Jeśli chcesz zadbać o pozycję swojej strony, to musisz zadbać też o to, co się na niej znajduje. Wysoka jakość treść to podstawa SEO, a jej fundamentem jest unikalność. Nie wystarczy jednak po prostu nie kopiować. Duplikacja treści może wkraść się na Twoją stronę nawet wtedy, gdy wszystko, co się na niej znajduje, zostało napisane od absolutnego zera. Z tej części Akademii SEO dowiesz się, czym jest duplicate content w pozycjonowaniu i dlaczego może on zaszkodzić Twojej stronie. Wyjaśnimy Ci też, w jaki sposób możesz temu zapobiec.
Spis treści:
- Duplicate content - czyli tak właściwie co?
- Dlaczego musisz unikać duplicate content?
- Kary Google za duplicate content
- Nie każda powielona treść to duplicate content
- Publikowanie podobnych treści a duplicate content
- Najczęstsze błędy prowadzące do duplikacji
- Jak znaleźć duplicate content?
- Jak wyeliminować wewnętrzny duplicate content?
- Co zrobić z treścią skopiowaną z innej strony?
- Jak pozbyć się zewnętrznego duplicate content?
- Podsumowanie
Duplicate content - czyli tak właściwie co?
Duplicate content to zduplikowana, czyli powielona treść. To wszystkie teksty, które zostały zamieszczone w sieci kilkukrotnie, zarówno w obrębie jednej witryny, jak i kilku różnych.
Może on powstawać intencjonalnie, gdy ktoś świadomie kopiuje np. opisy produktów ze stron producentów i zamieszcza je w swoim sklepie internetowym. Może też jednak powstawać jako efekt braku odpowiedniej wiedzy podczas pracy nad stroną.
Wewnętrzny duplicate content
Wewnętrzny duplicate content to treść powielona na Twojej stronie. Zalicza się do niej wszystkie teksty skopiowane z innych portali i te autorskie, które z jakiegoś powodu (świadomie bądź nie) zostały zamieszczone na kilku podstronach.
Najczęstszym przypadkiem jest tutaj brak odpowiednich przekierowań, który skutkuje dostępnością tej samej podstrony pod kilkoma adresami URL. W sklepach internetowych równie częste jest powielanie opisów przy np. różnych wariantach kolorystycznych tego samego produktu (gdy każdy wariant ma osobną podstronę).
Zewnętrzny duplicate content
Zewnętrzny duplicate content to treści powtarzające się w obrębie różnych domen. Występuje wtedy, gdy ten sam tekst zostanie zamieszczony na co najmniej dwóch stronach. Powstaje w efekcie kradzieży treści, ale nie zawsze musi być to zamierzone.
Najczęstszym przypadkiem zewnętrznej duplikacji są skopiowane ze stron producenta opisy produktów. Równie częste jest też powielanie treści ze sklepów czy stron internetowych w mediach społecznościowych.
Pojawienie się takiego rodzaju duplicate content może wynikać także z cytowania fragmentów tekstu bez odpowiedniego odsyłacza. Co więcej, duplikacja może wkraść się na Twoją stronę w efekcie współpracy z nieuczciwym copywriterem.
Dlaczego musisz unikać duplicate content?
Duplicate content na stronie wpływa negatywnie na jej pozycję. Nikt nie potrzebuje dwóch witryn o tej samej zawartości, dlatego Google nigdy nie uzna powielonych treści za wartościowe. W skrajnych przypadkach może nawet odczytać je także jako próbę manipulacji wynikami.
Zarówno wewnętrzny, jak i zewnętrzny duplicate content wpływa negatywnie na SEO. Roboty wyszukiwarki trafiające na strony o tej samej treści nie są w stanie ot tak stwierdzić, która z nich posiada oryginał. Przez to wszystkie strony posiadające skopiowane treści tracą swój autorytet i pozycję w wynikach.
Oprócz tego kopiowanie treści z innych stron samo w sobie jest niezgodne z prawem. Świadomie powielając czyjeś opisy czy artykuły, narażasz się więc na jeszcze poważniejsze konsekwencje niż utrata pozycji.
Google i tak się dowie!
Pozycjonowanie strony kopiowanymi tekstami nie ma żadnego sensu. Nawet jeśli przyniesie z początku jakiś wzrost widoczności, to bardzo szybko poskutkuje jej spadkiem. Google od lat kładzie nacisk na treść i jej unikalność. Roboty skanujące strony stają się coraz precyzyjniejsze, nie da się ich oszukać.
To dlatego zamienienie kilku słów w skopiowanym opisie produktu czy kategorii nie zagwarantuje Ci wartościowego tekstu. Jedynym sposobem na skuteczne i trwałe SEO jest granie zgodnie z zasadami. Jeśli chcesz pozycjonować swoją stronę, musisz poświęcać czas lub pieniądze na tworzenie treści, nie ma innego sposobu.
Zapamiętaj
Nigdy nie kopiuj treści z innych stron. Publikuj tylko te napisane dla Twojej strony.
Kary Google za duplicate content
Czy za duplicate content można dostać karę? Tak, ale jest to rzadkością i występuje tylko w przypadku znacznych nadużyć lub zgłoszonego przez autora treści nagminnego łamania prawa. Jeśli posiadasz na stronie kilka powielonych opisów, to raczej nie musisz się martwić nałożeniem filtra czy wyłączeniem z indeksacji. Pamiętaj jednak, że kary to nie wszystko, każdy duplicate content będzie obniżał pozycję Twojej strony. To dlatego powinieneś go unikać.
SEO jest jak bieg na długim dystansie.
Z przeszkodami i metą, która ciągle zmienia położenie.
Nie każda powielona treść to duplicate content
Duplicate content występuje tylko wtedy, gdy w obrębie jednej lub kilku stron powtarzają się dłuższe fragmenty treści. Występowanie na kilku stronach identycznych lub bardzo podobnych zdań (np. zachęcających do kontaktu) nie jest duplikacją. To samo dotyczy powtarzających się na każdej stronie elementów. Dokładna ilość słów uznawanych za plagiat nie jest znana, ale duplicate content wstępuje wtedy, gdy powielona została znaczna część tekstu.
Publikowanie podobnych treści a duplicate content
Publikowanie podobnych treści może, ale nie musi być duplikacją. Wszystko zależy od tego, jak zdefiniujemy “podobność”. Napisanie na ten sam temat co konkurencja nie sprawi, że Twój tekst zostanie uznany za powielony. Nawet wtedy, gdy znajdą się w nim zbliżone do oryginalnej treści zdania. Często ten sam temat wymaga po prostu używania podobnych stwierdzeń.
Duplicate content pojawi się wówczas, gdy zamiast napisania na ten sam temat parafrazujesz jedynie nieznacznie czyjś tekst. Plagiatu nie da się ukryć zmienieniem szyku zdań czy kilku epitetów. Jeśli chcesz zastosować parafrazę, np. w przypadku opisów różnych wariantów jednego produktu, staraj się zmieniać kształt całej wypowiedzi. Możesz pisać o tym samym, zrób to po prostu całkiem inaczej.
Najczęstsze błędy prowadzące do duplikacji
Zarówno wewnętrzny, jak i zewnętrzny duplicate content może wynikać z podejmowanych przez Ciebie działań lub błędów w optymalizacji treści, czy też technicznej. Często jest to efektem niewiedzy lub zwykłego niedopatrzenia. Aby ułatwić Ci nieco sprawdzenie Twojej strony, przygotowaliśmy listę przyczyn powstania duplicate content, z którymi spotykamy się najczęściej.
Najczęstsze błędy tworzące duplicate content to:
- kopiowanie informacji o produktach lub ich fragmentów ze stron producentów,
- brak przekierowań z HTTP na HTTPS po wdrożeniu certyfikatu SSL,
- brak przekierowań adresów z prefiksem WWW na adresy bez prefiksu (lub odwrotnie),
- cytowanie źródeł bez odpowiedniego odsyłacza,
- nieprawidłowa paginacja kategorii (opis kategorii wyświetla się na wszystkich kolejnych stronach listy produktów zamiast wyłącznie na pierwszej lub brak zastosowania linków kanonicznych),
- te same znaczniki title i description na kilku stronach,
- powielanie treści ze strony w mediach społecznościowych i katalogach,
- powielanie opisów ze sklepu internetowego na platformach takich jak Allegro,
- indeksacja podstron zawierających regulaminy,
- ta sama podstrona pod kilkoma adresami (brak przekierowań).
Jak znaleźć duplicate content?
Wiesz już, czym jest, a czym nie jest duplicate content i gdzie najczęściej występuje. Wiedza ta to jednak zbyt mało, żeby mieć pewność, że Twoja strone jest od niego wolna. Poniżej przedstawiamy sposoby, które pozwolą Ci zweryfikować zarówno całą stronę, jak i pojedyncze teksty.
Sprawdzanie duplikacji w wyszukiwarce
Najprostszym sposobem na zweryfikowanie, czy dana treść została powielona, jest wyszukanie jej w wyszukiwarce Google z odpowiednim operatorem. Poprzez wklejenie do wyszukiwarki fragmentu tekstu (do 32 słów) w cudzysłowie możesz sprawdzić, czy fragment ten nie znajduje się na innych stronach. Z pomocą operatora “site:” możesz z kolei sprawdzić duplikację wewnętrzną.
Jeśli zamiast fragmentu treści, w wyszukiwaniu z “site:”, użyjesz pojedynczej frazy, to Google wyświetli Ci wszystkie zawierające ją podstrony. W ten sposób możesz odnaleźć duplikaty treści np. w kartach produktów.
Sprawdzanie duplikacji zewnętrznej:
Sprawdzanie duplikacji wewnętrznej wg. fragmentu:
Sprawdzanie duplikacji wewnętrznej wg. frazy
Szukanie próbek treści lub fraz w wyszukiwarce jest najprostsze, ale wymaga czasu. Pamiętaj też, że zweryfikowanie jednego fragmentu nie gwarantuje unikalności całej treści. Jeśli chcesz mieć stuprocentową pewność, musisz sprawdzić ich więcej.
Narzędzia do wykrywania plagiatów
W odnajdywaniu zewnętrznego duplicate content możesz posłużyć się narzędziami do wykrywania plagiatów. Przykładem takiego narzędzia jest Copyscape, który w darmowej wersji pozwala odnaleźć do 10 wyników powieleń treści znajdującej się pod wskazanym adresem. Co ważne, narzędzie to wskazuje konkretne, zduplikowane fragmenty.
Z pomocą aplikacji webowych możesz zweryfikować też unikalność treści podczas ich tworzenia. Jeśli piszesz lub otrzymałeś od copywritera zamówiony tekst na stronę, możesz sprawdzić go z pomocą narzędzi takich jak Plagiarism Detector. Oprócz sprawdzenia nieopublikowanej treści możesz sprawdzić tu też (podobnie jak przy pomocy Copyscape) czy tekst znajdujący się na Twojej stronie nie został przez kogoś skopiowany.
Narzędzia do odnajdywania duplikacji wewnętrznej
W odnajdywaniu duplikacji wewnętrznej w obrębie całego serwisu możesz posłużyć się wieloma narzędziami. Dobrym i sprawdzonym przez nas niejednokrotnie rozwiązaniem jest Screaming Frog, czyli Crawler, o którym pisaliśmy przy okazji narzędzi SEO.
Pozwala on odnaleźć powielone podstrony, nagłówki Hx i meta tagi. Nowsza wersja pozwala również analizować duplikaty w treści strony.
Pomocnym darmowym rozwiązaniem może być również Siteliner, który także sprawdzi i wskaże wszystkie zawierające duplicate content podstrony.
Jak wyeliminować wewnętrzny duplicate content?
Skoro wiesz już, jak odnaleźć duplicate content na swojej stronie, to możemy przejść do tego, co tak właściwie można z nim zrobić. W zależności od sytuacji możesz zastosować kilka rozwiązań.
Ustaw odpowiednie przekierowania i linki kanoniczne
W sytuacji, w której Twoje podstrony są dostępne pod różnymi adresami (np. z www i bez www) duplicate content możesz wyeliminować poprzez przekierowania 301. W niektórych przypadkach dobrym rozwiązaniem może być także dodanie linków kanonicznych. O tym, jak stosować przekierowania i znaczniki kanoniczne możesz przeczytać w jednej z poprzednich lekcji naszej Akademii.
Wyłącz powielone treści z indeksu
Jeśli podstrony zawierające duplicate content nie muszą być widoczne w wynikach wyszukiwania, to możesz wyłączyć je z indeksacji. Ten sam sposób możesz zastosować też wówczas, gdy doszło do kanibalizacji podstron, ale niemożliwe jest przekierowanie. Możesz to zrobić poprzez plik robots.txt lub dodanie meta tagów robots noindex.
Co więcej, ze względu na duplikację treści nie powinno się indeksować treści takich jak regulaminy, wszelkie przepisy prawa dotyczące korzystania z serwisu lub usług czy informacje o plikach cookies.
Przeredaguj powielone treści lub stwórz nowe
Jeśli wewnętrzny duplicate content dotyczy treści, która musi zostać na stronie oraz w indeksie, to możesz pokusić się o jej przeredagowanie. Solidne przepisanie opisu kategorii czy produktu w inny sposób często pozwala rozwiązać problem. Jeśli to nie pomoże, możesz też napisać całość jeszcze raz, od nowa, wówczas duplikacja treści zniknie na dobre.
Gdy powieleniu uległ fragment, który musi zostać na stronie i w indeksie w niezmienionej formie, to obuduj go dodatkowym tekstem. Google weryfikuje stosunek powielonego tekstu do tekstu unikalnego. Z tego powodu taki zabieg może pomóc złagodzić negatywne efekty takiej specyficznej sytuacji.
Co zrobić z treścią skopiowaną z innej strony?
Jeśli to na Twojej stronie znalazły się z jakiegoś powodu skopiowane skądś treści, to najrozsądniejszym i uczciwym rozwiązaniem będzie usunięcie ich i wykonanie odpowiedniego przekierowania lub wyłączenie podstrony z indeksu. Jeśli to niemożliwe (np. opisy produktów), to napisz je od nowa. Dzięki temu będziesz miał wyższy współczynnik unikalnego contentu. Chociaż najnowsze informacje od Google (wrzesień 2021) mówią, że skopiowane opisy produktów nie wpłwają negatywnie na pozycję strony w Google, pod warunkiem, że pozostała treść na stronie jest unikatowa. Może mieć to jedynie znaczenie w kontekście produktowego rich snippet.
W przypadku duplikacji jako długich cytatów w treści problem może rozwiązać ich skrócenie lub całkowite usunięcie. Jeśli to niemożliwe, dodaj do powielonego fragmentu odsyłacz:
<blockquote>
Treść cytatu zaczerpniętego z innej strony (example.com) – <site>example.com
</blockquote>
Jak pozbyć się zewnętrznego duplicate content?
Jeśli to Twoja treść została przez kogoś skopiowana, to sprawa nie jest już niestety tak prosta. Nie jesteś przecież w stanie usunąć tekstu z czyjejś strony. W takiej sytuacji możesz zgłosić plagiat autorskiej treści do Google. Możesz też:
- Gruntownie przeredagować skradzione treści w celu przywrócenia im unikalności,
- Rozbudować skopiowany tekst o dodatkową treść lub napisać całość od nowa,
- Wyłączyć podstronę z indeksacji (jeśli zgłoszenie plagiatu ani zmiana treści nie wchodzi w grę).
Zabezpiecz się na przyszłość!
Co prawda nie ma w stu procentach skutecznego sposobu na zabezpieczenie treści przed duplikacją, ale plagiat można znacznie utrudnić. Jeśli publikujesz autorskie teksty, które ktoś mógłby chcieć skopiować, to dodaj do swojej strony opcję dodawania linku do każdej skopiowanej treści.
Możesz też, nieco bardziej radykalnie, całkowicie zablokować na swojej stronie możliwość zaznaczania i kopiowania tekstu. Idąc dalej, możesz także zablokować używanie prawego przycisku myszy. Pamiętaj jednak, że takie blokady mogą wpływać negatywnie na wrażenia Twoich Klientów.
Podsumowanie
Znaczenie duplicate content w SEO bywa równie często demonizowane, jak i spłycane. Prawda leży zapewne gdzieś pośrodku, ale jedno jest pewne - o unikalność treści trzeba dbać, choćby ze względu na szacunek do własnych użytkowników. Tylko tak można zapewnić sobie skuteczność działań, zarówno w pozycjonowaniu, jak i w samym content marketingu.
Z tego artykułu dowiedziałeś się:
- Co to jest duplicate content i dlaczego musisz go unikać
- Jak sprawdzać duplikację treści na stronie
- Sposoby na unikanie duplicate content