Przed wyborem domeny staje każdy, kto chce umieścić swoją stronę w sieci. Wybór ten nie jest prosty, szczególnie jeśli weźmiesz pod uwagę, że domena to podstawa internetowej tożsamości, z którą będzie kojarzona Twoja działalność. Sam aspekt wizerunkowy to jednak nie wszystko, prawidłowa adresacja witryny ma też znaczenie dla pozycjonowania i promocji. W tym artykule Akademii SEO przedstawiamy wpływ domeny na pozycjonowanie. Wyjaśniamy też najważniejsze kwestie, na które trzeba zwrócić uwagę przy wyborze.
Spis treści:
- Wiek domeny a pozycjonowanie
- Historia domeny – powiązania tematyczne
- Profil linków domeny
- Nazwa domeny w pozycjonowaniu strony
- Czy fraza kluczowa w nazwie domeny jest konieczna?
- Okres zarejestrowania domeny a SEO
- Rozszerzenie domeny a pozycjonowanie
- Podsumowanie
Wiek domeny a pozycjonowanie
To, jak długo istnieje dana domena, ma znaczenie dla SEO. Na witrynach znajdujących się od dawna pod tym samym adresem efekty pozycjonowania są widoczne znacznie szybciej. "Dostrzeżenie" wszystkich zmian na istniejącej od kilku lat stronie zajmuje wyszukiwarce Google około 90 dni, podczas gdy dla nowej strony może być to już nawet pół roku. Czas ten z roku na rok ulega wydłużeniu. Nowe podstrony na starszych witrynach są także znacznie szybciej indeksowane.
Warto jednak wyjaśnić przy tym, że zakup istniejącej od dawna domeny wcale nie zapewnia lepszych wyników. Liczy się przede wszystkim rozwijana od lat zawartość znajdującej się pod nią strony i profil prowadzących do niej linków. Sam fakt tego, że domena została zarejestrowana np. 4 lata temu nie ma więc najmniejszego znaczenia, jeśli nigdy nie była ona używana. Wiek domeny możesz sprawdzić przez m.in. Who Is
Historia domeny – powiązania tematyczne
Historia domeny może mieć spory wpływ na SEO Twojej strony. Jeśli pod wybraną przez Ciebie adresacją istniała witryna zawierająca wartościowe treści, to w wielu przypadkach można to wykorzystać. Taka domena będzie miała bowiem znacznie wyższy autorytet w wyszukiwarce. By z niego skorzystać, musisz jednak zadbać o powiązania tematyczne. Jeśli strona znajdująca się dawniej pod domeną należała do restauracji, a Ty kupujesz ją w celu stworzenia strony dla swojego lokalu, to wszystko jest w jak najlepszym porządku. Taka historia domeny może być użyteczna w pozycjonowaniu. Wykorzystać możesz też prowadzące do niej jeszcze linki. Natomiast, jeżeli do swojego lokalu chcesz wykorzystać domenę, na której wcześniej istniała np. pralnia, to nie jest dobry wybór.
Przeszłość domeny wcale nie musi być jednak pozytywna. Pod nieużywanym aktualnie adresem mogły znajdować się przecież treści szkodliwe. Strona znajdująca się kiedyś pod wybranym przez Ciebie domeną mogła też dawniej zostać ukarana przez Google. Nadal mogą też prowadzić do niej niskiej jakości odnośniki. W takim wypadku domena z historią może utrudniać budowanie pozycji i warto to sprawdzić przed jej zakupem.
Jak zweryfikować historię domeny?
Historię wybranej przez siebie domeny możesz bardzo prosto sprawdzić. Wystarczy wykorzystać narzędzie Web Archive, czyli archiwum internetowe. Wpisując na tych stronach adres domeny, dowiesz się, czy istniała pod nią kiedykolwiek jakaś strona. Jeśli tak, będziesz mieć też możliwość podejrzenia tego, co się na niej znajdowało. Jeśli nic się nie wyświetli, to prawdopodobnie domena nie była nigdy używana.
Co źle rankuje.
To źle rokuje.
Profil linków domeny
Linki prowadzące do wybranej przez Ciebie domeny mogą być użyteczne lub szkodliwe. W przypadku adresacji nigdy nieużywanej mogą też po prostu nie istnieć. Odnośniki ze stron wątpliwej jakości lub zamieszczone z zakotwiczeniem na określone słowo kluczowe mogą utrudniać pozycjonowanie. Wartościowe linki można za to wykorzystać, przekierowując je na nowe podstrony.
Warto też pamiętać, że domena, która jest pusta od kilku lat, może nie mieć żadnego dodatkowego potencjału w związku z jej poprzednią zawartością. Szczególnie jeśli wszystkie związane z nią adresy URL zostały już usunięte z wyników wyszukiwania. Historię zawsze trzeba jednak sprawdzać i brać pod uwagę.
Jak sprawdzić profil linków?
Możesz to zrobić za pomocą darmowych narzędzi. Jeśli Twoja domena jest już zarejestrowana, możesz posłużyć się także Google Search Console. Sprawdź przede wszystkim, ile linków prowadzi do strony i zweryfikuj ich anchor teksty. Zwróć też uwagę na jakość linkujących stron.
Zapamiętaj
Wiek, historia i profil linków domeny to najważniejsze elementy w przy wyborze domeny.
Nazwa domeny w pozycjonowaniu strony
Przy wyborze domeny dla strony firmowej oczywiste wydaje się zarejestrowanie domeny z nazwą firmy. Możesz jednak pokusić się o domenę z nazwą generyczną, czyli zawierającą podstawowe słowami opisujące Twoją działalność. Obie opcje możesz też połączyć.
Przykłady domen z nazwą generyczną:
- skarpetki.sklep.pl
- skoda-auto.pl
- herbata.pl
- przeprowadzki-wroclaw.pl
Zamieszczenie w domenie frazy kluczowej może mieć wpływ na pozycjonowanie strony. Co prawda, po aktualizacji Google EMD Update wpływ ten nie jest już wielki, nadal jednak może rzutować na skuteczność SEO. Wszystko za sprawą tego, że taka generyczna domena może wpłynąć na inne działania.
Tworząc swoją markę na podstawie nazwy domeny generycznej, zyskujesz częstsze występowanie głównej frazy kluczowej na stronie. Nazwa domeny będzie pojawiać się naturalnie w treściach na stronie i w wielu jej elementach, a skoro zawiera frazę kluczową, to fraza ta będzie występować częściej. Słowo kluczowe w nazwie domeny będzie też pomocne w linkowaniu. Twoja fraza brandowa, zamieszczana w anchor tekście odnośników będzie przecież jednocześnie ważnym i powtarzającym się często w treści słowem kluczowym.
Co ważne, generyczna nazwa domeny będzie też łatwiejsza do zapamiętania i skojarzenia z Twoim biznesem. Będzie też od razu sugerować użytkownikowi tematykę i zawartość witryny. Słowo kluczowe w takiej domenie będzie też pogrubione w wynikach wyszukiwania, przez co Twoja strona będzie zwracać na siebie uwagę w wyszukiwarce.
Ciągnie swój* do SEO
Czy fraza kluczowa w nazwie domeny jest konieczna?
Fraza kluczowa w nazwie domeny może być pomocna, wcale nie jest jednak konieczna. Pozycjonowanie domeny zawierającej po prostu nazwę firmy również może być skuteczne.
Najważniejsze, żeby domena nie posiadała "mrocznej" historii. Nazwa generyczna jest tylko przydatnym dodatkiem, wcale nie musisz jej stosować. Jeśli interesująca Cię nazwa nie jest dostępna, to nic straconego, SEO nadal może być skuteczne.
Okres zarejestrowania domeny a SEO
Ciekawym drobiazgiem, o który możesz zadbać, jest okres rejestracji domeny. Google może bowiem premiować strony, których domeny są zarejestrowane na dłużej. Dłuższy okres rejestracji sugeruje wyszukiwarce, że ma ona do czynienia ze stabilną i poważną marką. Jest to dla Google informacja, że strona znajdująca się pod tą domeną będzie istnieć przez kolejne lata.
Nie ma to dużego wpływu i absolutnie nie jest w żaden sposób konieczne, jeśli Twój biznes jest jednak stabilny i działa prężnie na rynku od wielu lat to możesz pokusić się o wykupienie domeny na dłużej. Koniec końców i tak będziesz przecież przedłużać rejestrację.
Rozszerzenie domeny a pozycjonowanie
Wybór rozszerzenia domeny również może mieć wpływ na SEO Twojej strony. Z własnego doświadczenia wiemy, że nietypowe rozszerzenia mogą mieć problemy z indeksacją. Dodatkowo ma to wpływ na to, jak reagują użytkownicy. Domeny z niepopularnymi rozszerzeniami mogą zwyczajnie nie budzić zbyt dużego zaufania. Są też trudniejsze do zapamiętania. Przy wyborze rozszerzenia warto wziąć więc pod uwagę przyszłych użytkowników, branżę, w której działasz i obszar, na którym świadczysz usługi.
Domeny globalne najwyższego poziomu
Globalne rozszerzenia są najlepszym wyborem, gdy Twoja marka ma mieć docelowo zasięg międzynarodowy. Domeny globalne najwyższego poziomu (ang. Generic top-level domain) to najpopularniejsze w sieci rozszerzenia, takie jak .com, .org, .biz, .info, .edu lub .net. Są to domeny funkcjonalne, czyli mające w założeniu informować o rodzaju działalności witryny, np. .com – commercial, czyli domena firm komercyjnych lub .gov – government, domena rządowa i związana z instytucjami rządowymi.
Domeny takie jak .com to jedne z najlepszych rozwiązań, jeśli chcesz zdobywać zasięg globalny. Dzięki takiemu rozszerzeniu przy ekspansji na kolejne rynki nie będziesz musieć rejestrować wielu pojedynczych domen krajowych.
Domeny narodowe najwyższego poziomu
Domeny krajowe najwyższego poziomu to dwuliterowe rozszerzenia przypisane do poszczególnych krajów. Dla Holandii domeną krajową jest .nl, dla Niemiec .de, dla Wysp Owczych .fo, a dla Polski .pl. Domena krajowa jest najlepszym wyborem, jeśli Twój serwis ma docierać głównie do odbiorców z Polski.
Domeny drugiego poziomu
Domeny drugiego poziomu są dobrym rozwiązaniem, jeśli interesująca Cię adresacja krajowa jest już zajęta. Są to domeny takie jak .net.pl lub .com.pl. Warto jednak pamiętać, że użytkownicy nie znają tych rozszerzeń zbyt dobrze, przez co mogą mieć problem z ich zapamiętaniem i późniejszym trafieniem na stronę. Nie zawsze wybór zajętej już nazwy pod innym rozszerzeniem jest więc najlepszym pomysłem.
Domenami drugiego poziomu mogą być też jednak domeny regionalne, np. waw.pl, .wroclaw.pl lub .krakow.pl. Zastosowanie ich może być przydatne dla biznesów regionalnych, ze względu na skojarzenia użytkowników z danym miastem. Ze względu na to, że pod takimi domenami działa zazwyczaj znacznie mniej stron, łatwiej jest zarejestrować też nazwy generyczne.
Podsumowanie
Przy wyborze domeny zwróć uwagę na jej historię i prowadzące do niej linki. Nazwa może zawierać frazę kluczową, ale nie jest to konieczne. Najważniejsze, by dobierać domenę z myślą o przyszłych użytkownikach. Wybierz nazwę łatwą do zapamiętania i wpisania, dzięki temu będziesz mieć możliwość skutecznej promocji. Unikaj też niepopularnych rozszerzeń, użytkownicy ich po prostu nie znają.
Właściwa domeny może znacznie ułatwić proces pozycjonowania. Choć nazwa nie ma bezpośredniego wpływu na SEO, to może zostać w nim wykorzystana. Samo rozszerzenie może mieć z kolei bardzo duże znaczenie, właśnie ze względu na użytkowników. To dlatego wybór domeny powinien zawsze być starannie przemyślany. Pod koniec tego rozdziału dowiesz się też o przekierowaniu strony internetowej, co może się przydać, jeżeli dokonałeś złego wyboru domeny.
Z tego artykułu dowiedziałeś się:
- Jaki wpływ na SEO ma domena
- Czynniki wpływające na jakość domeny
- Jak wybrać najlepszą domenę