Jak tworzyć opisy kategorii wartościowe dla wyszukiwarki?

Sklepy internetowe
Jak tworzyć opisy kategorii wartościowe dla wyszukiwarki?

26 października 2018

Czym jest opis kategorii?


Opis kategorii jest pierwszym (oprócz produktów) elementem, który widzą klienci, wchodząc na podstronę witryny. Nietrudno się więc domyślić, że ma niesamowity potencjał. Za pomocą dobrze dobranej i skomponowanej treści możemy skutecznie zachęcić odwiedzającego do dłuższego pozostania na stronie, dokładnego obejrzenia produktów i przede wszystkim do zakupu lub skorzystania z usługi.


Dobry opis kategorii zawiera zarówno informacje o dostępnych na podstronie produktach oraz słowa kluczowe istotne dla wyszukiwarki. Z jego pomocą możemy więc upiec dwie pieczenie przy jednym ogniu: zyskać klientów oraz wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania. Jak jednak stworzyć wartościowy opis kategorii? Odpowiedź poniżej.

Jak budować opisy kategorii?


Jeszcze przed przystąpieniem do tworzenia opisów kategorii warto się zastanowić, czego mają dotyczyć. Zbierzmy produkty obecne w danej kategorii, zbadajmy ich podobieństwo, parametry i cechy charakterystyczne. Następnie postarajmy się dowiedzieć jak najwięcej o tych produktach – pomoże nam w tym internet: strony producenta, artykuły eksperckie. Teraz możemy rozpocząć pisanie, pamiętając o kilku ważnych kryteriach:

  • Słowa kluczowe

  • Używajmy najważniejszych fraz dla danej kategorii. Postarajmy się zamieścić ich w tekście dość dużo, uważając jednocześnie, by pozostał on czytelny. Lepiej będzie zawrzeć frazę w akapicie 2-3 razy, niż naszpikować nią każde zdanie (na ten proceder wyszukiwarka nie reaguje pozytywnie).

  • Język korzyści

  • Opis kategorii powinien pokazać odbiorcy, co zyska, zapoznając się z przedmiotami z danej podstrony. Warto uważać na profesjonalne określenia – dobrze, jeśli występują, ale nie za często.

  • Wartościowa treść

  • Dobry opis kategorii powinien być konkretny, skupiający się na pozytywach wynikających ze skorzystania z oferty. Internauci są coraz bardziej świadomi, więc nagromadzenie słów zaczynających się od „naj-” ich nie przekona. W zamian warto opisać mocne strony produktów i to, jak wpłyną na życie klienta (oczywiście, że pozytywnie!)

  • Długość tekstu

  • Optymalna długość opisu kategorii to 1000 – 2000 znaków liczonych ze spacjami. Warto podzielić je na akapity – tekst zyska na czytelności, a w nagłówkach (tzw. H1, H2) można dodatkowo zamieścić frazy kluczowe.

  • Struktura opisu

  • Czytelność opisu kategorii można zwiększyć także za pomocą list, wypunktowań oraz formatowania tekstu. Frazy kluczowe warto pogrubić, a jeśli w danej kategorii obecne są podkategorie, zawrzeć frazy z nich w ogólnym opisie kategorii. Na przykład jeśli piszemy o kosmetykach pielęgnacyjnych, wplećmy w tekst również frazy: kosmetyki do twarzy, kosmetyki do ciała, kosmetyki do włosów.

Wartościowe opisy kategorii produktów

Co jeszcze warto wiedzieć?


Sukces mierzy się nie tylko jakością treści, ale również dopasowaniem jej do potencjalnego odbiorcy. Jeśli oferujemy produkty dla profesjonalnej branży, warto zadbać o fachowy język (nie nadużywajmy go jednak). Jeżeli naszą grupą docelową są młodzi ludzie, również możemy ubrać tekst w odpowiednie określenia i dostosować język do ich codziennych wypowiedzi.

Uniwersalnym sposobem na dotarcie do klienta jest uświadomienie mu potrzeby, którą nasz produkt może zaspokoić. Taki efekt osiągniemy na przykład poprzez zadanie pytania na początku tekstu. Może być zupełnie proste, jak: „czy tak samo jak my twierdzisz, że zdrowe odżywianie jest niezwykle istotne dla prawidłowego funkcjonowania organizmu?” Dzięki temu zbudujemy pierwszy kontakt z potencjalnym klientem i zachęcimy go do przejrzenia oferty. Bo skoro w tym sklepie myślą tak jak on, to na pewno znajdzie tutaj coś dla siebie.


Dobry opis kategorii jest unikatem w skali wyszukiwarki. Oznacza to, że na próżno szukać takiego samego na innych stronach internetowych, co powoduje nie tylko wybicie się naszej witryny wśród konkurencji, ale również uznanie wyszukiwarki – nie ma ryzyka, że zakwalifikuje nasz tekst jako duplicate content (surowo karany najniższymi pozycjami lub nawet nieobecnością w wynikach wyszukiwania). Dodatkowo ciekawa treść zainteresuje użytkownika i sprawi, że będzie chciał bliżej zapoznać się z ofertą. Warto więc zainwestować czas w stworzenie opisów kategorii, gdyż efekty mogą pozytywnie zaskoczyć nas samych.