Rekrutujemy! Zaindeksujemy nowego SEO Speca w naszej ekipie! Zobacz szczegóły i aplikuj czym prędzej .
Jesteś tutaj: Baza wiedzy / Kurs SEO Samodzielni / Opis kategorii – podstawa w optymalizacji treści

13-08-2021

Opis kategorii – podstawa w optymalizacji treści

Dobrze napisany opis kategorii może przełożyć się na lepszą pozycję w rankingu i większy ruch na stronie, a co za tym idzie również zwiększenie sprzedaży.

Opis kategorii – podstawa w optymalizacji treści - SEO blog

Odpowiednio napisany opis kategorii może skutecznie wspierać SEO. Jest on najprostszym, a zarazem bardzo efektywnym sposobem na rozwijanie treści na stronie. Jego forma nie jest też zarezerwowana wyłącznie dla sklepów internetowych. Podobny tekst sprawdzi się też opisywaniu usług, kategorii tekstów na blogach czy zbiorów tematycznych podstron. W tej części Akademii znajdziesz wszystko, co musisz wiedzieć, by stworzyć skuteczny opis kategorii SEO.

Spis treści:

  1. Dlaczego opis kategorii może być przydatny dla SEO?
  2. Sprzedażowy opis kategorii – czy to ma sens?
  3. Jak tworzyć skuteczne opisy kategorii SEO?
  4. Jak długi powinien być zoptymalizowany pod SEO opis kategorii?
  5. Przykładowe wytyczne do tworzenia opisu kategorii
  6. Opis kategorii - przykład na podstawie wytycznych
  7. W którym miejscu strony umieścić opis kategorii?
  8. Dlaczego warto pisać opisy kategorii – podsumowanie

Powiązane:

Jak prowadzić bloga firmowego?

Dlaczego opis kategorii może być przydatny dla SEO?

Każdy content, który możesz zamieścić w Twoim serwisie, możesz też wykorzystać w pozycjonowaniu. Nie inaczej jest w przypadku opisów. Opis kategorii, tak samo jak opis produktu czy artykuł, jest dodatkową treścią na stronie. Może więc skutecznie pomagać w budowaniu pozycji.

Każdy opis kategorii daje Ci szansę na:

  • naturalne umieszczenie fraz kluczowych;
  • wprowadzenie fraz długiego ogona;
  • wprowadzenie linkowania wewnętrznego;
  • zastosowanie nagłówków Hx;
  • przekazanie użytkownikom wartościowych informacji.

Przy prawidłowym wykorzystaniu tych możliwości każdy opis kategorii może pomagać robotom wyszukiwarki w lepszym zrozumieniu tego, czego dotyczy Twoja strona. Przekłada się to oczywiście na lepszą pozycję w rankingu i większy ruch. Dobrze napisany będzie też użyteczny dla użytkowników, co może zwiększać sprzedaż.

Sprzedażowy opis kategorii – czy to ma sens?

Na pierwszy rzut oka może się to wydawać nieco przesadzone, ale opisy kategorii w sklepie internetowym naprawdę mogą sprzedawać. Skoro i tak tworzysz opis na potrzeby SEO, to dlaczego nie wykorzystać go przy okazji do dodatkowej promocji?

Źródłem informacji niezbędnych do podjęcia decyzji o zakupie są zazwyczaj opisy produktów (niekoniecznie te znajdujące się na Twojej stronie). Większość użytkowników sugeruje się właśnie nimi. Zdarzają się jednak osoby niewiedzące zbyt wiele o produktach i ich przeznaczeniu.

Niezdecydowane, poszukujące inspiracji, pomysłu na prezent lub zwyczajnie zainteresowane tym, co zostało napisane na Twojej stronie. W ich przypadku opis kategorii może przeważyć o decyzji zakupowej.

By wykorzystać ten potencjał, wystarczy pisać dla ludzi. Nie skupiaj się wyłącznie na tym, by upakować w opisie słowa kluczowe. Przekaż przy okazji użyteczne informacje i używaj języka korzyści. Zamiast rozpływania się nad zaletami produktu, pokaż użytkownikom, dlaczego warto go kupić.

Jeśli piszesz, dajmy na to, o środkach czystości, to nie buduj całego tekstu wokół ich pięknego zapachu czy ekologiczności. Napisz też o oszczędności czasu, łatwości w sprzątaniu i bezpieczeństwie.

Zapamiętaj

Opisy kategorii mają wpływ zarówno na SEO, jak i na konwersję strony internetowej.

Jak tworzyć skuteczne opisy kategorii SEO?

Jeśli chcesz stworzyć opis kategorii, który rzeczywiście będzie wspierał SEO Twojej strony, musisz trzymać się kilku zasad. Poniżej przedstawiamy użyteczne wskazówki, które pomogą Ci przygotować idealne opisy. Pamiętaj jednak także o podstawach optymalizacji treści, które odnoszą się do każdego tekstu zamieszczanego na stronie. Możesz przeczytać o nich w poprzedniej lekcji.

Każdy opis kategorii powinien być unikalny

Zadbaj o to, by każdy pisany lub zlecany przez Ciebie opis kategorii był oryginalny. Nie chodzi o to, by był niesamowitym, odkrywczym dziełem literackim. Po prostu nie może być skopiowaną lub jedynie delikatnie zmodyfikowaną treścią. Google zdecydowanie nie przepada za duplikacją treści, skopiowane czy podobne opisy mogą więc zaszkodzić Twojej stronie.

Słowa kluczowe w opisach kategorii

Jeśli opisy kategorii SEO mają być skuteczne, muszą zawierać słowa kluczowe. Dobieraj je z myślą o tym, jak Twoi potencjalni Klienci mogą szukać podstron, do których je zastosujesz. Używaj ich (jak zawsze) rozsądnie, w naturalny sposób. Nie wszystkie muszą występować w pierwotnej formie, Google zrozumie także te odmienione. W miarę możliwości wplataj także frazy długiego ogona, pomogą Ci one zdobywać Klientów szukających konkretnych produktów czy usług.

Ile dokładnie dobrać? Wszystko zależy od zakresu kategorii i ilości związanych z nią popularnych fraz. W przypadku precyzyjnej kategorii możesz zastosować jedną lub dwie. W przypadku bardziej ogólnej nawet 4 lub więcej. Pamiętaj jednak, że zbyt dużo fraz nie pozwoli Ci na odpowiednie i naturalne nasycenie nimi tekstu.

Nie powtarzaj słów kluczowych dla kilku opisów

Ten punkt wiąże się bezpośrednio z dobieraniem słów kluczowych. Na etapie planowania swoich opisów zadbaj o to, by te same frazy nie pojawiały się w kilku tekstach. Dzięki temu wyszukiwarka nie będzie wyświetlać kilku podstron na te same słowa kluczowe. Nie zajdzie więc kanibalizacja, czyli sytuacja, w której Twoje kategorie wzajemnie ograniczają swoją moc rankingową poprzez konieczność konkurowania.

Skrupulatne planowanie jest szczególnie ważne, jeśli przygotowujesz opisy kategorii w sklepie internetowym. Duża ilość powiązanych tematycznie kategorii i podkategorii zdecydowanie nie ułatwia doboru fraz. Może więc doprowadzić do występowania kanibalizacji.

Każdy opis kategorii musi mieć nagłówki

Śródtytuły wyróżnione nagłówkami Hx to absolutna podstawa praktycznie każdej treści na stronie. Dzięki nim opis kategorii może zyskać poprawną strukturę, która ułatwi czytanie i pomoże robotom w zrozumieniu tego, czego dotyczy podstrona. Są też dodatkowym miejscem na słowa kluczowe. W opisach stosuj tylko H2 i H3. Nagłówek H1 zachowaj dla nazwy kategorii.

Stosuj prawidłowe formatowanie tekstu

Oprócz nagłówków zadbaj także o logiczne akapity i pogrubienia lub podkreślenia najważniejszych informacji oraz słów kluczowych. Odpowiednie formatowanie tekstu pomoże wyszukiwarce prawidłowo zrozumieć to, czego dotyczy opis kategorii. Sprawi też, że treść będzie przyjemniejsza i łatwiejsza w odbiorze. Pod kątem SEO równie mile widziane są wszelkie listy wypunktowane.

Wprowadź linkowanie wewnętrzne

Opis kategorii jest dobrym miejscem na umieszczenie linków wewnętrznych do podkategorii i innych, powiązanych kategorii. Dzięki odnośnikom opisy mogą być jeszcze bardziej użyteczne dla użytkowników i robotów, co przekłada się na ich skuteczność. Konieczne jest jednak dobranie odpowiednich tekstów zakotwiczeń dla linków. Każdy odnośnik powinien być też zamieszczony naturalnie. Ten rodzaj linkowania wewnętrznego warto jest wykonywać w tzw. “klastrach tematycznych”. Dla przykładu, jeżeli masz kategorie główną “Części rowerowe”, a w niej są podkategorie z konkretnymi podzespołami, to warto jest wykonać taką pętlę linków. Z pierwszej podkategorii, do drugiej; z drugiej do trzeciej, itd. Opisy kategorii można również wykorzystać w automatycznej indeksacji zapytań Klientów, o której dowiesz się w jednej z kolejnych lekcji.

Piszesz opis kategorii? Trzymaj się tematu!

Ta wskazówka jest dość oczywista, wiele osób zdaje się jednak nie brać jej sobie do serca. Opisy kategorii w sklepach internetowych nadal stosunkowo często wydają się mówić o tym, co akurat wpadło copywriterowi do głowy.

Opisując kategorię, staraj się unikać wątków pobocznych, a już szczególnie ich rozwijania. Obniża to znacznie jakość treści. Taki mówiący "o wszystkim i o niczym" opis może stać się praktycznie bezużyteczny, zarówno dla użytkowników, robotów, jak i dla Ciebie. Tekst nie na temat nie daje żadnych korzyści.

Jak długi powinien być zoptymalizowany pod SEO opis kategorii?

Długość, jaką powinien mieć opis kategorii, zależy w dużej mierze od specyfiki konkretnej branży i tego, co zawiera w sobie kategoria. Nie powinien on jednak być zbyt długi. Najlepszym sposobem wyznaczania konkretnych wartości jest sprawdzenie, jaką długość mają opisy podobnych podstron konkurencji. Zawsze warto trzymać się też złotej zasady: piszemy do wyczerpania tematu.

Optymalna długość opisu kategorii mieści się dla większości stron w przedziale 2000 – 3000 znaków ze spacjami. W niektórych przypadkach może być to jednak zaledwie 1500 lub aż 4000 znaków. Podajemy ten dokładny przedział tylko po to, by nie zostawiać Cię z samymi zaleceniami. Prosimy jednak, nie traktuj go jako wyznacznika i zawsze sprawdzaj optymalną długość samodzielnie.

SEO to nie krótko-metrażówka ,

a serial na wiele sezonów.

Przykładowe wytyczne do tworzenia opisu kategorii

Jeśli chcesz zlecić komuś stworzenie opisów, to w oparciu o wszystkie powyższe wskazówki musisz stworzyć jakieś wytyczne. Tworzenie takich instrukcji może być też przydatne jeśli piszesz opisy samodzielnie. Dzięki wytycznym będziesz w stanie skrupulatnie zaplanować całą treść, co znacznie usprawni Ci później jej systematyczne przygotowywanie.

Najprostsze przykładowe wytyczne mogą wyglądać tak:

  • Podstrona: example.com/jak-pisac-opisy-kategorii
  • Słowa kluczowe: opis kategorii, opisy kategorii
  • Długość: 1500 zzs
  • Częstotliwość słów kluczowych: każda fraza min. 2 razy w tekście.

Pamiętaj, opisy na Twoją stronę mogą wymagać innej długości i częstotliwości słów kluczowych!

Opis kategorii - przykład na podstawie wytycznych

Załóżmy, że mamy podstronę oferującą usługę przygotowania opisów kategorii. Przyjrzyjmy się, jak w praktyce mógłby wyglądać jej opis, gdyby został stworzony na podstawie umieszczonych w poprzednim akapicie wytycznych.

H2 – Od czego zacząć opis kategorii?

Jeśli chcesz, żeby Twój opis kategorii był wartościowy, zastanów się najpierw, co mogą chcieć wiedzieć o niej użytkownicy, którzy nigdy nie mieli z nią do czynienia. Zastanów się także, co wyróżnia znajdujące się w niej produkty lub usługi i jak potencjalny Klient może na nich zyskać. Mając ten zestaw możesz wybrać wątki do pokrycia i zacząć formułować ciekawe nagłówki. Praca na gotowych śródtytułach będzie znacznie łatwiejsza, dzięki nim łatwiej zachowasz prawidłową strukturę tekstu.

H2 – Jak tworzyć skuteczne opisy kategorii?

Opisy kategorii to nie wypracowania szkolne, nie ma tu ścisłego schematu. Ze względu na ich charakter nie warto jednak stosować leadu. Pamiętaj, że opis to nie artykuł. Jeśli nie masz pomysłu, możesz zacząć od krótkiego zdefiniowania kategorii własnymi słowami lub opisania ogólnie tego, co masz do zaoferowania. Nie skupiaj się jednak na tym zbyt mocno, opis musi angażować! Poszczególne nagłówki mogą odpowiadać też na częste pytania związane z kategorią.

H2 – Najpierw człowiek, potem roboty

Przygotowując opis kategorii pamiętaj o tym, że tworzysz go dla użytkowników. Staraj się trzymać mocno tematu i pisać tekst tak, by chciało się go czytać. Stosuj wspomniany już język korzyści, dzięki niemu zwiększysz sprzedaż. Jeśli możesz, wpleć także odnośniki. Opis produktu lub innej kategorii może dobrze uzupełniać informacje. By dodatkowo zwiększać skuteczność tekstu możesz użyć też sporadycznie zwrotów Call To Action. Chcesz zlecić komuś stworzenie opisów? Skontaktuj się z nami!

W którym miejscu strony umieścić opis kategorii?

Na sam koniec pozostaje jeszcze kwestia umieszczenia opisu na stronie. To, w którym miejscu podstrony znajdzie się Twój tekst, też może wpływać jego efekty.

Zgodnie z SEO, treść powinna znajdować się jak najwyżej, czyli w tym wypadku nad produktami lub usługami. W praktyce takie rozwiązanie sprawia jednak, że strona wygląda nienaturalnie i jest niewygodna. Szczególnie jeśli umieścisz w ten sposób opisy kategorii w sklepie internetowym, gdzie najważniejsza dla użytkownika jest lista produktów.

To dlatego najpopularniejszą metodą jest umieszczanie pierwszego nagłówka (tego najbardziej ogólnego lub opisującego ofertę) zaraz pod nazwą kategorii, na samej górze strony, a reszty pod listą produktów. Takie rozwiązanie pozwala zachować skuteczność tekstu pod kątem SEO, ale jednocześnie nie zmniejsza funkcjonalności.

Dlaczego warto pisać opisy kategorii – podsumowanie

Opisy kategorii są podstawą optymalizacji treści praktycznie każdej strony internetowej. Dzięki nim można zamieszczać w serwisach dodatkową, przydatną i angażującą treść, która nie tylko poprawia pozycję w wyszukiwarce, ale wspiera także sprzedaż i buduje zaufanie użytkowników.

Przygotowanie idealnych opisów może być trudniejsze niż się wydaje, ale naprawdę warto się do nich przyłożyć. Im lepiej zaplanowane i napisane treści, tym lepsze efekty.

Z tego artykułu dowiedziałeś się:

  • Dlaczego opisy kategorii są tak istotne
  • Jak stworzyć opisy kategorii SEO
  • Gdzie umieścić opis kategorii

Naprodukowaliśmy się nie lada. A czy szczena opada? (D)oceń nas!

Aktualna ocena:

4.83 / 5

Liczba ocen: 35

Twoja ocena:

Przeczytaj również:

Kurs SEO Samodzielni
Eksploracja kohort w GA4 - SEO Samodzielni
Kurs SEO Samodzielni
Pokrywanie się segmentów w GA4 - SEO Samodzielni
Kurs SEO Samodzielni
Eksploracja sekwencji ścieżki w GA4 - SEO Samodzielni

Społeczność

SEO Samodzielni

Wszystkie treści tworzymy z myślą o naszej społeczności SEO Samodzielnych. Dołączysz do nas?

Dołącz do społeczności

Kurs SEO

Przygotowaliśmy poukładane, praktyczne, wyczerpujące temat, po prostu kompleksowe artykuły o pozycjonowaniu.

Kurs SEO Samodzielni
Eksploracja kohort w GA4 - SEO Samodzielni
Kurs SEO Samodzielni
Pokrywanie się segmentów w GA4 - SEO Samodzielni
Kurs SEO Samodzielni
Eksploracja sekwencji ścieżki w GA4 - SEO Samodzielni

SEO na luzie

Historia Twojego sukcesu może zacząć się dziś. Odbierz darmową analizę Twojej strony.

Bezpłatna oferta
  • Odezwiemy się w 24h
  • Otrzymasz analizę strony i porównanie z konkurencją
  • Przygotujemy strategię SEO dla Twojego biznesu
  • Pokażemy Ci na przykładach, jak wygląda współpraca i raporty miesięczne
  • Otrzymasz ofertę w formie video, współpraca od 1999 zł/mc