Biznes sezonowy, wbrew pozorom, nie jest prosty w prowadzeniu. Okresowe wahania popularności oferty stwarzają dylemat, czy inwestować w kampanię marketingową przez cały rok, czy jedynie tuż przed wysokim sezonem. Ta druga opcja wiąże się jednak z ryzykiem: można po prostu nie zdążyć na czas. Jak więc uporządkować działania SEO, by odnieść sukces?
Po pierwsze: porównanie wyników
Przed rozpoczęciem działań pozycjonujących witrynę warto poddać analizie ruch na stronie (najlepiej z kilku poprzednich sezonów) i zbadać, w jakich miesiącach strona była częściej odwiedzana, a w jakich nie odnotowano dużego ruchu. Dzięki szczegółowej analizie będzie można z odpowiednim wyprzedzeniem zaplanować działania SEO na każdy miesiąc, a także ustalić frazy kluczowe, które mogą zwiększyć ruch na stronie.
Po drugie: analiza trendów
Biznes sezonowy jest specyficzny – wzrost jego popularności można zaobserwować jedynie w określonych porach. Dzięki ich precyzyjnemu określeniu można perfekcyjnie dobrać słowa kluczowe i strategię pozycjonowania. Pomogą w tym narzędzia: Google Trends oraz Keyword Planner. Dzięki nim można przeanalizować cztery główne trendy- etapy w marketingu dotyczącym branż sezonowych i dopasować do nich działania SEO:
- Zainteresowanie
- Zapotrzebowanie
- Wygaszanie
- Zastój
To trend początkowy, który otwiera sezon dla danej branży. Można go dostrzec na podstawie zwiększonej ilości zapytań obecnych w organicznych wynikach wyszukiwania – często wyróżnia się sporym skokiem w stosunku do poprzedniego miesiąca.
Trend ten jest dobrze widoczny w przypadku ozdób świątecznych, dekoracji czy prezentów bożonarodzeniowych.
Następnym etapem jest wzrost zapotrzebowania na ofertę sezonową. Coraz częściej pojawiają się zapytania w wynikach wyszukiwania, dołączają też do nich frazy kluczowe. Poprawia się również widoczność stron pozycjonujących się na dane frazy.
Kolejny trend to gwałtowny spadek zainteresowania ofertą – dużo mniejsza ilość wyszukiwań danych fraz oraz zapytań w wyszukiwarkach.
Przykładem jest wspomniany wcześniej okres świąteczny – wysoka liczba wyszukań fraz, którą można było zaobserwować tuż przed świętami, zaraz po nich zauważalnie spada. Wraz z zanikiem zainteresowania frazami zmniejsza się również widoczność witryn w wyszukiwarkach.
W ostatnim etapie popularności branż sezonowych można zauważyć… jej brak. Frazy nie cieszą się zainteresowaniem, ruch na stronie gaśnie – i ten stan trwa aż do początku następnego sezonu, kiedy znów rośnie zapotrzebowanie na dane produkty.
Po trzecie: dobra strategia
Analiza powyższych trendów obecnych w branżach sezonowych pomaga dobrać idealną strategię pozycjonowania dla witryny. Warto wziąć pod uwagę, że działania SEO to proces, na którego wyniki trzeba poczekać, a pozycjonowanie, mimo sezonowości, powinno sprawiać wrażenie naturalnego, by zostało zaakceptowane przez algorytmy wyszukiwarek. Oto kilka propozycji:
- Pozycjonowanie stałe
- Pozycjonowanie stałe + okresowe
- Pozycjonowanie okresowe
Jeśli firma, mimo branży sezonowej, działa na rynku przez cały rok, dobrym ruchem jest rozważenie pozycjonowania ciągłego. Dzięki temu działania SEO będą wyglądać naturalnie i możliwa będzie szybka reakcja na zmiany w wynikach wyszukiwania.
Ten typ pozycjonowania uwzględnia działania stałe oraz ich intensyfikację w okresie wzrostu popularności branży. Do dodatkowych działań można zaliczyć pozyskiwanie nadprogramowych linków oraz przeznaczenie większych funduszy na kampanię podczas sezonu. Dzięki takiej strategii witryna będzie obecna w wynikach wyszukiwania przez cały rok – z okresowym wzrostem pozycji.
Tutaj liczy się przede wszystkim zaistnienie oferty branżowej w okresie największego popytu. Nacisk na pozycje fraz w wynikach wyszukiwania kładzie się jedynie w wysokim sezonie, podczas reszty roku mogą być nawet poza kontrolą. To rodzi ryzyko, że wypadną one z wyników wyszukiwania i trudno będzie je odzyskać, gdy okażą się potrzebne.
Które rozwiązanie warto wybrać?
Najbardziej optymalne wydaje się pozycjonowanie stałe wraz z okresowym zintensyfikowaniem działań. Dzięki temu witryna jest obecna w wynikach wyszukiwania przez cały czas, natomiast promowanie produktów z oferty odbywa się tuż przed sezonem. Dodatkowym plusem jest możliwość analizy działań konkurencji oraz zapytań kierowanych przez użytkowników wyszukiwarek. Działania szybkie, czysto sezonowe, co prawda dają krótkotrwały efekt, lecz stwarzają ryzyko wyprzedzenia przez konkurencję oraz kary od Google za nienaturalne pozycjonowanie.