Szybko nie znaczy legalnie
Niestety, nie ma jednoznacznej odpowiedzi na pytanie, kiedy spodziewać się efektów pozycjonowania. Czas potrzebny na pozycjonowanie naszej strony czy bloga jest zależny od wielu czynników. Osiągnięcie naprawdę szybkich efektów jest możliwe wyłącznie przy wykorzystaniu nieuczciwych praktyk, tzw. Black SEO. Korzystanie z tych nieuczciwych praktyk nie tylko jest niewłaściwe, ale naraża pozycjonowaną w ten sposób stronę na konsekwencję ze strony Google. A te konsekwencje mogą być bardzo dotkliwe – nasz blog czy strona mogą nawet trafić na czarną listę i nie będą brane pod uwagę podczas wyświetlania wyników wyszukiwania.
Co może wpływać na szybkość uzyskania efektów pozycjonowania?
- Historia strony
- Konkurencyjność fraz
- Technologia wykonania strony
- Strategia SEO
Jeśli strona nigdy nie została uznana przez Google jako stosująca złe praktyki, jej pozycjonowanie będzie zdecydowanie łatwiejsze; będzie lepiej reagować na działania pozycjonera.
W zasadzie im mniejsza nisza, tym łatwiej wypozycjonować stronę; na konkurencyjność fraz składa się bowiem ilość firm chcących używać danej frazy na rynku. Większe firmy, sprzedające więcej droższych produktów będą też przeznaczać większe środki na pozycjonowanie.
Im bardziej schludna architektura strony, tym łatwiej przystosować całość pod wytyczne SEO.
W zupełnie różny sposób zyskuje się pozycje w przypadku fraz ogólnych, jak np. „wiertarki”, które ze względu na duże nagromadzenie tego typu ofert będą trudniejsze do wypozycjonowania, a inaczej w przypadku fraz, które dotyczą usług lokalnych, przykładowo „serwis wiertarek Wrocław”.
Pozycjonowanie dla cierpliwych
Pierwsze wyniki pozycjonowania mogą być widoczne nawet dopiero po pół roku – choć mniej konkurencyjne słowa kluczowe mogą przynieść efekty szybciej – bardziej pożądane efekty można zobaczyć nawet po dziewięciu miesiącach lub roku. Warto więc uzbroić się w cierpliwość. Ile trwa pozycjonowanie strony? Często samo opracowanie i późniejsze dobranie odpowiedniej strategii, przystosowanie strony, stworzenie odpowiednich tekstów itp. zajmują kilka miesięcy, kilka kolejnych może zająć oczekiwanie na wyniki pozycjonowania.
Należy jednak pamiętać, że jest to działanie długofalowe, które będzie przynosiło zyski przez długi okres, nawet w przypadku zaprzestania działań związanych z pozycjonowaniem – choć oczywiście pozycjonowania nie należy przerywać, jeśli oczekujemy nieprzerwanych dobrych wyników. Należy mieć bowiem na uwadze, że konkurencja nie śpi i również będzie prowadziła działania w kierunku jak najlepszego pozycjonowania swoich stron.
Wydłużenie czasu pozycjonowania
Co może negatywnie wpłynąć na czas poprawienia naszych wyników?
- Kara nałożona przez Google
- Źle dobrana strategia
- Nieregularność
- Stosowanie ciągle tych samych praktyk, oczekując innych wyników
Jeśli osoby, które wcześniej zajmowały się pozycjonowaniem strony posługiwały się niedozwolonymi praktykami, pozycjonowanie strony może być znacznie dłuższe i trudniejsze, ponieważ trzeba zacząć od zdjęcia kary.
Warto zastanowić się nad tym, w jaki sposób chcemy pozycjonować naszą stronę. Przykładowo dla firmy pozyskującej głównie lokalnych klientów pozycjonowanie w skali kraju może nie okazać się dobrą opcją.
Najlepsze efekty przynosi regularna, systematyczna praca nad pozycjonowaniem, bez zbędnych, długich przerw.
Jeśli stosowane przez nas działania po wielu miesiącach nadal nie przynoszą efektów, należy zastanowić się nad zmianą strategii.
Na całość pozycjonowania składają się wiele różnych, choć równie ważnych czynników. Pierwsze efekty pozycjonowania z pewnością nie pojawią się natychmiast, a stosowanie Black SEO może przynieść więcej problemów niż korzyści. Warto uzbroić się w cierpliwość, dobrać odpowiedni plan i zadbać o wszystkie istotne, nawet drobne szczegóły, a pozycjonowanie dokonane teraz będzie dla naszej strony procentować jeszcze przez długi czas.