17-09-2018

Jak tworzyć wartościowe opisy produktów w sklepie internetowym?

Założenie sklepu internetowego i wprowadzenie do niego produktów to dopiero początek procesu sprzedaży. Niemalże najważniejszym etapem jest reklama zachęcająca klientów do zakupu, a w przypadku sklepu internetowego możliwości są ograniczone. Nie można bowiem zatrudnić konsultanta, żeby zachęcał odwiedzających nasz sklep do kupna konkretnych produktów, nie da się też ich dotknąć albo przetestować. Aby klient podjął decyzję o zakupie, potrzebujemy doskonałych opisów produktów, które wezmą na siebie rolę reklamy i dodatkowo zapewnią nam wysokie pozycje w rankingach wyszukiwania. Czy da się te dwa aspekty pogodzić? Oczywiście. Wystarczy przestrzegać kilku zasad.

Jak tworzyć wartościowe opisy produktów w sklepie internetowym? - SEO blog

Opisy wartościowe dla klienta...

Opis produktu w sklepie internetowym to, wbrew pozorom, nie tylko przybliżenie klientowi cech danej rzeczy. To również niekończące się możliwości zareklamowania produktu odwiedzającym stronę. Dobry opis potrafi sam na siebie pracować – jeśli nie kończy się na wypunktowaniu danych technicznych lub dwóch ogólnych zdaniach charakterystyki produktu. Jak stworzyć opis wartościowy dla klienta pod względem merytorycznym?

  • Określenia zaczynające się na „naj” to już przeżytek.

  • Współczesny klient wierzy w konkretne informacje, a wychwalanie własnego produktu do nich nie należy. Coś, co zachęcało do kupna kilkanaście lat temu, dziś może zostać odebrane jako wprowadzanie w błąd. Warto więc używać przymiotników opisujących konkretne funkcje produktu, którymi może on wyróżnić się na tle konkurencji. Na przykład sprzedając aparat fotograficzny, możemy scharakteryzować go słowami: łatwy w obsłudze, kompaktowy, niezawodny, profesjonalny.

  • Aby odgadnąć oczekiwania klienta...

  • We współczesnej reklamie niezwykle ważne jest wczucie się w preferencje i oczekiwania potencjalnego klienta. Dobrym wyjściem będzie precyzyjne określenie grupy docelowej i jej preferencji. Wróćmy do aparatu – profesjonalny fotograf ślubny będzie oczekiwał od sprzętu zupełnie czego innego, niż hobbysta robiący zdjęcia dla własnej satysfakcji. W pierwszym przypadku możemy skupić się na atrakcyjnym opisie danych technicznych, w drugim – korzyści płynących z użytkowania, np. wyraźne zdjęcia dzięki danej rozdzielczości, łatwość transportu aparatu na wakacje.

  • Pozytywne określenia zachęcają do zakupu.

  • Jak klient reaguje, gdy w opisie produktu zobaczy zdanie „ dzięki temu aparatowi nie będziesz miał rozmazanych zdjęć”? Prawdopodobnie w jego pamięci zostanie przede wszystkim fraza rozmazane zdjęcia, która nawet w pozytywnym kontekście zacznie źle się kojarzyć. Lepiej unikać w opisach zaprzeczenia nie, a bardziej skupić się na korzyściach płynących z użytkowania. Bo czy nie lepiej brzmi: „ten aparat sprawi, że każde twoje zdjęcie będzie stuprocentowo wyraźne”?

  • Opis podzielony to opis czytelny.

  • Długie, techniczne opisy mogą zniechęcać potencjalnego klienta. Dlatego dobrym ruchem jest podzielenie opisu produktu na dwie części. W pierwszej z nich opisujemy najistotniejsze informacje odnośnie np. wspomnianego już aparatu fotograficznego – firma, model, cena, warto również dołączyć zdjęcie produktu (na jednolitym tle, w perspektywie zbliżonej do zdjęć innych dostępnych w sklepie produktów) oraz nazwę i logo sklepu. Druga, dłuższa część, obejmuje opis korzyści wynikających z posiadania produktu oraz, na samym końcu, dane techniczne.

...i dla wyszukiwarki

  • Unikalne opisy to klucz do sukcesu.

  • Przepisywanie opisów producenta to często dopuszczalna praktyka, nie zmienia to jednak faktu, że są one po prostu kopią, która nie wygląda zbyt profesjonalnie. Jeszcze większym błędem jest duplikowanie treści znajdujących się na witrynach konkurencji lub w obrębie podstron naszego sklepu. Jeśli roboty Google odkryją ten fakt, może pojawić się kłopot z widocznością strony w wyszukiwarce. Jak tego uniknąć? Najprostszym, choć czasochłonnym wyjściem, będzie stworzenie unikalnego opisu dla każdej podstrony. Dzięki temu również klienci, zachęceni oryginalnym tekstem, pozostaną z nami na dłużej.

  • Atrybut ALT – ważny, a często pomijany.

  • Istotnym elementem SEO sklepu internetowego jest uzupełnianie atrybutów ALT przy zdjęciach produktów. Dzięki temu zwiększamy liczbę słów kluczowych, które kierują roboty – a co za tym idzie, i klientów – na naszą stronę. Opis powinien odnosić się do przedmiotu przedstawianego na zdjęciu, a zdania zbudowane w taki sposób, by słowa kluczowe wpasowały się w nie naturalnie. Czy można stworzyć taki sam opis do atrybutu title, czyli tytułu zdjęcia? Owszem, jest to dopuszczalne, lecz różnice między nimi sprawiają, że podstrona zyskuje na jakości. Natomiast kopiowanie atrybutów ALT i title między podstronami jest traktowana przez roboty jako duplicate content i powoduje obniżanie się pozycji witryny w wynikach wyszukiwania.

  • Nieprzypadkowe słowa kluczowe.

  • Nad doborem słów kluczowych warto pochylić się nieco dłużej. Powinny być bezpośrednio związane z naszą branżą oraz oferowanymi produktami. Można to łatwo zrobić, wynotowując nazwy produktów, kategorii oraz najistotniejsze słowa. Częstym błędem jest tworzenie ogólnikowych fraz o dużej konkurencji, którym trudno wbić się na wysokie pozycje w wyszukiwarce. Jeśli chcemy, by nasza strona dobrze się indeksowała, warto postawić na bardziej konkretne frazy, np. aparat fotograficzny kompaktowy, aparat fotograficzny lustrzanka, aparat fotograficzny dla dzieci. Dobrym ruchem jest też sprawdzenie w Google Search Console i Google Analytics, jakie frazy wpisują użytkownicy, którzy trafiają na naszą stronę (tzw. wyniki organiczne). Dzięki tym narzędziom możemy przekonać się, jaka jest konkurencja w przypadku konkretnych fraz – warto skorzystać z tych w drugiej dziesiątce, by za ich pomocą łatwiej wypromować stronę.

  • Słowa kluczowe – mniej znaczy więcej

  • Przy wprowadzaniu fraz do tekstu natomiast dobrze jest zachować umiar – opis naszpikowany słowami kluczowymi nie tylko będzie słabo czytelny dla klienta, ale też nienaturalny dla robotów. Dodatkowo warto wspomnieć, że nagromadzenie fraz wcale nie gwarantuje wysokiej pozycji w wyszukiwarkach. Optymalną liczbą w jednym opisie są 2-3 słowa kluczowe.

Co prawda na stworzenie unikalnych, ciekawych opisów produktów trzeba poświęcić trochę czasu, jednak każdy wysiłek podjęty w tej kwestii procentuje. Dzięki oryginalnym opisom mamy większą pewność, że odwiedzający nas klient dokona zakupu, a roboty Google łatwiej zauważą naszą witrynę i docenią jej jakość, premiując nas w wynikach wyszukiwania. Dobry opis produktu ma więc podwójne znaczenie – dlatego przy tworzeniu sklepu internetowego warto wyjątkowo o niego zadbać.


Artykuł się spodobał? Pamiętaj, żeby:

Obserwować nasz profil na FB

SEO, marketing, ecommerce, przedsiębiorczość. Bądź na bieżąco śledząc nas na FB.

Zobacz profil
Dopisać się do newslettera

Tylko najważniejsze informacje. Zero spamu. Samo "mięso".

Dołącz
Dołączyć do naszej grupy na FB

Zadawaj pytania, dyskutuj, ucz się.

Zobacz grupę

SEO na luzie

Historia Twojego sukcesu może zacząć się dziś. Zacznij darmowy miesiąc próbny.

Wypróbuj nas za darmo przez 30 dni.