SEO vs Google Ads - co daje więcej ruchu?

Pozycjonowanie
SEO vs Google Ads - co daje więcej ruchu?

10 lipca 2019


O ile wygospodarowanie budżetu na szeroko rozumiany marketing internetowy nie stanowi problemu dla firm dużych i dobrze prosperujących, o tyle średnie, małe i nowe często stają przed dylematem. Na co powinny przeznaczyć środki: usługi SEO czy raczej płatne reklamy Google Ads? Jeśli to pytanie nie jest Ci obce, zapoznaj się z podstawowymi informacjami.

SEO vs PPC - czym się różnią?

Na szeroko rozumiany marketing internetowy w wyszukiwarkach internetowych (SEM - Search Engine Marketing) składają się dwa obszary działań promocyjnych. Pierwsza to SEO, czyli pozycjonowanie mające na celu uwidocznienie strony w organicznych wynikach wyszukiwania. Druga to PPC, czyli wykupywanie reklam i uwidacznianie strony w płatnych wynikach wyszukiwania. Do PPC zaliczamy m.in. reklamy w Google, zwane Google Ads.

Choć na inne sposoby, SEO i PPC mają przynieść ten sam cel - uczynić Twoją stronę widoczną dla potencjalnych klientów i generować ruch. Oczywiście pojawi się ona tylko tym użytkownikom wpisującym w wyszukiwarkę konkretne hasło, na które jest pozycjonowana bądź reklamowana. Możesz się zatem domyślić, jak ważny jest dobór właściwych słów kluczowych.

Co wybrać na początek: SEO czy Google Ads?

Przyjmijmy, że dopiero założyłeś stronę internetową swojej działalności lub planujesz rozpocząć pierwsze działania SEM. Na pewno chciałbyś, aby wyniki były zarówno szybkie, jak i długotrwałe (i skuteczne!). Który rodzaj marketingu doprowadzi Cię do tego celu: darmowe SEO czy płatne Google Ads?

Odpowiedź na powyższe pytanie nie jest łatwa. W rozmowach z Klientami zawsze podkreślamy, że SEO to proces długofalowy, na którego efekty trzeba poczekać. Pierwsze widać już po miesiącu od wprowadzenia zmian, jednak znaczące przyjdą z czasem - i będą to efekty długotrwałe. Inaczej wygląda sytuacja z Google Ads. Tu efekty możesz uzyskać od razu - pod warunkiem, że właściwie ustalisz słowa kluczowe - jednak musisz pamiętać, że widoczność w płatnych wynikach wyszukiwarki jest zależna od środków pieniężnych, jakie na nią przeznaczysz, a także potrwa jedynie do momentu, w którym owe środki się wyczerpią. Inaczej mówiąc: kiedy przestaniesz płacić na Google Ads, reklamy znikną. Tymczasem efekty SEO zostaną, nawet jeśli na jakiś czas zaprzestaniesz pozycjonowania.

Czy Google Ads wpływają na SEO?

Sporo osób sądzi, że reklamy Google Ads mogą być dobrym - bo natychmiastowym - startem dla długofalowego SEO. Niestety to nieprawda. W rzeczywistości płatne i organiczne wyniki wyszukiwania to zagadnienia oddzielne i niewpływające na siebie nawzajem. Oba rodzaje marketingu korzystają z innych, przypisanych im algorytmów. W efekcie nawet najlepiej dobrana reklama Google Ads nie pomoże w pozycjonowaniu Twojej strony (choć niewątpliwie przełoży się na odwiedziny).

Na organiczną wysoką pozycję w wyszukiwarce pracuje się miesiącami i latami. Darmowe wyniki wzbudzają zaufanie i często w większym stopniu odpowiadają temu, czego poszukujesz. Z kolei wysoka pozycja w płatnych wynikach wyszukiwania zależy od tego, ile zdecydujesz się wydać na reklamę. Jeśli Twoja konkurencja zapłaci więcej, to jej strona pojawi się użytkownikom wyżej.

Długofalowe efekty i większa liczba wejść na stronę - SEO czy Google Ads?

Dobra wiadomość dla właścicieli małych i średnich biznesów jest taka, że to SEO generuje na stronie ponad połowę ruchu, podczas gdy pozostała część dzieli się na reklamy płatne - w tym Google Ads - odwiedziny bezpośrednie i przejścia z mediów społecznościowych. Takie wnioski wynikają np. z badań przeprowadzonych w 2014 roku przez Groupon, w których wykazano, że pozycjonowanie odpowiada za ponad 60% ruchu na stronie. Oznacza to, że dla uzyskania dużego ruchu na stronie możesz stosować samo pozycjonowanie.

Ruch na stronie z poszczególnych źródeł

Źródło: Conductor.

Odrębną kwestię stanowi pytanie, czy rzeczywiście warto ograniczać się do SEO. Mimo iż płatna reklama generuje mniejszy ruch na stronie niż organiczne wyniki w Google, połączenie tych dwóch dróg marketingowych przyniesie Ci najwięcej korzyści. Możesz wykorzystywać w SEO i Google Ads te same słowa kluczowe, aby po wpisaniu danego hasła do wyszukiwarki użytkownicy zobaczyli kilka odnośników do Twojej strony - klikną je chętniej jako bardziej wiarygodne od konkurencyjnych. Możesz też postawić w reklamie na słowa kluczowe z długiego ogona, by zacieśnić wyniki wyszukiwania i trafić do węższej grupy, np. poprzez dodanie do słowa kluczowego nazwy miasta, w którym świadczysz usługi.

Jak śledzić ruch na stronie i pozycję w Google?

Jeśli chodzi o monitorowanie ruchu, możesz umieścić na stronie kod śledzenia Google Analytics. W tym bezpłatnym narzędziu zobaczysz, ile każdego miesiąca przybywa Ci ruchu z darmowych i płatnych kanałów. Sprawdzisz też, które podstrony klikane są chętniej i znajdziesz podpowiedzi dotyczącego tego, czego poszukują Twoi odbiorcy.

Wzrost pozycji słów kluczowych, na które chcesz, aby była widoczna Twoja strona, sprawdzisz w zewnętrznych narzędziach. My udostępniamy Klientom dedykowany panel, w którym widzą m.in. wykresy pozycji w TOP 10 i TOP 50, listę najważniejszych słów kluczowych czy historię widoczności serwisu na przestrzeni ostatnich kilku lat.

Liczę na duży ruch na stronie - wybieram SEO czy Google Ads?

Podsumujmy to, co udało nam się ustalić. SEO jest działaniem długofalowym i nie da Ci wyników natychmiastowych, za to przełoży się na widoczność w szerokim zakresie czasu. Mimo iż na widoczność w darmowych wyszukiwarkach wpływają dziesiątki czynników zewnętrznych - np. aktualizacje algorytmów Google czy nieustanne działania pozycjonerskie konkurencji - koniec końców to i tak SEO przełoży się na większy ruch na stronie niż płatne reklamy.

Poprawnie ustawione Google Ads zapewnią Ci wzmożony ruch, lecz tylko w okresie widoczności reklamy oraz wyłącznie na wybrane słowa kluczowe. Kiedy przestaniesz płacić lub użytkownik wpisze inne hasło wyszukiwania, nie zobaczy Twojej strony. Z kolei kiedy korzystasz z SEO, możesz używać większej liczby słów kluczowych na każdej z podstron i w ten sposób odpowiadać na więcej zapytań.

W walce o efekty nie negujemy niczego. Wręcz przeciwnie: warto rozważyć zarówno optymalizację SEO, jak i wykupienie reklam Google Ads. Jeśli jednak Twoim celem jest zwiększenie ruchu na stronie i chcesz chwilowo skupić się na jednym sposobie prowadzenia działań marketingowych, właściwym będzie właśnie SEO.