13-08-2021

Jak prowadzić bloga firmowego?

Dobry blog charakteryzuje się wartościowym i unikalnym contentem, dzięki któremu można zbudować widoczność, zwiększyć ruch na stronie, a tym samym poprawić konwersję.

Jak prowadzić bloga firmowego? - SEO blog

Prowadzenie bloga firmowego jest zaskakująco użyteczną formą content marketingu oraz optymalizacji treści. Poprzez dzielenie się na nim wiedzą i przekazywanie przeróżnych informacji możesz skutecznie budować wizerunek swojej marki, zwiększać jej rozpoznawalność i zdobywać nowych Klientów. Blog nie jest też obojętny dla SEO, a co najważniejsze, daje praktycznie nieskończone możliwości.

W tej części Akademii SEO przyjrzymy się temu, jak prowadzenie bloga może wpływać na pozycjonowanie. Przedstawimy Ci też sprawdzone w praktyce sposoby i wskazówki, na to, jak robić to dobrze.

Dlaczego prowadzenie bloga firmowego ma sens?

Blog firmowy to część Twojej strony, w której publikujesz powiązane tematycznie z Twoją działalności artykuły. Jest to więc miejsce pozwalające na praktycznie nieograniczone rozbudowywanie serwisu i jego treści. Niesie to ze sobą sporo korzyści.

Blog firmowy pozwala ściągać dodatkowy ruch

Użyteczne treści, które dają użytkownikom szansę zdobycia wiedzy, rozwiązania konkretnego problemu lub po prostu przeczytania o czymś ciekawym pozwalają generować dodatkowy ruch. Dzięki nim na Twoją stronę trafiają osoby niezainteresowane bezpośrednio zakupem czy skorzystaniem z usługi. W efekcie angażują się one jednak w temat, co przekłada się na zainteresowanie ofertą.

Prowadzenie bloga firmowego wspiera SEO Twojej strony

Wysokiej jakości treść w połączeniu z optymalizacją skutkuje większym ruchem. Większy ruch z kolei przekłada się na wzrost mocy rankingowej całej Twojej strony. Prowadzenie bloga firmowego może więc skutecznie wspierać pozycjonowanie, dzięki rozbudowie widoczności Twojego serwisu.

Co więcej, publikując użyteczne i ciekawe treści na swoim blogu, możesz pozyskiwać darmowe linki. Użytkownicy chętnie udostępniają wartościowe źródła, co przekłada się z czasem na przyrost odnośników i poprawę pozycji.

Budowanie wizerunku marki

Już sam fakt prowadzenia bloga firmowego pokazuje, że zależy Ci na czymś więcej niż tylko na zyskach. Poprzez wpisy blogowe możesz np. dzielić się swoją wiedzą, opowiadać o kulisach swojej działalności lub komentować sytuację w branży. Dzięki temu pokazujesz się z nieco innej, bardziej przyjaznej strony. Zaznaczasz też, że naprawdę znasz się na tym, co robisz. Przyciąga to nowych Klientów i partnerów biznesowych i buduje pozytywny wizerunek Twojej marki.

Brak ograniczeń i skalowalność

Blog w swojej formie w żaden sposób Cię nie ogranicza, dlatego możesz wykorzystać go na przeróżne sposoby. Od budowania bazy praktycznej wiedzy na temat Twoich produktów lub tworzenia poradników, po publikowanie inspirujących wywiadów z Klientami, nowinek branżowych lub historii z codziennego działania Twojej firmy.

Sprawia to, że prowadzenie bloga jest świetnym sposobem na wielopoziomową promocję i komunikację z otoczeniem, dzięki któremu wyróżnisz się na tle konkurencji. Tworząc regularnie wysokiej jakości wpisy, rozwijasz też ciągle treść na swojej stronie, co przekłada się coraz to lepszą i stabilniejszą pozycję w wyszukiwarce.

Ilość* robi statystyki,
ale to jakość robi wyniki.

* odwiedzin

Łatwo powiedzieć, trudniej zrobić - prowadzenie bloga w praktyce

Na rozbijanie blogów firmowych na poszczególne elementy i rozpływanie się nad płynącymi z nich korzyściami można by spokojnie poświęcić cały ten artykuł. Problem polega na tym, że niczemu by to nie służyło. Zasadność prowadzenia bloga i tak jest już jasna, przejdźmy więc do praktyki. To, czy Twój blog będzie w stanie przynosić jakiekolwiek korzyści, zależy przecież od tego, jak będziesz go prowadzić.

Na początek przyjrzyjmy się najczęstszym problemom, które marnują blogowy potencjał. Będzie to dobry punkt wyjścia.

Słowa kluczowe to nie wszystko!

Podstawowy błąd, to założenie, że blog firmowy może być wygodnym miejscem do umieszczania słów kluczowych. Owszem, może, ale skupianie się na samych frazach do niczego nie prowadzi. Słowa kluczowe są ważne, ale równie ważni są użytkownicy. Chcesz, żeby prowadzenie bloga firmowego służyło promocji? Musisz mieć więc pomysł na to, jak to ze sobą połączyć.

Pisanie o dosłownie czymkolwiek tylko po to, żeby zwiększać ilość treści i fraz kluczowych na stronie mija się z celem. Pamiętaj, że piszesz nie tylko dla robotów wyszukiwarki, ale także dla swoich potencjalnych Klientów. Wyszukiwarka "przeczyta" Twój tekst zawsze, człowiek tylko wtedy, gdy uzna go za ciekawy lub przydatny. Nieodpowiednie stosowanie słów kluczowych może również doprowadzić do kanibalizacji. Lepiej, aby fraza sprzedażowa prowadziła do kategorii sklepowej i produktów, a nie wpisu na bloga. Tekst może być bardzo ciekawy, ale w tym wypadku, szukający chce trafić na produkt, a nie zbiera informacji o tym produkcie. Pamiętaj o tym podczas tworzenia swoich wpisów.

Jeśli chcesz z pomocą bloga budować pozycję w wyszukiwarce, to Twoje teksty oprócz posiadania fraz muszą nieść w sobie jakąś wartość dla użytkowników. Tylko wtedy będą one w stanie spełniać swoje zadanie.

Blog bez firmy, firma bez bloga

Na pierwszy rzut oka może wydawać się to dość głupie, ale w tę pułapkę wpada nieświadomie masa firm. Nadmierne, zero-jedynkowe skupianie się na przekazywaniu wiedzy lub promowaniu oferty kompletnie marnuje potencjał bloga firmowego. Jeśli chcesz przekuć dodatkowe treści w realne korzyści, to Twój blog musi być ciekawy i przydatny, ale musi też jednocześnie kręcić się w jakiś sposób wokół Twojej działalności.

Gdy dzielisz się wiedzą, wspomnij też o tym, czym się zajmujesz, a gdy piszesz o swojej działalności, podziel się też wiedzą. Prowadzenie bloga firmowego to sztuka przekazywania wartościowej i ciekawej treści oraz jednoczesnego promowania działalności. Rozdzielenie tych dwóch funkcji jest w większości przypadków stratą czasu. Jednak w dłuższej perspektywie taktyka dzielenia się wiedzą przyniesie większe korzyści.

Prowadzenie bloga firmowego też wymaga planowania

Nieregularne, niespójne lub odbiegające od głównej tematyki wpisy to bolączka wielu blogów firmowych. Jeśli decydujesz się na prowadzenie bloga, potraktuj to poważnie. Nie musisz od razu tworzyć listy tematów na najbliższe pół roku czy publikować nowych wpisów co drugi dzień. Staraj się po prostu działać regularnie i z odpowiednim przygotowaniem.

Pisanie tylko wtedy, gdy akurat znajdzie się na to czas, raczej nie da Ci szansy na utrzymanie przy sobie użytkowników. Brak planowania tematów może też po jakimś czasie skutkować kanibalizacją słów kluczowych, co zaszkodzi SEO Twojej strony. Podobnie jak w każdym biznesie, tak i na blogu, zaangażowanie to podstawa.

Prowadzenie bloga firmowego to odpowiadanie na pytania

Jeśli prowadzenie bloga firmowego ma skutkować zdobywaniem dodatkowego ruchu, to musi skupiać się na potrzebach użytkowników. Właśnie dlatego najłatwiejszym, a zarazem niezwykle skutecznym sposobem na zyskanie zainteresowania jest udzielanie odpowiedzi na często zadawane pytania. Możesz robić to w przeróżnych formach, od specjalistycznych artykułów po praktyczne poradniki.

Użytkownicy na pewno chcą dowiedzieć się czegoś na temat związany z Twoją branżą czy firmą. Musisz dowiedzieć się tylko, co to tak właściwie jest. Poniżej przedstawiamy sprawdzone metody na to, jak to robić.

Słuchaj swoich Klientów

Najlepszą bazą skutecznych tematów są Twoi Klienci. Skoro prowadzenie bloga firmowego ma być odpowiadaniem na ich pytania, to pozwól im je zadać. Wszelkie komentarze na Twojej stronie lub w mediach społecznościowych mogą być genialnym źródłem inspiracji. Jeśli prowadzisz już od jakiegoś czasu firmę, to z pewnością jesteś w stanie wskazać też pytania, które padają aż za często. Wystarczy je zebrać.

Google Search Console a prowadzenie bloga firmowego

Dobrym źródłem skutecznych pod względem SEO tematów na wpisy blogowe może być też Google Search Console. W raporcie "Skuteczność" znajdziesz słowa kluczowe, na które widoczna jest wyszukiwarce Twoja strona. Analiza tych fraz może pomóc Ci w znalezieniu tematów, o których warto napisać. Popularne słowa kluczowe mogą być też dobrym kierunkiem w poszukiwaniu konkretnych pytań.

Po frazach do tematu

Mając frazy, na które widoczna jest Twoja strona, możesz odnaleźć konkretne pomysły na wpisy. Użyj w tym celu narzędzi do analizy słów kluczowych. Pokażą Ci one propozycje, w których z pewnością znajdzie się niejeden warty uwagi temat. Wszelkie frazy długiego ogona zaczynające się od słów "jak", "czy", "kiedy" lub "co", to pytania, na które możesz odpowiedzieć. Nie będzie to też ślepy strzał, narzędzia pokażą Ci ich popularność.

W celu poszukiwania tematów za pomocą analizy słów kluczowych polecamy oczywiście Planer Słów Kluczowych Google. Ciekawą alternatywą jest też Answer The Public lub narzędzie Ubersuggest.

Uważaj na klątwę wiedzy

Pamiętaj, że Twoi Klienci nie mają takiej wiedzy, jak Ty. Coś, co dla Ciebie jest oczywiste, dla użytkownika wpisującego pytanie w wyszukiwarce może być kompletną nowością. Z tego powodu warto zapisywać pytania słowo w słowo, dzięki temu niczego nie pominiesz.

Jeśli wydaje Ci się, że jedno pytanie to zbyt mało na wpis blogowy, to prawdopodobnie jesteś w błędzie. Nie chodzi przecież o to, żeby odpowiedzieć jednym zdaniem. Pytanie to tylko punkt wyjścia. Zawsze zakładaj, że odbiorca nie ma specjalistycznej wiedzy. Dzięki temu, w trakcie przygotowywania odpowiedzi i jej uzasadnienia, znajdziesz mnóstwo wątków wartych poruszenia. Po napisaniu takiego tekstu warto jest go dać do przeczytania laikowi, aby sprawdzić, czy wszystko jest proste i jasne.

W sieci nic nie ginie.
Chyba, że na drugiej stronie Google.*

* wyników wyszukiwania

Prowadzenie bloga poprzez publikowanie aktualności

Prowadzenie bloga firmowego to nie tylko odpowiadanie na pytania. Dobrym urozmaiceniem, które świetnie angażuje społeczność, jest reagowanie na przeróżne wydarzenia. Oprócz regularnych tematycznych wpisów czy treści poradnikowych pisz na swoim blogu o tym, co dzieje się w Twojej branży lub firmie. Możesz przedstawiać relacje z wydarzeń, w których bierzesz udział lub komentować zmiany, które wpływają na Twoją branże. Możesz też pisać o swoich sukcesach, czy projektach, nad którymi pracujesz.

To tylko kilka przykładów. Praktycznie wszystko, co może zaciekawić potencjalnych Klientów i ma jakiś związek z Twoją działalnością może być dobrym materiałem na wpis blogowy. Użytkownicy kochają być na bieżąco.

Recenzje jako sposób na ciekawe treści blogowe

Jeśli chcesz, żeby blog Twojej firmy był ciekawy i różnorodny, to możesz pokusić się też o tworzenie przeróżnych recenzji. Recenzowanie produktów czy usług z perspektywy eksperta w danej dziedzinie raczej nie powinno być czymś, na czym opierasz prowadzenie bloga firmowego, ale może stanowić świetny dodatek. Wszelkie testy nowinek i popularnych produktów mogą generować spory ruch.

Podobnie jak odnoszenie się do wydarzeń, one też potrafią być zaskakująco angażujące, szczególnie jeśli temat jest aktualny.

Pomysły na prowadzenie bloga sklepu internetowego

Wbrew pozorom sklep internetowy może mieć znacznie więcej możliwości na ciekawe prowadzenie bloga firmowego niż działalność usługowa. Jeśli prowadzisz własny sklep i zastanawiasz się nad blogiem, to mamy dla Ciebie kilka pomysłów na skuteczne treści.

Poradniki z produktami w roli głównej

Prowadzenie bloga sklepu internetowego wymusza poniekąd promocję produktów. Podobnie więc, jak w przypadku odpowiadania na pytania, zastanów się, co potencjalni Klienci mogliby chcieć wiedzieć o używaniu Twoich produktów. Przykładowo, jeśli prowadzisz sklep z akcesoriami turystycznymi, napisz tekst o tym, co zabrać pod namiot lub w góry. W poradnikach możesz skutecznie reklamować swoje produkty i jednocześnie przekazywać użyteczną wiedzę.

Listy TOP produktów

Rankingi podobnych produktów to jedne z najskuteczniejszych wpisów blogowych. Są dość łatwe w tworzeniu, a znacznie ułatwiają Klientom podejmowanie decyzji zakupowych. Mają więc ogromny potencjał sprzedażowy, a przy odpowiednim sformułowaniu mogą też budować wizerunek eksperta i edukować. Co ważne, są także popularne, użytkownicy szukający najlepszych opcji bardzo chętnie w nie klikają

Przedstawianie asortymentu na blogu

W sklepie internetowym warto czasem pisać o pojedynczych produktach, szczególnie jeśli są one w stałej ofercie. Wpisy budowane wokół asortymentu mogą przyjmować formę testów, wspomnianych już recenzji lub porównań. Takie publikacje będą budować bazę wiedzy, która pomoże Klientom w podjęciu decyzji. Będą też ściągać do Twojego sklepu osoby zainteresowane konkretnym produktem.

Nie ma nudnych produktów, nie ma nudnych usług!

Prowadzenie bloga firmowego może być skutecznie w niemal każdym biznesie. To, czym się zajmujesz, nie ma żadnego znaczenia. Jeśli wydaje Ci się, że Twój produkt jest zbyt nudny, by o nim pisać, to gwarantujemy, że się mylisz. Zawsze możesz przecież opowiedzieć o używanej w jego produkcji technologii czy jej historii lub o tym, do czego jest używany i kto go używa. Możesz też ciekawie przedstawić, co dzięki niemu powstaje. To tylko kilka pomysłów!

O wszystkim da się napisać coś ciekawego, szczególnie jeśli odbiorcy stanowią konkretną niszę. Jeśli nie jesteś w stanie zrobić tego samodzielnie, to prowadzenie bloga zawsze możesz komuś zlecić.

Prowadzenie bloga firmowego to podstawa content marketingu, która może idealnie współgrać z SEO Twojej strony. Jeśli planujesz samodzielne pozycjonowanie, rozważ też założenie bloga. Im szybciej zaczniesz, tym lepiej.

Z tego artykułu dowiedziałeś się:

  • Dlaczego warto prowadzić bloga firmowego
  • Sposoby na prowadzenia bloga
  • Jak planować teksty na bloga swojej firmy

Artykuł się spodobał? Pamiętaj, żeby:

Obserwować nasz profil na FB

SEO, marketing, ecommerce, przedsiębiorczość. Bądź na bieżąco śledząc nas na FB.

Zobacz profil
Dopisać się do newslettera

Tylko najważniejsze informacje. Zero spamu. Samo "mięso".

Dołącz
Dołączyć do naszej grupy na FB

Zadawaj pytania, dyskutuj, ucz się.

Zobacz grupę

Przeczytaj również:

SEO Samodzielni
Pozyskiwanie linków do witryny - SEO Samodzielni
SEO Samodzielni
Atrybuty linków - jak oznaczać adresy URL - SEO Samodzielni
SEO Samodzielni
Co to jest anchor i jego rodzaje - SEO Samodzielni

SEO na luzie

Historia Twojego sukcesu może zacząć się dziś. Zacznij darmowy miesiąc próbny.

Wypróbuj nas za darmo przez 30 dni.