Google Asystent – Co na to SEO?

Pozycjonowanie
Google Asystent – Co na to SEO?

1 lutego 2019


Czym jest Asystent Google?


Nowy Rok przyniósł ze sobą wiele zmian, również w świecie nowinek technologicznych. 16 stycznia tego roku przywitaliśmy Asystenta Google, który oficjalnie wspiera nasz rodzimy język. Jak działa Asystent Google? Na pewno słyszeliście o słynnej Siri przeznaczonej dla użytkowników iPhone’ów – Asystent jest odpowiedzią Google, co ciekawe dostępną nie tylko dla użytkowników telefonów z Androidem, ale również dla posiadaczy telefonów z jabłuszkiem!

Asystentem można sterować głosowo oraz poprzez wpisywanie tekstu. W miarę możliwości odpowie na wszelkie pytania, zrobi zakupy przez Internet, znajdzie popularną pizzerię w okolicy, wyszuka potrzebne informacje w Internecie, będzie sterował inteligentnymi urządzeniami w domu, a nawet… opowie dowcip! Gdzie jest Asystent Google? Można go pobrać bezpłatnie w Sklepie Play. Asystent jest sztuczną inteligencją, która ciągle się uczy, więc jego możliwości będą się zwiększać!

Co na to SEO?


Nie od dziś wiadomo, że język pisany znacznie różni się od tego mówionego. W związku z tym wraz z rosnącą popularnością korzystania z Asystenta Google może zmienić się sposób, w jaki użytkownicy będą wyszukiwać interesujące ich tematy. Nie będzie to już przykładowo „dobra pizzeria we Wrocławiu”, a raczej „gdzie znajdę dobrą pizzerię we Wrocławiu?” – głównie przez to, że ludzie na co dzień raczej posługują się pełnymi zdaniami, a kontakt z Asystentem ma właśnie charakter konwersacyjny. Stąd w cenie będą szczegółowe frazy kluczowe long tail (tzw. frazy wielowyrazowe), a keywords będą stopniowo wypierane.


Asystent Google w Polsce może więc oznaczać małą rewolucję dla sztuki pozycjonowania. Póki co trudno określić, jak duży wpływ będzie mieć Asystent Google i kiedy ten wpływ na pozycjonowanie nastąpi. Z pewną dozą niepewności można założyć, że połowa wyszukiwań globalnych skupi się wokół wyszukiwania głosowego już w 2020 roku.

Tylko jeden wynik


Najważniejszą kwestią wydaje się fakt, że asystenci głosowi, szczególnie w przypadku inteligentnych słuchawek czy głośników, przedstawiają tylko jedną odpowiedź na zadane przez użytkownika pytanie. Na tej podstawie widać, jak bardzo istotne będzie pozycjonowanie danego zagadnienia nawet nie w top 3, ale top 1. Nie ma tu bowiem całej listy wyszukiwania. Twój asystent poda Ci wyłącznie to, co sam uzna za najbardziej odpowiednie. Nie wiadomo również, czy Asystent nie zdecyduje się zawęzić wyszukiwania do najbliższych lokali, jeśli szukamy na przykład okolicznych pizzerii – na przykład skorzysta z bazy danych firm dostępnych wyłącznie w promieniu 2 km od aktualnej lokalizacji użytkownika.


W tej chwili to, jak działa Asystent Google po polsku nie jest jeszcze dla SEO odczuwalne. Nie znaczy to, że należy ignorować jego obecność. Lepiej spróbować przewidzieć możliwe efekty i odpowiednio się do nich przygotować, choć póki co są to raczej przewidywania niż stuprocentowa pewność co do efektów działania Asystenta. Nie można jednocześnie ignorować obecności tej usługi, ponieważ może mieć ona w przyszłości ogromny wpływ na pozycjonowanie.