Czym jest dropshipping?
Starając się, jak najprościej odpowiedzieć na to, czym jest dropshipping, powiedzieć można, że jest to działanie sklepu internetowego w formie pośrednika między dostawcą a klientem. Przedstawiamy na stronie sklepu listę produktów do zakupu, zbieramy zamówienia, a następnie przekazujemy je dostawcy. To on, jako np. hurtownia, odpowiada za dostarczenie produktu do klienta. Dzięki temu sklep internetowy nie musi martwić się ani o magazynowanie, ani o pakowanie i wysyłkę. Z kolei dostawca nie zajmuje się docieraniem do klienta lub kontaktowaniem z nim. Brzmi jak układ idealny? W niektórych przypadkach z pewnością, jednak nim zdecydujesz się na dropshipping, przemyśl dobrze, czy nadaje się on na pewno dla Ciebie.
Dla kogo dropshipping?
- Dla początkujących
Głównymi zaletami dropshippingu są możliwości zaoszczędzenia pieniędzy. Między innymi jest to brak konieczności inwestowania w towar na start, dlatego opłaca się on osobom początkującym. Jeśli mamy pomysł na sklep internetowy oraz znajomość marketingu internetowego, to dropshipping będzie dla nas pod względem finansowym korzystny. Pozwoli zminimalizować koszty na starcie i bez wynajmowania magazynów, biur i innych pomieszczeń zacząć skutecznie działać.
- Dla odważnych
Mawia się, że do odważnych świat należy, i wiele jest prawdy w tych słowach. Również dropshipping najlepiej sprawdza się u tych, którzy nie boją się zaryzykować. Korzyści z prowadzenia sklepu w formie dropshippingu widoczne są dopiero wtedy, gdy zamienimy się w prawdziwych sprzedawców – skutecznie dotrzemy do klientów, a następnie przekonamy ich do zakupu. Odwaga przyda się również z perspektywy ewentualnych wad, z którymi musimy się niestety liczyć.
- Dla zapracowanych
Dla sklepu internetowego dropshipping wcale nie musi oznaczać spektakularnej kariery, lecz wystarczy mały sklep, który służył będzie jako dodatkowe źródło dochodu. Nie zajmuje on wiele czasu, ponieważ nie wymaga ani pakowania przesyłek, ani ich wysyłania. Przy dobrej reklamie, której efekty widzimy długofalowo, w pewnym momencie będziemy musieli jedynie przekazywać zamówienia dostawcy.
Kiedy dropshipping staje się problemem?
Przede wszystkim wtedy, kiedy sklep rośnie i pojawia się duża liczba zamówień. Wraz z rozwojem biznesu możemy zmierzyć się z takimi problemami, jak:
- Brak możliwości nadania paczki od ręki
Zawsze uzależnieni jesteśmy pod tym względem od dostawcy (hurtowni lub producenta), przez co musimy liczyć się z dodatkowym czasem oczekiwania na dostawę. Będzie to utrudnieniem, kiedy klient będzie potrzebował paczki w określonym terminie. Nie tylko czekać będziemy, aż hurtownia wyśle produkt, ale i na to, aż dotrze on do klienta.
- Brak opcji dodania do paczki ulotki
To nie my pakujemy i wysyłamy, więc również nie my mamy ewentualny wpływ na to, czy w paczce znajdzie się coś więcej od samego towaru. Pozytywnie na sprzedaż wpływa wysyłanie klientom rabatów na dodatkowe zakupy lub jakichkolwiek innych ulotek przeznaczonych właśnie dla nich. W przypadku dropshippingu w niektórych hurtowniach jest to możliwe jedynie za dodatkową opłatą.
- Brak pełnej kontroli nad logistyką paczki
Niezwykle wygodne jest śledzenie paczki, ponieważ ułatwia kontakt z klientem i umożliwia rzetelną odpowiedź na jego pytania. Większość dostawców nie udostępnia jednak narzędzi do śledzenia wysyłki, przez co o wiele trudniej o udzielenie klientowi pomocy. Bywa to także problemem, kiedy dochodzi do nieporozumień w zamówieniu – nie jesteśmy wtedy w stanie samodzielnie dojść do tego, co było ich przyczyną.
- Trudności związane ze zwrotem
Większość dostawców nie uznaje zwrotów, przez co w przypadku dokonania zwrotu przez klienta to my zostajemy z dodatkowym produktem. Jeśli ponownie go nie sprzedamy, to stracimy pieniądze. Dlatego zakładając, że dropshipping nie niesie ryzyka w kwestii tego, czy wszystko uda nam się sprzedać, czasem możemy się bardzo pomylić.
- Dropshipping a reklamacja
Do strat finansowych należy też dodać reklamację, która wymaga, aby przesłany do nas produkt ponownie trafił do hurtowni. To generuje dodatkowe wydatki, zwiększając również czas oczekiwania klienta na towar. Ponadto, ze względu na to, że nie pakujemy towaru samodzielnie, nie jesteśmy w stanie wyłapać wad produktu w momencie przygotowania zamówienia do wysyłki. Dostawcy z reguły nie sprawdzają paczek tak dokładnie, jak zrobilibyśmy to my. W efekcie dochodzi czasem do wysłania uszkodzonego towaru lub paczki, w której brakuje produktów. To również przyczynia się do większej ilości pomyłek, reklamacji i zwrotów niż gdybyśmy towar pakowali własnoręcznie.
- Utrudnienia z rozliczaniem przesyłek pobraniowych
Kiedy chodzi o przesyłki pobraniowe, to sprawa staje się bardziej skomplikowana. Dropshipping to uzależnienie od dostawcy, dlatego liczyć trzeba się z tym, że kiedy klient zamówi paczkę pobraniową, to wysłana ona zostanie kurierem dostawcy i na jego konto wpłyną pieniądze. Ubiegać się o nie będziemy mogli dopiero pod koniec miesiąca. Przy większej liczbie tego typu zamówień silnie możemy zaburzyć swoją płynność finansową, co bywa szczególnie dokuczliwą wadą dropshippingu.
Podsumowanie – dla kogo dropshipping
Podsumowując to, dla kogo dropshipping będzie dobrym rozwiązaniem, najlepiej ująć to słowami, że sprawdzi się on w przypadku osób świadomych zarówno zalet, jak i wad. Mając odpowiednią wiedzę oraz będąc przygotowanym na zmierzenie się z ewentualnymi trudnościami, będziemy w stanie sobie z nimi właściwie poradzić. Najgorszym z możliwych pomysłów jest zakładanie sklepu internetowego bez wcześniejszego przygotowania – zarówno teoretycznego, jak i praktycznego. Dobrze jest wcześniej rozpisać sobie plan działania, aby w porywach spontaniczności nie popełniać błędów. W którymś momencie również, kiedy dojdzie do rozwoju sklepu, dużo łatwiej i korzystniej będzie przetrzymywać już towar wcześniej zamówiony we własnych magazynach. Pozwoli to na wyeliminowanie związanych z dropshippingiem wad, dając przy tym możliwość na dalszy rozwój.