Rekrutujemy! Zaindeksujemy nowego SEO Speca w naszej ekipie! Zobacz szczegóły i aplikuj czym prędzej .
Jesteś tutaj: Baza wiedzy / Blog i aktualności / Sezonowość biznesu a pozycjonowanie

09-11-2018

Sezonowość biznesu a pozycjonowanie

Czy istnieje sezonowość w biznesie? Na to pytanie można z całym przekonaniem odpowiedzieć twierdząco. Wiele firm obserwuje wzrost popularności w niektórych porach roku lub przed świętami, natomiast w „zwykłym” okresie roku popyt na oferowane artykuły spada. Jednak odpowiedź ta rodzi następne pytanie: czy sezonowość biznesu wpływa na pozycjonowanie? Jakie kroki warto podjąć, by zapewnić firmie dobre wyniki sprzedaży niezależnie od tego, czy sezon jest wysoki, czy niski?

Sezonowość biznesu a pozycjonowanie - SEO blog

Biznes sezonowy, wbrew pozorom, nie jest prosty w prowadzeniu. Okresowe wahania popularności oferty stwarzają dylemat, czy inwestować w kampanię marketingową przez cały rok, czy jedynie tuż przed wysokim sezonem. Ta druga opcja wiąże się jednak z ryzykiem: można po prostu nie zdążyć na czas. Jak więc uporządkować działania SEO, by odnieść sukces?

Po pierwsze: porównanie wyników


Przed rozpoczęciem działań pozycjonujących witrynę warto poddać analizie ruch na stronie (najlepiej z kilku poprzednich sezonów) i zbadać, w jakich miesiącach strona była częściej odwiedzana, a w jakich nie odnotowano dużego ruchu. Dzięki szczegółowej analizie będzie można z odpowiednim wyprzedzeniem zaplanować działania SEO na każdy miesiąc, a także ustalić frazy kluczowe, które mogą zwiększyć ruch na stronie.

Po drugie: analiza trendów


Biznes sezonowy jest specyficzny – wzrost jego popularności można zaobserwować jedynie w określonych porach. Dzięki ich precyzyjnemu określeniu można perfekcyjnie dobrać słowa kluczowe i strategię pozycjonowania. Pomogą w tym narzędzia: Google Trends oraz Keyword Planner. Dzięki nim można przeanalizować cztery główne trendy- etapy w marketingu dotyczącym branż sezonowych i dopasować do nich działania SEO:

  • Zainteresowanie

  • To trend początkowy, który otwiera sezon dla danej branży. Można go dostrzec na podstawie zwiększonej ilości zapytań obecnych w organicznych wynikach wyszukiwania – często wyróżnia się sporym skokiem w stosunku do poprzedniego miesiąca.

    Trend ten jest dobrze widoczny w przypadku ozdób świątecznych, dekoracji czy prezentów bożonarodzeniowych.

  • Zapotrzebowanie

  • Następnym etapem jest wzrost zapotrzebowania na ofertę sezonową. Coraz częściej pojawiają się zapytania w wynikach wyszukiwania, dołączają też do nich frazy kluczowe. Poprawia się również widoczność stron pozycjonujących się na dane frazy.

  • Wygaszanie

  • Kolejny trend to gwałtowny spadek zainteresowania ofertą – dużo mniejsza ilość wyszukiwań danych fraz oraz zapytań w wyszukiwarkach.

    Przykładem jest wspomniany wcześniej okres świąteczny – wysoka liczba wyszukań fraz, którą można było zaobserwować tuż przed świętami, zaraz po nich zauważalnie spada. Wraz z zanikiem zainteresowania frazami zmniejsza się również widoczność witryn w wyszukiwarkach.

  • Zastój

  • W ostatnim etapie popularności branż sezonowych można zauważyć… jej brak. Frazy nie cieszą się zainteresowaniem, ruch na stronie gaśnie – i ten stan trwa aż do początku następnego sezonu, kiedy znów rośnie zapotrzebowanie na dane produkty.


Sezonowość biznesu a pozycjonowanie

Po trzecie: dobra strategia


Analiza powyższych trendów obecnych w branżach sezonowych pomaga dobrać idealną strategię pozycjonowania dla witryny. Warto wziąć pod uwagę, że działania SEO to proces, na którego wyniki trzeba poczekać, a pozycjonowanie, mimo sezonowości, powinno sprawiać wrażenie naturalnego, by zostało zaakceptowane przez algorytmy wyszukiwarek. Oto kilka propozycji:

  • Pozycjonowanie stałe

  • Jeśli firma, mimo branży sezonowej, działa na rynku przez cały rok, dobrym ruchem jest rozważenie pozycjonowania ciągłego. Dzięki temu działania SEO będą wyglądać naturalnie i możliwa będzie szybka reakcja na zmiany w wynikach wyszukiwania.

  • Pozycjonowanie stałe + okresowe

  • Ten typ pozycjonowania uwzględnia działania stałe oraz ich intensyfikację w okresie wzrostu popularności branży. Do dodatkowych działań można zaliczyć pozyskiwanie nadprogramowych linków oraz przeznaczenie większych funduszy na kampanię podczas sezonu. Dzięki takiej strategii witryna będzie obecna w wynikach wyszukiwania przez cały rok – z okresowym wzrostem pozycji.

  • Pozycjonowanie okresowe

  • Tutaj liczy się przede wszystkim zaistnienie oferty branżowej w okresie największego popytu. Nacisk na pozycje fraz w wynikach wyszukiwania kładzie się jedynie w wysokim sezonie, podczas reszty roku mogą być nawet poza kontrolą. To rodzi ryzyko, że wypadną one z wyników wyszukiwania i trudno będzie je odzyskać, gdy okażą się potrzebne.

Które rozwiązanie warto wybrać?


Najbardziej optymalne wydaje się pozycjonowanie stałe wraz z okresowym zintensyfikowaniem działań. Dzięki temu witryna jest obecna w wynikach wyszukiwania przez cały czas, natomiast promowanie produktów z oferty odbywa się tuż przed sezonem. Dodatkowym plusem jest możliwość analizy działań konkurencji oraz zapytań kierowanych przez użytkowników wyszukiwarek. Działania szybkie, czysto sezonowe, co prawda dają krótkotrwały efekt, lecz stwarzają ryzyko wyprzedzenia przez konkurencję oraz kary od Google za nienaturalne pozycjonowanie.

Naprodukowaliśmy się nie lada. A czy szczena opada? (D)oceń nas!

Aktualna ocena:

4.74 / 5

Liczba ocen: 24

Twoja ocena:

Przeczytaj również:

Pozycjonowanie
Co to jest Looker Studio (Google Data Studio)?
Sebastian Srebrny, 12-11-2024
Co to jest Looker Studio (Google Data Studio)? - SEO blog
Pozycjonowanie
Ignaś -> Smart SEO Assistant
Marcin Kamiński, 05-11-2024
Ignaś -> Smart SEO Assistant - SEO blog
Pozycjonowanie
Case studies na stronie? Wykorzystaj je pod SEO! - SEO blog

Społeczność

SEO Samodzielni

Wszystkie treści tworzymy z myślą o naszej społeczności SEO Samodzielnych. Dołączysz do nas?

Dołącz do społeczności

Kurs SEO

Przygotowaliśmy poukładane, praktyczne, wyczerpujące temat, po prostu kompleksowe artykuły o pozycjonowaniu.

Kurs SEO Samodzielni
Eksploracja kohort w GA4 - SEO Samodzielni
Kurs SEO Samodzielni
Pokrywanie się segmentów w GA4 - SEO Samodzielni
Kurs SEO Samodzielni
Eksploracja sekwencji ścieżki w GA4 - SEO Samodzielni

SEO na luzie

Historia Twojego sukcesu może zacząć się dziś. Odbierz darmową analizę Twojej strony.

Bezpłatna oferta
  • Odezwiemy się w 24h
  • Otrzymasz analizę strony i porównanie z konkurencją
  • Przygotujemy strategię SEO dla Twojego biznesu
  • Pokażemy Ci na przykładach, jak wygląda współpraca i raporty miesięczne
  • Otrzymasz ofertę w formie video, współpraca od 1999 zł/mc