Rekrutujemy! Zaindeksujemy nowego SEO Speca w naszej ekipie! Zobacz szczegóły i aplikuj czym prędzej .
Jesteś tutaj: Baza wiedzy / Blog i aktualności / Jak wdrożyłem dane strukturalne w treściach newsowych

02-07-2024

Jak wdrożyłem dane strukturalne w treściach newsowych

Jak uzupełnić dane strukturalne dla artykułów newsowych? To nic trudnego!

Jak wdrożyłem dane strukturalne w treściach newsowych  - SEO blog

Chcesz wdrożyć schemę do treści newsowych lub artykułów? Skorzystaj z mojego doświadczenia! Przygotowanie i uzupełnienie danych strukturalnych (tzw. Schemy) w naszym SEO News, było jednym z moich celów dodatkowych na ostatnie pół roku w Top Online. Oto, jak sobie z nim poradziłem.

Spis treści:

  1. O co chodzi ze Schemą
  2. Jak przygotowałem podstawowe dane strukturalne
  3. Inny sposób: wtyczki
  4. Jak rozbudowałem dane strukturalne dla newsów
  5. Nie wiesz co wybrać? Podejrzyj co robią inni!
  6. Jakie typy danych wykorzystałem ostatecznie w treściach newsowych
  7. Jak wygląda pełne wdrożenie
  8. Na koniec: zawsze sprawdzam
  9. Podsumowanie w punktach

Zobacz też:

Jaka wtyczka WordPress'a do pozycjonowania i dlaczego RankMath SEO?

O co chodzi ze Schemą

Dane strukturalne (Schema) to w największym skrócie specjalny kod, który pozwala robotom Google lepiej rozumieć skanowaną stronę.

Możesz myśleć o nim jak o specjalnych „etykietkach” w kodzie, które mówią Googlebotom co jest czym. Na przykład, że tekst „Sebastian Srebrny” to imię i nazwisko autora artykułu, a tekst „książka SEO Samodzielni” to produkt i książka.

Schemę dodaje się w sekcji strony.

Można tworzyć ją ręcznie albo za pomocą wtyczek. Nic nie stoi też na przeszkodzie generowaniu jej z różnych narzędzi online.

Google obsługuje takie dane w trzech formatach: JSON-LD, Mikrodane i RDF/A. Najczęściej wykorzystywany jest jednak JSON-LD.

Według dokumentacji Google to najłatwiejszy sposób na wprowadzanie Schemy na dużą skalę (bo najmniej wrażliwy na błędy).

Więcej o tym czym jest Schema i o sposobach jej wdrażania przeczytasz w artykule Daniela: Jak wdrożyć schemę w Wordpressie i nie tylko – podstawy.

Jak przygotowałem podstawowe dane strukturalne

Podstawowe dane strukturalne do artykułów newsowych przygotowałem za pomocą generatora Schemy TechnicalSEO.com. Oczywiście, można zrobić to też ręcznie „z palca”, ale uważam, że skoro są dostępne narzędzia, to nie ma sensu tracić na to czasu.

W pierwszej kolejności wybieram jakie dane strukturalne mnie interesują. W tym wypadku było to „Article” czyli artykuł:

wybór danych strukturalnych

Kolejno, w miejscu wyboru wartości „Article @type” wybieram odpowiednią schemę dla newsów, czyli „NewsArticle”.

No i uzupełniam po kolei wszystkie pola: wklejam URL, krótki opis autora, adres do podstrony o autorze, nazwę wydawcy, itd.

uzupełnione dane strukturalne

Po uzupełnieniu wszystkich pól odpowiednimi danymi narzędzie od razu wygeneruje kod gotowy do wklejenia na stronę:

JSON news

Co fajne, wygenerowane dane strukturalne jednym kliknięciem mogę od razu przetestować w Teście wyników z elementami rozszerzonymi Google lub w Walidatorze Schema.org.

sprawdzanie schemy z generatora
Chcesz od razu przetestować wygenerowaną Schemę? Kliknij na logo Google w narzędziu.

Inny sposób: wtyczki

Wdrożenie danych strukturalnych do Newsów było w moim przypadku po prostu ręcznym dodaniem kodu z generatora na stronę.

W serwisach działających np. na WordPressie znacznie szybszym i wygodniejszym sposobem na wykorzystanie danych strukturalnych może okazać się skorzystanie z popularnych wtyczek.

Do Schemy na WordPressie na pewno można wykorzystać najfajniejszą moim zdaniem wtyczkę do pozycjonowania stron czyli Rank Math SEO. Więcej o niej w moim poprzednim tekście (link pod spisem treści).

Szczegółowo o wtyczkach i danych strukturalnych w WordPressie możesz też przeczytać w artykule Daniela (linkowałem do niego już wyżej na wstępie).

Jak rozbudowałem dane strukturalne dla newsów

Warto wiedzieć

Wszystkie generatory i wtyczki tworzą mocno ograniczone dane strukturalne. Jeśli chcemy, możemy użyć znacznie więcej znaczników.

W przypadku danych strukturalnych można ograniczyć się tylko do tego, co oferują narzędzia. Moim zdaniem to jednak trochę za mało. Wygenerowaną na początku Schemę treści newsowych znacznie więc rozbudowałem.

Skąd dowiedziałem się co mogę dodać?

Zacząłem od oficjalnej dokumentacji. Dla treści newsowych jest to https://schema.org/NewsArticle.

Jest tam podana cała rozpiska wszystkich istniejących znaczników do tekstów newsowych, o jakie można rozbudować swój kod.

W praktyce nie jest to jednak najwygodniejsze źródło, bo jest tam absolutnie wszystko co istnieje. Nie wiadomo więc do końca co jest faktycznie użyteczne.

Stąd zaraz po Schema.org skierowałem się do dokumentacji wyszukiwarki, a konkretnie do strony zbierającej znaczniki uporządkowanych danych obsługiwane przez wyszukiwarkę Google.

Przygotowując Schemę dla newsów wzorowałem się dokładnie na tej stronie dokumentacji.

Warto wiedzieć

Dokumentację Schemy i Google możesz wykorzystać do sprawdzenia absolutnie dowolnych danych strukturalnych – wystarczy, że wyszukasz odpowiednie podstrony.

Nie wiesz co wybrać? Podejrzyj co robią inni!

Po przejrzeniu dokumentacji i wybraniu mniej więcej co chcę uzupełnić w danych strukturalnych dla treści newsowych, stwierdziłem, że muszę zderzyć moje pomysły z rzeczywistością.

Przeprowadziłem więc analizę konkurencji. No dobra, może nie dosłownie konkurencji, ale po prostu portali, które też publikują newsy i uzupełniają dla nich dane strukturalne.

Jedną ze stron, którą mogę polecić pod kątem analizy znaczników dla newsów jest na pewno Wirecutter tworzony przez New York Times.

Oczywiście, nie była to jedyna strona, którą weryfikowałem, ale ta zdecydowanie miała najbardziej zaawansowane i nieprzestarzałe wdrożenie Schemy.

W przypadku treści newsowych mnóstwo stron z nieźle uzupełnionymi danymi strukturalnymi znajdziesz w Wiadomościach Google. Wiem, bo sam tam szukałem :).

Warto wiedzieć

Połączenie dokumentacji i analizy innych serwisów dało mi całkiem niezły zestaw danych, które miały sens i były w 100% poprawne.

Jakie typy danych wykorzystałem ostatecznie w treściach newsowych

To co widziałeś/aś wyżej, to był dopiero początek :).

Znacznikami, o które zdecydowałem się rozbudować początkową schemę wygenerowaną za pomocą strony https://technicalseo.com/tools/, to między innymi:

  • datePublished – Data i godzina pierwszej publikacji artykułu.
  • dateModified – Data i godzina ostatniej modyfikacji artykułu.
  • jobTitle – Nazwa stanowiska autora treści.
  • description – Opis danego zagadnienia (ja wykorzystałem to pole dwukrotnie: do pobierania danych z meta description oraz do uzupełnienia opisu autora).
  • inLanguage – Ten znacznik wskazuje język, w którym została stworzona oznaczona nim treść.
  • sameAs – Ten znacznik można stosować do wyszczególnienia social mediów np. autora czy organizacji.
  • name – Nazwa danego obiektu/elementu. W SEO News wykorzystałem ją do dodania dodatkowej informacji o tytule wpisu.
  • alternativeHeadline – Drugorzędny/alternatywny tytuł zagadnienia. Ja powielam w nim meta tag title.
  • thumbnailUrl – Adres URL miniaturki. Oznaczyłem nim tzw. cover (okładkę) artykułu, który wyświetlamy obok tytułu.

Uwaga na daty i godziny

Tutaj ważna uwaga, co do znaczników datePublished i dateModified.

Warto wiedzieć

Przy uzupełnianiu znaczników datePublished i dateModified zalecane jest podawanie danych w formacie ISO 8601. Dokumentacja Google zaleca także zastosowanie strefy czasowej.

Brak danych o strefie spowoduje zastosowanie domyślnej strefy czasowej używanej przez Googlebota, o czym nie poinformuje Cię znowu Test wyników z elementami rozszerzonymi (bo nie są to dane wymagane).

Brak odpowiedniego formatowania daty może z kolei skończyć się po prostu błędnym odczytaniem danych.

Dokładnie chodzi o formatowanie tego typu:

"datePublished": "2024-04-23T17:20:07+02:00",
"dateModified": "2024-04-23T17:27:01+02:00",

O standardzie ISO 8601 możesz poczytać na Wikipedii. W praktyce, jak już dowiesz się mniej więcej o co chodzi, polecam jednak wykorzystać np. Timestamp Converter, który wygeneruje Ci datę w odpowiednim standardzie.

Co więcej, takie samo formatowanie dat powinniśmy wykorzystywać w sitemapie dla newsów.

Przykładowy wygląd dat i czasu zgodnie z dokumentacją Google:

formaty dat

Omówię to dokładnie w kolejnych tekstach, przy tworzeniu sitemapy dla serwisów newsowych.

Jak wygląda pełne wdrożenie

Po wszystkich zmianach rozbudowane dane strukturalne dla treści newsowych wyglądają w tak:

Ostatecznie znaczniki dostosowałem do tego, co mogę oznaczyć na podstronie wpisu z newsami.

W taki sposób polecam też działać – dopasowywać dane indywidualnie do potrzeb. Korzystać ze wtyczek albo generatorów, a z czasem rozwijać znaczniki o dodatkowe informacje, gdy zajdzie taka potrzeba.

Warto wiedzieć

Ostatecznie w Schemie zawsze warto jest opisać wszystko to, co tylko możliwe do opisania na danej stronie (no i oczywiście wspierane przez Google).

Systematycznie dodawana Schema daje Google możliwość zrozumienia nie tylko zawartości podstrony, ale i jej znaczenia, szerszego kontekstu.

To z kolei, z czasem, może przyczynić się do lepszej widoczności strony w wyszukiwarce, wiadomościach Google, Google Discover i różnych dodatkowych funkcjach wyników.

Warto wiedzieć

Pamiętaj, że jeśli zmieniasz coś na stronie, to zmienić trzeba też dane strukturalne (jeśli nie są one tworzone automatycznie).

Na koniec: zawsze sprawdzam

Na koniec przed wdrożeniem polecam jeszcze raz skorzystać z Testu wyników z elementami rozszerzonymi Google lub Walidatora Schema.org.

Gdy wszystko już będzie w porządku, zapisuję sobie schemat danych strukturalnych do uzupełniania przy każdej publikacji tego typu.

Niby jasne, zawsze można wrócić do opublikowanego już artykułu i skopiować kod, ale znacznie wygodniej i łatwiej jest mieć zawsze pod ręką „czysty” schemat.

Na stronie Top Online znaczniki Schemy częściowo już zautomatyzowaliśmy – przy publikacji wybieramy tylko typ treści z naszego panelu administracyjnego i uzupełniamy odpowiednie pola.

Mimo to i tak sprawdzam w narzędziu Google każdy opublikowany artykuł i polecam tak robić – nigdy nie wiadomo, kiedy trafi się jakiś drobny błąd :).

Podsumowanie w punktach

  1. Dane strukturalne to specjalne znaczniki, dzięki którym Google może lepiej interpretować treści na stronach.
  2. Podstawowe dane dla treści newsowych przygotowałem za pomocą generatora TechnicalSEO.
  3. Innym sposobem na przygotowanie takiego schematu mogą być wtyczki, np. RankMath SEO w WordPressie – o której pisałem ostatnio.
  4. Kolejno podstawowe dane rozbudowałem korzystając z dokumentacji Schema.org oraz wykazu danych wspieranych przez Google.
  5. Następnie przeanalizowałem pod tym kątem strony newsowe – żeby zderzyć teorię z praktyką.
  6. Poza podstawowymi danymi zastosowałem m.in. znacznik datePublished, dateModified, jobTitle, description, inLanguage, sameAs, name, alternativeHeadline i thumbnailUrl.
  7. Ostatecznie zasada jest tylko jedna: w Schemie warto jest opisać wszystko to, co tylko możliwe do opisania na danej stronie.

Naprodukowaliśmy się nie lada. A czy szczena opada? (D)oceń nas!

Aktualna ocena:

4.69 / 5

Liczba ocen: 72

Twoja ocena:

Przeczytaj również:

Pozycjonowanie
Co to jest Looker Studio (Google Data Studio)?
Sebastian Srebrny, 12-11-2024
Co to jest Looker Studio (Google Data Studio)? - SEO blog
Pozycjonowanie
Ignaś -> Smart SEO Assistant
Marcin Kamiński, 05-11-2024
Ignaś -> Smart SEO Assistant - SEO blog
Pozycjonowanie
Case studies na stronie? Wykorzystaj je pod SEO! - SEO blog

Społeczność

SEO Samodzielni

Wszystkie treści tworzymy z myślą o naszej społeczności SEO Samodzielnych. Dołączysz do nas?

Dołącz do społeczności

Kurs SEO

Przygotowaliśmy poukładane, praktyczne, wyczerpujące temat, po prostu kompleksowe artykuły o pozycjonowaniu.

Kurs SEO Samodzielni
Eksploracja kohort w GA4 - SEO Samodzielni
Kurs SEO Samodzielni
Pokrywanie się segmentów w GA4 - SEO Samodzielni
Kurs SEO Samodzielni
Eksploracja sekwencji ścieżki w GA4 - SEO Samodzielni

SEO na luzie

Historia Twojego sukcesu może zacząć się dziś. Odbierz darmową analizę Twojej strony.

Bezpłatna oferta
  • Odezwiemy się w 24h
  • Otrzymasz analizę strony i porównanie z konkurencją
  • Przygotujemy strategię SEO dla Twojego biznesu
  • Pokażemy Ci na przykładach, jak wygląda współpraca i raporty miesięczne
  • Otrzymasz ofertę w formie video, współpraca od 1999 zł/mc