Agencje SEO często powtarzają swoim Klientom, że pozycjonowanie to proces, który nie ma końca, ale daje za to nieograniczone możliwości. Mało kto wyjaśnia jednak, że możliwości te to nie tylko prosta zależność "wyższa pozycja = większy ruch". Znalezienie się w czołówce wyników na kilka fraz to nie wszystko! W tej części naszej Akademii przedstawiamy, na czym polega automatyczna indeksacja zapytań, czyli rozwiązanie, które przenosi SEO sklepów internetowych na kompletnie inny poziom. Jeśli działasz w e-commerce i myślisz poważnie o zdobywaniu ruchu z wyszukiwarki, to musisz się z nim zapoznać.
Spis treści:
- O krok dalej w SEO
- Rozwiązanie, z którego korzystają najlepsi
- Czym jest automatyczna indeksacja zapytań?
- Jak działa automatyczna indeksacja zapytań?
- Tworzenie podstron to nie wszystko
- Automatyczna indeksacja zapytań w praktyce
- Dodatkowe możliwości
- Kto może skorzystać z tego rozwiązania?
O krok dalej w SEO
Wbrew obiegowej opinii pozycjonowanie strony nie kończy się na kilku ogólnych frazach. Wysoka pozycja na najważniejsze ogólne słowa jest podstawą, ale to tylko wierzchołek góry lodowej.
Ogólne frazy są najpopularniejsze, ale nie cieszą się zbyt dużą konwersją. Wszystko dlatego, że im mniej sprecyzowane zapytanie, tym mniej sprecyzowane intencje szukającego. Dla realnego zwiększania przychodów trzeba pozycjonować się też na frazy maksymalnie precyzyjne. Nie wystarczy jednak znaleźć kilkunastu. (link do keywordów, long taile).
Kluczem do sukcesu jest maksymalna widoczność, a jej osiągnięcie wymaga ciągłego szukania nowych fraz i tworzenia podstron. Można robić to poprzez żmudną, regularną pracę, a można też pójść o krok dalej i wdrożyć rozwiązania takie jak leksykon.
A co gdyby tak pójść jeszcze dalej i cały ten proces zautomatyzować?
Rozwiązanie, z którego korzystają najlepsi
Jakiegokolwiek produktu byśmy nie szukali, praktycznie zawsze w TOP 10 będzie Allegro, OLX czy Ceneo. I dotyczy to zarówno fraz ogólnych, jak i tych naprawdę rozbudowanych. Samo Allegro jest widoczne w Google na niemal 6 milionów fraz kluczowych!
Zastanawiasz się teraz pewnie, jak to możliwe. Może to kwestia wielkości asortymentu? A może to dlatego, że nad SEO tych serwisów pracują całe sztaby ludzi? Niekoniecznie.
Największe portale w branży e-commerce budują pozycję w wyszukiwarkach właśnie dzięki automatyzacji. Nikt nie przeprowadza tu ręcznej analizy słów kluczowych, nikt też nie tworzy ręcznie podstron. Zapytania dostarczają użytkownicy, podstrony tworzy specjalny skrypt.
SEO to sztuka
formułowania odpowiedzi na
pytania, które dopiero mają paść.
Czym jest automatyczna indeksacja zapytań?
Proces stosowany przez najlepszych to automatyczna indeksacja zapytań. Polega on na zbieraniu zapytań wpisywanych przez użytkowników w wewnętrzną wyszukiwarkę i generowaniu na ich podstawie podstron. Automatyczne jest też zgłaszanie ich do indeksacji.
Dzięki takiemu rozwiązaniu nie trzeba spędzać wielu godzin na poszukiwaniu fraz i tworzeniu dla nich osobnych stron. Oczywiście, samo powstanie podstron dopasowanych do konkretnych zapytań nie gwarantuje im pozycji, ale znacznie usprawnia cały proces.
To niesamowita oszczędność czasu i szansa na błyskawiczne rozbudowywanie sklepu, czyli zwiększenie jego widoczności. Jeśli nie musisz analizować fraz i tworzyć podstron, to możesz skupić się na ich optymalizacji czy tworzeniu dodatkowej treści.
Zapamiętaj
Automatyczna indeksacja pozwala na tworzenie stron w oparciu o zapytania użytkowników poprzez szukajkę strony.
Jak działa automatyczna indeksacja zapytań?
Wiesz, już, jaka tajemnica kryje się za efektywnością SEO w sklepach internetowych. Teraz przedstawimy Ci, jak to wszystko działa. Zautomatyzowane tworzenie kategorii w oparciu o zapytania Klientów przebiega w kilku etapach.
1. Indeksacja i zliczanie zapytań
W znajdowaniu skutecznych fraz proces wykorzystuje to, co użytkownicy wpisują w wewnętrznej wyszukiwarce. To właśnie ona jest źródłem fraz w automatycznej indeksacji zapytań.
Jeśli użytkownik znajdzie produkt dzięki wyszukiwarce, to specjalnie stworzony do tego skrypt przechwyci zapytanie i doda je do bazy danych. Każda wpisana fraza będzie w ten sposób indeksowana, aż do momentu osiągnięcia określonej z góry liczby wyszukiwań.
2. Utworzenie podstrony na powtarzającą się frazę
Jeśli konkretna fraza zostanie przechwycona 10, 15 czy 20 razy (w zależności od wybranej wartości), to skrypt stworzy na jej podstawie nową kategorię. Będą to po prostu wyniki wewnętrznego wyszukiwania, ale zebrane na osobnej, mogącej pojawić się w Google, podstronie.
3. Indeksacja nowej kategorii w Google
Do znajdujących się w świeżo wygenerowanej kategorii stron produktowych automatycznie zostanie dodany tag zawierający słowo kluczowe. Dzięki temu powstaną wewnętrzne linki, roboty Google będą więc mogły odnaleźć nową stronę i tym samym, dodać ją do wyników wyszukiwania. W ten sposób każda automatycznie stworzona kategoria będzie od razu indeksowana.
Tagi wzmocnią też linkowanie wewnętrzne, co od razu poprawi widoczność nowej kategorii. Dzięki temu w pełni automatycznie zachowana zostanie też prawidłowa struktura strony.
Tworzenie podstron to nie wszystko
Po wdrożeniu automatycznej indeksacji zapytań powyższy proces będzie zachodził praktycznie bez końca. Gdy tylko jakieś zapytanie zostanie odnotowane odpowiednią ilość razy, powstanie nowa kategoria. Na tym cała historia się jednak nie kończy, możesz, a nawet powinieneś, iść jeszcze dalej.
Mając "nowe" kategorie możesz tworzyć dla nich unikalne opisy. Dzięki zawarciu w nich słów kluczowych i zachowaniu prawidłowej optymalizacji możesz znacznie poprawić ich widoczność, czyli jeszcze bardziej zwiększyć skuteczność SEO.
Automatyczna indeksacja zapytań w praktyce
Jeśli nie możesz sobie wyobrazić, jak taki proces wygląda w praktyce, to śpieszymy z przykładem. Poniżej przedstawiamy przykład efektu automatycznego indeksowania zapytań w naszym sklepie ze skarpetkami.
Klienci wpisywali w naszą sklepową wyszukiwarkę "skarpetki giftbox". Zapytanie to powtórzyło się kilkanaście razy, skrypt wygenerował więc nową podstronę i dodał odpowiednie tagi.
Po jakimś czasie nowa kategoria została zindeksowana przez roboty Google i znalazła się w wynikach wyszukiwania. Zyskaliśmy widoczność na nową frazę, dodatkowy ruch i nowych, zdecydowanych na zakup pudełka prezentowego Klientów.
Cały proces powtórzył się dziesiątki razy, a my w tym czasie przygotowywaliśmy opisy, dzięki którym nowe kategorie zyskały lepsze pozycje.
Dodatkowe możliwości
Automatycznie indeksowanie zapytań może nieustannie zwiększać widoczność Twojego sklepu, to jasne. Dzięki nowym kategoriom możesz zyskać jednak znacznie więcej. Wszystko przez to, że każda podstrona to dodatkowe miejsce, w którym możesz zamieszczać wartościowe treści.
Oprócz większej widoczności dostajesz więc szansę na systematyczne budowanie mocy rankingowej całego sklepu. Tworząc regularnie opisy, nie tylko będziesz poprawiać pozycję samych kategorii, ale i całej strony. Dzięki temu pozycje poszczególnych podstron będą stabilniejsze, a Twój sklep będzie trudniejszy do prześcignięcia.
Decydując się na wprowadzenie takiego rozwiązania, możesz więc nie tylko zwiększyć ruch i sprzedaż, ale także wzmocnić całe prowadzone dotąd SEO.
Kto może skorzystać z tego rozwiązania?
Z automatycznej indeksacji zapytań może skorzystać praktycznie każdy sklep internetowy. Praktycznie, ze względu na to, że w niektórych przypadkach problemem może być to, jak został stworzony Twój serwis. Jest też jeden warunek.
Bez użytkowników nie będzie czego indeksować, musisz mieć więc jakikolwiek ruch na stronie. W zdobyciu go pomoże Ci pozycjonowanie na ogólne frazy. Jeśli dopiero zaczynasz, skup się najpierw na podstawach, bez nich ani rusz.
Z tego artykułu dowiedziałeś się:
- Czym jest automatyczna indeksacja zapytań
- Jak działa oraz jak wygląda w praktyce automatyczna indeksacja