31-07-2021

Co to jest adres URL i jego wpływ na SEO

Adres URL kojarzy chyba każdy użytkownik internetu. To dzięki niemu możemy znaleźć zasoby dostępne w sieci. Z czego się składa i jaki jest jego wpływ na SEO? Sprawdź!

Co to jest adres URL i jego wpływ na SEO - SEO blog

Znasz już wpływ domeny na SEO, czas na adresy stron internetowych. Adresy URL są jednym z kluczowych elementów znanego nam Internetu. Dotyczą praktycznie wszystkich zasobów dostępnych w sieci, dzięki nim możemy je odnaleźć. Są też niemal nierozłącznym elementem każdej strony internetowej i mogą mieć bezpośredni wpływ na SEO.

W tej lekcji Akademii SEO wyjaśnimy Ci, czym jest adres URL i jaki jest jego wpływ na pozycjonowanie. Przedstawimy też szczegółowo, na czym polega tworzenie przyjaznych adresów.

Co to jest adres URL?

Skrót URL pochodzi od "Uniform Resource Locator", co można przetłumaczyć jako ujednolicony lokalizator. To standaryzowany i przyjazny człowiekowi format adresowania zasobów internetowych. Adres URL jest rozwiązaniem, które określa lokalizację strony internetowej, grafiki, dokumentu lub dowolnego zasobu w sieci. Określa także sposób, w jaki zasób ten będzie pobierany z serwera. To ten sam adres, który jest widoczny w przeglądarce w trakcie przeglądania strony.

URL towarzyszy nam od 1994 roku. Jest szczególnym przypadkiem URI (Uniform Resource Identifier), czyli nadrzędnego ujednoliconego identyfikatora. URI służy wyłącznie identyfikacji zasobu. URL wskazuje już jego lokalizację, czyli miejsce, z którego można go pobrać i sposób, w jaki można to zrobić (protokół, najczęściej HTTP, HTTPS lub FTP).

Pojęć tych używa się zamiennie, jest to jednak duże uproszczenie. URI może posłużyć identyfikowaniu dosłownie wszystkiego, od stron internetowych po pliki znajdujące się na dyskach prywatnych komputerów. URL wskazuje z kolei adres internetowy, spod którego można coś pobrać.

Jak adres URL wpływa na SEO?

Adres URL odgrywa ważną rolę w pozycjonowaniu. Jego forma, czyli to jak został zbudowany, ma znaczenie zarówno dla wyszukiwarki, jak i użytkowników. Prosty, krótki i zrozumiały dla użytkownika URL łatwo zapada w pamięć, dobrze się prezentuje (co wpływa na zaufanie) i pomaga w nawigacji po serwisie. W kontekście Google prawidłowo skonstruowany URL strony pozwala uniknąć problemów z indeksacją. Dzięki niemu możesz też wpływać poniekąd na dobieranie wyników i klikalność.

Słowa kluczowe w URL nie są już co prawda pogrubiane w wynikach tak samo, jak te znajdujące się w tytule lub meta opisie. Same adresy nadal są jednak wyświetlane nad tytułem. Dzięki temu ich zwięzłość, zrozumiałość i występowanie w nich wyszukiwanych fraz może wpływać pozytywnie na decyzje użytkowników. Mało kto będzie przecież chciał odwiedzić stronę firmy usługowej czy sklep internetowy, którego adres URL składa się z losowych liczb i liter, nawet jeśli będzie on pierwszy w wynikach wyszukiwania.

adres URL przyjazny adres URL

Z czego składa się URL strony internetowej?

By zrozumieć w pełni rolę, jaką adres URL pełni w SEO, trzeba znać jego budowę. Każdy pełny URL składa się z co najmniej trzech elementów: używanego przez adresowany zasób protokołu sieci WWW, hosta oraz ścieżki. Dodatkowo w adresie może znaleźć się też zapytanie lub kotwica, wskazująca lokalizację konkretnego fragmentu strony.

  • Protokół internetowy – określa formę, w jakiej wysyłane są zapytania do serwera i formę odpowiedzi - wyróżniamy dwa protokoły, którymi są http:// i https://

  • Host – unikalna nazwa urządzenia w określonej sieci, w odniesieniu do stron jest to subdomena, domena i jej rozszerzenie, np. toponline.pl

  • Ścieżka – lokalizacja pliku (np. podstrony, zdjęcia, dokumentu), do którego prowadzi adres URL, np. /pozycjonowanie-stron-internetowych

  • Zapytanie – inaczej parametr, występuje po ścieżce i zaczyna się zawsze od pytajnika, ma na celu przekazać dodatkowe informacje w adresie URL. "Szukajki" mają różne parametry, ale może wyglądać tak: /?search=

  • Kotwica – element adresu URL pozwalający wskazać konkretny, oznaczony identyfikatorem fragment (element) treści, zaczyna się od #, stosowany m.in. na stronach posiadających interaktywne spisy treści. Najczęściej stosowany przy tzw. one pagerach, np. stronainternetowa.pl/#nasz-zespol.

Na czym polega optymalizacja adresów URL?

Optymalizacja adresów URL strony to przede wszystkim prawidłowe ich skonstruowanie i zadbanie o logiczną strukturę. Znaczenie konstrukcji pokryliśmy już w akapicie powyżej, struktura jest jednak równie ważna. Dzięki kategoriom w adresach możesz uporządkować podstrony i wykazywać występujące między nimi powiązania tematyczne.

Znaczenie struktury adresów URL

Prawidłowa struktura adresów URL pomaga zarówno użytkownikom, wyszukiwarce, jak i Tobie, w zarządzaniu i pracy nad serwisem. Tworzy się ją poprzez dodanie do URL kategorii. Przedstawmy to na przykładzie kilku adresów pod wspólną domeną:

Brak kategorii w adresach:

  • https://www.example.com/kontakt/
  • https://www.example.com/e-commerce/
  • https://www.example.com/galeria/
  • https://www.example.com/pozycjonowanie-stron/
  • https://www.example.com/pozcyjonowanie-sklepow/
  • https://www.example.com/blog/

Adresy zawierające kategorie:

  • https://www.example.com/kontakt/
  • https://www.example.com/uslugi/e-commerce/
  • https://www.example.com/galeria/
  • https://www.example.com/uslugi/pozycjonowanie-stron/
  • https://www.example.com/uslugi/pozcyjonowanie-sklepow/
  • https://www.example.com/blog/

Dodanie kategorii i podkategorii do adresu URL sprawia, że zarówno wyszukiwarka, jak i sam użytkownik od razu wiedzą, że poszczególne strony są ze sobą powiązane. Dzięki temu Twój potencjalny Klient lepiej odnajdzie się w serwisie, a Google będzie skuteczniej dobierać wyniki.

Kiedy zmieniać adres URL?

Warto wspomnieć, że optymalizacja techniczna wcale nie musi obejmować adresów URL. Jeśli witryna istnieje od dawna i posiada już ugruntowane pozycje podstron na dane frazy, to zmiany nie są konieczne. W niektórych przypadkach mogą być nawet szkodliwe. Powszechnie zaleca się konsekwentne i jak najdłuższe stosowanie jednego sposobu tworzenia adresów. Jeśli chcesz jednak zmienić jakiś URL, pamiętaj o zastosowaniu przekierowań 301! W kolejnej lekcji “przekierowanie strony internetowej - rodzaje i zastosowanie”, dowiesz się więcej w tym temacie.

O prawidłową strukturę adresów URL strony najlepiej zadbać już na etapie jej tworzenia. Optymalizacja w tym zakresie to nie tylko zmiana konstrukcji. Może ona obejmować także zabiegi takie jak zastosowanie dodatkowych mechanizmów przetwarzania zapytań na serwerze. Absolutną podstawą są jednak przyjazne adresy URL.

Czym są przyjazne adresy URL?

Przyjazne adresy URL to te, które są zrozumiałym, logicznym i łatwym do zapamiętania ciągiem znaków. Informują one o tym, co znajduje się pod daną ścieżką. Dzięki temu użytkownik nie musi sprawdzać zawartości podstrony, by wiedzieć, co się na niej kryje. Adres URL zawierający czytelne wyszczególnienie katalogu pozwala też łatwiej poruszać się po serwisie.

Przyjazne adresy URL dotyczą jednak nie tylko użytkownika. To jednocześnie linki dostosowane do potrzeb wyszukiwarek, a dokładniej do tego, jak odczytują je algorytmy. Nie zmienia to jednak wcześniejszych zasad, najważniejsze w tym kontekście jest stosowanie myślników jako separatorów dla poszczególnych słów i unikanie nadmiaru fraz kluczowych.

przyjazny adres URL adres URL

Jak tworzyć przyjazne adresy URL?

Ustaliliśmy już, że prawidłowo stworzony adres URL może być przydatny zarówno pod kątem doświadczenia użytkownika jak i samego SEO. Oczywiste jest więc, że trzeba o niego zadbać. Tylko jak zrobić to dobrze? Przyjrzymy się szczegółowo temu, jak tworzyć poprawne pod względem pozycjonowania, przyjazne adresy URL.

Długość adresu URL

Wokół perfekcyjnej długości narosło wiele mitów. Nie będziemy wskazywać optymalnych widełek znaków z jednej prostej przyczyny, w praktyce takie wartości nie istnieją. Oczywiście, raczej radzilibyśmy unikać długich i rozbudowanych adresów, nie próbuj jednak tworzyć krótkich URL na siłę. Najważniejsze, aby adres był logiczny i przyjazny, przede wszystkim musi przekazywać informację o zawartości strony.

Na podstawie analiz wyników różnych witryn można wywnioskować, że podstrony o krótkich adresach zajmują lepsze pozycje. Związek ten może jednak wynikać nie tyle z samego adresu, ile z istotności krótko adresowanych stron w obrębie danego serwisu. Skupianie się na tym, by URL miał minimalną długość, nie ma w praktyce większego znaczenia, aczkolwiek warto jest, aby nie przesadzić z jego długością.

Słowa kluczowe a adres URL

Adres URL będący słowem kluczowym lub zawierający w sobie te słowa może być przydatny pod względem SEO. Dzięki zastosowaniu fraz w adresie wyszukiwarka łatwiej zorientuje się w tym, czego dotyczy witryna. Co więcej, słowo kluczowe w URL może przekonać użytkownika, że na Twojej stronie znajduje się właśnie to, czego akurat szukał.

Pamiętaj jednak, by nie przesadzać. Nadmiar nienaturalnie "upakowanych" słów kluczowych lub ich powtarzanie sprawi, że otrzymasz nielogiczny i nieprzyjazny URL. Adres taki Google może też uznać za próbę manipulacji wynikami, co zaszkodzi pozycji Twojej strony.

Reasumując: słowa kluczowe w URL? Jak najbardziej, ale zachowaj zdrowy rozsądek.

Łączenie i rozdzielanie wyrazów w adresie URL strony

Wyrazy w adresie URL rozdzielaj zawsze myślnikiem, a właściwie dywizem (poprawnie myślnik to dłuższa kreska: " –"; dywiz jest krótszy i znajduje się na klawiaturze: "-"). Zastosowanie tego znaku jako łącznika wyrazów jest powszechnym, rekomendowanym przez Google, standardem. Dywiz pozwala rozróżniać wyrazy robotom wyszukiwarki. Inne znaki (np. podkreślenie dolne "_" i spacje mogą być pomijane, co przełoży się na odczytanie kilku wyrazów jako jednego i w efekcie gorsze dobieranie wyników.

Wielkość liter w adresie URL

W przeciwieństwie do domeny adres URL jest wrażliwy na wielkość liter. Mając dwie identyczne ścieżki, w tym jedną zaczynającą się od dużej litery, mamy do czynienia z dwoma całkowicie innymi adresami. To dlatego najlepszym rozwiązaniem jest stosowanie wyłącznie małych liter. Dzięki temu unikniesz sytuacji, w której użytkownicy trafiają na stronę błędu 404 przy zapomnieniu o wielkości liter.

  • https://example.com/podstrona
  • https://example.com/Podstrona
  • https://example.com/PODSTRONA

Wymienione powyżej adresy to kompletnie inne strony!

Tytuł artykułu jako adres URL

Zastosowanie tytułu jako adresu URL strony może być dobrym rozwiązaniem, jeśli jest on krótki i prawidłowo zoptymalizowany pod kątem SEO. W większości przypadków o adresie musisz jednak pomyśleć osobno, z jednego prostego powodu. Tytuł artykułu jako URL jest zazwyczaj zbyt długi i zawiera niepotrzebne słowa. Przy tworzeniu treści na swoją stronę zadbaj więc o to, by przygotować też dla nich odpowiednio krótki, przyjazny adres.

Zapamiętaj

Odpowiednio stworzone adresy URL mają wpływ na optymalizację strony internetowej.

Podsumowanie

Prawidłowo sformułowane, przyjazne adresy URL na stronie są istotnym elementem w walce o lepszą pozycję. Zawsze staraj się, by zawierały one informację na temat zawartości witryny, ale były też jednocześnie krótkie, zrozumiałe i łatwe do zapamiętania. Pamiętaj także o zaplanowaniu odpowiedniej struktury. Mamy nadzieję, że dzięki tej lekcji będziesz wiedzieć, jak konstruować adresy URL.

Z tego artykułu dowiedziałeś się:

  • Czym są adresy URL
  • Z czego składa się adres strony
  • Jak tworzyć przyjazne adresy URL

Artykuł się spodobał? Pamiętaj, żeby:

Obserwować nasz profil na FB

SEO, marketing, ecommerce, przedsiębiorczość. Bądź na bieżąco śledząc nas na FB.

Zobacz profil
Dopisać się do newslettera

Tylko najważniejsze informacje. Zero spamu. Samo "mięso".

Dołącz
Dołączyć do naszej grupy na FB

Zadawaj pytania, dyskutuj, ucz się.

Zobacz grupę

Przeczytaj również:

SEO Samodzielni
Pozyskiwanie linków do witryny - SEO Samodzielni
SEO Samodzielni
Atrybuty linków - jak oznaczać adresy URL - SEO Samodzielni
SEO Samodzielni
Co to jest anchor i jego rodzaje - SEO Samodzielni

SEO na luzie

Historia Twojego sukcesu może zacząć się dziś. Zacznij darmowy miesiąc próbny.

Wypróbuj nas za darmo przez 30 dni.