Kiedy pozycjonowanie się nie opłaca?

Pozycjonowanie
Kiedy pozycjonowanie się nie opłaca?

24 maja 2019


Zależnie od tego, co chcesz osiągnąć, musisz poznać wady i zalety optymalizacji. Wiedza, z czym się ono wiąże, jest konieczna do tego, by poprawnie je prowadzić oraz aby określić, czy pozycjonowanie jest czymś, co jest Twojej firmie potrzebne. Może się bowiem okazać, że zdecydowanie lepiej sprawdzi się kampania Google Ads lub inne działania, na przykład w Social Mediach, które zdecydowanie lepiej wpłyną na Twoją stronę.

Pozycjonowanie to proces długotrwały

Najważniejsze, co musisz wiedzieć o pozycjonowaniu, to fakt, że na pierwsze wyniki musisz trochę poczekać. Nie będzie to tydzień lub dwa, być może nawet nie miesiąc. Oczywiście lekkie wahania pozycji można odczuć już po miesiącu, ale wyniki wpływające na konwersję sprzedażową lub faktyczną ilość wyświetleń na stronie mogą pojawić się dopiero po czterech miesiącach lub nawet pół roku. Jak to często bywa: trudno jednoznacznie to określić. Długość okresu pozycjonowania, po którym pojawią się pierwsze wyniki, zależy od wielu czynników. Mogą być nimi konkurencyjność fraz, branża, jaką chcemy pozycjonować oraz budżet, jaki przeznaczmy na pozycjonowanie.

Nic nie stoi na przeszkodzie, by pozycjonować stronę za mniejsze pieniądze, trzeba się jednak liczyć z tym, że wtedy może to zająć więcej czasu. Mniejszy budżet przeznaczony na pozycjonowanie to mniej działań ze strony firmy pozycjonującej.

Konkurencyjność fraz i konkurencja

Podobnie ma się rzecz w przypadku konkurencyjności fraz i branży. Przykładem może być branża modowa, w której pozycjonowanie może być problematyczne. Głównie z tego względu, że istnieje dużo sporych marek, które również pozycjonują swoje strony. Co więcej, przeznaczają na to duże budżety. Nie oznacza to jednak, że powinniśmy całkowicie rezygnować z pozycjonowania naszej strony lub sklepu. W tym przypadku warto sięgnąć po bardziej konkurencyjne frazy oraz wprowadzić frazy z tak zwanego długiego ogona (long tail). Przykładem może być fraza „sukienka” – z pewnością na tę frazę pozycjonują się wszystkie duże marki odzieżowe, które posiadają w swych ofertach sukienki. Dlatego też warto rozważyć takie frazy jak „sukienka na wesele” czy „długa sukienka na przyjęcie”.

Kiedy pozycjonowanie się nie opłaca

Co więcej, duże firmy pozycję w wynikach wyszukiwania mają nierzadko wypracowaną latami i ugruntowaną. Dlatego też wprowadzone przez Ciebie pozycjonowanie może być procesem naprawdę długotrwałym. Przebicie się na szczyt może być pracochłonne i nieść ze sobą konieczność poświęcenia dużych nakładów finansowych. Zanim uda Ci się dostać do TOP10, może minąć trochę czasu. Jeśli potrzebujesz natychmiastowych efektów, być może lepiej będzie skorzystać z Google Ads. Taka kampania nie jest tania, a jej efekty nie są długotrwałe, jednak jeśli potrzebujesz efektów tu i teraz – będzie zdecydowanie lepsza niż długotrwałe pozycjonowanie.

O pozycjonowanie musisz dbać cały czas

Żeby utrzymać wyniki działań pozycjonerskich, nie możesz tak po prostu ich przerwać, ponieważ raz wypracowane pozycje nie są dane na stałe. Z różnych powodów – konkurencja bezustannie działa i dba o to, by ich pozycje były zawsze jak najwyższe, a poza tym roboty Google nieustannie przeszukują sieć w celu znalezienia aktualizacji na konkretnych stronach. Dlatego też na rzadziej aktualizowanej stronie roboty pojawią się rzadziej i zdecydowanie mniej chętnie zechcą ją zaindeksować, a później polecić użytkownikom w wynikach wyszukiwania.

Nawet jeśli Twoja strona zacznie pojawiać się w wynikach wyszukiwania na pierwszej pozycji, musisz dbać o to, by działania pozycjonerskie były kontynuowane. Wypracowane efekty, gdy tych działań zabraknie, utrzymają się ledwie przez chwilę, a później zaczną słabnąć, aż wreszcie wypadną poza wysokie pozycje i cały trud oraz finanse włożone w pozycjonowanie pójdą na marne.

Jakość Twojej strony jest niezwykle ważna

W obecnych czasach jakość wykonania strony internetowej jest niezwykle istotna. Przede wszystkim powinna to być strona responsywna – jej dobre działanie powinno być odczuwalne zarówno w przypadku komputerów, jak i urządzeń mobilnych, na przykład tabletów czy smartfonów. Istotna jest również zawartość strony – nawet najładniej zrobiona pusta strona nie przyniesie oczekiwanych rezultatów, jeśli nie znajdzie się na niej wartościowa treść. Regularne dodawanie treści i aktualizacje strony to niezwykle istotna kwestia, gdy idzie o pozycjonowanie, ponieważ algorytmy Google nieustannie przeszukują Internet pod kątem stron zawierających wartościową zawartość, która jest regularnie aktualizowana. Dlatego też zanim zdecydujesz się na skorzystanie z pozycjonowania, najpierw zadbaj o swoją stronę internetową.

Wysoka pozycja nie jest gwarantem konwersji sprzedażowej

Jeśli prowadzisz sklep internetowy i znajdzie się on wysoko w wynikach, nie oznacza to, że natychmiastowo zyska wiele konwersji sprzedażowej. Współczynnik odrzuceń może być wysoki z różnych powodów, poza tym zachowania użytkowników ulegają ciągłej zmianie – zapominanie, pośpiech i poszukiwanie najniższej ceny często sprawiają, że użytkownicy przekładają zakupy na później, a w efekcie nie decydują się na zakup w chwili obecnej lub w ogóle.

Z jakiegoś powodu na Twoją stronę nałożono ręczne działania

Jeśli na Twoją stronę zostały nałożone tak zwane ręczne działania od Google, efekty pozycjonowania nie będą widoczne, dopóki takie działania będą nałożone na Twoją stronę. Zdjęcie takich działań może być problematyczne z wielu względów: być może korzystałeś wcześniej z działań „Black SEO”, które są przez Google zakazane. Może to być np. nielegalne pozyskiwanie linków, spam i tak dalej. Przed podjęciem współpracy z firmą, która wykonuje wyłącznie działania White SEO, trzeba zadbać o ściągnięcie ręcznych działań Google.

Ostatecznie z pełną mocą można stwierdzić, że pozycjonowanie nie jest wyjściem dla każdego. Warto przed jego rozpoczęciem odpowiednio przystosować stronę do współczesnych wytycznych – powinna wyglądać nowocześnie, być intuicyjna oraz responsywna. Zadbaj też o to, by na Twojej stronie nie było nałożonych działań ręcznych, przez które strona mogłaby nie być brana pod uwagę podczas pokazywania wyników wyszukiwania. Przeanalizuj swoją branżę i konkurencję, określając, jakie działania pomogą Ci w osiągnięciu zamierzonego celu. Być może Google Ads okażą się lepsze od długotrwałych działań SEO?