.
- Karty podarunkowe kupowane w sklepach internetowych z roku na rok zyskują większe powodzenie. Ich nabywcami zdecydowanie częściej są millenialsi oraz pokolenie Z.
- Pandemia miała duży wpływ na zwiększenie popularności cyfrowych kart podarunkowych. Z takiego rozwiązania korzystali również pracodawcy.
- Wdrożenie kart podarunkowych w e-commercach jest niebywale proste. Większość platform oferuje już gotowe moduły. Warto jednak pamiętać, że takie rozwiązanie powinno być dobrze widoczne dla użytkowników.
- Do promocji kart podarunkowych możesz wykorzystać social media, a w nich między innymi kampanie retargetingowe w Facebook Ads czy współpracę z influencerami. O więcej możliwości promocji voucherów w mediach społecznościowych możesz pytać w grupie Tygrysy Socialu, którą gorąco polecam. Nie zwlekaj i klikaj już teraz tutaj.
- Jeśli chcesz wypromować vouchery za pomocą SEO, to warto wziąć pod uwagę nie tylko bardzo precyzyjne słowa kluczowe (dostosowane do Twojej branży), ale także utworzenie kategorii do każdego rodzaju produktów.
- Nowo utworzone kategorie w Twoim sklepie internetowym należy ukryć, czyli zadbać o to, aby nie wyświetlały się w nawigacji. Sposobów na to jest bardzo wiele, ale o wszystko możesz dopytywać w naszej grupie SEO Samodzielni, w której udzielają się nie tylko nasi specjaliści, ale także osoby posiadające własne sklepy online.